Mokattiin viime kesänä matkailulla - olisi ollut mahdollista vetää nolliin tartuntamäärät (Ihan riittävästi linkkejä ja lähteitä tuolla ylempänä ).
Miksi toistaa virhe tänä kesänä, nyt kun tartuntamäärät on matalalla ja tuodaan uusi variantti laajasti maahan?
@peterra nyt kannattaa erottaa rajoitukset matkailuun/maahantuloon ja rajoitukset maan sisällä. Viime kesänä mokattiin ensin mainitussa, josta johtuen jälkimmäistä jouduttiin kiristämään.
Onko sinun lähreidesi mukaan nyt jo riittävästi näyttöä, että neljäs aalto käynnistyy tästä? Vai pitäisikö kuitenkin odottaa pari viikkoa ennen julistuksia?
Referoit Rauman torijuhlien keississä melko saman argumentoinnin pohjalta, olivatko lähteesi oikeassa vai väärässä?
On kyllä todella vaikea ymmärtää kuinka toistuvasti puolustelet matkustamista ja vähättelet tartuntojen määrää.
Lue nyt vaikka tuo @iceman linkkaama Iltalehden uutinen 20-v Pietarin kävijästä.
Se kun ei riitä että suurin osa hoitaa sarkansa hyvin, kaikkien pitää hoitaa. Jos siihen ei pystytä niin silloin ei ole tarpeellista järjestää EM-kisamatkoja tai seuramatkoja Rodokselle.
Ne ei vaan ole niin tärkeitä asioita.
Olet katkera maailmalle, koita sopeutua. Ei tämä nyt erityisen mukavaa ole kenellekään.
As border restrictions and other public health measures are loosened across Europe, the U.S. and in other countries with high vaccination rates, WHO officials warned that this could lead to a resurgence of disease.
“The global situation is incredibly fragile,” said Maria Van Kerkhove, the WHO’s technical lead on COVID-19. Van Kerkhove said that while transmission is dropping in Europe, there are numerous events — from large sporting events to backyard barbeques — that all have consequences for disease spread.
“The delta variant, the virus, will continue to evolve," Van Kerkhove said. "Right now our public health and social measures work, our vaccines work, our diagnostics work, our therapeutics work. But there may be a time where this virus evolves and these countermeasures don’t.”
Kannattaa lukea miten Portugalissa kävi ja kuinka aalto saatiin käyntiin:
Edit.
Pointtihan tässä oli se, että tarvitaan nykyistä laajempi rokotekattavuus ja rajoille tiukempi kuri, jotta olisi voitu avata syksyksi hyvästä tilanteesta.
Mitkä @peterra keinot saavuttaa hyvä tilanne syksyksi ja välttää Delta -variantin luoma aalto?
Hetkinen, otetaanpa nyt puolin et toisin ihan kokonaan aikalisä.
Minä olen puolustanut ja tulen puolustamaan järjen voittoa tässä pandemiassa. Tulen tekemään sitä vielä vuonna 2022 mikäli tilanne tätä vaatii. Olen kertonut nämä pohjalla olevat asiat jo aiemminkin, mutta teroitan ne hyvin tiivisti vielä kerran.
Minä näen, että Suomen suurin yksittäinen epäonnistuminen tämän pandeminan hoidossa on ollut hyvin ristiriitainen ja erittäin uhkavaa viestintälinja. Tästä on myös erilaisia mielipiteitä kuin omani ja se on oikeasti todella hyvä asia. Jälkiviisautta kerääntyy koko ajan enkä hauku tilannetta kenellekään viranomaiselle helpoksi, kun samaan aikaan on monta asiaa vaakakupissa ja joudutaan toisinaan valitsemaan sen ruskean ja keltaisen väliltä parempaa vaihtoehtoa. Pääsääntöisesti olen tyytyväinen siihen, miten täällä on asioita hoidettu.
Se, mikä näyttäytyy “tartuntojen puolustamiseksi” niin olen koko ajan kannustanut malttiin uhkakuvien yliviljemisen sijaan. Kun uhkakuvaa monistetaan jatkuvasti ja painetaan ihmisen takaraivoon välipakolla niin se alkaa muodostaa henkistä “hälläväliä-asennetta.” Kun se todellinen uhka tulee sieltä niin silloin on hyvin vaikea saada tainnoksiin peloteltu kansa heräämään sen oikean peikon edessä.
Voi olla, että sotken asioita yhtä paljon kuin kaikki muutkin, mutta en minä ole ainoa. Kun rokotekattavuus kasvaa niin on todella tärkeää ymmärtää, mikä sen rokottamisen idea oikeasti on. Se idea on vähentää sairaalahoidon tarvetta, mutta sitäkin enemmän sen idea on vähentää riskiä kuolla koronaan. Mutta kuten jo ajat sitten esim. niinkin tyhmä ihminen kuin Hanna Nohynek sanoi, että kannattaa keskustella siitä, mikä on rokotekattavuuden kasvaessa siedettävä tartuntojen taso. Jokainen varmaan ymmärtää, että se nolla tartuntaa ei ole enää realismia.
Minä vastustan IHMISTEN henkisten voimavarojen käyttöä tässä pandemiassa viimeiseen asti. Se henkinen voimavara voi tulla vielä tarpeeseen ja yksi varma tapa tyhjentää palkeet on aloittaa syyttely. Ja kyllähän täällä taas syytellään puolin ja toisin se, mitä keretään. Ei täälläkään ole säästelty sanoja, kun on tuntemattomia haukuttu oikein kunnolla, kun jalkapalloa on lähdetty katsomaan. Iso kuva on se, että suurin osa ihmisistä yrittää oikeasti parhaansa. Sitä ei saisi unohtaa.
