COVID-19: Pandemian vaikutukset jääkiekkokauteen 2020-21

Sama mun työmaalla. 40 tyyppiä siellä tehdään töitä. Tauot on vuoroteltu ja pidetään välimatkaa. On käsidesiä joka kulmalla. Homma toiminut vielä hyvin.

3 tykkäystä

JYPin pelaajat välttyivät lomautuksilta – palkkoja leikataan:

1 tykkäys

Tämä palkkojen leikkaaminen pelaajilta ei ole minun mielestä ihan ongelmatonta pelaajien kannalta. Kun nyt leikataan jo tehtyjä sopimuksia ja samalla pidetään uusien sopimusten teko jäissä jää syksylle vapaita paikkoja joukkueisiin. No syksyllä kun uudet pelaajat julkaistaan niin mikä takaa että heidän palkka on samassa suhteessa pienempi? Eli joukkueet voi tehdä kalliinpien pelaajien kanssa syksyllä sopimuksia kuin mihin heillä olisi varaa ilman näitä palkka leikkauksia. Toisin sanoen pelaajat maksaa uusien pelaajien paremmat liksat.
Toinen mitä olen ihmetellyt on se että YT neuvotteluja käyvät seurat julkistaa uusia pelaajia esim Saipa. Normi työelämässä yteiden aikana on rekrytointi kielto.

1 tykkäys

Sekava on tilanne kaiken kaikkiaan. Miten toimia, kun taloudellinen tilanne on huono niin jääkiekkoseuralla, sponsoreilla kuin isolla osalla kannattajista? Miten tämä kriisi vaikuttaa mm. yhteistyökumppaneihin ja kausikorttimyyntiin? Mistä lisää rahaa tässä tilanteessa, jos edelliskausillakin on menty niillä rajoilla taloudellisesti tai jopa rajan ali. Mitä jos kausi siirtyy tai alku pelataan tyhjille katsomoille - mistä tuloja?

Mitä muita vaihtoehtoja työpaikkojen säilyttämiseksi on kuin lomauttamiset (jotka on säädetty helpommiksi toteuttaa) tai yhdessä tuumin tehtävät menojen leikkaukset työpaikan säilyttämiseksi tulevaisuudessa? Jos jääkiekkoseuroja alkaa tipahtelemaan taloudellisten vaikeuksien myötä, niin myös jääkiekkoilijoilla työpaikkojen määrä romahtaa.

Tämä tilanne ei koske pelkästään Suomen jääkiekkosarjoja vaan myös muiden maiden sarjoja, joten tilanne on siksikin erittäin poikkeuksellinen. Ilman työpaikkaa oleva pelaaja on vaikeimmassa tilanteessa nyt, kun ei palkata. Hyvä on myös muistaa, että sosiaaliturva urheilijalla ei välttämättä ole parhaasta päästä.

Ei tule mieleen kuin, että sopimukset voivat olla tehty ennen YT-neuvotteluja? Toisaalta taas ilman ilman maalivahtia tai täyttä rosteria on paha lähteä tulevaan kauteen (vrt. Pelicans, jolla on vain kahden puolustajan sopimukset julkaistuna tulevalle kaudelle).

Olisko seurojen tyhjentynyt kassa ja alentunut pelaajabudjetti vastaus?

2 viestiä siirrettiin uuteen ketjuun: COVID-19: Business Finlandin tuet jääkiekolle

Otetaan nyt esiin se skenaario, että rajoituksia aletaan purkaa syksyllä ja liiga alkaa. Joskin todennäköisimmin myöhässä ja kutistetulla ottelumäärällä (tämä oma arvaukseni). Mutta mitä liiga tekee siinä tapauksessa kun tiiviisti yhdessä matkustava ja treenaava joukkue on saikulla yhtä aikaa. Pidän jopa todennäköisenä, että ainakin joku porukka sairastuu kauden aikana. Pahinta olisi jos tämä kävisi vielä keväällä. Siirretäänkö heidän sesongin pelinsä (tyyliin kaikki kolmen viikon matsit) vai pelaavatko esim. Farmilla ja A-junnuilla. Tähän liigan pitää varautua.

