Toisaalta jos ostaa tarpeeksi vanhan auton, josta ei ole tietoa onko vaihteistoöljyjä vaihdettu koskaan, niin niitä ei kannata enää alkaa vaihtamaan. Uudet öljyt voivat saada epäpuhtaudet, karstat yms. liikkeelle ja rikkoa vaihteiston.
Sen takia se vaihdetaan huuhtelemalla, ehdottomasti kannattaa vaihtaa!! Siellä on tosiaan suodattimiakin, eikä se öljy ole mitään ikuista voiteluominaisuuksiltaan.
Edit: Itse olen ensitöiksi vaihtanut lootaöljyt jos ei merkintää, ja usein myyjän piikkiin.
Mazda 626 2.0 autom. vuosimallia -93. Semmoinen oli itsellä, eikä laatikon (mom. muunnin) öljynvaihtoja vaadittu. Merkkiliikkeestä kun kysyin, sanoivat ehdottavansa öljynvaihtoa 100 tkm välein, jos on vetohommia. Muuten ei. Enpä sitten vaihdattanut ja ainakin omat ajot kesti hyvin. Mitenkähän on sitten suositukset uudemmissa Mazdoissa olleet.
Ford Mondeo -02.
Ensimmäinen omistaja vaihtoi vaihteistoöljyt 160tkm kohdalla ja minä heti perään kun kiesillä oli rullattu 328tkm.
Automaatti toimi kuin sveitsiläinen kello.
Se oli muutenkin kova rauta. Iskareita vaihdettiin ensimmäistä kertaa 315tkm kohdalla ja sekin siinä samalla kun onnistuin ajamaan toisen etujousen poikki ihan omalla koheltamisella.
Ilmastoinnin kenno väsyi 400tkm nurkilla ja sitä ei enää lähdetty korjaamaan.
Hieman sen jälkeen leimalla tuli sanomista takajarruista ja arvokas remontti jäi tekemättä, Voortti oli työnsä tehnyt.
Kovat on lukemat fordiksi. Sisäänajo tuo on monella merkillä. Iskareitahan moni ei vaihda jollei ole pakko vaikka olisi ihan valmiit. Katsastuksessakin saa olla aika sököt.
Olkoonkin Ford niin siitä huolimatta paras autokauppa mitä olen koskaan tehnyt.
Hankkiessa vaihdoin sen vanhaan 32" televisiooni ja luopumisen tuskassa sain siitä 400€.
Aina oli hymyssä suin kun sillä rullasi menemään. Näitä edellä mainittuja lukuunottamatta ei oikeistaan mitään vikoja. €/ ajettu kilometri en tule koskaan pääsemään samaan.
Katsastus olisi edessä, ja toisen sumuvalon lasi on rikki. Huhu kertoo konsteista, joissa sumuvalot on teipattu umpeen ja sitten on vain todettu, että ei ole käytössä. Onkohan näissä mitään perää?
On. Molemmat umpeen teipillä ja polttimot pois.
Ei kait se sumuvalo niin kallis ole? Vaikka romuttamolta.
Katsos mitä näissä katsastusohjeissa sanotaan valoista. Vapaaehtoiset ei toimivat valot poistettava. Ei ole kyllä kokemusta, riittääkö polttimoiden poisto. Jos tarkkoja ollaan, niin minusta ei. Minä luen sen vaan toimimattomaksi sumuvaloksi. Ja se ei kelpaa! Toivo vähemmän pykäliä tuijottavaa katsastajaa.
https://www.a-katsastus.fi/infoa-autoilijalle/katsastuksen-pikaopas/katsastukseen-valmistautuminen
http://www.autowiki.fi/index.php/Sumuvalo
Takasumuvalot ovat pakolliset, etusumuvalot vapaaehtoiset. Poikkeuksena ennen 1.1.1993 käyttöönotetuissa autoissa ei tarvitse olla takasumuvaloa.
Hakkurin linkistä
Kaikkien ajoneuvoon asennettujen valaisimien pitää toimia. Vapaaehtoiset valaisimet, jotka eivät toimi, pitää poistaa (esim. sumuvalot).
Noniin, tattis. Näinhän siellä seisookin: “Kaikkien ajoneuvoon asennettujen valaisimien pitää toimia. Vapaaehtoiset valaisimet, jotka eivät toimi, pitää poistaa (esim. sumuvalot).”
