Ei mennyt hyvin. Valkean f-sotilas tuli kylvämään kauhua ja viimeinen niitti oli daamini jääminen ansaan. Mutta jo 14…Rc6 oli paska siirto.
Mulla on Grand Prix -hyökkäystä vastaan surkea rekordi. Siitä ei oo viikkoakaan, kun viimeksi yritin sille tehdä jotain, mutta täytyy palata harjoituksiin.
Juu, kiitokset pelistä. Tuo Rc6 oli huono, kyllä d4-moukka olisi pitänyt daamilla suojata, jotta ratsu olisi jäänyt kyttäämään f5-ruutua. Ja varmaan valkean f5:n jälkeen pienempi paha olisi ollut lyödä sotilas eikä päästää sitä f6:een.
Juu elikkäs, eipä tuohon peliin nyt täysin tyytyväinen voi olla, mutta vähän heikommin kerkesin keskittymään, joten ollaan tällä kertaa tyytyväisiä. Ensin mentiin linnaan siirto liian aikaisin, ja sitten missasin valkean mahdollisuuden pelata 14. Le3, jonka jälkeen 14…Dc7, 15. f4. Siirrolla 18. missasin käytännössä suoran voiton pelaamalla 18…Dd6, jonka kautta olisin voinut voittaa valkean ratsun. Näin siirron 18…a5 kuitenkin riittävän mustalle selvästi parempaan asemaan, joten pelasin sen tarkistelematta riittävästi muita vaihtoehtoja.
Noh, turnaus kuitenkin korkattu voitolla. Kiitos pelistä, @Joonatan!
Lichessin chatissa analysoitiin peliä; muuten hyvin tarkkaa peliä molemmilta, mutta mustan voittoon johtava 35…Ke5! jäi huomaamatta, kun pelasin 34. g5??. Ei sitä onnekseni Bilbokaan huomannut, joten peli meni tasan. Asema meni kiinni jo 12…f5 jälkeen, joka esti valkean hyökkäysmahdollisuudet hyvin. Kiitos pelistä @Bilbo
Jaahas, en löytänyt 25. Bd6, kun alkoi olemaan aika niin vähissä. Näytti olevan ainoa voittava siirto. Hyvä peli kuitenkin, vaikka vähän tietenkin harmittaa selvästi voittavan aseman hassaaminen. Kiitos pelistä, @000!
En tuosta avauksesta juuri mitään muistanut, niin ihan hyvin meni siihen nähden. Teit siinä muutaman epätarkkuuden ja sain koneen mukaan -2 voittoaseman, mutta 12…Dxc2?? käänsi aseman arvion toisin päin. 15. Lxc6? sijaan tornin hyökkäykseen tuominen olisi ollut jo yli +3, mutta tuonkin jälkeen tein siinä monta virhettä ja siirrossa 23 etu oli jo +6. Tosiaan 25. siirrossa Txe6 ei ihan toimi ja asema menee tasaiseksi. 43. Tg8?? menee vain mattiin. Ihmettelin, miksi et vaan vaihtanut lähettiä pois.
Jännittävä peli oli, jäin aika pahasti jyrän alle, mutta jotenkin selvisin ja aikapulassa jäit mattiverkkoon. Kiitos pelistä.
Ajatuksiani pelistä, vaikka tietokoneanalyysi jo kaiken olennaisen kertookin:
Ensimmäiset 10 siirtoamme eivät menneet aivan teoriankirjojen mukaan. Kauhulla katselin siirtoasi 4.Lxc6, koska en ole yleensä pärjännyt tuossa muunnelmassa kovin hyvin. Siirtosi 5.Rxe5 oli kuitenkin epätarkka, ja olen aikoinaan oppinut kuinka sitä vastaan pelataan silloin kun sen kohtaa. Siirrollasi 7 oletin että blokkaat shakin daamilla, mutta kun koskitkin kuninkaaseen meni peli erittäin mielenkiintoiseksi ja ainakin itselleni vieraaksi. Minun olisi siirrolla 9 kannattanut ottaa sotilas c2:sta, mutta kun se jostain syystä pelotti liikaa niin vaihdoin daamit ja peli jatkui siitä tasaisena, hieman mustalle edullisena.
Keskipelissä pääsin aktivoimaan ratsuani turhan vapaasti, kun annoit siihen aikaa käyttämällä siirtoja daamipuolen sotilaiden siirtelyyn. Siirtosi 20 jälkeen peli oli lopullisesti kääntynyt voitokseni, vaikken ollut siitä vielä itse varma silloin.
Joo, ei ollut eka kerta, kun ahneus tuosta Rxe5 soltusta saikin vaalean heti puolustuskannalle. Daamien vaihdon jälkeen peli olikin jonkin aikaa näennäisen tasainen, joskin vaalean puolustus oli jo pahasti repaleinen. Yritin tällä kertaa varastaa loppupeliin hyviä asemia kohentamalla tuon sotilasrivistön asemia. Se koitui kuitenkin kohtaloksi, kun lopulta saitkin haarukkapaikan ratsulla. Olisin näemmä senkin onnistunut ainakin hetkellisesti pelastamaan, mutta sen jälkeen peli etenikin kohti väistämätöntä, kun mun upseerit oli sidottu omiin puolustustehtäviinsä.
Mutta kaikkiaan ihan hyvä matsi, kun ei suurempia hölmöyksiä kentällä tapahtunut.