Jeh. Tekee kyllä paljon järkeä että lähti juuri Italiassa sen takia jylläämään. Aamulehteä en itse edes yritä lukea tuon maksumuurin vuoksi.
Kaikenlaisia juttuja (suomenkielisiä) on viime päivinä tullut luettua. Viimeisin oli, että tauti tarttuisi ainoastaan pisaratartuntana, eikä ilman välityksellä kuten aluksi luultiin. Käsienpesu ja oikeanlainen yskiminen ja aivastaminen hihaan ovat jo erinomaisia keinoja olla levittämättä tautia. Pinnoilta ei tarttuisi ollenkaan, lukuunottamatta paikkoja joissa sairastuneita on paljon esim. sairaalat.
No, uskoo ken tahtoo ja toivotaan parasta ja pelätään pahinta.
Vielä en itse ole alkanut hamstraamaan mutta lääkkeitä ja säilykkeitä on ostettu vähän tavallista enemmän varastoon.
Etkös sinä asustellut ulkomailla? Kreikassa? Mikäs siellä on meininki?
Edit. Tässä jutussa ainakin muistutetaan käsihygieniasta ja oikeanlaisesta pärskimisestä.
Kreikassa joo. Täällä taitaa olla 66 noita tartuntoja, yksi itseasiassa ihan 100 metrin päässä, joku paikallinen toi Italian reissulta tuliaisia ja on nyt poikansa kanssa sairaalassa.
Mä itse varauduin tähän aika reilulla kädellä jo viikkoja sitten, ihan siksikin että asun vieraassa maassa jossa mulla ei ole samanlaista tukiverkkoa (perhe, kaverit jne) kun esimerkiksi Suomessa. Lisäksi ulkomaalainen on kuitenkin aina ulkomaalainen joten varmasti monessa tilanteessa paikallinen menisi ohi. Meiltä löytyy siis sapuskaa kuukausiksi, lääkkeitä antibiooteista lähtien ja tuli kyllä mietittyä mitä käytännössä oikeasti pahana päivänä tarvitsisi. Eli parempi ennakoida kunnolla etukäteen ja nauraa itselleen myöhemmin.
Mutta täällä hallituksen toimesta ovat ottaneet yllättävän rankan asenteen ja aika koviakin toimenpiteitä tehty, luulin aluksi että näitä ei kiinnostaisi pätkääkään koska turismi suurin tulonlähde mutta päinvastoin. Kauppoja on kyllä hamstrattu lähikaupoissa tyhjiksi mutta luulen että se johtuu enemmänkin tuosta niin lähellä olevasta tautitapauksesta.
Mielenkiintoinen tilasto Etelä-Koreasta, missä tauti on otettu tosissaan - testejä on tehty eniten maailmassa:
Esimerkiksi Etelä-Korea on testannut tähän mennessä noin 140 000 ihmistä ja löytänyt heidän joukostaan noin 5700 koronaan sairastunutta. Näyttäisikin siltä, että maan aktiivinen testauskäytäntö painaa kuolleisuuslukeman alas, alle 1 prosenttiin. Tämä johtuu siitä, että myös lievistä oireista kärsivät saavat oikean diagnoosin.
Ihan omaa spekulaatiota, mutta mitäs jos kävivät kotona juhlimassa sikäläistä uutta vuotta?
Siis kaikki sanoo, että vakavalla asialla ei saisi leikkiä, mutta kaverin puolestakyselen elimikäli ostat jonkun seuraavista Fiat, Ferrari tai Iveco niin tuleeko siinä koronavirus kaupanpäälle?
Siis ihan totta puhuen niin onhan tuota hiukan ehkä paisutettu ja ehkä jopa snadia hysteriaakin yritetty luoda.
Jos tulee niin tulee…ihan se ja sama minulle oikeastaan ei tällähetkellä voisi vöhempää kiinostaa.
Ei tule.
Tämä jälkimmäinen subreddit ei nyt ihan hirveän luotettavalta lähteeltä kyllä kuulosta. Kiinalaiset sorkkii alustaa ja subredditin otsikko on “Uncensored COVID-19 Discussion”. Yksityishenkilöiden Twitter-postauksia pidetään faktoina ja salaliitot jyllää. Vähän sellainen kotisalapoliisien ja salaliittoteoreetikoiden pelikenttä.
