Esimiesten/johtajien puheet ja turinat

Todettiin, ettei mitään laitonta tai sääntöjenvastaista tapahtunut tai ollut tapahtumassa. Jatkakaa. :slight_smile:

2 tykkäystä

Mieti kahdesti. Vaikka asia kiinnostaa varmasti kaikkia, niin nykyinen työnantaja sen voi myös lukea ja yhdistää sinuun. Piirit on varmasti melko pienet tuolla alalla.

1 tykkäys

Tiedätkö sanonnan “Sitä saa mitä tilaa”?:stuck_out_tongue_winking_eye:
Sopii tähän kohtaan täydellisesti.:grin:

Ihan hyvä pointti.

Toisaalta kertomalla edellisen työnantajan nimen joku muu saattaa säästyä samalta paskalta ja toisaalta antaa monille mahdollisille asiakkaille mahdollisuuden boikotoida kusipäistä johtamistoimintaa.

1 tykkäys

Mielenkiintoinen moraalikysymys. Saakos työnantaja julkisesti kertoa huonon työntekijän törttöilystä ja lopulta julkaista nimen. Mielestäni ei, näin päin asia on monimutkaisempi. Työntekijän on vaikeampi hakea tai saada oikeutusta väärinkohtelulle, toisaalta jos käytäntö yleistyy, on suuri mahdollisuus väärinkäytöksille.

Itse kun toimin alalla jossa somella on todella suuri vaikutus ja asiakkaat yrittävät jopa kiristää uhkailemalla negatiivisella julkisuudella, en kauheasti lämpene ajatukselle nimien julkaisusta puolin enkä toisin. Vastapuolella pitäisi mielestäni olla mahdollisuus vastaukseen.

6 tykkäystä

Joo, sitten olisi sana sanaa vastaan.
Kaikki saisivat muodostaa ihan oman mielipiteensä oman makunsa ja ajatusmaailmansa mukaan.

1 tykkäys

Tämä on hyvin kaksipiippuinen juttu:

  • Jos työnantajan toimintatavoissa on korjattavaa, on se arvokasta tietoa työnhakijoille ko. yritykseen.
  • Yksi varmimpia tapoja alentaa omaa työmarkkina-arvoaan, on hakkua edellinen työnantaja. Vaikka olisikin oikeassa ja hyvällä asialla.
7 tykkäystä

Yritys nyt ei ainakaan saa julkisuudessa alkaa haukkumaan ketään työntekijäänsä. Jos ala on mitenkään järjestäytynyt, niin eiköhän se joihinkin oikeustoimiin johtaisi. Ainakin uhka olis tuntuva. Ja eikös tuommoinen “tiedottaminen” jostain työntekijöstä mediassa olis aika ennenkuulumatontakin?

Mutta jos nyt joku sanoo, että olin työssä siellä tai täällä, enkä tykännyt, niin onko se nyt niin ihmeellistä. Se minkä julkaisemista kannattaa välttää, on liikesalaisuudet, henkilökohtainen posti jne. Yleensäkään tarkempi todistemateriaali jutusta ei mielestäni kuulu medioihin. Vaan ne pitää esittää liitolle, työsuojeluasiamiehelle, lakimiehelle jne. Ne on sen verran herkkää materiaalia, että en esim. netissä levittelisi. Ihan varmuuden vuoksi.

Parempi olis vaan jotenkin omin sanoin kertoa epäkohdasta, eikä tuupata henk.koht. posteja vaikkapa tänne. Siinä on aina riskinsä, eiköhän sen kaikki ymmärrä. Liitto tai työsuojeluviranomaiset auttaa. Yksin on huono huseerata, en suosittele. Kokemus ja rutiinit asioiden hoidosta on yleensä muualla.

1 tykkäys

Jos on muutakin todisteita kuin sana sanaa vastaan niin ei se nyt kovin vaarallista ole. Muut työnantajat kyllä tietää jo nää ikävät firmat, sana liikkuu. Minua ei kyllä haittaa, vaikka nämä firmat menisi konkkaan, uusia yrittäjiä löytyy jos sieltä on euroja otettavissa.
Työnantajalla on kyllä iso vastuu käytöksestään ja normaalit firmat kyllä on kiinnostuneita työntekijöiden työhyvinvoinnista, jotta työt tehtäisiin parhaalla mahdollisella tavalla.
Tämä firma ja sen omistaja pitäisi olla yksityisyrittäjä, eikä ainoatakaan työntekijää.