1 tykkäys

Kuluva kausi tullaan pelaamaan varmasti loppuun asti. Aloittamalla pudotuspelit nykyisistä pistetilanteista pystytään välttämään New Yorkissa ja Los Angelesissa pelaaminen kokonaan.

Jossain oli puhetta, että joukkueet tarvitsisivat noin kolmisen viikkoa aikaa treenata ennien pelien aloitusta.

Kevin Hayes oli sanonut, että heinäkuun puoli välissä pistäisivät pelit pystyyn. Kolmessa kuukaudessa kerkeää tapahtumaan, vaikka mitä.

1 tykkäys

Ruotsissa SHL:n ensi kauden otteluohjelma on jo julkaistu. Sarja pyörähtää käyntiin viiden kuukauden päästä 19.9. . Mahdollisesti.

6 tykkäystä

Sehän on se isoin ongelma että kun kausi alotetaan ja sitten tulee se toinen aalto. Kauan se kestää ja lopettaako se sitten seuraavan jauden kokonaan. Jos näin käy niin siitä ei sitten selviäkkään enään moni joukkue.

Minä sanon tämän nyt viimeisen kerran ja toivon ettei tähän enää tämän jälkeen tarvitse palata. Yksikään vastuullisesti ja järkevästi toimiva tartuntatauti viranomainen ei tule antamaan mitään lupia yhdenkään jääkiekkko-ottelun pelaamiseen niin kauan kun korona pandemia on päällä ympäri maailmaa oltiinpa sitten vaikka Suomessa, Ruotsissa,Venäjällä, Sveitsissä, Saksassa, Tshekissä, Slovakiassa, USA:ssa tai Kanadassa.

Kiina on jo antanut varoituksen toisesta aallosta joten miksi varoittaa jos mitään vaaraa ei olisi eli Kiina on selvästi huomannut että se riski toisesta aallosta on todellinen koska varoitus on jo annettu. Tuollaisia varoituksia ei anneta huvin vuoksi ( lue turhaan ) jos / kun mitään toisen aallon vaaraa / uhkaa ei ole.

Joojoojoojoo kaikki jääkiekkoilijat menettää aivan helkkaristi palkka rahoja mitä pidempään kaudet on kesken ja pelit jäissä ja jääkiekkoseurat menettää lippu ym tuloja.mutta kumpi on oikeasti näinä aikoina tärkeämpää ihmisten terveys vai joku perkeleen keskeytetyn jääkiekko kauden loppuun pelaaminen ja uuden kauden aloittaminen maailmanlaajuisen tautiepidemian aikana. Käyttäkää nyt jumalauta jo järkeänne ja ajatelkaa aivoilla.
Minä olen sanottavani sanonut joten kiitos keskustelusta ja adios.

3 tykkäystä

Et sinä keskustele vaan huudat. Et edes yritä käydä läpi tässä ketjussa esitettyjä seikkoja. Täällä kukaan ei ole edelleenkään sanonut, että jääkiekko on tärkeämpää kuin terveys. Mutta kun sinä et katso asiaa kuin vain yhdestä vinkkelistä etkä kuuntele/lue mitä muut yrittää sanoa. Meillä on varaa rajoittaa ihmisten kanssakäymistä jonkin aikaa, mutta jos rajoittaminen ei tuota tulosta niin sitten ne voidaan purkaa. Jos 3 kk rajoituksia ei riitä niin voidaan lopettaa kaikki toiminta tämän takia.

Jääkiekko on vain jäävuoren huippu.

20 tykkäystä

Luitko mitä muut ovat sanoneet? Edelleen yhteiskuntaa ei voida ajaa taloustuhoon. Nyt suljettuna olevia tullaan avaamaan, ovat ne kahviloita tai esim urheilutapahtumia.

9 tykkäystä

Niin ja Italiassa on kova tavoite päästä jatkamaan jalkapallokautta jo toukokuussa, eli kuukauden päästä. En tiedä kuinka järkevää se nyt jo on, mutta jos Italiassa tähän tullaan pystymään, niin en nyt kovin paljon täällä meuhkaisi, ettei koko ensi kiekkokaudella pelata.