Pakko kysyä, että mitä antibiootteja sinulla on ja jollet ole terveydenhuollon ammattilainen, kuinka olet saanut niitä varastoon?
Maassa maan tavalla.
Tämä oli myös mielenkiintoinen kuunneltava.
CEO of the Coalition for Epidemic Preparedness Innovations Dr Richard Hatchett explains the long-term dangers of the Covid-19 coronavirus - saying it’s the scariest outbreak he’s dealt with in his 20-year career.
Joo, tiedän varsin hyvin eikä kyse ollut kritisoida Luppakorvaa. Lähinnä kiinnostaa, millä antibiootilla / antibiooteilla on varautunut ja onko jossain maassa onnistunut saamaan niitä varastoon ilman terveydenhuollon statusta.
Ollaanko nyt tultu siihen, että pimeässä verkossa antibioottien myynti on ohittanut huumausaineiden myynnin?
Laskeskelin taas numeroita. Etelä-Koreassa siis on tehty todella paljon testauksia. Siellä on todettuja tapauksia verrattaessa luonnottoman pieni kuolleisuus ja vakavien tapauksien määrä Italiaan verrattuna. Serious/critical -sarakkeeseen saattaa liittyä tulkintaeroja, mutta kuolleet varmaan lasketaan aika samalla logiikalla. Eli sitä kautta, mikäli Italian korona ei ole tappavampaa muotoa, niin voisi arvioida Italiassa olevan n. 50 000 koronatapausta. Riskialueilla on n. 25 000 000 asukasta. Tämä tarkoittaisi sitä, että alueen väestöstä olisi sairastunut n. 2‰, mikä olisi jo melko hurja lukema parissa viikossa. Tiedä sitten onko tuonne tilastoihin päätynyt turisteja ja kuinka paljon.
Yokohaman kaupungin yliopistossa kehitetyllä testillä koronavirus pystytään tunnistamaan 15 minuutissa. Tällä hetkellä testi tosin toimii luotettavasti vain jos ihmisellä on ollut tartunta useita päiviä. Kehittävät testiä että toimisi rinnakkain PCR testin kanssa jossa tieto saadaan 6 tunnissa.
Muistetaan, että antibiootit eivät tehoa viruksiin.
Virustaudin jälkeen voi tulla bakteerin aiheuttama jälkitauti, mihin oikea antibiootti voi olla paikallaan.
Kyllä tämä tauti tulee kiertämään joka niemen ja notkon. Rokotetta ei ole näköpiirissä niin eipä tässä ole paljoa tehtävissä.
Suomessa todettu seitsemän uutta koronavirustartuntaa – Forssan seudulla sairastunut opettaja tietämättään altisti oppilaita
Ainahan Fiatin mukana on saanut “kaikki fiat eli viat”. Mutta sen koronaviruksen suhteen ei tässä tapauksessa tarvitse olla huolissaan. No, jos ei tämä alunperin vitsiksi ollut tarkoitettu, niin sellaiseksi tämä taisi vääntyä.
Meillä töissä juuri peruttiin konsernin 2 päiväinen kauden avaus tilaisuus. Sinne olisi tullut kaikki konsernin suomen toimihenkilöt. Ja perumisen syynä koronavirus. Yhtään tauti/altistumis tapausta ei ole vielä konsernin työntekijöillä Suomessa.
Köysi kiristyy…
Pitäisi sunnuntaina lähteä Losiin / Las Vegasiin reilun viikon lomamatkalle. Toistaiseksi itse olen rauhallisella mielellä ja terveellä maalaisjärjellä pitäisi pärjätä. Puoliso sen sijaan on jo melkoisen stressaantunut kun media luo painetta kokoajan.
Eiköhän tässä kuitenkin matkaan päästä ja toivottavasti takaisinkin. Sen verran kauan odottanut matkaa, että jäisi harmittamaan jos ei toteudu. mm. NHL peliliput taskussa.