Et lukenut viestistä kuin rivien välit. En nähnyt mitään julistusta mistään. Jos tuosta jotain haluaa todeta niin sen että pieni taudin kyteminen on edelleen.
Itse toivon vain että talvea voitaisiin viettää ilman merkittäviä rajoituksia - tarkoitan mm. matseja täydessä Uros Livessa.
Sitä voi sitten kukin miettiä toteutuuko tämä tulevaisuus paremmin huolellisuudella vai hällä väliä -asenteella.
Itse ostin juuri Puuilosta pari pakettia maskeja 7,90€ /50kpl. Meidän perheessä niitä käytetään kunnes joku osoittaa ne hyödyttömiksi tai tarpeettomaksi. Terassilla piipahdin viimeksi tänään.
Kun suoraan kysytään niin esitän seuraavia vastauksia kysymykseesi:
testaus- ja karanteenikäytäntöjen 100 % pitävyys eli suomeksi kannattaisin jopa sellaista ajatusta kuin karanteenihotellia, jonka matkailija itse maksaa
riittävän voimakas maski- ja etätyösuositus riittävän pitkän aikaa niille, kenellle se on mahdollista
isojen massatapahtamien testaus- tai rokotepassi vaatimus kävisi minulle
toive siitä, että riittävä hallinta maan sisällä saavutetaan syyskuun lopussa rokotteilla
Tämä ketju menee ajoittain sikäli joskus ”hölmöhköön” suuntaan, että kun aletaan vänkäämään siitä, mikä aiheuttaa mitänkin ja kuinka plajon - hukkuu se fokus.Jotta koronasta pystyy edelleen keskustelemaan asiallisesti, pitäisi ymmärtää
a) virustaudit ja niiden elinkaari
b) koronaviruksen ja sen varianttien erikoisominaisuudet
c) terveydenhuoltojärjestelmä
d) sen tila ja kapasiteetti
Korona itsessään on tuonut sellaisen jännän ilmiön esiin, että aihe kiinnostaa niin paljon, että sitä kommentoidaan kyllä - mutta niin vähän, että asioista otettaisiin selvää. Tai myönnettäisiin, jos ei vaan tiedetä (ja siksi kuunneltaisiim ammattilaisia).
Se käynnistyykö neljäs aalto tästä vaiko muusta on yhdentekevää. Se käynnistyy viimeistään syksyllä JOS sille enää annetaan elintilaa. Elintilaan vaikuttaa luonnollisesti rokotetilanne ja varianttien kattavuus.
Uskon, että osalla jengistä menee hermot välinpitämättömyyteen. Pahalla säkällä tartuntaketjut (ne turhat, jotka lähti puhtaasta välinpitämättömyydestä) aiheuttaa lisää kuolemia, ehkä viattomia. Siis sellaisia, jotka eivät ole katsoneet futista edes TV:stä.
Tartunnan voi saada mistä vaan ja kuka vaan. Ihmiset krtisoi tässä sitä riskiä - vaikea olla välttynyt maailman epidemiatilanteelta. Jos siitä huolimatta haluaa matkustaa, luulisi että velvoitteet hoitaa kuntoon sen hekuman jälkeen. Iso osa näin tekee. Valitettavasti juurikin Pietarissa riehuva variantti tarttuu todella herkästi.
Itse en usko neljännen aallon käynnistyvän tästä. Miksikö? Koska paikat menee säppiin uudelleen ennen sitä. Ikävää, jos välinpitämättömyys tämän aiheuttaisi. Toivotaan, että nämä tartunnat saadaan ajallaan todettua ja ketjut tukahdutettua. Onhan se varmaan osalle vaikea ymmärtää niitä, ketkä ovat menettäneet elantoaan tai muutoin käyttäytynyt asiallisesti pandemian ajan. Koska osa näin ei tee: vahingossa tahi tahallaan. Kyllähän se silloin herättää tunteita puoleen ja toiseen.
Tässäkin ketjussa vaikka kuinka paljon, mutta tiivistän: Pfizer ja Moderna toimivat vähintään kohtalaisesti kaikkiin tunnistettuihin variantteihin muutama viikko toisen annoksen saamisen jälkeen.
En jaksa etsiä taaksepäin jos muistat suoralta kädeltä, mutta delta plus -varianttiin oli yhdistynyt delta + beta ja muistaakseni ainakaan AZ ei tehonnut betaan ollenkaan?
Muutaman päivän sisällä nähdään oletettavasti piikki tartunnoissa kun ne kisaturistit sieltä Venäjältä toivat pikku tuliaisia. Tuskin kovinkaan montaa oli rokotettu.
Ainoa asia missä lienen olevan eri mieltä, on se, mikä on viestintälinjan selkeys.
Tottakai media sekoittaa asioita (toimittajat eivät ole asiantuntijoita ja loppujen lopuksi tavoite on myydä klikkejä/ lehtiä) ja politiikka sekoittaa minkä tahansa, mihin se sotkeentuu
Alun epäselvyydet johtuivat vain ja ainostaan siitä, ettei COVIDISTA tiedetty juuri mitään. Sen jälkeen linja THL:ltä on ollut hyvin selkeä ( ainakin minulle) vaikka väärinymmäryyksiä tuntuu jääneen vahingossa/ tahallaan eikä niistä pääse eroon, vaikka kuinka aikaa kuluu.
Ihmetelen suunnattomasti nettiaikana ihmisten avuttomuutta hankkia tietoa henk. koht. Ite ne on inskramdam-tilinsä jne. luoneet mutta just tätä tietoa eivät osanneet matkustukseen liittyen hakea? Tai ne matka-/ peliliput, mut siihen jäi osaaminen?