Fanikäyttäytyminen - arkiajattelusta tieteeseen?

Ja mitäpä sitten, en täällä väännä mitään. Kun näänkin Sidneyn naaman, niin se saa voimaan pahoin, vaikka onkin hyvä pelaaja.

Ei sillä mitään väliä olekaan. Mutta tuo alleviivaa hyvin, kuinka kaksinaismoralistista tälläkin palstalla on naureskella Ilves-faneille noiden saadessa iloa Tapparan epäonnistumisista. Tai “epäonnistumisista”. Tyypillistä fanikäyttäytymistä, joka jossain muodossa ilmenee kaikissa faniryhmissä. Ei enempää, ei vähempää.

Jos jonkun jääkiekkoilijan naaman näkeminen aiheuttaa fyysistä pahoinvointia, niin suosittelen asennoitumisen tarkistusta. Tää on vaan hokia, pelaajat ovat vain ihmisiä… Jääkiekko on iloinen, viihdyttävä juttu. Positiivinen juttu. Ja silleen…

1 tykkäys

Kanki ei ole ihan ensimmäinen pelaaja, joka puhuu miten kaukalossa on ihan eri jätkä kuin sen ulkopuolella. Mutta entäs me kannattajat? Voiko meilläkin “pimetä”?

Mulle on pari ihmistä sanonut miten hallin ulkopuolella olen ujohko, hiljainen, epäitsevarmempi, vähän sellainen nössö. Mutta hallissa musta tulee kuulemma huomattavasti itsevarmempi sekä jämäkämpi, vähän sellainen lätkäjätkä.

Ovatko muut huomanneet omalla kohdallaan tai muissa ihmissä vastaavaa?

4 tykkäystä

Kysymys on hyvä ja voisi laajentaa pidemmällekin.

Kannattaminen on kulttuuriteko, yritän ujuttaa itseni mukaan “keltaiseen muuriin” BSV:n peliin työmatkan ohella, kun on saumat kerrankin. Haluan tuntea veeliksen katsomossa yhtä 50-50 kuin nähdä pelin.

Mutta sitten tunteiden ylilyönnit että sattuu jotain peruuttomatonta, niin se on henkistä kuolemaa. Tulee se sitten urheilussa tai perunkirjoituksessa tai missä vaan tilanteessa, kaikki kärsii. Myöskin täysin ulkopuoliset kun kertoo jollekin omista möhläyksistään jäljestäpäin, myötätuntoa maanitellen.
Onko edes oikeutta vyöryttää omaa paskaa katumuksessa jonkun niskaan?

Sen takia puhutaan henkisestä harjoittelusta, henkisestä kehityksestä, urheilussa ja sama on ollut jo aiemmin työelämässä reeniohjelmissa. Yleensä se häviää joka hermostuu ensimmäisenä.

1 tykkäys

meillä jokaisella on ihmisinä tietty ympäristö missä on nk parhaimmillaan, tai mikä parempaa “omimmillaan”, sellaisessa tilassa jossa se oma aito itsensä tulee esiin. Ja musta se on tosi huikee juttu.

Meitä ihmisii välillä yhdistää jokin asia : Kovin usein se on joku yhteinen bändi tai yleensä urheiluporukka. Sen porukan avulla me voidaan elää nk. toista elämää, sellasta joka unohduttaa tuon masentavan arjen. Tappara ja nykyään tämä foorumi on ainakin mulle sellanen. Eikä pelkästään se, saan täältä toki paljon muutakin.

Jäähallissa itse oon semmonen taputtaja, kommentoija, ja maalien tuulettaja aka wannabe asiantuntija. Vaikka oon siviilimaailmassa taasen suhtkoht rohkea ja sosiaalinenkin tyyppi, en esim hallissa pidä mökää itse.Eli mulla menee tuo päinvastoin.

Omassa luonteessa ei oo muuten koskaan mitään vikaa, oli sit hiljainen kuin puro tai äänekäs kuin koski. Siinä on vikaa jos on epäaito ja pyrkyri yms.

4 tykkäystä

Mutta, hullun hauskaa fanikäyttäytymistä oli Istanbulissa, Kadiköyssä vuosi saattoi olla 2006 tai 2007 Fenerbachen peleissä, Champions Liigan lohkovaiheesa. Ulospäin se näytti hurjalta, mutta kun oli fanikatsomossa Feneerin fanit piti hauskaa ja nauroi ihan kippurassa itselleen!

Esim. Ilveksen kannattajat ovat kopioineet enempi vähempi Fenerebachelta pelin alun kannustuksen. Kadiköyssä ennen pelin alkua kaikki jolla olla kännykät jäljellä vielä edellisestä pelistä pisti, kännyn valot päälle pimeällä stadionille ja huusivat feneer, feneer,… Feneerbache tarkoittaa pientä valopuutarhaaa ja Feneer on se valo. Sieltä se kännyvalojen käyttö on lähtöisin.

Mutta se Feneriin fanituspääty tai molemmat päädyt oli hauskoja ja + kaiki sivut 55 tuhatta katsojaa, kukaan ei istunut koko pelin aikana, täynnä huumoria, ulospäin näytti siltä että ottomaanien jälkeläiset tappaa vastustajan, mutta oikeesti siellä muslimit hymyili enemmän kuin missään muualla.

Ao. video on myöhemmältä ajalta mutta samaa meininkiä, huuto kiersi katsomon osasta toiseen fenerbache - champion, väliin selät kentälle päin, päin väliin kaikki meni ihan alas liki hyppäs pystyyn ja huusi bule-bule naurua perään. Väliin ne otti toisen kengän jalasta kaikki ja huusi kuin hyeenat kenkää heilutellen katsomosta. Silloinkun oltiin Kadiköyssä niin siellä pelasi mm. juuri Real Madridista lähtenyt Roberto Carlos, kulttipelaaja.

