Onhan armeijakin ollut toiminnassa koko ajan, liekö yksi korona tartunta ollut? käsittämätöntä pelkoa ja vastuunpakoilua opettajilta. Tunnen kyllä myös sellaisia jotka ovat koko ajan toivoneet että saavat rauhassa lähettää lapset kesälomalle.
Erityisesti pojille, joita peruskoulu kohtelee epätasa-arvoisesti on tärkeää, päästä edes hetkeksi takaisin kouluun, jotta opettajat tietävät missä mennään. Ainakin mun tutut pojat jopa kaipaavat kouluun.
Minullakaan ei ole lapsia, mutta opetustyötä senkin edestä, rohkenen siis kertoa mielipiteeni. Olen täysin samaa mieltä kuin @Oijennus.
Ei nää hommat koulun avaamisella parane, avataan ravintolat ja pubit ni sitten alkaa lisääntyä muukin hyvä ku korona. Laitetaan kaikki niinku vanhaan malliin ku millään ei oo mitään väliä. Suomi on selvinny sodat ja kaikki ni eiköhän tästäki selvitä ajan kanssa.
Minä olisin, viisaana kyllä ottanut mukaan, opetuspuolen, koska nyt ollaan eletty huhujen mukaan - avataanko vaiko ei, ketkä tulee jne. Nyt on paljon kysymyksiä, ja koska avi ja thl tekee sen ohjeen, kauanko menee. Suunnittelu aika hupenee, ja kuka nyt vklp tekee töitä, jonsei ole kokonaistyöajalla. Hyviä kysymyksiä tuli, ihan aiheesta tuli marinaa. Li ja hänen vasen HUS infektiolekuri vain nauroivat partaansa ja oli naama nutturalla.
Loppuu vielä nostona, hyvänä mutta skeptisenä: Li sanoi että yhteistyössä. Niin sitä tässä kaivataan, kun jos mennään sillä mentaliteetillä, että joku muu taho sanelee miten, ja kuinka toimitaan. Tässä tulee vähän sellainen sohaistaan muurahaispesään, ja jätetään se aivan valloille. Joku voisi jopa sanoa, ja kyllä tiedän että sitä sanotaan: ammatinvalinta kysymys.
On noi sodatkin aika erilaiseksi mennyt tässä 2000-luvulla kuin sodat oli silloin 1900-luvun alussa. Tai no mitä minä olen historiaa lukenut niin en nyt kuitenkaan lähtisi ihan vertaamaan sotaa ja tätä koronaa toisiinsa. Yhteiskunnasta on tullut aika erilainen tässä ajassa ja valtioiden talouskin perustuu vähän toisille asioille. Nyky-yhteiskunta nyt enempi ja vähempi vaan rakentuu siihen globaalin yhteiselon ja taloudellisen keskinäisriippuvuuden alttarille. En kuitenkaan halua tehdä tästä talouskeskustelua, mutta itse olen koko ajan ollut sitä mieltä, että kaikissa rajoituksissa pitää olla järkeä mukana.
Toimenpiteitä täytyy jatkaa niin kauan kuin se on tarpeellista. Ennustettu skenaario ei ole toteutunut eli ollaan näillä järeillä toimenpiteillä päästy takaisin kiinni siihen tilanteeseen, jossa oltiin sillon maaliskuun alussa. Näinhän ei todellakaan pitänyt käydä vaan tilannekuva oli paljon tummempi. Nyt voimme olla tyytyväisiä, että näillä toimenpiteillä ollaan päästy tilanteeseen, jossa voidaan ikään kuin aloittaa uudestaan siitä alusta. Nyt meillä on testauskapasiteettia ja ihan hyvä mahdollisuus siihen, että voimme oikein järkevästi toimimalla saada kaikki tartuntaketjut kiinni ja sairastaa hallitusti.
Nyt kun olemme voittaneet aikaa niin nyt sitä täytyy käyttää. Mutta koko aika sillä tavalla, että huomioidaan kokonaisuus. Myös talous ja se, mitä tapahtuu tästä kuuden kuukauden päästä.
5 tykkäystä
Unelma_Sirpa_Leena
(eräs merkittävässä asemassa oleva tamperelainen jääkiekkovaikuttaja)
4543
Opettajat voisi ottaa mallia kaupan työntekijöistä. Ei ole paljoa valitusta kuulunut.
