Nyt on sellainen tilanne, että muuton yhteydessä on tarkoitus hankkia myös kokonaan uusi sänky patjoineen, sillä vanhasta on auttamatta aika jättänyt. Itse sänky on minulle vielä suhteellisen helppo valita, koska tarvitsen säilytystilaa, joten hankin laatikollisen sängyn rungon. Mutta patjan valinta on jopa kinkkisempää kuin auton hankinta: on vaahtomuovia, lateksia, älyvaahtoa, joustinpatjoja, luonnonkuituja, futoneja, erilaisia hybridejä ja niin edelleen. Hintahaitarikin 160cm leveälle sänkykokonaisuudelle vaihtelee muutamasta satasesta jopa kymppitonneihin.
Tiedän, että tähänkin asiaan suhtaudutaan lähes uskontomaisesti, sillä ihminen aina pyrkii perustelemaan omat valintansa niin itselleen kuin muille. Erityisesti kalliissa merkeissä, kuten Tempurissa ja Hästensissa, on vankat kannattajansa. Hinta ja laatu eivät kuitenkaan aina kulje käsi kädessä: kalliimpi ei automaattisesti ole parempi. Olen lukenut, että esimerkiksi kustomoiduissa sängyissä on jopa yli 70% katetta, ja lisäksi halvemmat esimerkiksi Ikean patjat ovat menestyneet testeissä erinomaisesti monia kalliita merkkejä vastaan.
Lisäksi sänkyjä selatessa vastaan on tullut aivan tismalleen samanlaisia sänkyjä eri nimisinä. Sänkyjen vertailu ja arvostelu onkin tehty erittäin vaikeaksi, sillä kullakin myyjällä on omat brändinsä. Todellisuudessa samalta tehdaslinjalta saattaa tulla sänkyjä ja patjoja, jotka vain brändätään eri hintaisiksi ja nimisiksi.
Olen viime aikoina tehnyt ankaraa kartoitusta (eli googlausta) ja päätynyt seuraavaan lopputulemaan eri patjatyyppien vahvuuksista ja heikkouksista:
Vaahtomuovipatja (perinteinen)
halpa ja kevyt
lyhyt käyttöikä (5-10v), painuu kuopalle ajan myötä (20% joustavuudesta katoaa)
melko hiostava
Lateksipatja (synteettinen)
muotoutuu vaahtomuovipatjaa paremmin nukkujan mukaan ja on tukevampi
lateksipatjan kanssa ei kuulu pitää petauspatjaa, mikä säästää hinnassa (mutta patjan suojus on toki hyvä hankkia)
vaahtomuovin tavoin hiostava
kemikaalit
Joustinpatja
pitää muotonsa paremmin kuin edellä mainitut - ei painu kuopalle ellei jousi anna myöten
jopa 25 vuoden takuu
paras valinta selkävaivoista kärsiville
tarjolla erilaisia vaihtoehtoja kuten älyvaahdolla päälystetty joustinpatja
huomattavasti hengittävämpi ja hygieenisempi kuin vaahtomuovi tai lateksi
jousten hajoaminen, jos laatu on huono
halvalla joustinpatjalla saatat tuntea puolison kääntymisen (parisängyt), kalliimmissa sängyissä ei tätä ongelmaa ole (niissä on yksittäispakatut jouset omassa pussissa)
mahdollinen natina jousista ajan myötä
Älyvaahtopatja
kestää jopa 2-3x vaahtomuovipatjaa pidempään
kevyt, painoton fiilis
et tunne toisen nukkujan liikkeitä lainkaan (!)
reagoi nukkujan lämpöön ja joustaa sen mukaan; kylmässä patja on kovempi
mahdollisuus kustomointiin; toinen puoli sängystä hard ja toinen medium
kesällä kuuma ja hiostava, sillä nukkuja uppoaa patjaan
vaikea kääntyä/vaihtaa asentoa, koska upottava (toisaalta onko tarvetta vaihtaa?)