Mites takasumuvalo? Eikös sulla ole semmoinenkin. Itse kyllä laitattaisin kuntoon. Ajaisin vaikka pikahuoltoon. Se hoituis siellä. Temppuilu arveluttaa ja se voi tulla tavaksi. Ja kalliimmaksi ainakin joskus. Hmm. meninks mä nyt paljastamaan jotain itsestäni.
Toisaalta joskus rohkea rokan syö. En vaan ole minä. Tiedän kyllä, että joskus on katsastus läpäisty jopa jäädyttämällä vedellä peltejä ja maalaamalla päältä.
Löytyy sekin, mutta se ei toistaiseksi ole rikki!
Tämä nyt on muutenkin semmoista pallottelua. Katsotaan, millä hinnalla saisi korjattua ja milloin.
Niinpä, monesti noista valoista on ihan hyötyä pimeämpään aikaan.
Auton pitämisestä on kustannuksia, siitä ei mihinkään pääse. Enemmän tai vähemmän. Teilläkin päin on muistaakseni joskus niitä pahoja sumuisia kelejä, joten olis suositeltavaa pitää kaikki valot kunnossa. Kuten auto muutenkin.
Ja poistoon tosiaan riittää polttimoiden poisto ja umpioiden teippaus.
Laitanpa tähän erään autojutun, kun asia aikoinaan askarrutti enkä vieläkään tiedä totuutta. Liittyy siihen missä kunnossa auto yleensä menee katsastuksesta läpi. Missä kunnossa sen kehtaa viedä nähtäväksi. Vai kenties sitä ei katsasteta lainkaan. Oli tapaus, jossa en totuutta tiennyt silloin enkä nytkään.
Yhdellä naapurilla oli saksalainen laatuauto, uutena hankittu, vuosimalli ehkä 2010. Naapurin auto oli noin ensimmäiset 3-4 vuotta ihan ok, mutta sitten sille alkoi sattua kaikenlaista. Nokka ja konepelti oli lytyssä, edessä oleva muovinen ritilä oli aivan palasina paikallaan, toinen puskurin alla oleva sumuvalo roikkui johdon päässä yms. Peräpääkin oli kunnolla rysäytetty johonkin ja takapuskuri oli tipahtanut 10cm alaspäin. Irvisteli aika pahasti.
Auto oli siis aika uusi, mutta räjähtäneen näköinen. Muutaman vuoden päästä takapuskuri oli sentään fiksattu ylös auton kanssa sattumalta samanvärisellä jeesusteipillä. Auto oli tuommoinen surkuteltavan näköinen 5-6 vuotta, mutta en edes kehdannut naapurilta kysyä, miksi hän ei viitsi yhtään katsoa autonsa perään. Tai edes että meneekö se aina läpi katsastuksesta. Eihän se ulkonäkö, kun vaan jarrut, ajovalot jne. toimii? Oudolta tuntui, kun auton pellitkin tosiaan repsotti ilkeästi. Perheen taloudellinen tila oli kuitenkin hyvä eli sieltä ei syytä voinut löytää.
Itselleni tarinan opetus oli se, että jos mies huolehtii autostaan noin huonosti, niin silloin on joku pielessä. Rupesikin ilmenemään, että tämä naapuri oli vakavasti sairas ja eräänä päivänä taloyhtiön lippu olikin puolitangossa. Epäilen tuon edenneen sairauden vaikuttaneen häneen ajoonsa ja mällejä tuli sinne ja tänne. Ei varmaan viitsinyt korjata mitään, ajoi vaan autollaan. Mutta sitä en tosiaan tiedä katsastiko. Ainakin itselläni olisi ollut valtava kynnys viedä niin ulkoisrsti rempallaan oleva auto katsastukseen. Ja kaveri oli sen ikäinen, ettei hän aivan vielä joutunut uusimaan ajokorttiaan. Eli oli varmaan ajanut 50 vuotta sillä nuoruudessa saamallaan kortilla kenenkään puuttumatta asiaan.
Tämmöinen ikävämpi autotarina. Jälkeenpäin ajatellen auto todella kertoi jotain omistajastaan. Aikanaan en sitä tajunnut ja ilmeisesti asia oli jotenkin tabu tässä naapurustossa. Varmaan moni ihmetteli, mutta kukaan ei koskaan puhunut asiasta millään tavalla.
Onkos se semmoinen tehtaalla asennettu sumuvalo puskurin alla vai itse myöhemmin lisätty? Ei luulis semmoisen pienen pyöreän paljon maksavan vaikka kävis merkkihuollossa. Kysy ainakin!