- kierroksen hätäisin pelipari @Joonatan – @Siiderikakkumies laittoi kellot käyntiin.
CliffyByron ja minun peli käynnissä:
Sotilasloppupelit on kinkkisiä… Ei auttaisi pelata periaatteilla vaan täytyisi laskea konkreettisesti. Kuvittelin, että reunavapari voittaisi helposti, muttei se käynyt ihan niin. Lopulta 40…a6 käänsi pelin aina valkean voitoksi asti.
Oli kyllä tiukka peli joo! Hiukan ihmettelin, että minkä ihmeen takia pelasit a6, mutta tosiaan vasta pari siirtoa myöhemmin sain laskettua, että sehän itse asiassa häviää pelin välittömästi. On nuo sotilasloppupelit vaan pienestä kiinni. Aikapaineessa tulee tehtyä helposti tuon kaltaisia pintapuolisesti pieniä mutta todellisuudessa täysin ratkaisevia huolimattomuusvirheitä.
Mutta olisi tuo peli niin sanotusti voinut toisinkin päin päättyä…
Jäi näkemättä ja siten laskematta 42…c5!. Ilman sitä 40…a6 on kai ihan kelpo yritelmä.
Juu c5 oli ainoa voittava siirto - muuten näyttäisi Stockfish antavan nollanollaa. Tuota c5-siirtoa laskeskelin itse asiassa useampaan kertaan edeltävissä asemissa siltä varalta, että olisit hakenut kuninkaalla g4 moukan. Tämän vuoksi siirto oli kokoajan ns. “tutkalla”.
Lienee lupa sanoa, että turnauksen ensimmäinen jymypaukku on tässä - onneksi olkoon, @Joonatan! Samalla pienet osanotot @Siiderikakkumies’lle. Noh, ainakin tulee itselleni edes vähän parempi mieli siitä ensimmäisen pelin missatusta Rc7+:sta…
Meikäläisen avaushautomosta putkahti tänään vähän turhankin eksoottisia muunnelmia ja kaivoinkin sitten varsin tehokkaasti kuopan – tosin itselleni
Hyvin kliinisesti meikäläisen avaussekoilusta rankaistiin joka tapauksessa – ansaittu piste!
Juu no rehellisyyden nimissä minulta lensi astraalikahvit näppikselle jo tuon Re5:n kohdalla. Mutta arvostus pyrkimyksestä pelata vähän erilaista ja viihdyttävämpää shakkia!
Kiitos hyvästä pelistä ja onnitteluni voitosta. Olit vahvempi, mutta oli minullakin mahdollisuuteni. Esimerkiksi 30.c3 olisi voittanut vähintään upseerin. Huomasin välittömästi siirrettyäni. 30.Tbd1?? oli siis aivan liian hätäinen ratkaisu, jota tulen katumaan seuraavat puoli vuotta. Ja siirrolla 22 olisin voinut jatkaa sotilasvyöryäni b5, mutta tuhlasin siirron kuninkaan liikuttamiseen. Pelkäsin että 22.b5 jälkeen pääset pakottamaan daamien vaihdon 22…Dc5, minkä jälkeen hyökkäykseni olisi kenties tyrehtynyt. En laskenut siinäkään tarpeeksi pitkälle.
Mutta kuten sanoit chatissa, peli oli jännittävä ja pääosin tasainen. Kumpikin pelasi alusta alkaen tarkasti, muutamista virheistä huolimatta. Parempi voitti lopulta.
Joo, olipa jännittävä peli. Avaus ei ollut ihan tuttu, kun pelasit 5. Ld3, joka on harvinainen siirto. En ole ennen sitä pelannutkaan. Musta saa siinä heti tasa-aseman, mutta en osannut hyödyntää sitä. 6. f4 oli hyvä siirto, se sotki vähän peliäni.
Joo, ihmettelin aika paljon 22. Kh2 -siirtoa. Musta ei edes olisi voinut vaihtaa daameja, koska vaihtojen jälkeen bxc6 voittaa. 22…Rf4? jälkeen pääsitkin tekemään sen, vaikka olin valmiiksi miettinyt, että teen parhaan a6-siirron, mutta se unohtui.