kovinkaan älyvaahtopatja ei välttämättä sovi selkävaivaiselle
Älyvaahtopatja + geeli tai muu erikoisteknologia (esim. Asko Airflow)
geeliä tmv sekoitettu älyvaahdon joukkoon, jolloin patja hengittää eikä nukkuja hikoile yhtä paljon
erikoisominaisuudet kuten mobiiliappilla ohjattava kovuus
nämä tuppaavat olemaan todella kalliita, hinta helposti 1500-2000€ 160cm patjalle
Luonnonmateriaaleista valmistetut patjat
ei kemikaaleja
ympäristöystävällinen (monessa on esim. 50% kierrätettyjä materiaaleja)
hengittävät materiaalit (ei kuuma tai hiostava)
usein todella kalliita (jopa 5000-10 000€)
eivät ole menestyneet testeissä erityisen hyvin: saatat saada saman tai jopa paremman nukkumistuloksen noin tonnin hintaisella joustin- tai älyvaahtopatjalla, joten luonnonmukaisuudelle tulee hintaa
Muita huomioita:
Mitä painavampi henkilö kyseessä sitä kovempi patja on paras. Hard lienee lähes aina paras valinta miehille. Samoin selkävaivoista kärsivälle jämäkkä patja on paras. Moni jenkkisänkypaketti on useimmille aivan liian pehmeä.
Jos elopainoa on esim. päälle 100kg, on kalliskin vaahtomuovipatja todennäköisesti nopeasti kuopalla, joten laadukas joustinpatja lienee tällöin paras hankinta.
Itse aion hankkia 160cm patjan enkä kahta 80cm patjaa, sillä muuten niitä saa koko ajan olla laittamassa takaisin yhteen ja rako patjojen välissä on ärsyttävä. Esim. kahdesta runkopatjasta koostuvassa jenkkisängyssä on tämä ongelma.
Minulle älyvaahto ei tule kyseeseen sen hiostavuuden vuoksi, sillä minulla on järjestäen kesällä kuuma ja hikoilen voimakkaasti. Pyrinkin hankkimaan mahdollisimman viileän ja hengittävän sängyn peitteineen.
Nykyisin suuri osa patjoista on edellä mainittujen kombinaatioita eli niissä on useita eri kerroksia. Esimerkiksi joustinpatjan päälle on voitu laittaa lateksi- tai älyvaahtokerros tai useita eri kerroksia. Tämäkin vaikeuttaa vertailua jonkun verran.
Vaihto-oikeus on tärkeä, jollei patja sovikaan. Esim. Ikealla se on 90vrk, kun monilla muilla ei ole vaihto-oikeutta lainkaan halvemmissa malleissa tai se on 1kk luokkaa. On kuitenkin syytä nukkua sängyssä jonkin aikaa ennen vaihtamista, sillä uuteen sänkyyn tottumiseen menee aikaa.
Naurattaa kun kaveri kertoi eilen vanhemmistaan, jotka olivat juuri ostaneet uuden sängyn. Edellinen oli ostettu, kun muuttivat nykyiseen omakotitaloonsa vuonna 1980. Koko sänky oli pitänyt polttaa, koska runkokin oli haissut niin pahalle. Kyllähän siinä varmaan kaikenmoista ehtii lähes 40 vuodessa sänkyyn patinoitua
Itse ostettiin juuri Ikeasta uudet patjat kesällä ja toimii kyllä oikeen hyvin. Olen itse sitä mieltä, että jos ei ole selkäkipuja tms. on aika sama minkälainen patja on.
Katselin kanssa kauhulla jotain Hästensin sänkyjä jotka maksavat se 2000-3000€/puoli eli vaimon kanssa se olisi kevyt n.5000€ paketti! Ei ole hintansa väärti vaikkakestäisikin 10 vuotta. Jos siinä tahdissa ostat Ikeasta joka toinen vuosi uuden patjan niin pääsee halvemmalla
Toiset tietty haluaa hifistellä kaikenlaisilla kalusteilla muutenkin niin suotakoon se heille kellä ylimääräistä rahaa on.
Kuten edeltä voi huomata, on liki jokaisessa vaihtoehdossa omat ns. miinuspuolensa. Tietysti jos rahaa on pistää sellainen 4000-5000€, niin voi ostaa esim. Svane Zefir -jenkkisängyn Maskusta (josta muuten saisi tällä hetkellä toisen edullisemman tuotteen kaupan päälle), joka on joustinpatja erilaisilla kerroksilla ja perustuu juuri tuohon geelitekniikkaan. Oma budjetti on kuitenkin noin 1000€ luokkaa.
