Cheerleaderit Liigassa

Jos nyt itse vielä heittää lusikkansa tähän soppaan Turun vinkkelistä, kun täällä tosiaan tanssijat poistuivat kuvioista 3 vuotta sitten.

Tanssijoiden poistuminen mahdollisti huomiota enemmän maskotille (Jore-karhu), joka vetää monenlaista aktiviteettiä erän tauoilla. Myös penkeille ruokien tilaaminen mobiilisovelluksen kanssa ja liikkuminen katsomossa hitusen helpompaa, kun ei tartte tanssijoita väistellä.

Toisaalta hallia on sen verran uudistettu viimeisen kolmen vuoden aikana (lasten leikkipaikka pohjakerrokseen, uusi videokuutio, ruokalistat uusiksi esim. kasvisruokien ja sushien myötä, jne.), että en oikeasti ole hetkeäkään miettinyt tanssijoiden poistumista hallista. Vaikea kuvitella, että Helsingissäkään kukaan niiden perään ikävöisi muutaman vuoden päästä jos ja kun HIFK ottelutapahtumaansa vie eteenpäin uusin ideoin.

3 tykkäystä

Kannattaa viedä heitä kyseisten lajien pariin, kenties itsekin harrastamaan.

6 tykkäystä

Sinunkaltaisesi = asiaan kuulumaton ihminen joka paheksuu muiden toimintaa tietämättä siitä sen enempää. Näet vääristymia siellä missä niitä ei ole. Tän päivän trendi on pöyristä kaikesta mistä ei normaalisti kukaan ei pöyristy.

Me too on liikkeenä perseestä, tasa-arvo ei tietenkään. Vai luitko sanan tasa-arvo ilman lainausmerkkejä? Ja pöyristyit :grin:

2 tykkäystä

Hienoa, että kannatat tasa-arvoa!

Vaikka määrittelet minut ulkopuoliseksi, niin en sitä ole. Olen Tapparan kannattaja ja aktiivinen Liigan seuraaja (sekä paikan päällä että noista suoratoistopalveluista). Tällaisiakin ”pöyristyjiä” meissä on. Cheerleadereistakin saattaa olla näinkin radikaaleja mielipiteitä.

4 tykkäystä

Lyhyesti voisi todeta, että aika pöljän tekstin kirjoitit.

Kiekkopelien cheerleader keskusteluun saa aivan toisen näkökulman, jos miettii että miehet lähtisi naisten kiekkopeleihin tanssimaan shortseissa ja wife beater paidoissa. Jos tuollainen ajatus vähänkin herättää ihmetystä, niin silloin voi ehkä ymmärtää, miksi IFK on tuon päätöksen tehnyt. Ja uskoisin, että aika metakka syntyisi miesten cheerleading toiminnasta naisten urheilun viihdyttäjänä. Vaikka sinänsä miehet voivat hyvin harrastaa cheerleading urheilua. Vaativa laji varmasti.

1 tykkäys

Aika paljon on yhteiskunnassamme ”normalisoituja” juttuja, jotka asettavat tai vähintään ohjaavat ihmisiä eri syistä täysin perusteetta keskenään eriarvoiseen asemaan. Minusta tanssitytöt katsomossa indikoivat sitä, että tyttöjen paikka on kannustaa ja itse tekeminen, pelaaminen, on äiä-touhua.

Useita vuosia sitten kävin pitemmän tauon jälkeen katsomassa liigaa paikan päällä, ja täytyy sanoa, että cheerleaderit tuntuivat siinä tilanteessa kyllä ihan kummalliselta jäänteeltä jostain menneestä (Amerikasta?).

Btw. Muistaakseni Sami Hyypiä oli joskus kommentoinut poikansa syntymää jotakuinkin sanoilla että ”onneksi tuli pelimies eikä lipunmyyjä”. Siihen tiivistyy paljon. Jos ei pidä tuota kommenttia ongelmallisena niin ei varmaan näe tanssitytöissäkään mitään ongelmaa.

Päinvastoin, pointtihan on, että kaikilla olis mahdollisuus se mielipiteensä esittää ja olla just niin värikäs (henkisesti tai fyysisesti) kuin tykkää!

Tähän asti, about aina, on hallinnut kulloinkin vallassa olleiden (valkoisten heteromiesten) käsitys ”normaalista”, mitä se sitten kulloinkin on sattunut olemaan. Jääkiekolle lajina tekisi hyvää lisätä diversiteettiä niin kaukalossa kuin sen ulkopuolella. Tokikaan laji ei silloin nykyisellään pysyisi, mutta eihän se koskaan ole pysynyt.

6 tykkäystä

Nyt vedit vain lumet kiekosta. Puhe on tietysti jääkiekkotteluista tapahtumana ja niiden myymisestä maksaville asiakkaille. Lapset ovat matseihin menemisissä merkittävä muuttuja.

1 tykkäys

Lyhyesti voisin todeta että sinulla tokion oikeus pöljään mielipiteeseesi myös

2 tykkäystä

Vanhan liiton miehenä en kanssa tätä nyky-yhteiskunnan pullamössöisyyttä arvosta. Jokaisesta asiasta täytyy jonkun pahastua ja ei tarvitse olla kummoinen ennustaja, että tanssitytöt katoavat pikku hiljaa kaikilta joukkueilta, koska osa pahoittaa mielensä.

