Tuosta muuten kuulin huhua Tampereen suunnitelmistä vanhuksien tapaamiselle. Eivät ole kauhean innostuneet niistä pleksi konteista joita jossain on käytössä. Tarkoitus on mennä juurikin kirurgisen suojaimen ja ehkä naamapleksin yhdistelmällä alkuun. Veikkaisin että ihan hyvä tapa alentaa riskiä ja mahdollistaa vanhusten tapaaminen turvallisemmin.
Niin se onkin niin vaikea homma etteikö yhdellä A4 kuvakirja ohjeella siitä selviäisi. Laittaa vaikka tuosta ohje videota mediaan.
Mikä ihme pakkomielle nyt on näistä velvoittavista jutuista? Laittakaa maskit päähän, jotka haluavat. Mutta jättäkää meidät muut rauhaan maskipakkojenne kanssa. Ihan hyvin tuntuu korona vähenevän ilman maskejakin. Pitäkää turvaväliä ja antakaa minun pitää omaani.
Käytä nyt järkeä. Jos henkilö a pääsisi katsomaan maski päällä äitiään joka on vaikka 87 vuotias. Niin luuletko tosiaan että hän menisi Maski takaraivossa sinne… Asiat on niin vaikeita kun niistä haluaa tehdä. Jos aikuiset ei opi käyttämään maskia oikein niin huh hei… Ei se ole ydinfysiikkaa
Edit. En edelleenkään puhu Maski pakosta vaan kyseiset maskit mahdollistaisi asioita. Helpottaisi pirusti asioita.
Pakko tulee jos tulee
On eri asia velvoittaa käyttämään maskia esim. laitoksissa kuin velvoittaa käyttämään maskia joukkoliikenteessä tai kaupassa.
Olisko nyt ihan se että maskeista saavutetaan parhaiten etu silloin kuin kaikki niitä käyttää. Jos se toinen aalto sieltä pääsee tulemaan niin jos sama teho tarttumisen alenemiseen saadaan maskien käytöllä ja ravintoloiden sulkemisella niin kumman valtiset?
Nykyisellä kehityksellä ei ole tulossa kuin tuonne vanhusten tapaamiseen.
Kuka sellaista nyt on edes puhunut muuta kuin sinä? Itse puhun tapaamisista ja yleisötapahtumista…
Jos tauti pahenee paljon niin maskit on monessa asiassa eduksi. Se että tuleeko pakolliseksi vai ei niin sitä ei kukaan tiedä vielä
Toinen aalto on yksi skenaarioista eikä yhtään varmempi kuin mikään toinen skenaario. Joku kansanlappu johon jokaisella on varaa on täysin turha. Sama tulos saadaan turvavälillä.
@Rannari yleisötapahtumat pysyköön kiinni, jos vaatimus on joku kangasmaski.
Toinen aalto on varma ollut kun historiaa katsoo ja virustauteja
Toinen aalto osataan ehkä nyt pysäyttää ensimmäistä paremmin. Ulkomailta tulevat testeihin ja karanteeniin. Kotimaassa selvitetään tautiketjut alussaan ja eristetään vain pieni osa ihmisistä.
Osataan ehkä… Mutta kuinka kauan Suomella on siihen rahaa että ulkomaalaiset/kotimaiset laitetaan karanteeniin… Mites jos toinen aalto tuleekin työmatka liikenteestä mitä ei edes seurata?
Edit… Vai onko toinen aalto siinä jos tartunnat tulee rajoitusten höllentämisen takia nousemaan paljon?
Miten määritellään toinen aalto
Mutta kuinka kauan Suomella on varaa pitää kaikki paikat kiinni ja jotain ylimitoitettuja rajoituksia joiden kannalla muistelen sinun olleen? Ulkomaalaisten karanteeni kun on paljon halvempaa lystiä varsinkin kun matkustajamäärät pysyvät maltillisina (kukaan ei matkusts turhaan jos karanteenia pukkaa, vain pakolliset).