1 tykkäys

En kuitenkaan usko että tämä sivusto on kovin sopiva paikka käydä seikkaperäisesti dokumenttien kanssa läpi tätä työsuhdedraamaa. Todistusmateriaalia en laittaisi siis tänne. Jos joku haluaa tarkempia tietoja väärinkohtelusta, niin olisko parempi siirtyä yv-linjalle? Mutta ei tehdä tästä sivustosta todistepankkia, poliisiarkistoa. Ei työnantajan pärstäkuvaakaan, jokainen saa kaivaa sen sitten itse esille… :wink:

Mun ajatus on, että ihmiset pystys välttään tälläisiä tyyppejä. Ei yhdenkään työntekijän pitäisi joutua ottaan tollasta paskaa vastaan vain siksi, että siitä paskiaisesta riippuu saako perhe leivän päälle voita. Aina se työpaikan vaihtokaan ole niin helppo juttu.
Ei täällä tarvi todistella, mutta jos asiat menee pidemmälle niin todisteet pitää löytyä.

1 tykkäys

Totta tuokin. Itse olen vaan varovainen, kun olen ollut aika suuressakin yrityksessä 20v töissä. Jumalattoman suuressa. Mutta olin vuosia myös yrityksessä, jossa oli 20-30 työntekijää. Paljon tuli opittua.

Ymmärrän varovaisuuden, mutta asiat ei vaan muutu, jossei siihen ongelmatyyppiin pääse kiinni, pelko suojellut näitä tyyppejä ihan liikaa. Ei kukaan ota vastaan siviiliskään tuollaista vastaan.

1 tykkäys

Vieläks se Suomi24-sivusto on pystyssä. Siellä sais laajemman kuuluvuuden varoituksille näistä huonotapaisista työnantajista. Noh, tuo ei ehkä ollut hyvä vinkki. Mutta tuosta voi ainakin rivien välistä lukea jotain… Asia on tärkeä, mutta missä sitä pitäisi käsitellä. Nyt kaikki jutut ajautuu nettiin, siellä kun jokainen saa helposti asiansa esille. Hyvä ja huono juttu. Miettikääpä.

Minusta ensisijainen paikka ei ole Tapparan fanisivusto, vaan joku muu. Vaikea sivuuttaa ajatusta siitä, että väärinkäytökset tulee käsitellä virallista tietä. Kannattaisi vaan ottaa yhteyttä luottamusmieheen/työsuojeluviranomaisiin/liittoon. Onko se liian vanhanaikaista… :wink:

1 tykkäys

Samoilla linjoilla, Tapparan fanisivustolle ei kuulu kirjaukset työnantajan/työntekijän ominaisuuksia niin että työnantaja/työntekijä tunnistetaan. Jos jollain on halua tehdä ammattiyhdistyspolitiikkaa niin tehköön sen jossain muualla ja mieluummin virallisten kanavien kautta.

Tämä rittänee täällä että keskustellaan asioista mitä on tapahtunu ja anonyymisti myös työnantajien osalta.

3 tykkäystä

Jos jollain on halua julkaista jotain tietoa anonyymina millä tahansa keskustelupalstalla niin se on totta kai hänen oikeutensa. Ei sitä tarvitse lähteä mitenkään rajoittamaan.

Naamattomana kun mennään (suurin osa) niin myös kanssakeskustelijat voivat tehdä omat päätelmänsä, mitä uskovat. Turha tehdä mitään yleispäteviä sääntöjä taas asioiden ympärille. Foorumille ei sovi tämä ja tuo: kyllä käyttäjät sen määrittelee sit, mikä sopii ja mikä ei. Jokainen tekee ratkaisunsa itse. Minulle on ihan sama, jos joku haluaa täällä nimettömänä jotain yritystä mustamaalata, suhtaudun siihen isolla varauksella joka tapauksessa, koska ollaan tässä ympäristössä.

4 tykkäystä

Näin tapauksessa että foorumi olisi nimeltään “Peterran foorumi”. Mutta kun ei ole ja tämä foorumi liittyy erittäin selkeästi Tapparaan. Joka ei hallinnoi tätä foorumia.
Yleispäteviä sääntöjä foorumille, niitä on faq:ssa meille jo listattu.

Minusta on hyvä että tuodaan työelämän tilanteita täällä käsiteltäväksi mutta molemmin puolin anonyyminä. Ne mustat listat firmoista tunnistettavuudella ei sovi tänne niin kaun kun foorumi on jonkun muun logon alla.
Näen siis hyvin erilailla kuin sinä tämän foorumin toimintaympäristön ja riippuvuudet.

5 tykkäystä

Tämä on sinun mielipiteesi.