Sparking Stars oli Saintsilla yhden kesän, mutta joutuivat siitä luopumaan, koska on niin kallis ryhmä. Ei budjetti kestänyt.

8 tykkäystä

Muuten olet oikeassa mutta jos näiden ammattiloukkaantujien antaa vapaasti määrätä niin maailmassa on kohta vain 1 “oikea” mielipide ja muut saavat pitää suunsa kiinni, koska heidän mielipiteensä ovat vääriä.

Poliittinen korrektius on nykymaailman syöpä.

7 tykkäystä

Olen jääkiekon suurkuluttaja jo pitkältä ajalta, en pidä me too -liikkeestä (lyö aivan liikaa yli joka asiassa) ja olen nainen.

Ymmärtäisin cheerleaderit Suomen jäähalleissa, jos ne oikeasti osaisivat esittää jotakin koreografiaa tai tanssia kunnolla. Saati sitten, jos olisivat yhtä taitavia kuin ne, jotka oikeasti harrastavat cheerleading-nimistä urheilua (esim. USA:ssa jenkkifutismatseissa näkyvät cheerleaderit tai suomalaiset lajin oikeat harrastajat).

Mutta nämä jäähalleissa näkyvät eivät näitä osaa. Ovat vain kireissä asuissa miesten silmänilona heiluttamassa takapuoltaan (ne, joilla kuppikoko riittää, myös etupuolta) suunnilleen samaan tahtiin.

4 tykkäystä

Minusta miestanssijoita ei tarvitse edes “piilottaa” naisten peleihin, vaan rohkeasti Hakametsänkin Liiga-lehtereille. Ehkä saataisiin ylpeitä miestanssijoita tuomaan viihdettä rappusille. Siinä olisi pullamössömussuttajillekin iso nisu purtavaksi. Tosi mies kestää toisen miehen hikisen, karvaisen kankun heilumassa käden ulottuvilla, kun odotetaan pelin jatkumista.

6 tykkäystä

Kyllä Sparkling Starsin tytöt ovat sitten varmaan tosi onnellisia, että muutama Woke-herännäinen heidän seksistisen sortonsa näin on lopettanut.

1 tykkäys

Yritätkö @ljpp nyt oikeasti tässä väittää, että cheerleaderit miesten kiekkopeleissä (onko niitä muuten naisten matseissakin?) on lapsia varten? Ja että siksi tätä perinnettä pitäisi jatkaa?

2 tykkäystä

Lapsia kiinnostaa peleissä usein kaikki oheistapahtumat enemmän kuin kiekko. Kannattaa ottaa pieni muksu mukaan ja kokeilla mitä tapahtuu.

3 tykkäystä

Tarvitseeko sen oheistapahtuman kuitenkaan olla vähäpukeinen nainen? Eikö viuhkoja heilutteleva maskotti kelpaisi yhtä hyvin lapsille?

5 tykkäystä

Kyllä, tämä oli totuus yli vuosikymmen sitten Tapparassa. Oli oikeasti cheerleadingiä harrastavia nuoria. Heillä oli taitoa, muistan nuo pyramidit sisäänkäyntien kohdalla. Sitten tapahtui jotain, koska joku pahoitti mielensä tms., joka johti siihen, että pikkuhiljaa Tappara halusi ”erota” tästä porukasta, siirtyivät Pyrintöön.
Tarina jatkui sitten nykyiseen muotoonsa, eli piti ottaa tilalle yli 18 v. tanssijoita. Sparkling Star astui tilalle.
Aikaisemmat siis olivat cheerleadingiä vakavasti ottavia nuoria urheilijoita, joille peleissä esiintyminen oli vain näkyvin osa (show). Eli on tämä samantapainen asia aiheuttanut Tapparassakin jo niin sanottua sanomista.

3 tykkäystä

Kyllä tuota voisi minun puolestani kokeilla. En tiedä kuinka paljon se veisi lajia ja lajitapahtumia eteenpäin. Mutta ainakin tulisi puhetta. Varsinaista sissimarkkinointia, kun äijät siellä vääntäisi sambaa vappuhuiskan kanssa.

Minun puolestani naisetkin voivat jatkaa. Mutta aina kun peleissä olen näitä tanssijoita nähnyt, niin olen miettinyt että jos oma tytär olisi tanssimassa, niin mitä asiasta miettisin. Minusta ne nuoret naiset tanssimassa katsomassa ovat reippaan näköisiä ja varmasti harjoitelleet tanssia ja kuvioita paljon. Silti olen miettinyt että on se vähän tarpeetonta.

Mutta voivat minusta jatkaakin, enkä asiaa ala paheksua. Mutta ymmärrän kyllä jos joku seura tanssijat hylkää ja kehittää jotain muuta tilalle.

1 tykkäys

Lapsille on aivan sama kuka niitä viuhkoja heiluttaa. Tämä tuntuu jälleen olevan tällainen aikuisten “ongelma”.

Samaan kategoriaan voidaan laskea läpsyttimet ja mahdollinen oheiskrääsä jota osa ihmisistä tuntuu inhoavan mutta lapset tykkäävät.

Välillä jokainen voisi löysentää sitä pipoa.

3 tykkäystä

Joo. Tuosta ei ollutkaan kyse. Siirsit maalitolppia.

5 tykkäystä