Autot

(Tomi ) #593

Mulla oli -13 mallinen v70 D3 koneella. Eka vaihdelaatikko rikki 80tkm ja toinen 150tkm.
Matkaa ajan vuodessa 60-80tkm ja kaikissa muissa on laatikko kestänyt kyllä.
Toista rikkoontunutta laatikkoa ei edes vaihdettu, sanottiin vaan että kyllä sä vielä reilu vuoden pärjäät kun se on käyttöetuautokin.
Sen jälkeen Volvoilu onkin jäänyt vähemmälle eikä ole lisääntymään päin aivan hetkeen.

Edit. Voi ollakin että oli -12, en muista tarkalleen.

Joo löytyyhän sieltä vielä se D2. En ymmärrä, että joku tuon kokoseen autoon, jopa V70 ottaa 120hv koneen.

Itselläni on haaveissa kesällä ostaa V60 (noin vm2015) R-Design 190hv T4 koneella. Ei tuossa 245hv T5:ssäkään kulutus jä päästöt pahat ole, että sitäkin nyt sivussa vielä katsellaan, mutta kyllä se tuo T4 ”järkevämpi” olisi :slight_smile:

Niin kuin sanoin, tässä tapauksessa otin isoimman, mitä oli mahdollista. Enemmänkin ihmettelen valmistajan suunnalta: miksi joku on valmis luomaan tällaisilla alitehoisilla malleilla huonoa mielikuvaa omasta tuotteestaan.

Arvaan:
Pienet päästöt ja sitä myöden sen tuomat edut.

Jos se on semmoista “hinnat alkaen” strategiaa. Mutta jos vääntöä on oikealla tavalla, niin eiköhän 120-heppanen diesel kuitenkin aika monelle riitä. Tasaista matka-ajoa eikä tiukkoja kiihdytyksiä, ohituksia. Ja yleensäkin pelisilmä kunnossa.

Joskus oli muutaman päivän ajossa S80 170-heppasella bensakoneella. 5-vaihteisella perinteisellä momentinmuunninautomaatilla. Olihan se silloiseen Mazdaan verrattuna aika “juna”. Mutta hiukan olin suorituskykyyn pettynyt. Ei tuntunut erityisen terhakkaalta. Jämäkkyyden lisäksi silloin vaikutuksen tekivät ajovalot. Olivat tosi tehokkaan tuntuiset omaan silloiseen kotteroon verrattuna.

Siitä on loppujen lopuksi varsin lyhyt aika, kun Mersun dieselissä oli ~70 hevosvoimaa. Ja silti jokainen taksi oli Mersu.

Leasing-työsuhdeautot ovat usein tuolla minimikoneella.

Aivan, tuo ei ole optimaalinen isolle autolle. Lienee syynä polttoainekulutus, miksi näitä tehdään? Tosin kombinaatio liian pieni kone ja raskas kaasujalka ei välttämättä ole kulutuksen kannalta optimaalinen.
Itse ajan D5:lla, XC60 AWD, eli siinä on pohjalla 220 hv, ja siihen vielä Polestar viritys päälle. On mukava ja virheetön peli.

Onks kellään muulla semmoista tuntumaa, että monien kärryjen suorituskyky menee nykyään aikalailla överiksi. Tai ettei sille oikein ole tarvetta? Siis kun ajatellaan varsinkin näitä meikäläisiä suomalaisia teitä ja nopeusrajoituksia.

Vieläkin olen muistellut sitä, kun minulla oli se Mazda 626 2.0 automaatti. Eihän siinä ollut tehoa kuin 86 kw ja huippunopeudeksi ilmoitettiin 185 km/h ja 0-100 km/h 12.1 s. Kertaakaan ei tullut eteen tunnetta, ettei suorituskyky olisi riittänyt. Edellisessä manuaalivaihteisessa Mazdassa luvattiin kiihtyvyyttä jopa 10 sekuntiin, mutta ei se käytännössä yhtään rivakammalta tuntunut. Keppijumppaa tuli vaan hieman harrastettua.

Auto oli minulla monet vuodet ja sitten joskus tajusin, etten edes koskaan käyttänyt “kick-downia”!! No, mieluummin käytin kepissä ollutta painiketta, joka jätti ylimmän eli 4. vaihteen pois käytöstä. Esim. kun tulin moottoritielle tiukempaan paikkaan rampilta, laatikon suurin vaihde nappivalinnalla kolmonen ja silloin mentiin. Tosi vaivatonta ja reagoi nopeasti. Ja kun tuolla autolla lähti valoista rivakammin, niin sen kyllä huomasi. Vaikkei tehoa yms. ollut tuon kummemmin, se oli aivan riittävästi herättämään kilpailuhenkiset sporttisten autojen omistajat. Se on aika yllättävää miten manuaalia saa jo aika tosissaan kepittää valoissa tuommoisenkin “kesyn” automaatin kanssa.

Sitäkin olen hiukan huvittuneena ajatellut, että vaikka autojen suorituskyky on paljon muuttunut, niin aivan samoja nopeuksia monilla tutuilla teillä tulee ajettua. Vaikkapa 80-luvun alussa tai nyt. Kuitenkin nykyisen auton tehot on noin nelinkertaiset ensimmäiseen verrattuna. Huippunopeus +100 km/h ja kiihtyvyys muuttunut reilut 10 s: 18-19 sekunnista alle 8 sekunnin. Kai se suurin ero on siinä, että viimeisimmillä autoilla ei ole enää kerätty vauhtia ylämäkiin ja esim. Lukonmäen nousee ylös jopa kiihdyttäen. Pitää joskus jopa löysätä, ettei ole naapurin takapuskurissa… :wink:

Ettei nyt olis aika kullannut muistoja. Nyky autoissa se tärkein ominaisuus mitä kiihtymiseen tulee on, kiihtyvyys
80km/h :arrow_right: eli ohitus tilanteessa.

Nykyvaunut ovat aikamoisia möhköfantteja, eli veikkaisin tarkistamatta 626:n painaneen omamassaltaan n. 1200 kg ja vastaavien uusien 300-500 kg enemmän.

Meidän ajotyylimme taitaa olla aika samanlainen :smile: Nyt ajan toista P406-SW:tä loppuun. Edellisessä 80 kW:n kehitysmaamoottori, nykyisessä 100 kW. 1500 kg omamassalla 80 kW hyytyi ylämäkiin ja kuormassa, 100 kW on riittävä, 110-120 kW olis kivampi. Sen enempää ei viitsi tällä liikennepolitiikalla hankkia :wink:

(Tomi ) #603

Mä sanosin näin perstuntumalta että kun vanhemmassa automaatti dieselautossa oli se 130-150 heppaa ja lootassa 5-vaihdetta niin tämän päivän 120 heppaset autot on suorituskyvyltään 7-9 vaihteisine laatikoineen ihan yhtä suorituskykyisiä. Vaihdelaatikot on mennyt aika paljon eteenpäin ja niiden toiminta on saatu huomattavasti optimaalisemmaksi.

Ihan mielenkiintoinen väite, jota en missään nimessä tyrmää koska ei ole faktaa.
Mikä olisi hyvä esimerkki “vanhemmasta automaatti dieselautosta”?
Ihan hirveän kauaksi ei voi mennä noilla teholukemilla.:stuck_out_tongue_winking_eye:

Sen lisäksi että vaihdelaatikot ovat kehittyneet, niin jonkinverran on moottoriteknologiakin ottanut askelia eteenpäin.

Mersun C 200 w203 vuosituhannen alusta. Paras pyörä pyörittäjä IKINÄ.

Joo, onhan ohitukset ihan eri kuin 80-luvun alkupuolen kärryillä. Mutta olen huomannut, että samoja nopeuksia ajan nyt kuin ennen satakakslaiskalla. Vaikkei peltipoliiseja olisikaan, niin en mä nyt juuri kovempaa ajaisi esim. 12-tiellä Lahteen mennessä. Ennen 80-120 km/h. Niin nytkin. Ei muutosta 35 vuodessa vaikka auto aivan eri.

Jos oikein muistan, niin sedanin omapaino oli 1180 kg. 2018 Mazda 6 2.0 massaa en heti löytänyt, mutta kun jarrullinen perävaunu saa olla max. 1300 kg, niin ei noissa painoissa sittenkään niin paljon eroa ole. Mazda, kuten monet muutkin merkit, on kuitenkin polttoainetalouden nimissä viimevuosina pyrkinyt keventämään autojaan. Ei ne monet autot sittenkään nykypäivänä niin massiivisia enää kaikki ole. Tankkejakin tietysti löytyy.

Oma nykyinen farkku on yli 1400 kg, mutta tietääkseni tuoreimmissa vuosimalleissa vastaava kärry on 1300-alkuinen painoltaan. Kevennetty on. Ja kun tuossa hieman haaveillen katsastelin farkkuun nähden massiivisen näköistä Karoqia, niin eikös se ole alle 1300 kg. Uskaltaisko sitä noin hempulaan pirssiin vaihtaakaan… :wink:

Edit. Karoq kevyimmillään sentään 1340 kg. Varusteet voi sitten kyllä tuoda parikin sataa kiloa lisää. Mutta lähtökohtaisesti yllättävän kevyt.