Meissä on vaan paljon riskiryhmäläisiä ja vuosilomaa ei saa vaikka sitä olisi ja hyvät perustelut päälle ni ei auta, meistä halutaan tehdä laumaimmuniteetin koekaniineja.
Kerrankin voi rehellisesti kehua kauppaa. Kauppa on about ainoa ala, jossa työntekijät on opastettu pitämään asiallisesti turvaväliä, kassat on opastettu toimimaan järkevästi ja pitämään ihmiset erillään myös maksutapahtumassa jne. Kauppa on reagoinut koko ajan ja vielä asentanut pleksitkin myyjien turvaksi kassalle. Jos koko yhteiskunnassa muutkin olisivat yhtä sujuvia tekijöitä niin tässä ei olisi ongelmaa ollenkaan. Valitettavasti vaan tuntuu, että nimenomaan palkkahaitarin yläpäässä on vänkyröitä vähän liikaa. Adaptoitukaa perkele.
Josko joku media saataisi ärrän nurkille, niin kyllä palautetta tulisi. Ongelma on ettei muuta aihetta kaupasta löydy kun kaikki wc paperitkin on jo loppu.
Ja kyllähän kun se paska omaan nilkkaan osuu, niin on ihmisiä jotka ottavat asiat eri tavoin. Sitä voisi aina kokeilla asettua muiden ihmisten saappaisiin, ja sitten alkaa kategorisoimaan ihmisiä hyvää, pahoihin ja rumiin.
Voi herranen aika sentään. Eikös laumaimmuniteetin koekaniineja enemmänkin ole kaupan kassat & sairaanhoidon henkilökunta, joka on koko aika ollut töissä koko kriisin ajan? Jollakin tavalla näitä rajoituksia pitää purkaa jossakin vaiheessa ja JOSTAKIN pitää aloittaa…
Minä kyseenalaistan nyt aika reilusti, koska tuolla on todella paljon porukkaa ulkona porukoissa. Ja porukoita on nimenomaan yleensä nämä perheen nuorimmat ja vanhimmat. Jos vanhemmat pelkäävät päästää lapsensa takaisin kouluun, mutta uskaltavat samaan aikaan päästää nuorensa ulos niin jossakin on joku epäkohta, jota minä en ymmärrä. Kouluun ei uskalla, mutta siitä huolimatta kun kello lyö kaksi iltapäivällä niin ulkoilu porukassa alkaa?
Kyllä tässä minusta nyt aika normaalisti asiasta tehdään aivan liian suuri.
Tuolla tehtaat painaa hommia isolla porukalla ja nyt sitten mietitään, että onko ok, että opettajat joutuu töihin. Voiko päästää lapsia kouluun?Tiedän, että kärjistän tätä asiaa…
Vai voisiko olla, että tässä haetaan lasten, koululaisten ja opiskelijoiden parasta? Jos koulu ja sen rutiinit koetaan lapsille parhaaksi, niin kouluja ei voida pitää kiinni yhtään pidempään kuin on aivan pakko. Suomessa koulua lähtökohtaisesti pidetään lasten parhaana. …juuri nyt asiantuntijoiden mielipiteet puoltavat sitä, että “aivan pakko” on väistymässä, jopa väistynyt. Suotakoon siis lapsille se paras mahdollinen. Vaikka sitten vain pariksi viikoksi, jolloin oppiminen kouluissa on jo kevyempää ajautumista kesälomia kohti.
“Opettajat halutaan koekaniineiksi” on aika kaukaa haettua olkiukkoilua, kun Suomessa on väki ollut työpaikoilla koko tämän poikkeusajan. Siitä huolimatta, että ihmisiä on kehotettu etätöihin. Joillain aloilla se ei onnistu lainkaan, joillain työpaikoilla osan porukasta pitää olla ns. “tehtaalla”. Opettajat ovat moneen alaan verrattuna olleet etuoikeutetussa asemassa, kun saivat parin kuukauden etätyö-rupeaman tähän saumaan.
Josko vanhemma menevät sillä datalla, ettei lapset sairastu, levitä tms. Mutta kerroin nousee jos joukossa on aikuinen, pelko, huoli.
Toki onhan kotonakin aikuinen, vai onko, lastensuojelun mukaan ei.
Odotan sunnuntaita kun aviomies seksi-iltaa. Kunhan tulee väkimäärän rajoitukseen nosto vaikka 50 ihmiseen, niin päästää aloittamaan futiskausi kunnolla. Muusta en ole huolissani, vaikka rutajan ja marisen, laitetaan vaimon piikkiin kaikki