Aletaan olla Euroopan final frontier missä homma jollakin lailla hanskassa. Samaan hengenvetoon kova poru kun meillä on Euroopan kireimmät matkustussuositukset.
Nyt pitää päättää kumpaa halutaan ja elää sen kanssa.
Tällä nykypelillä pumpataan Finnairiin ja matkailualalla satoja miljoonia, sillä toisella tavalla aletaan taas ampua miljarditykillä.
Toisaalta tällä menolla saadaan joka tapauksessa lapioida miljardeja etelään viimeistään kevättalvella.
Joutuukohan Sanna&co. rakentamaan toisen ainutkertaisen tukipaketin?
Mene ja tiedä sano Tapio Suominen.
Ei ole nyt enää muistissa, kääntelin tuon jostain uutisesta englanniksi kollegoilleni => päivittyvä uutinen, joka lähti kulkemaan hetki ennen valtionjohdon tiedotustilaisuutta.
Saksan kieltä taitaville samat asiat ovat linkissä hieman tarkemmin selvitettynä. Varmaan huomasit itsekin, ettei tuossa lähteettömässä jutussa ollut mitään poikkeuksia ![]()
Voisihan tässä mennä näillä rajoituksilla, hyvää duunia tehty reagointipuolella. On tämä vaan uber raskas vuosi kaikille ja helpotusta ei ole vielä luvassa, pelottaa jo jälkiseuraamukset talouden puolella
Poika opiskelee Oulun yliopistossa ja tänään oli tullut tieto, että koko kevätkin vedetään etänä. Kovaa settiä, itse ainakin muistelen opiskeluaikoja lämmöllä ja ei se ihan samaa sitten ole, jos Approt ja muut jäävät käymättä.
Mutta, ei auta valittaa, elämme nyt tämmöisissä oloissa.
Veikkaan että 5 päivän päästä menee Pirkanmaalla myös 2 viikon otanta ekaa kertaa alaspäin pitkään aikaan. Ja toivottavasti trendi on pysyvä!
Toivotaan että päästäisiin vähän alemmalle tasolle ja vähintään pysyttäisi siinä, Mahdollistaisi tehokkaamman jäljityksen ja sitä kautta helpomman tilanteen.
Toinen ikävämpi vaihtoehto on Tanskan käyrä. Eli uudesta huipusta tullaan alaspäin hetken aikaa ja luullaan että tämä oli tässä ja unohdetaan tavat jolla alaspäin päästiin. En tätä mallia toivo mutta hyvä pitää mielessä tämänkin.
Ilta-Sanomissa pitkä juttu Saksan ja Ranskan toimista:
Edit.
Belgian sairaaloiden tilanteesta Helsingin Sanomissa juttua:
Degesves ja Hilkens ovat myös pettyneitä siihen, etteivät ihmiset ole noudattaneet annettuja rajoituksia. Esimerkiksi Liègen kaupunkialueella näkyy useita ihmisiä, jotka eivät pidä maskia kasvoillaan. Opiskelijat ovat tartuttaneet vanhempansa, jotka ovat vieneet viruksen omille vanhemmilleen.
”On surullista todeta, että nopeammilla toimilla toinen aalto olisi voinut olla paljon lievempi”, Degesves sanoo.
Suomea Degesves ohjeistaa käyttämään hyväksi rauhallisemman ajan ennen tartuntojen kiihtymistä.
”Tietoa ei voi jakaa liikaa. Ihmisille on perusteltava, miksi toimiin ryhdytään.”
Toisaalta normikeväänä sinne etelään valuu miljardeja euroja turistie / lomalaisten taskuissa!
Tosin toinen tapa täysin vapaaehtoinen ja tuottaa mielihyvää pitkähköksi aikaa!
Näin tänään… pitkä trendi jälleen tasoittaa tilastoja.
Huomattavan moni käynyt nyt testissä.
https://twitter.com/Tays_sairaala/status/1321718067597135875?s=20
Uusia tapauksia tänään 188
Ilmoitettu “aikasin” joten lukema aika varmasti todellisuudessa isompi
Täytyy olla tyytyväinen että pahan alueen tilanne on saatu hienosti hallintaan ja selvään laskuun
Vai niin. Paljonko olisi todellisuudessa? Joku tuplat vai 3x määrä?