3 tykkäystä

Ruotsissa on tehty tutkimusta seurakulttuurista ja mm. seurahistorian merkityksestä fanikäyttäytymiseen:

Kansatieteilijä Katarzyna Herdin väitöskirja ”We can make new history here” – Rituals of producing history in Swedish football clubs tarkistettiin perjantaina Lundin yliopistossa.

Herd pyrki selvittämään, millaisia historiallisia elementtejä tai viittauksia seurakulttuurista löytyy. Lisäksi hän tutki, miten seurat ovat valjastaneet työntekijänsä, kannattajansa ja pelaajansa historian muokkaamiseen.

Ja kääntäen: mikäli seura haluaa säilyttää fanipohjansa, sen johtoportaan pitää kyetä luomaan vahva tunneside faneihin. Historian tuottaminen ei ole helppoa, mutta jos siinä onnistuu, seuran tulevaisuus on valoisa.

Tätä tutkimusta kun miettii Tapparan Hall of Fame - pelien (varsinkin Ekku Lehtosen paidan noston yhteydessä), niin kyllä ainakin itsellä yhteenkuuluvuuden tunne vahvistui…

Kun miettii seurojen nimenvaihdoksia (Kiekko-Espoo, Red Bull -seurat), niin hajoittaako tällainen toiminta fanien tunnepohjaa seuraa kohti?

Toisaalta myös Hakametsä on kohta taakse jäänyttä aikaa, niin kuinka saadaan muistot ja historia siirrettyä uuteen Areenaan. Siinä seuralle ja faneille yhteistä pohdittavaa… (Virtuaali-Hakametsä 3D: millaiset oli äänet ja tunnelma ennen?).

1 tykkäys

Hienosti kirjoitettu Fenerbahçesta! Itsekin olen useamman pelin käynyt tuolla katsomassa ja tunnelma on ollut hyvä joka kerta. 2007 kävin kataomassa Zicon valmennuksessa ollutta Feneriä Inter Milania vastaan. Matkalla stadionille paikallinen ystäväni kehui, ettei enää jännitä kuin nuorena Fenerin pelejä. Satamasta stadionille asti kävellessämme hän ehti vetää ketjussa askillisen tupakkaa -mitenhän paljon olis mennyt jos olis jännittänyt…
Ne huutelee siellä myös vuoropuheluna eri stadionien osien välillä ”Kim şampiyon?” Osoittaen suuntaa keneltä kysytään ja vastauksena tulee osoitetulta katsomon osalta “Şampiyon Fener!”. Eli suomeksi “kuka on mestari” ja vastauksena “mestari on Fener!”

Kannattaa käydä paikanpäällä kokemassa!

4 tykkäystä

Hauskaa ja samalla vähän surullista: kuuntelin salaa kahden Tappara fanin keskustelua: tää on niin paskaa,vit"u,pitikö tästäkin tyhmänä maksaa niin paljon. Viimeinen vieraspeli taas aikoihin. Ynnämuuta mielekästä keskustelua. :grin:

Kysymys: Onko fanittaminen ja fanireissut turhaa ajan ja rahan hukkaamista?

  • Juu on
  • Ei toki

0 voters

Juu,anteeksi niille parille sankarille salakuuntelusta
:smiley:

Hyvällä porukalla reissatessa isompikaan tappio ei harmita niin paljoa! :innocent:

3 tykkäystä

Täytyis varmaan koko Marraskuu kierrellä isolla porukalla vieraspelejä. Täällä himassa nää ottaa pannuun, kun olen iso lapsi, enkä osaa käsitellä tappioita.

5 tykkäystä

Onhan se turhaa ja rahan hukkaamista, mutta on hyvin paljon tyhmempiäkin tapoja. Ja suht vähän parempia.

1 tykkäys

Se vähän riippuu, onko nuori joka ei oikein mistään saa rahaa vai töissäkäyvä aikuinen.

1 tykkäys

Minä olin pari viimeistä erää Jyväskylän hallin yhdessä baareista lähinnä asenteella “Tänään ei kaukalossa tule valmista *askan vertaa, keskitytään sitten sosiaaliseen kanssakäymiseen ja ravintolan antamien hyödyntämiseen, ei pelit tähän lopu”. On tässä viime parin kymmenen vuoden aikana nähty sen verran pelejä paikan päällä, että jossain vaiheessa tietyt prioriteetit muuttuvat.

1 tykkäys

Viesti siirrettiin ketjuun: Tappara-fanien häiriökäyttäytyminen

Eli Sinikaarit ei kunnioita Ultras koodistoa?

En tiedä, käy kysymässä heiltä. Siellä ne lauloivat ja kannattivat kauden lopuissakin matseissa.

No eihän se edes ollut pääbanderolli joka vietiin, vaan pikkubande jossa luki “Tampere United on Tour.” Ei SO:nkaan toiminta lopu jos joku vie Mouhijärvi-banden.

13 tykkäystä

Eikä vaasalaisten toiminta, vaikka AIK vei vierasbandiksen

2 tykkäystä

Sen verran olen kulttuuria ymmärämyt, että näissä on kysymys siitä että mikä bandis onnistutaan viemään. TamUlta lähti tuossa Ilves-pelissä ns. vierasbandis niin toiminta voi jatkua, mutta esimerkiksi jalkapallopuolella HJK:n fanit onnistuivat varastamaan HIFK:n jalkapallopuolen faniryhmän Stadin Kingien varsinaisen bandiksen tuossa kesällä niin Stadin Kingien toiminta loppui siihen, ovat nykyiseltä nimeltä Klacken. Lauluista en osaa sanoa miten noiden kanssa menee.

Koodisto on tarkka näissä.

2 tykkäystä