Ikean Cyber Mondayssä puolestaan on huomenna tuotteiden kotiinkuljetus -50%. Minulla on aika nafti tila, mihin sängyn pitää mahtua eli se ei saa mennä juuri yli 200cm pituussuunnassa eikä leveys saa olla merkittävästi yli 160cm. Niinpä olen päätymässä tähän Ikean Nordli -sängynrunkoon, jossa on tarvitsemani säilytystila, mutta se on myös erittäin kompakti (leveys monissa 160cm sängyissä on esim. 175cm, tuossa tasan 160cm). Sen päälle hankin mahdollisesti Hyllestad -joustinpatjan Ikean omalla älyvaahdolla (160cm) ja hikoilun estämiseksi petauspatjaksi Familonin Ergo Breathairin (sielläkin kaikki tuotteet -35% ja ilmainen kuljetus huomiseen asti). Lisäksi ostoslistalle taitaa päätyä tällainen Ikean viilentävä peitto.
Pyrin toisin sanoen kokoamaan optimaalisen sängyn, jossa pohjana on joustinpatja, sen päällä on älyvaahto estämässä toisen nukkujan liikkeiden tuntemista ja kokonaisuuden kruunaa Familonin hengittävä petari, joka päästää kosteuden läpi.
Olen samaa mieltä, joskin hinta-laatusuhteen täytyy kohdata. En oikein jaksa uskoa, että tietyn hintatason yli menevät sängyt enää tuovat merkittävää lisämukavuutta tai -laatua, vaan kyse alkaa olla enemmän brändäyksestä. Pitäähän varakkaammillekin luoda omat tarpeensa
Tuo Familonin Breathair -sijauspatja on suht kallis, mutta moneltakin kantilta fiksulta vaikuttava investointi. Sen voi nimittäin vesipestä esim. käsisuihkulla ja se kuivuu todella nopeasti, kun taas monia sijauspatjoja ei voi lainkaan pestä. Pestävyydellä on aika iso merkitys, jos sänkyyn sattuu kaatumaan vaikka kahvia tai valumaan muuta nestettä, jota sattuu paremmissakin piireissä.
Jämäkän tuen antava Breathair-petauspatja ei varastoi lämpöä ja se tuntuu ilmavan rakenteensa ansiosta normaalia sijauspatjaa viileämmältä, mikä helpottaa kuumakallen ja helposti hikoilevan oloa.
Ennen olin sitä mieltä, että v**** mitä rahastusta nää tempurit summuut. Sittemmin vuodet vieri ja rupes aamusin oleen niska-hartiat-pää kipeenä. Ensiapuna lähti hieromalla, mutta sitte kun meni lopullisesti hermo hain tempurin tyynyn, ei oo särkeny enää.
Ja tästä taas siihen, että päätin seuraavan sängyn(patjat) olevan tempurilta. Onhan niissä hinnoissa ilmaa, pienet sketsit kun heitti iskussa niin sai jopa tyynystä vähän koputeltua hintaa pois. Mutta onne ehdottoman laadukkaita myös.
Tempur löytyy myös ja vuosia selkävaivoista kärsineenä oli oikea ratkaisu. 1,5 vuotta tullut nyt nukuttua tässä sängyssä ja oikean jalan hermosäryt on lähes kadonneet.
Sängyssä ei myöskään kesällä hikoile, vaikka voisi kuvitella kun sinne uppoaa. Asennon vaihtamiselle ei myöskään ole niin usein tarvetta kuin edellisessä pussijousitetussa oli.
Tempurista voi raskaammalle nukkujalle olla haastavaa löytää sopivan kova patja (jos kovasta pitää), koska itse olen noin 80kg ja omaan makuuni kovimman kovuus oli juuri ja juuri riittävä.
Sillä juuri on vaikutus. Sijauspatjaa ei Tempurin sängyssä välttämättä edes tarvita. Sen voi ottaa petaamisen helpottamiseksi ja omassa sängyssäni on se ohuin vaihtoehto.
