En tiedä onko muita jotka puuhastelevat harrastuksenaan kasvien parissa? Laitan kuitenkin oman ketjun aiheelle.
Olen itse lurvahtanut kasvatukseen kokeilujen kautta. Tuoreet yrtit ja muutkin kasvikset ovat maultaan eri oksalla kaupan vastaaviin verrattuna.
Itselle tuo kasvisten kanssa puuhastelu on ollut myös ”terapeuttista” touhua, unohdetaan normi työnteko ainakin hetkeksi.
Nyt kun on lapsenlapsia, niin kiva tutkailla kasvien kasvua heidän kanssa. Onhan tuo maku eri oksalla tuoreilla tuotteilla, varsinkin itse kasvatetuilla.
Meillä hyvinpienviljely lähinnä rouvan harrastus. Kun asuimme omakotitalossa niin meillä oli ryytimaa missä kasvoi perunaa ja sipulia. Sinne tein hänelle vanhoista ikkunapokista kasvihuoneen missä hän kasvatti tomaattia, kurkkua, salaattia, paprikaa, chiliä, kesäkurpitsaa ym. Tomaatit laittoi alkuun sisällä jo kevättalvella.
Nyt kun asumme rivarissa niin takapihalla muovinen kasvihuone jossa tomaattia ja yrttejä. Ja 4H:lta ollaan vuokrattu aarin palsta missä kasvaa perunaa, sipulia, kurkkua, kesäkurpitsaa, tilliä, porkkanaa ..
Tässä on tullut kolme kesää kasvatettua chiliä. Viime kesänä ensimmäistä kertaa itse siemenestä ihan alusta asti ja tuli muutenkin chilin kasvatukseen tarkemmin perehdyttyä.
Yritin sisällä myös kasvattaa chiliä ympärivuotisesti mutta ripsiäiset pilasivat kasvatukset kahteen otteeseen joka vei hieman intoa harrastuksesta. Kuitenkin mukavaa ja koukuttavaa puuhaa, suosittelen.
Tällä hetkellä seinustalla kasvaa kolmea eri chiliä, nämä taimet tuli ostettua puutarhamyymälästä.
Tänä vuonna siemenestä kasvatetut kirsikkatomaatit ja kurkut kuolivat ennen kuin pääsivät kasvihuoneen lämpöön. Piti käydä hakemassa puutarhalta valmiiksi kasvatettuja taimia.
Sen sijaan chilit ja pesusienikurkut lähtivät heti alussa kunnon kasvuun ja molemmat näyttäisi tuottavan hyvin satoa. En muista chilin lajiketta, mutta hyvä ovat. Viime vuonna sato oli todella runsas ja samalta näyttää jo nyt.
Tuli keväällä askarreltua myös sadeveden talteenottojärjestelmä. Toisen sivun rännit laskevat vetensä tontin laidalle kasvihuoneen taakse. Kaivoin maahan 210l tynnyrin ylivuotoputkineen. Upotin tynnyriin uppopumpun ja nostan sillä veden toiseen saman kokoiseen tynnyriin missä on hana. Oma usko on, että sadevesi on hanavettä parempi kukkien ja kasvien kasteluun.
Kaikkeen sitä ihminen voikin hurahtaa vanhetessaan.
Itsellä innostus viljelyyn kasvoi kun oli tarkoitus lisätä kasvisten osuutta ruokavalioon.
Aloitin kesäkurpitsalla ja tomaateilla. Olen pikkuhiljaa lisännyt maustekasvit, sipulit ja porkkanan mukaan viljelyyn. Tuore valkosipuli ruisleivällä on aika yliveto.
Sato vuosittain vaihtelee, mutta tuo tuore maku on kova sana. Aina jonkin kasvatus onnistuu. Pesto tuoreesta basilikasta on aika mahtava focaccian päällä.
Tomaatit ovat olleet jokavuotinen juttu. Esikasvatus alkukeväästä playoffsien aikaan eteläikkunalla, sitten taimien kouliminen (vaihto isompaan ruukkuun ja ulkona karaistaminen), sitten kasvihuoneeseen istutus+lannoitus, ja siitä eteenpäin kastelu muutaman kerran viikossa + varkaiden poisto viikottain ja latvojen leikkaaminen, kun kasvi on miehen korkuinen.
Niin ja lopuksi tietysti sadonkorjuu. Helppoa ja kivaa, kuin Tapparan mestaruudet.
Muutoin tulee harrastettua tyypillisten ja vähän erikoisempienkin kasvien istutusta pihamaalle. Mm. päärynää, omenaa, luumua ja kirsikkaa löytyy. Lempikasveja ovat tällä hetkellä ruusukvitteni ,kriikuna ja viinirypäleet sekä viime vuonna istutettu jalopähkinäpuu.
Viipaleista idätetyt tomaatit olleet runko jonkun viitisen vuotta kestäneen hurahduksen ajan. Kruunutillit tullut rapubileitä varten kasvatettua monena vuonna. Tänä vuonna maalis-huhtikuun vaihteessa tomaatti, avomaan kurkku, chili ja jalapeno (viipaleista) itämään. Kaikki nousivat, ja kaikki kuolivat. Tomaatit tapoin laiskuuttani kun en koulinut ajoissa.
Eli mithään satoa ei ole tulossa. Pihan henkilökohtaisena ylpeytenä puu, jonka pähkinän poimin hänen pihaltaan Länsi-Uudeltamaalta seitsemän vuotta sitten. Pähkinä talveksi santaan, pimeään ja viileään. Keväällä maahan. Monta vuotta oli 20 cm korkea lehtikasa, mutta yksi kaunis vuosi otti kasvuryntäyksen ja on jatkanut sitä. Tontin kulmalla nököttää komea miehenkorkuinen, rungoltaan ranteen vahvuinen hevoskastanja järjettömine lehtineen.
Hevoskastanja on kova, siinä on hieno kukinta ja lehdet! ! Oman tontin lämpimät paikat jo varattu, joten yksi hevoskastanja on kitumassa liian varjoisassa ja liian kylmässä paikassa. On kyllä hengissä, mutta ei ole kasvanut oikeastaan yhtään 20:n vuoden aikana.
Mua kiinnostais laittaa parvekkeelle tyyliin basilikaa kasvamaan nii sitä sais tuoreeltaan sopivan määrän. Eniten ärsyttää tehdä ruokaa jollain reseptillä johon kuuluu ripaus jotain tuoretta yrttiä ja sitä varten pitää ostaa kaupasta sitten kokonainen puska.
Pikku kepposella saat pitkäksi aikaa basilikaa. Osta normi basilika kaupasta. Erottelet juuret toisistaan ja laita isompaan ruukkuun kasvamaan.
Leikkaat uuden latvakasvun pois jolloin basilika tuuheentuu. Saat tällä konstilla tuoretta basilikaa koko kasvukauden ajan. Tällä konstilla tulee myös pakkaseen basilikaa.
Basilika on kylmänarka, joten kylminä öinä voi ottaa sisälle lämpimään. On myös oikukas kastelun suhteen. Itse kastelen joka toinen päivä ja hyvin ovat kasvaneet.
Itsellä on ”mengelen” laboratoriossa koe meneillään jossa väkästelen juuria lehdestä. Saas nähdä miten käy?
Tänä kesänä jäänyt vähän vähälle tämä. Yrttejä kasvatellaan ja niitä käytellään myös paljon. Esim. ruhosipuli toimii varhaisperunoiden kanssa tosi hyvin. Monihan käyttää tilliä. Tänä vuonna jäi ämpäriperunat ja picolino kurkut tyystin laittamatta vaikka niitä on monena vuonna laiteltu. Myös chili ja kirsikkatomaatit tuttuja,mut niitä ei oo kolmeen vuoteen tullut kasvatettua.
Joo, kaupan kasvi varmaan tulisi läntättyä. Mä reenaan ensin noilla keväällä hankkimillani huonekasveilla, jos ne pysyy hengissä niin ehkä ensi kesäksi pistän yrtit tulille.
Meillä kanssa enempi tuon rouvan harrastus ja hyvä kun itse sekaan mahtuu kerrostalossa, oli viime vuonna parissa paikallisessa lehdessäkin asian tiimoilta. Itse kasvattelen sitten kissoille ruohot popocornin siemenistä
2010 luvulla tuli kasvatettua neliön multaneliössä vuosittain talvivalkosipuleita. Hyvin, kasvoivat, sato jäi kyllä pieneksi mutta se maku aivan taivaallinen.
Nyt olen pohtinut nykyiseen asuinpaikkaan noin neliön penkkiä taasen. Elokuussa kun lomailee voisi penkin tehdä. Noin kolme - neljä säkkiä multaa ja lautakehikko, sekä sisäpuolelle muoviseinä. Etenkin jos lauta on painekyllästettyä, pidetään se multa ja laudan myrkyt erillään.
Lautakehikolla saa pidettyä penkin siistinä. Tämmöinen oli aikanaan 2015 kun jämälaudoista sen tein.
06/2015
Talvivalkosipuli aivan parasta mitä käyttää valkkareista varsinkin jos on itse kasvatettua :).