Pahimmat taktiset virheet tulivat tosiaan siinä siirron 26 jälkeen, kun menetit sen sotilaan. 28. a6?? olisin vain voinut ottaa lähetin, mutta halusin aikapulassa pelata varman päälle, koska tiesin, että vaikka en ottaisi lähettiä, olisi silti melkein voittoasema. Ajattelin, että se olisi helpompi voittaa (ei varmasti todellisuudessa ollut).
Tämä jäi jostain ihmeen syystä huomaamatta, kävi vähän tuuri, kun et huomannut. 29…Txe4 olisi siis tietenkin ollut parempi. Ennen 31. Txd4? oli vielä vaikeampi voittaa mustilla, mutta tämän jälkeen musta voittaa aika helposti.
Hyvä peli, kiitos pelistä.
Pircin puolustus 1.e4 d6 ei ensinnäkään ole minulle lähes ollenkaan tuttu. Inhoan senkaltaisia avauksia eivätkä vastustajanikaan sitä kovin usein pelaa. Olin muutamia pelejäsi katsellut ja osasin sinulta kuitenkin Pirciä odottaakin. Teoriaa tiesin siirtoon 4 asti, minkä jälkeen aloin pelaamaan vain niin kuin parhaaksi näin. Se selittää, miksi kummastelit siirtoani 5.Ld3. Arvioin myös että 6.f4 on hyvä siirto, joskin se jostain syystä näytti myös vähän vaaralliselta kannaltani.
Juuri tämä on yksi suurimmista syistä, miksi pelaan sitä. Et todellakaan ole ainoa, joka tästä ei tykkää. Monet kaverini sanovat aina siitä, kuinka ärsyttävää sitä vastaan on pelata (“Pelaa joskus 1…e5”).
Välillä kyllä pelaan myös 1…e5.
Täältä voipi seurata minun ja @Iceman88 :n kamppailua:
Esitänpä aran ehdotuksentapaisen kysymyksen @CliffyByro’lle.
Nyt on perjantai, ja kierroksen 2 kaikki pelit on jo saatu pelattua. Aikataulun mukaan pitäisi siis odottaa taas lähes viikko, jotta kierros 3 lähtisi liikkeelle. Jos ei ole mitään erityisempää syytä odottaa ja jos kaikille sopii, miksei seuraavia pelipareja voitaisi kenties jakaa jo aikaisemmin?
Ja ei minua siis odottaminen juuri haittaa, mutta kunhan kyselen.
Sopii! Vedetään kuitenkin siten, ettei 3. kierroksen dedis (ke 13.4.) lähtökohtaisesti ainakaan muutu. Tästä toki voidaan taas poiketa, jos (ja varmaankin kun) pelit saadaan pelattua ennen sitä.
Informoin tässä yhteydessä sen verran, että tämä viikonloppu on minulla kotopuolessa sellaista haipakkaa, että saatan ehkä olla pari päivää tavoittamattomissa täällä foorumilla.
Alla kuitenkin uudet parit:
3. Kierros
@Iceman88 - @Bilbo
@rizka - @Joonatan
@Siiderikakkumies - @Armas
@000 - CliffyByro
Tästä seuraamaan Bilbon ja @Iceman88 välistä ottelua.
Mun ja @Joonatan’in kamppailu vauhdissa.
Saatiin aikaan turnauksen eka tasuri. Vähän hanakasti menin ottamaan sotilaan, vaikka aistin vaaraa. En aistinut sitä tarpeeksi kai. Musta sai tosi vahvan aloitteen ja oli varmaan voiton avaimet käsillä daamien vaihtoon asti. Siitä edespäin mää pelasin voitosta, mutta musta puolusti hyvin antamatta mulle aivan liikaa mahdollisuuksia. Kuitenkin 37…Rc2+ olisi ollut helppo voitto sotilasloppupelin kautta, mutta eipä tullut mieleeni. Oli jo liikaa itseluottamusta, kun asema näytti paremmalta kuin se olikaan. Siirrolla 39 musta ratsu parkkeerasi f4:ään, missä se oli uskomattoman tehokas. Ei ollut keinoa voittaa sen jälkeen.