Ei tästä tasoittumisesta kannata mitään positiivista hakea, sillä THL ja STM näköjään hallituksen mandaatilla sumuttaa kansalaisiaan ja pienentää määriä.
Pessimisti ei pety : )
Näyttää joka tapauksessa siltä, että tartuntojen kasvu on ainakin toistaiseksi pysähtynyt.
On kyllä yllättävää, kuinka maltillisilla toimilla hommaa ollaan taas Suomessa saamassa hallintaan.
Tuosta Kirjoittelin jo kauan sitten että pienemmillä rajoituksilla esim baarien aukiolo ajan supistus, yleisörajoitukset niin saatais varmasti tilanne “helpoiten” hallintaan.
Ettei tarvis kevään sulkuja
Sillon pidettiin turhana rajoitusten hakuna, ja Suomen sulkemisena ja mitä kaikkea olikaan.
Tosiaan se että tarttuu asioihin ajoissa ja mielellään vähän ennakkoon niin päästään vähän pienemmällä vahingolla.
Tekee miten vain niin joku kärsii aina. Mut nyt näyttää ihan hyvältä tilanne
Noissa on aina viivettä eri SHP ilmoituksissa eli kymmeniä tapauksia voi olla päälle virallisen ilmoituksen, mitä THL ei ilmoita (kun ei “näe” niitä).
Tässä esimerkki eiliseltä:
https://twitter.com/jukka235/status/1321551643180224519?s=20
Onko kouluilla kuitenkin niin iso merkistys? Syyslomien jälkeen pieni tiputus tapaus luvuissa. Nyt ennusteet sanovat taas että kasvu saattaisi jatkua.
Jos pidätte pessimistisenä niin tulkitsen vain noita lukuja joita on saatavilla. Toivon toki että mentäisiin parempaan suuntaan, mutta kovin moni asia ei siihen suuntaan viittaa.
Tilanne klo 14 tänään.
Jenkeissä tilanne on kyllä kokoajan menossa pahempaan suuntaan, veilä kun varsinkin Trumpetti dissaa ja jakaa väärää tietoa siitä että koko tauti on jo voitettu.
Tampereen yliopistolla tehtyä tutkimusta COVID-19:
Uutta tietoa koronavirusinfektion mekanismeista
COVID-19-pandemia leviää nopeasti. Koko maailmassa ilmoitettuja tapauksia oli lokakuun lopussa jo yli 43 miljoonaa ja Suomessakin yli 15 000. Tiedeyhteisö työskentelee herkeämättä kukistaakseen pandemian. Tampereen yliopistossa tehty tutkimus tuotti uutta tietoa ACE2-reseptorista, jonka kautta koronavirus siirtyy solujen sisälle eli infektoi soluja.
Tässä vielä Emma Hodcroftin tutkimusta, millaisia Covid-19 variantteja Euroopassa liikkuu (16. - viestin twitter -ketju) ja mikä on niistä dominoivin variantti (virus ei ole muuntunut paljoa - eikä vaikuta rokotteen kehittämiseen).
Alla pari esimerkkiä viestiketjusta:
…
…
…
…
Baselin yliopiston sivuilla vielä sama asia avattuna selväkielisemmin…
Artikkeli täältä:
The researchers at the University of Basel, ETH Zürich in Basel and the SeqCOVID-Spain consortium analyzed and compared virus genome sequences collected from Covid-19 patients all across Europe to trace the evolution and spread of the pathogen (see box). Their analysis suggests that the variant originated in Spain during the summer. The earliest evidence of the new variant is linked to a super-spreading event among agricultural workers in the north-east of Spain. The variant moved into the local population, expanding quickly across the country, and now accounts for almost 80% of the sequences from Spain.
“It is important to note that there is currently no evidence the new variant’s spread is due to a mutation that increases transmission or impacts clinical outcome,” stresses Dr. Emma Hodcroft of the University of Basel, lead author of the study. The researchers believe that the variant’s expansion was facilitated by loosening travel restrictions and social distancing measures in summer.
Edit.
Dr Emma Hodcroft on yksi Nextstrain.org -kehittäjistä:
Euroopan “korona -kartta” @Nextstrain:
Phylogenetic analysis of SARS-CoV-2 diversity in Europe: