Tämän päivän Hesarissa on tuosta pidempi juttu. Näköislehti on jakeluongelmien takia tänään vapaasti luettavissa, joten sieltä pääsee lukemaan tuon jutun, jos ei ole tilaaja. Kirjanpito ilmeisesti jokseenkin puutteellista, ja organisaatio on aika ohut, vaikka lahjoituksia kertyy jo aika paljon.
Mihkään rahajuttuun ota kantaa, mutta jos jollekin kaverille on heittänyt jotain läppää vaikka kaksi vuotta sitten, niin kuinka moni muistaisi koko hommaa?
En kyllä tykkää tästä nykysomesta, kun jopa jotain yksityisviestejä heitellään julkisuuteen irrallaan kontekstista. Tarpeeksi piilomulkku tyyppi saisi varmaan kenen tahansa julkisen henkilön liriin näillä.
Ja jos olisin itse joskus sanonut/lähettänyt jollekin esim. läpällä jotain yleisesti ei-hyväksyttävää, niin eihän tuollaisesta voi mitenkään puhua itseään pihalle, kun ihmiset ei isossa kuvassa ymmärrä kontekstia eikä sitä, että näitä käy kaikille. Hurskastellaan ja kauhistellaan vaan.
En tiedä kuinka paljon tässä somesta on kyse. Mutta onhan se jonkinlainen selkäänpuukotus viedä Hesarille yksityisviestejä luettavaksi. Tietysti riippuu vähän sisällöstä.
No joo, ehkä jos on jotain rikollista (ei ajatusrikollista) oikeasti myönnetty tai suunniteltu, niin sit ehkä, ja silloinkin on aika Stasi-meininkiä. Jos kaverin kanssa heittää läppää, niin mielestäni sitä ei pidä irrottaa kontekstista ja mennä hehkuttamaan tuulareille.
Joskus törmäsin interwebissä quoteen, joka liittyy tähän ehkä löyhästi ja meni jotenkin näin. It’s a mark of an educated mind to play with a thought without accepting it. Kaksi eri asiaa puhua jostain julkisesti tai privaatisti.
Ja se haippirinkijuttu on sitten ihan oma keissinsä ja sillä ei ole tämän kanssa tällä tietoa hirveästi tekemistä, vaan se menee tuon ekan lauseen puitteisiin, eikä edes vaikuttanut kovinkaan Stasilta.
Itse puolestani toivoisin kaiken hyväntekeväisyystoiminnan olevan täysin läpinäkyvää rahaliikenteen suhteen. Jos ihmiset lahjoittavat rahaa johonkin tietyyn tarkoitukseen kyllä sen rahan pitäisi myös mennä kohteeseen.
Muistelen lukeneeni tapauksista, joissa iso osa lahjoitusvaroista on mennyt “toiminnan pyörittämiseen” ja vain murto-osan päätyneen kohteeseen.
Mitä suurempi hyväntekeväisyysorganisaatio sen suurempi osa kerätyistä varoista menee toiminnan pyörittämiseen. Samat kulut niillä On, palkat, vuokrat, sähköt ym. Ei voida ajatella että työntekijät elävät auttamisen ilosta tai vuokranantajan lahjoittavat kiinteistöjä käyttöön. Eri asia on jos organisaatio alkaa sijoittamaan keräämiään varoja. Toiminnan toni soisi olevan läpinäkyvää, mutta siinäkin tapauksessa osa ihmisistä nostaisi äläkän ihan normi juoksevista menoista.
Voihan tässä olla kyse siitä, että tää kaveri on muistanu keskustelun ja ruvennu epäilemään että meneeköhän Brother Christmasin touhuissa noi rahakuviot ihan niinkun pitää. Siinä valossahan tuo “itellehän tässä kerätään eikä separeille” tms on melko epäilyttävä heitto.
Sen lisäks Koponen julkas oman vastineen hesarin juttuun missä kertoo mm. että “nimenomaisesti olen halunnut olla niin avoin kuin se suinkin on ollut mahdollista.” En tosin itse ole ainakaan uutisoinnissa havainnut Koposen suunnalta mitään avoimuutta, päinvastoin, Koposella on ollu kesästä asti aikaa olla avoin ja läpinäkyvä, mutta jostain syystä se ei olekaan kiinnostanu ennen kun nyt kun hesarin juttu on julkastu.
Tähän Velijouluun liittyen. Mies oli vuosia sitten kirjoittanut nettiin afrikkalaista kuvaavan, nykyään kielletyn, minun nuoruudessani neutraalin sanan.
Oli myös kuulemma kutsunut Sanna Kiiski -nimistä naista halventavalla … ammattinimikkeellä, keskustelussa, jossa ko. naisoletettu ei ollut itse mukana.
Hesari heitti, kostoksi noin isoista rikoksista, kuraa naamaan poliittisen agendansa mukaisesti, väittäen että hyväntekeväisyystileissä on epäselvyyksiä. Sisäministeriö kiistää väitteen, tosin “ei ole tutkinnassa” eli ei syytä epäillä.
Itse en ota muuten kantaa asiaan, mutta minua ahdistaa ahdasmielisten punaviherpiipertäjien toimittajien ahdasmielinen vallankäyttö yhtä pikkutekijää vastaan. Mikseivät ala penkoa Velijoulun tilejä ja samalla SPR:n, Kirkon Ulkomaanavun jne. tilejä?
Tiedän kyllä.
Tämä mediacase on tyyppiesimerkki siitä, että tämä juttu on ollut putkessa jo kauan, odottaen, että isot pojat antavat luvan sen julkaisulle. Se saatiin nyt, koska Suvi Linden…
Tilinpäätös on tilintarkastajan tarkastama, joten talouspuoli on ilmeisesti kunnossa. Toki siellä voi olla jotain ilvesmäisyyttä eli ollaan menty lakien mukaan, mutta ei välttämättä hyväntekeväisyyden maksimointi kärkenä. Muuten taitaakin mennä mieheltä ns. työ alta, kun ei taida olla ihan soveliain henkilö tuollaisen hyväntekeväisyystouhun pyörittämiseen.
Tästähän tässä koko kohussa taitaa olla kyse, eli siitä onko Koponen vetäny välistä, jos on niin kuinka paljon ja onko rahan lahjoittajilla oikeus tietää asiasta. Lakipykälistä en tiedä, ja varmaan kukaan ei oo väittäny etteikö Koponen olis tehnyt paljon hyvääkin.