Sinulla on paljon kysymyksiä, mutta hyvin vähän vastauksia. En usko, että tulemme patoamaan virusta yhtään mitenkään rajojemme ulkopuolelle ja yksittäisiä tartuntoja tulee ryppäittäin vielä pitkään tulevaisuuteen. Tällä hetkellä vaikuttaa, että olemme skenaarion suhteen jossain välimaastossa eli koronan kohdalla ei ole toistaiseksi toteutunut kaikkein pahin skenaario ja oikeastaan ollaan siellä lievimmässä päässä ihan kaikilla mittareilla.
Huomioiden sen, kuinka heikosti Suomi oli valmistautunut niin melkein täytyy olla tyytyväinen, että olemme onnistuneet näinkin hyvin. Keskustelu on jumittunut todella siihen negatiiviseen kierteeseen, kun jatkuvasti maalataan rumempaa kuvaa tulevaisuudesta. Mikä hyöty tuosta edes on? Huonot skenaariot eivät ole yhtään sen todennäköisempiä kuin hyvät skenaariot. Tämä skenaario, joka on nyt toeutunut oli about “parhain mahdollinen” ja nyt se on toteutunut kuin parhain mahdollinen.
Jos ensin odotetaan rauhassa, miten tuo ekojen rajoitteiden purkaminen lähtee vaikuttamaan ja arvioidaan syksyä sitten syksymmällä. Ei nyt tarvi toukokuussa kertoa, mikä tilanne on syyskuussa. Ja minä olen positiivisella tavalla aivan varma, että toiseen kertaan korona ei todellakaan pääse meitä yllättämään. Oli syksyn skenaario kuinka kauhea tahansa niin olemme siihen paljon valmiimpia joka tapauksessa.
Tottakai on paljon kysymyksiä. En pysty niihin vastaan joten kysyn
En kyllä myöskään usko että kukaan muukaan pystyy varmuudella vastaamaan.
Sentakia tämä korona onkin paha kun on ympäri maailman pelkkiä kysymysmerkkejä
Kysyn näin… Jos hallituksen linja on esim baarilla että alkoholia saa myydä klo 21.00 asti ja tuet lähtee niin ketä auttaa?
Olin kyllä sitä mieltä ja olen edelleen että koulujen avauksessa ei mitään järkeä…
Olen myös ollut ja olen edelleen sitä mieltä että aika pahasti tulee näkymään nykyiset höllennykset syksyllä ja silloin tilanne ja sulut voi olla paljon pahemmat mitä nyt oli…
Tästä samaa mieltä. Se on kokonaisuuden kannalta ihan sama jos yksi käyttää siellä ja toinen täällä.
Toki ne saa nytkin käyttää ketkä haluaa, mutta siitähän tässä ei ole kyse.
Ainakin tämä yksi kanadalainen oli aikalailla turvassa. Merellä kaukana muista. Nyt paluu toisenlaiseen “reaalimaailmaan”.
VTT tutkii:
Oon nyt kuullut näitä maskijuttuja tutuilta tehdastöissä ja rakennusalalla. Siis, että on maskipakko töissä, ja täälä pirkanmaalla. Tuntuvat olevan huvittuneita koko pakosta, kun töissä eivät mitenkään läheisissä tunnelmissa muiden kanssa ole. Ruokansa käyvät syömässä taukotilassa samojen työkaverien kanssa ilman maskia, joka toinen tuoli käytössä, mitä väljemmissä tiloissa töissä maskien kanssa kohtaavat. Eikö tuo ole ihan pelleilyä jo. Ei vaan mahdu jakeluun mikä hyöty tuossa on. Jumankauta kaupoissa henkilökunta kohtaa satoja ihmisiä ilman maskia, eikä juuri sairastuneita taida olla.
Niin ja nuo maskit ovat kuulemma sen verran ahdistavia pitää pitempään, että sitä lähinnä roikotetaan leualla, jos muita (pomoa) ei ole lähellä. Ei sentään lääkärit ja hoitajatkaan suojia kokoajan töissä pidä naamallaan. Alkaa oleen ihan älytöntä puuhaa jo.
Ja Porvoolaisessa koulussa koronaa…
Eihän lasten pitänyt tartuttaa…
Iltalehteen linkki
Jatkoa seuraa valitettavasti pian muistakin kouluista