Flunssat, influenssa ja muut nuhat

Osuipa tämä meikäläisenkiin, vaikken testejä olekaan tehnyt. Keskiviikkona alkoi kuin salama kirkkaalta taivaalta: lähdin normaalisti töihin ja pari tuntia meni ihan ok. Sitten alkoi järkyttävät lihaskivut ja päänsäryt. Ei muuta kuin kotiin potemaan esihenkilön luvalla.

Onneksi menin heti lepäämään. Nousihan siinä hetken päästä sitten se kuumekin. 48 tuntia melko lailla täysin mennyt sängyssä maatessa. Oli sen verran heikko olo, etten edes pystynyt katsomaan keskiviikon Jukurit-peliä.

Tänään on jo lähes normaali olo ja päässyt ensimmäistä kertaa kapuamaan sängystä ylös. Suunnitelmissa käydä autolla lähikaupassa ja jatkaa viikonloppu lepoa. Jos kaikki menee hyvin eikä tule takapakkia, niin ehkä pääsen sinne töihinkin maanantaina.

En kyllä voi varmaksi sanoa, onko juuri influenssa, mutta melko lailla täysin siihen tähtäävät oireet. Alkoipa tänä aamuna se kuiva yskäkin tähän päälle, joten näillä mennään. Viime vuoden keuhkokuumeen jäljiltä kaikenlaiset taudit jopa vähän pelottavat, mutta ehkä tällä kertaa selviän ihan konkreettisesti pelkällä levolla.

4 tykkäystä

Aikamoista menoa.

• Varusmiesten läheiset kertovat hengitystieinfektioiden puutteellisesta hoidosta.
  • Eräs Iltalehden haastattelema varusmies kertoo jääneensä ilman kunnollista hoitoa varuskunnassa ja käyneensä lomilla lääkärissä. Hänellä todettiin sairaalahoitoon johtanut keuhkokuume.
  • Toisen varusmiehen äiti kertoo pojan lopulta keskeyttäneen palveluksen, koska ei saanut hoitoa, eikä jaksanut enää sinnitellä kovassa kuumeessa mukana.
  • Puolustusvoimista vahvistetaan, että varuskuntien vastaanotoilla on ollut viime viikkoina ruuhkaista ja infektiotalvi on ollut tavanomaista vaikeampi. Puolustusvoimien mukaan sairaita ja terveitä pyritään pitämään erillään, mutta käytännön toteutus voi vaihdella. Lepo-osastoja perustetaan tarvittaessa.

Iltalehti

Pahasti sairas varusmies sinnitteli palveluksessa viikkoja – Lääkärissä selvisi karmea totuus..

Varusmiehen äiti ihmettelee, miksi sairastuneet ja terveet ovat samoissa tuvissa. Moni läheinen pitää erikoisena sitä, että varuskuntaan pitää palata pahasti sairaanakin.

Äiti, se on armeija.

4 tykkäystä

En kyllä omilta varusmiesajoilta muista olleen aivan tuollaista.

Mutta jollakin tavalla ymmärrän myös varuskuntia: eihän missään testata kaikkia tapauksia. Sellainen pitkäkestoinen pikkuflunssa voi olla ammattilaisenkin hankala erottaa vakavammasta sairaudesta. En usko, että ketään tuolla tahallaan pidetään terveyden ehdoilla huonosti, mutta tunnistaminen ja tutkiminen on monimutkaista.

Suurin osa tapauksista menee ohi sillä muutaman levolla. Ne, jotka eivät mene, vievät kyllä palstatilan, mutta niitä on suhteellisesti aina vähän. Yksilölle *askaa, mutta järjestelmän tasolla ei ole ongelma.

1 tykkäys

Nuhakausi on alkanut - erilaisia pöpöjä on taas liikkeellä:

1 tykkäys

On kyllä. Puoliso on näppärä näitä keräilemään. Heinäkuun lopun Kuninkuusraveista sai jonkun pöpön ja sairasteli viikon, itsellä nousi yhtenä iltana kuume, mutta muuten ei oireita. Nyt hän oli pitämässä leirikoulua viime viikolla kolme päivää ja taas sama homma hänellä, mutta tällä kertaa sain sen itsellenikin ihan kohtuudella.

6 pv yritti tehdä tuloaan, nyt sitte jo aamusta yli 38 kuumetta

Yskää ei ole eikä kuumetta mutta nuhaa kyllä. Voi olla, että reagoin näin aina lämpötilojen laskiessa vaikka mitään pöpöjä ei olisikaan liikkeellä.

Nykyään mitkään flunssat eivät nosta minulle kuumetta. Tai sitä on hyvin vähän.

Meillä on ainakin ollut jokavuotinen ilmiö että kun koulun alusta on noin komisen viikkoa niin ensimmäiset flunssapotilaat löytyvät taloudesta. Niin tänäkin vuonna.

Aiemmin jos olin flunssassa niin se tuli suht varoittamatta, pari tuntia ensioireista jo korkea kuume ja hirvee olo. Kuumetta kesti sit pari kolme päivää. Ja olin varmaan 3-4 kertaa vuodessa kipeä. Nyt ei ole vissiin neljään vuoteen ollut kuumetta. On vaan muuten surkeeta oloa ja nuhaa jota kestää viikon kaksi. Enkä oo ollu kun max pari kertaa vuoteen lenssussa viimeisen muutaman vuoden aikana.

Nämäkin niin ihmeellisiä juttuja. Minä olen kokenut olevani aika perusterve ja yleensä nämä flunssatkin tahtoo meikäläistä kiertää, mutta nyt on sitten ehkä viimeisen n. 6 vuoden aikana ollut trendinä, että oon sen 1-2 kertaa kolmessa vuodessa kipeä, mutta joka kerta on tuntunut olevan pirun kova tauti. Aika lailla tasan kaksi vuotta sitten oli keuhkokuume ja se oli niin kova tauti, etten muista koko aikuisiälläni vastaavaa kohdanneeni. Siitä varmaan sai pitkäksi aikaa kunnon vastustuskyvyn, mutta jestas kun olin kipeä.

Toivon nyt taas, että saisi hetken niitä terveempiä päiviä. Viime vuonna olin pari päivää kipeänä, kuumekin nousi heti, mutta levolla sain laskemaan ja pääsin taas töihin.

1 tykkäys