Grillaaminen ja ruuanlaitto

Teen itsenäisyyspäiväjuhlat kaveripiirille. Kyseessä on cocktail-tilaisuus kuin linnan juhlat ikään. Pieniä haarukalla syötäviä suolaisia ja makeita suupaloja ympäri suomen. Eka on hauskaa kyllä hyvin sama, teen sen tartariksi, eli leikkaan kaiken pieneksi.

Saaristolaisleipää ja kylmäsavulohi tartar
Paahdettua riävää ja broilerinmaksa pate
Pienet karjalanpiirakat ja munavoi
Lanttukukko
Perunablinit ja niille: riimiporoa ja karpalokastiketta, sienisalaattia
Veripalttua ja puolukkahilloke
Hapanleipää ja graavisiikaa

Mustikka-valkosuklaa leivos
Pienet korvapuustit
Leipäjuustoa ja lakkaa

Kaikki tehdään itse, leivistä ja leipäjuustosta lähtien. Osan olen tehnyt jo.

Laitampa tähän saaristolaisleivän reseptin, on todella helppo:

1 l piimää
1 l vehnäjauhoja
75 g hiivaa
1 rkl suolaa
3 dl kaljamaltaita
3 dl ruisjauhoa
3 dl vehnälesettä
3 dl siirappia

Siirappivettä voiteluun.

1 Lämmitä piimä kädenlämpöiseksi ja sekoita siihen hiiva
2. Lisää kaikki loput aineet ja sekoita, ei tarvitse vaivata. Lopputulos on lkuin puuroa, löysempää kuin taikinat yleensä.
3. Anna kohota n. tunti.
4. voitele kolme leipävuokaa (tai vaikka iso uunivuoka jos ei ole leipävuokia)
5. Jaa taikina vuokiin ja anna vielä kohota puoli tuntia
Paista ensin 170 astetta tunti, laske lämpötila 150 asteeseen ja paista vielä toinen tunti. Jos pinta hyvin tumma peitä foliolla.
7. voitele lopuksi siirappivedellä (1 osa siirappia, 2 osaa vettä)
8. Parhaimmillaan leivät ovat parin päivän päästä ja säilyvät hyvinkin viikon.

Vaikka kyseessä onkin suomi-100 juhla niin silti se on myös työviikon katkaiseva hengähdystauko duunarille. Ruokaan panostetaan mutta se on silti simppeliä (Jouluksi sitten työläämmät eväät).

Pippuriset hirvenjauhelihapihvit kanttarelli kastikkeella ja puolukkahillo lila sekä puikula perunat.

Lämminsavusiika ja graavisiika

Palvimetsoa

Riihikuivatusta rukiista tehtyä leipää

Jälkkäriksi kermajäätelö lakkahillolla.

Noi nyt ainakin tällään pöytään.

Onko kukaan itse tehnyt perunalastuja? Jos on, niin millaisia kokemuksia ja millaisia tapoja valmistaa noita?

Olen öljyssä paistanut. Uunissa tehdyistä ei ole kokemuksia. Ongelma on saada perunasta tarpeeksi ohuita lastuja, minulla on mandoliini jolla saa niin ohuita kuin haluaa. Punajuuresta, porkkanasta ja palsternakasta saa tosi hyviä sipsejä myös, mielestäni parempiakin kuin perunasta.

Met tehtiin tänään myös öljyssä paistamalla ja käytettiin vielä uunissa pari minuuttia grillivastuksen alla. Käytettiin monitoimikonetta, tuli tosi hienoja lastuja. Pitääpä noita muita värkkejä kokeilla joskus.

E.Mikä on mandoliini?

Tuo on hyvä kikka pistää vielä uuniin, niin pysyvät rapeampina varmemmin. Puikulasta tulee parhaat lastutkin kun on maukkain peruna.

Vastaan itse

Ite tehny kuorimaveitsellä lastut ja uunissa. Hyviä tulee.

Juuri tuo. Voi kutsua myös sormileikkuriksi😁
Ja nimi siis johtuu siitä että käden liike on kuin soittaisi mandoliini.

Just viikolla katsoin videon,(oli joku näistä iltapäivälehdistä)niin siinä tehtiin mikrossa. Nopeesti tuli,mut makuahan en tiedä.