Toihan on fordin moottorilla ja laatikolla. Se tais olla zf:n valmista dsg jota ford käytti ja käyttää edelleen. Onhan se ollut varmempi kuin vag omavalmiste mutta omat ongelmansa niissäkin oli alkuunsa. 5 sylinterinen taasen oli volvon oma moottori ja jatkeena aisin-warnerin kuusi vaihteinen perus momenttimuuntimella oleva automaatti. Pirusti luotettavempi yhdistelmä.

(Tomi ) #609

Vajaa 20 vuoden päähän pääsee ainakin. Volkkari ja mersu esimerkkeinä, vw on saanut 4-5 vaihteisista laatikoistaan 6-7 vaihteisia ja mersu on taikonut 9 vaihteisen. En jaksa sen kummemmin linkitellä mutta noita kyllä löydät googlettamalla. Ja on tietty menny moottoriteknologiakin eteenpäin mutta kyllä vaihteistolla on iso merkitys. Taitaa aika moni valmistaja luvata kulutuksen olevan pienempi nykyisellä automaattilaatikollaan kuin manuaalivaihteisena. Näin ei todellakaan ollut vajaa 20 vuotta sitten.

(Tomi ) #610

Moottorin valmistajasta en tiedä mutta laatikko oli Aisin Warnerin tekemä, siitä oon ihan 100% varma. Sitä tuli Belgiasta tehtaalta mies kattomaan ja parin tunnin räpeltämisen jälkeen totesi että hän tilaa uuden laatikon.
Edit. Mulla on ollut tuossa Volvossa ja -06 D5:ssa Aisin Warnerin laatikot eikä ikävä niitä ole :joy:

Vielä kun otetaan ajassa taaksepäin niin Usa-Fordien C6-automaattiin taisi hukkua useita kymmeniä hevosvoimia.:joy:
Tosin, ne olivat sen verran isojen moottoreiden perässä ettei tuolla ollut merkitystä.

Ajotyyleissä on aikalailla eroa. Tuon koin noin 15v sitten kun “erehdyin” poikkeuksellisesti päästämään yhden työkaverini tuon “legendaarisen” 626:n puikkoihin. Kyydissä oli viisi miestä ja takapaksi täynnä laukkuja. Lähdettiin Espoon Keilalahdesta sieltä viiskirjaimisen firman pääkonttorilta Tampereelle. Matka kesti jopa toista tuntia. Ei ollut sinänsä mikään suuri nautinto ja kyllähän siinä välillä kuskille todettiin, että vähemmälläkin ehtii.

Tyyppi ei mittarin mukaan ajanut alle 170:ä kuin pakon sanelemana. Alkumatkasta matkanteko olikin yhtä jarruttelua ja kiihdyttelyä. Kaikkein arveluttavinta oli kun kaveri näytti noin mittari 180:ssä, kuinka kick-downilla automaattilaatikko vaihtoi pienemmälle. 4–>3. Lähti kiihtymään! Kuivat levyt olis sauhunneet, mutta toihan oli öljynhämmennin… En muista kuinka korkealle kierrokset silloin nousi. Mutta kyllä vähän hirvitti. Siis tuon kärryn max. oli 185 km/h. Auto onneksi kesti ja oli minulla vielä vuosia ongelmitta. Kulutus tuolla reissulla oli noin 10 litraa satasella, kun omalla ajolla sama reissu meni aina alle 8:n.

Oli auto mikä hyvänsä, niin tuon jälkeen vieraat ei juuri ole autoni rattiin koskeneet. Oma tyyli varsinkin on vuosien saatossa muotoutunut aika säästeliääksi. Tuossa kun kerran tutkailin navigaattorin historiatietoja, niin tulin päätelleeksi että nykyisen autoni huippunopeudesta on jäänyt noin 85 km/h käyttämättä. Hyvin uskottavaa. :wink: Mutta eipä ole sitten maksettavaakaan ylinopeuksista tullut. Onneakin tuossa kyllä on ollut, sillä taatusti jokainen liikenteessä liikkuva joskus ylittää rajoitukset. Esim. noin työmaista johtuvat Valtaväylän kolmenkympin rajoitukset ovat “hankalia”. Vielä alamäkeen…