Näinä taudin riivaamina aikoina on paljon puhetta pöpöjen väistelystä ja käsidesin käytöstä.
Kuitenkin ihmisellä on oma vastustuskyky jonka avulla elimistö kamppailee taudinaiheuttajia vastaan. Miten pastalaiset pitävät vastustuskyvystään huolta?
Omia toimenpiteitä:
Ulkoilu
Painoharjoittelu
Pätkäpaasto
D-vitamiini talvella, c-vitamiini, sinkki, magnesium jne.
Monipuolinen ruokavalio, ajoittain vähemmän hiilaria, toisinaan enemmän.
Karkkia, sipsiä yms herkkuja harvakseltaan. Max 1krt viikko(toisinaan lipsuu).
Alkoholia 1krt/kk.
Tällaisella reseptillä menty 2,5v. Sairaana en ole juuri ollut, viimeinen sairauspoissaolo töistä n. 2v sitten vaikka lapsiperhe-elämää vietetään.
Stressin hallintaan pitäisi varmaan jotain keinoja vielä löytää.
Olisiko ideoita tai tapoja siihen?
Empä oikeastaan mitenkään, jos tähän jotaki voisi laittaa nii monipuolinen ruoka, mutta en tiedä onko tällä väliä. mutta en kyllä muista millon viimeksi olisin edes ollut sairaana. Lapsi on monesti flunssaa yms päiväkodista saanut, mutta ei ole kertaakaan minuun tarttunut.
Tupakoin ja juon kaljaa monesti lapsivapaalla. Onko sitten vaan niin ihmiskohtaista, kun tuntuu että jotku on jatkuvasti sairaana.
Edit sen verran, että kalaa tulee syötyä lähes viikottain. Hyvä ruoka.
Mä uskon vahvasti että asia on just noin.
Lisäksi on erilaisia kynnyksiä kotiin jäännille.
Toiset painavat esim töihin silloinkin kun pitäisi jäädä jo kotiin.
Nii en tiiä, mulla on enemmän tai vähemmän jotain pientä lenssua useammin mutta on sitten lähestulkoon aina tosi lievää sorttia vs isä ukko ei ole juuri ikinä kipeä mutta sitten kun on kipeä niin se kans on sitä Ja pyrin siis itsekin syömään paremmin ja liikkumaan. Välillä lähtee laukalle
E: Eli uskon kans siihen että on vähän ihmiskohtaista. Vähän sama kuin hampaiden reikiintyminen. Tiedän ihmisiä jotka ei pese välttämättä niin hyvin ja usein mutta silti ei juurikaan tule reikiä ja sitten on näitä jotka pesee usein, lankaa jne ja silti tulee reikiä.
Loistava avaus ja toivon, että keskustelu pysyy asiallisena.
Itse nyt n. 10 vuotta ottanut syksystä-kesään d-vitamiinia 50-100mikrogr./pvä ja flunssaa/muita kulkutauteja ei ole näkynyt. Vuoden verran olen ollut ketogeenisella/vähähiilihydraattisellaruokavaliolla ja olo, mitä mainioin. Ruokavalion ansiosta paino tippunut 10kg ja huonojen hiilareiden vähäisen syömisen vuoksi, jaksaminen hyvällä tasolla(ei tule dippejä ruokailujen jälkeen, vaan jaksaa painaa). Myöskin suoliston toiminta optimaalinen.
Itse olen sataprosenttisen varma, että ihminen on, mitä hän syö. Käytän myös lisukkeena laadukasta kalaöljyä, koska Omega-3:n saanti on tärkeää monille elimistön toiminnoille. Olen saanut ymmärtää, että nykyään Omega-3:sta ei saa kalasta tarpeeksi, koska esim.kasvatettu lohi ei sitä sisällä.
Näillä mennään toistaiseksi.
Eräs tuttuni mainosti kesällä D-vitamiinin olevan hyvä torjumaan flunssaa. Syksyllä lapset toi tautia päiväkodista ja flunssia tuli meni. Sitten muistin kaverin sanat ja aloin syömään vahvempia 50mg tabletteja. Ei ainuttakaan flunssaa sen jälkeen. Sattumaa(ko)?
- Hyvä hygienia ja puhtaat vaatteet
- Monipuolinen ruokavalio ja ravintolisät
- Riittävä uni ja muu lepo
- Fyysisen ja henkisen kunnon ylläpitäminen
- Perussiisti koti
Nukkuminen. Yöunet. Kaikista paras immuunipuolustuksen uudelleen lataaminen ja järjestäytyminen.
Lapsille kans, sitten jatkossa niin ei tartte olla töistä ja koulusta poissa.
Uni tosiaan myös tosi tärkeä.
Kannattaa hankkia lapsi ja sitten aikanaan pistää se päiväkotiin. Kyllä tulee reipas annos taudinaiheuttajia kotiin.
D-lisää olen ottanut vuosia noin ug per kg. En voi sanoa kokeneeni mitään hyötyä, mutta COVID-aikoinakin suositellaan varmistamaan ettei ainakaan vajetta.
Liikunta ja sitten jos ei kotona ole lapsia, niin neuroottinen käsihygienia kun sellaisten kanssa on tekemisissä. Näillä eväillä pysytty pari vuotta flunssitta.
Tähän jälkimmäiseen päädyin, kun tulin varmaan kolme kertaa kipeäksi vuoden sisään päivä sukulaislasten tapaamisesta.
Annoin kanssa D-vitamiinille tsäänssin ja tässä seistään yhä. 0 kertaa kipeä sen jälkeen.
Normaalisti olen 1–4 kertaa talven aikana flunssassa. En koskaan kesäisin. Mutta aina talvella. Ja aina samat oireet. Samat kivuliaat oireet. Näin on aina ollut. Niin pitkään kuin muistan. Vanhempana flunssassa kurkkukipu on vieläkin kivuliaampaa. Oikea manflu. Tunnistan oireet heti, kun kipu on iskemässä, ja tiedän, että seuraavat kolme päivää on tuskaa.
En tajua, mistä johtuu. Olen pessyt käsiä ennen kuin se oli cool, syön mielestäni monipuolisesti, joskin kuitu tuntuu jäävän vajaaksi suosituksista, mitä olen tässä päässä ynnäillyt.
Mulla on yksi kaveri jolla on aika monessa listan kohdassa hiukan toivomisen varaa ja silti hän on harvoin sairaana.
Mä olen yhä sitä mieltä että asiassa on muitakin vaikuttajia.
D-vitamiinia on meillä syöty jo ainakin 10 vuotta. En muista, milloin olis jommallakummalla ollut kunnon flunssa. Ja itsestäni täytyy kyllä sanoa, etten ollut kovin flunssaherkkä ennen D-vitamiiniakaan.
Johonkin ketjuun joskus aiemmin kirjoitin. Että jostain syystä minulla on poikkeuksellisen hyvä vastustuskyky flunssia ja muita sellaisia vastaan. En muista koska olisin viimeksi ollut kipeänä. Flunssan takia en ole ollut kertaakaan pois töistä 20 vuotisen työurani aikana. Aikoinaan kun menin ala-asteelle ei terkkari meinannut uskoa ettei minulla ollut siihen mennessä ikinä ollut kuumetta. Vesirokkoa en tietääkseni ole vielä tähän päivään mennessä sairastanut.
Elämäntapani ovat verrattain epäterveellisen. Tulee syötyä vähän mitä sattuu. Poltan paljon tupakkaa ja alkoholiakin kuluu. Ainut lisäravinne mitä syön on silloin tällöin magnesium. Sillä estän jalkoihin tulevaa suonenvetoa.
Syytä sille miksi minuun ei taudit tartu en tiedä.
Edit. Lisäyksenä se että nukun keskimäärin 6 tuntia vuorokaudesta.
Seksi parantaa vastustuskykyä ja terveyttä.
Mullakin on ollut tuollain. Parilla viime kerralla kun on noin käynyt, olen vetänyt pakkasesta hirveän läjän mustikoita ja imeskellyt sinkkitabletteja. Seuraavana aamuna yllättäen onkin ollut olo mitä mainioin.
Olen syönyt D-vitamiinilisää varmaan 10 vuotta. Ennen olin flunssassa 4 kertaa vuodessa, mutta aloittamisen jälkeen vain kerran kvartaalissa.
Pandemian aikana on kulkenut. Edellinen flunssa elokuun lopussa ja se olikin oireiltaan tosi omituinen
On mullakin ajoittain paljonkin parantamiseen varaa noiden toteuttamisessa mutta silti oon pysyny hyvin terveenä. Viimesin kunnon tauti ollut 2020 tammi-helmikuun vaihteessa. Rajoituksilla ja suosituksilla varmasti osansa siinä, kun yleensä ollut syksyllä ja keväällä yhet vähän isommat köhät.
En ole ollut koko koronan aikana kertaakaan edes pienessä flunssassa.