Argumentoit nyt ympyrää asiasta. Ei tästä kannata enää keskustella.

Ei foorumin kuulu - oli nimi tappara.co, jatkoaika.com tai suomi24.fi kannata mitään esimoderointia tehdä viesteille. Jos joku käyttäjä katsoo, että tämä on sopiva paikka julkistaa mielestään huonon työnantajan nimi niin sitten sellaiset henkilöt, joiden mielestä tämä on väärä foorumi siihen voivat joko liputtaa viestin tai jättää ketjut huomiotta TAI jättää ko. henkilön viestin huomiotta.

Teet pienestä asiasta hirvittävän vaikean, kun lähdet miettimään noin kaukaa asioita: ei ole olemassa yhtäkään asiaa, joka ei sopisi tänne. Viime kädessä täällä käyttäjät päättävät sen, mikä tänne sopii ja mikä ei. Liputuksin voi vastata huutoon, jos kokee tarvetta rajoittaa jonkinlaista sananvapautta tässä ympäristössä. Minusta nuo perustelut ovat ihan naurettavia ja niitä kuuluu täällä oikeasti aivan liian usein: ei sovi, koska Tappara ja ei sovi, koska Tappara. Täällä on keskustelua laidasta laitaan ja hyvänen aika ilman sitä täällä ei olisi kesällä yhtikäs mitään luettavaa.

Ja siltikin täällä on semmoinen varsin äänekäs pieni vähemmistö, joka on idean kuin idean kohdalla aina “ei sovi tänne.” Ylläpito on muuten tämän pienen porukan jatkuvasta vastustuksesta huolimatta päästänyt tänne aika paljon keskustelua, jonka tämä pieni vähemmistö torppaa ja se on poikinut paljon hedelmällisiä keskusteluja.

No niin eiköhän meikäläisen pointti tullut selväksi, vastauksesi on silti yksinkertaisen väärä. Molemmat lainaamani kohdat osoittavat, että et ymmärtänyt ollenkaan, mitä tarkoitin - joko tarkoituksella tai tahattomasti. Jokaisella foorumin jäsenellä on ihan samanlainen vapaus mielipiteeseen. Sinä perustelut oman mielipiteesi sillä, että tämä on tappara.co eikä 4_TRA.co, mutta silti ajatuksesi on hyvinkin suora yhden ihmisen mielipide.

Jokaisen aikuisen yleissivistykseen kuuluu tietää, että tämä ei ole ammattiyhdistyspolitiikkaa vaan nämä ovat työsuojeluun kuuluvia asioita.
Pikkusen laajemmin ajateltuna keskutellaan vahvemman osapuolen käytöksestä heikompaa kohtaan, opettajien oppilaisiin, katolisen papin kuoripoikiin, ohjaajan näyttelijöihin, vakuutuslääkärin sairastuneeseen, poliisin kansalaiseen, valtion kansalaiseen jne. Viralliset prosessit ovat todella raskaita heikommassa asemassa olevalle.
Eihän se niin ole, että kun on työnantaja niin saa immuneetin keskusteluihin jos käyttäytyy sikamaisesti.
Kaikki voi arvata lopputuloksen kun homma käännetään toisin päin, että minä lähettelen toistuvasti epäasiallisia sähköposteja työnantajalleni, ei kauaa tarvi mennä kyseiseen työpaikkaan.
En ollankaan sano, että se on hyvä tapa kirjoittaa näistä asioista keskustelupalstoille, mutta joskus se voi olla käytännössä ainoa tapa vaikuttaa epäkohtaan.

2 tykkäystä

Moi ja hei kaikille! Kun kattelee näitä teidän vastauksia ja kommentteja, alkaa miettimään että nyt kun olen päättänyt avata sanaista arkkua, asia(t) käännetään jopa minua vastaan. Ei siinä, totuin ollessani tuolla perheyrityksellä töissä asiaan ja toimintatapaan. Ja jotku pohtii varmasti että pyöriikö tj:llä muutakin päässä kun oma vene ja eurot; minulla on siihen vahva tunne: EI PYÖRI!!! tällä tyypillä ei ole "siviili"elämässään YHTÄÄN kaveria saati ystävää… ja lopuksi pieni rauhanele, tarkoitus ei ole haukkua teidän palstaveljien kommentteja ja vastauksia vaan tuoda esiin duunarin tositarinaa. Kiitoksia kaikille mielipiteistänne, tykkäsitte tai ette! Ja hyvää kesää kaikille!! Ps. Jos kysyttävää, vastailen mielelläni.

9 tykkäystä