Autot

Nykäskylässä on Euromaster.
Katos mitä Mesen koko heidän verkkokaupassaan maksaa.
Mikä muuten se rengaskoko on?

Euromasterilta se hinta olikin katottu. Ite käyttänyt Kumisedät firmaa, kun on lähellä ja hyvä palvelu. Sinne lähtikin hintakysely sähköpostilla. Auton mukana tuli Nordman 205/55R16, mutta kysyin heiltä onko se riittävä, vai pitäskö olla 225/55r16. Auto on saksan tuonti, ja Tampereelta ostettu. Toinen auto peräkkäin sieltä haettu… :+1:

1 tykkäys

Mesessä taitaa olla siinä ovitolpassa rengaskoot merkittynä?
Jos siinä on tuo 225/55R16 ja akselimassat alle 1420kg, niin osta 205/60R16.
Näin minäkin tein oman autoni kanssa ja säästin rahaa.
Ajomukavuuskin taisi parantua uraisilla teillä kun renkaat kapenivat.

Joo, olen kyllä tykännyt ajaa noilla 205, pitää kattoa kun saan auton takaisin. Meni vakuutusyhtiön piikkiin korjaamolle, kun ajoin puun ylitse ennen joulua… Ei näköjään voinut laittaa gifiä tapahtuneesta. Tiedosto liian iso…

Traficomin tiedoista poimittua:
Akseli 1

Tekninen/Tieliikenteessä sallittu akselimassa (kg) 1080

Akselivälit (mm) 2850

Akseli 2

Tekninen/Tieliikenteessä sallittu akselimassa (kg) 1380

Renkaitten kohdalla kapeimmat sallitut 225/55r16

Älä siitä välitä vaan tilaa 205/60R16 renkaat.
Rengaskokoa saa myös kaventaa.
Omassa autossa oli myös 225/55R16 ja vaihdoin kapeammat tilalle.

Tuossa hommassa pääsee ihan kohtalaiselle tuntipalkalle.
225/55R16, 659.46 €
205/60R16, 530.02 €

1 tykkäys

Eiks talvirenkaisiin päde myös vanha viisaus, että kapeammat pitää paremmin. Ainakin ovat vähemmän uraherkät.

Kyllä näin on, ja menee polttoainettakin vähemmän…

1 tykkäys

Mun kesäautolla olen noita testaillut ja pääsäntöisesti se on noin.
Poikkeus tosin vahvistaa säännön.
Mulla oli jotkut teräväolkaiset Pirellit ja etupyörissä negatiivista camberia “riittävästi”.
Hienosti taittui mutkiin mutta oli vi*ukas ajaa uraisella tiellä. Vaihdoin toiset pyörät alle missä renkaan olkapää oli pyöreämpi, niin auto muuttui urissa todella paljon paremmaksi.
Saman ilmiön huomasin rouvan edellisessä autossa renkaiden uusinnan jälkeen.
Teräväolkaisemmat vaihtuivat pyöreämpiolkaisiin ja urat hukkuivat täysin.

Loskalla pääsee toki paremmin. Muuten leveämmässä on enemmän pitoa.

1 tykkäys

Mää väitän että ajotavalla säästää enemmän.
Ostin viime kesäksi uudet kesäkumit joissa oli pieni vierinvastus ja keskikulutus ei muuttunut talven jäljiltä suuntaan eikä toiseen.

2 tykkäystä

Sitten se ero on vanteen koosta, ainakin itsellä ei tuo kesä/talvi ajo muutu miksikään ja talvella menee vähemmän ainetta. Talvirenkaat 205/55R16 ja kesärenkaat 245/45R17.

Edit: Talvirenkaitten taakkana on vielä kylmemmät kelit…

1 tykkäys

Mä olen kuullut että et ole ainoa jolla noin on käynyt.
Omassa autossa leveysero vain 20mm 205->225.

Siltikin väitän että ajotavalla ja myös ajonopeudella säästää enemmän.
Hyvä esimerkki viime kesältä.
Ajelin Tampereelta Rovaniemelle kameratolppia kiertäen ja sai päästellä oman mielen mukaan. Keskikulutus ei muuttunut miksikään. Paluumatkalla ajelin nelostietä ja Jyväskylän kautta Tampereelle. Siinä joutui ajelemaan jonossa ja nopeus ei noussut juurikaan yli sallitun. Kotona totesin keskikulutuksen pudonneen tuolla matkalla 0,3 litraa.
Tuo ajotietokoneen keskikulutus oli silloin mitattu hiukan alle 20000 kilometrin matkalta.

1 tykkäys

Olikohan että yleisesti 80-90km/h nopeuksissa tuulen vastus kulutukseen nähden oli otollisin. Tuosta vauhdista kovempaa ja pelkkä tuulenvastus käy nostamaan kulutusta.

2 tykkäystä

Mitenkä selität pakkasen tuoman kylmän moottorin vaikutukset, webaston käytön, ja silti talvella vähemmän ainetta. Itse merkkaan kulutuksen ylös joka tankkauksella, joten vertaan todelliseen kulutukseen. Ajotietokoneen lukemat kun on vähän niin ja näin… Nopeusrajoitukset ei edes työmatkalla vaihdu kesällä/talvella. Aina on 60/80/100km/h.

Kuten jo edellä totesin niin et ole ainut jolla asia menee noin.
Omassa ajossa en ole eroa tuolla saanut vaan erot tulevat muuta kautta.

Tähän kohtaan viittasin. Tässä mun virallista dataa:

1 tykkäys

Aika paljon nousee kulutus kun renkaisiin tulee 40mm lisää leveyttä.:hushed:
Ei kai alla ole jotkut 20kg painavat huonosti rullaavat Kiinankumit?

1 tykkäys

Michelinit oli kesällä, ja ne vaihtu syksyllä Goodyear Eagle F1 asym 3 kun oli jo pinnat aika heikot. Talvirenkaana noi aiemmin mainitut Nordmanin nastat.

1 tykkäys

Puhuin palturia äsken… ne olikin Horace merkkiset, nekin tuli aikoinaan auton mukana… Voiskohan “vika” olla osittain siinä… No se selviää kesällä…

Edit: Löyty kuva kesältä, mistä pystyi lunttaamaan…

1 tykkäys