2 tykkäystä

Jos ajatellaan Maslown tarvehierarkian olevan totta niin jääkiekko tulee aika korkealla tässä tarvehierarkiassa nykytilanteessa. Pääsääntöisesti kuitenkin perustarpeet ovat kaikilla länsimaissa jokseenkin tyydytetty ja kuten tutkimuksetkin todistavat niin erilaiset mielekkäät harrastukset eivät todellakaan ole hukattua aikaa vaan se on tärkeä osa persoonaa. Kun jääkiekko/viihde/bisnes asetetaan terveyden kanssa tällaiseen epämiellyttävään taisteluun niin kymmenen kertaa kymmenestä se terveys ja turvallisuus tulee sieltä voittajana ulos.

Mutta jos ajatellaan pidemmällä aikavälillä niin näillä kaikilla asioilla on meihin ihmisiin vaikutusta - ne tuottavat meille onnea & iloa. Ihan niin kuin minulle hallissa käyminen ystävien kanssa tuottaa ihan valtavasti onnea, jota en saa mistään muualta. Kesät ovat aina pitkiä ja nyt tuntuu ikuisuudelta. Ehkä ajattelen itserakkaasti, mutta Tappara & halli ja jääkiekko ovat minulle paljon enemmän kuin osiensa summa. Enkä usko olevani ainoa ihminen. Luulen, että aika monet muutkin ovat huomanneet elämän pyörivän tällä hetkellä varsin yksinkertaisten asioiden ympärillä. Työ & perhe - siinäpä ne ovat. Jääkiekko on se jäävuoren huippu, mutta sitäkin enemmän minulla on ikävä pallopelejä kavereiden kanssa, harrastuksia jne. Uskon, että sadoilla ihmisillä on sama ikävä. Näiden rajoitusten purkamisen kautta odotamme vain sitä, että pääsemme toteuttamaan itseämme.

8 tykkäystä

Kyllä tuo maikitsemasi elämänmuotoon kuuluu. Turhaa väheksyä. Suomessa urheilu on ollut jo pitkään vähän kehnossa hapessa mutta ei kiekko. Tälläinen kiekon puuttuminen alleviivaa sen merkitystä ihan ainutlaatuisella tavalla. Respekti on noussut. Monen ’itsestään selvän’ asian merkitys tulee esiin kun se häviää.

2 tykkäystä

Tällä hetkellä aika skeptinen olen ensi kauden suhteen. Aika epävarmalla pohjalla kaikki on. Ehkä kausi päästään aloittamaan normaalisti, ehkä ei. Tuleeko kesken kauden taas rajoitukset käyttöön. Kuka tietää.

Tuohon Maslown tarvehierarkiaan sen verran, että se on hyvä. Taide ja viihde on ihmiselle ja ihmisen mielenterveydelle varsin tärkeitä asioita. Joskaan Tapparan seuraaminen ei ehkä tue ihan kaikkien mielenterveyttä. :slight_smile:

1 tykkäys

Elmo lehden mukaan TPS:n juniorilla todettu korona ja sen myötä vaikutuksia myös liigajoukkueeseen.

https://elmomedia.fi/tpsssa-koronavirustapaus-a-juniorilla-todettu-koronavirus-kaksi-liiga-ryhman-pelaajaa-karanteeniin/

1 tykkäys

https://www.jatkoaika.com/Uutiset/TPSn-toimitusjohtaja-Santtu-Jokinen-kommentoi-joukkueensa-koronatilannetta-Minun-täytyy-palata-tuohon/221128

Vaikka Pelicans sai 100000 euroa koronatukea, ei niitä voi kohdistaa nykyisiin säästötoimiin.
Pelicans joutuu lomauttamaan osan pelaajistaan. Lomautukset alkavat 27.4.2020 ja ne ovat voimassa pääsääntöisesti 24.7.2020 asti.

Lomautettujen pelaajien joukossa ovat kaikki viime kauden joukkueesta jatkavat kokeneemmat pelaajat. Sen sijaan nuoria alle kaksi kautta Liigassa pelanneita pelaajia lomautukset eivät koske.