(#TeamRosolli) #171

Jostain joskus tarttui läpällä (+todella halvalla) mukaan sellainen härpäke sipsintekoon eli mandoliini ja silikonihommeli, jonka päälle mandoliinilla veistetyt, ohuet perunaslaissit laitetaan. Lastut viimeistellään mikrossa kaikissa maailman paikoista. Mä olen jonkinlainen sipsimaisteri, vaikka itse sanonkin. Mikrosipsit oli itseasiassa yllättävän toimivia. Mutta toi on vähän niinku jäätelökone. Ei sipsejä tule itse valmistettua, vaan lähinnä kaupasta ostettua.

Yrttejä oon rapeuttanut mikrossa (lehtipersilja, basilika ja ne tulee yhtä hyviksi kuin öljyssä. Että voi toimiakin. Tehtiinkö kelmun päällä?

Olisiko ollut ihan talouspaperia.

Ny kun katoin uudestaan,näytti ihan leivinpaperilta.

Kinkunpaisto?Ohjeita on yhtä paljon kuin paistajiakin. Aina se meillä jää hivenen kuivaksi. Joka vuosi menty eteenpäin asiassa,jos tämä Joulu osuis kohdilleen. Uus paistomittari varmaan tarvii hommata. Se paras paisto-ohje on?

Itse olen old school tässä asiassa ja paistan ruiskuoressa, jonka ainakin teoriassa uskon pitävän kinkun mehevämpänä. Koko kinkku paras koska luu ja rasva tuovat makua ja kolmas asia että mahdollisimman alhaisella lämpötilalla paistaa.

Minulla on tällainen lämpömittari

Ja voin suositella. Tässä on myös ajastin ja hälytin, jotka molemmat ovat hyödyllisiä. Tikun saa varaosana jos johto esim vaurioituu (minulle kävi niin). Olen ostanut omani chez Mariuksesta Helsingistä, jos Tampereelta ei saa, niin netistä ainakin.

Onhan näitä kokeiltu, ja parhaat tulokset olen saanut viime vuosina, perusohjeen ollessa matala lämpötila ja pitkä paistoaika. Kestää pidempään mutta hyvä tulee.
Ensin kinkku pidettävä huoneenlämmössä riittävän pitkään, eli ainakin niin että sisälämpötila on 10 astetta tai ylikin.
Sitten alkuun kinkku uuniin n. 1/2 h jossain n. 150 asteessa, sitten lasketaan 100 asteeseen, ja pidetään uunissa n. tunti/kg tai vähän reilu tunti/kg. Mittarilla tarkistus ja ulos uunista vähän ennen kuin saavuttaa lopullisen lämpötilan, se kun vielä hieman nousee uunista oton jälkeenkin.
Lopputulos on mehevä, kun sisälämpötila on n. 72–75 astetta. Täysin kypsä kinkku on sisältä noin 82 astetta.
Sitten kinkun hieman jäähdyttyä, sen voipi sivellä sinapilla (korppujauhoja jos haluaa jne) ja kuorruttaa uunissa n. 200 astetta hetken.

Mehevä on lopputulos. Lähtökohtana ollut aina tuore kinkku, ei pakaste.

Aletaas nyt tiputella tänne jouluruokareseptejä kun aika on. Aloitetaan luonnollisesti porkkanasta, eli

Porkkanalaatikko:

1 kg porkkanoita (kaikkein mieluiten savimaan, tai sitten luomu)
1 plo porkkanamehua (biotta)
1 dl rikottua ohraa
1 tl suolaa
voita, muskottipähkinää, valkopippuria

1. Kuori ja keitä porkkanat porkkanamehussa.
  2. Siivilöi liemi talteen ja survo porkkanat
  3. Keitä ohrat porkkanankeittoliemessä
  4. Sekoita porkkanat ja ohra
  5. Paista uunissa n. 180 asteessa 45 min.

Tämä ohje juhlistaa porkkanaa ja maistuu porkkanalta. Jos haluaa perinteisemmän oloisen, voi lisätä muutaman desin maitoa tai kermaa ja kananmunan. Tällaisena pitäisi kyllä kelvata porkkanapöksylle.

Kyllä, loistava ohje. Kokeilen kyllä. :grinning:

Ohrasta ei vaan saa mitään hyvää syötävää.
Rievä ehkä ainoo.
Muutenhan tuossa oli yritystä yllin kyllin, voisi jopa sanoa, että oli noustu Michelin kategoriaan.

(「LIVE IS LIFE」) #180

Saahan siitä vaikka mitä. Ja vielä parempaa juotavaa.