Tässä tullaan tähän ”latoin jalopuuratin Ladaan” tyyppiseen ratkaisuun, jossa ajonautinto ei parantunutkaan.
Kokemus ei varmasti ole väärä, mutta ei se ole se patja joka hengittää vaan se sänky siinä alla. Se on pointti. Jos ostat Tempur sängyn ja laitat siihen Ikean petarin, niin huomaat eron.
7cm patjasta ei paljon jää paksuutta jäljelle kevyenkään nukkujan alla.
Ehkä se tempurin sänky ilman tempurin sijauspatjaa voi olla parempi hengittämään. Toiset hikoaa luonnostaan enemmän öisin. Kesällä tuo sijauspatja menee myös aika pehmeäksi. Original -versio siis.
Selkäkipuja oli ennen tuota hankintaa, ja ne ovat lähteneet, että sikäli tälläkin Ladalla onnistuin.
Sängyissä näyttää muuten olevan useimmilla firmoilla samanlainen myyntimetodi kuin polkupyörissä: On ovh-hinta, jolla sänkyä ei käytännössä koskaan myydä ja sitten on sen oikea hinta. Vähintään osasta sänkyjä on siis jatkuvalla syötöllä 20-40%:n alennus päällä ja sänkykauppias osaa myös liikkeessä pudottaa sopivasti hintaa, kun asiakas on ensin ankkuroitunut ovh:hon. Tämä kertoo siitä, että sänkyjen katteen on oltava luokkaa 50-60% ovh-hinnasta ihan tavallisissakin sängyissä ja kustomoiduissa varmasti painellaan yli sen 70%:n.
Tulipa muuten mielenkiintoinen juttu vastaan patjojen kemikaaleista. En halua foliohattuilla, mutta pisti silti miettimään. Jutussa mainitaan myös Tempur.
VTT:n päästötutkija Helena Järnström ei ole aivan yhtä varma patjapäästöjen vaarattomuudesta. Patjojen päästöistä tiedetään jopa kansainvälisestikin hyvin vähän, eikä puolueettomia tutkimuksia juurikaan ole.
-Patjoissa voi olla isosyanaattiyhdisteitä, jotka ovat jäänteitä polymerisoinnista, jos se ei ole ollut täydellistä. Niitä pidetään vaarallisina ja niille on haitalliseksi tunnetun pitoisuuden arvoja olemassa. Ne tosin ovat työsuojeluun tarkoitettuja arvoja, Järnström toteaa.
Uskaltaisiko Järnström ostaa uuden älyvaahtopatjan? Päästötutkija epäröi pitkään.
-En tiedä, ainakin pyytäisin pitkän vaihtoajan, Järnström vastaa.
Saman jutun luin jälkikäteen, kun oltiin ostettu joku Jyskin feikki-Tempur petauspatja. Tuo petari haisi ainakin kovin pahalle paketista avaamisen jälkeen ja onneksi se ei koskaan venynyt täyteen mittaansa, niin pystyttiin palauttamaan tuo liikkeeseen ja saamaan rahat takaisin. Suurin syy palautukselle oli se, että vauva nukkuu usein meidän välissä ja ei tieten tahtoen viitsinyt altistaa pientä noille myrkyille.
Se on toki sanottava, että kyllä siinä petarilla selkä rentoutui ihan erilailla, mutta nukkumisesta ei tullut mitään, kun upotti aika paljon ja itse olen vielä pyörivää sorttia. Vanhalla petarilla selkä ottaa vähän itseensä, mutta unta saa paremmin. Mieluummin nukun paremmin, kun selän nyt saa rullailtua ja venyteltyä ainakin vielä kuntoon.
Me hommattiin noin puolivuotta sitten vaimon kanssa ihan perus Ikeasta moottorisängyt. Yllättävän hyvät ovat olleet. Ja itse kaupassa kun pääsi myyjän opastuksella valitsemaan oikeanlaiset/ kropalle sopivat patjat, niin todella tyytyväisiä ollaan ainakin toistaiseksi oltu.
Tuolla tavalla mekin sänky ostettiin ja tyytyväisiä oltu. 6v jälkeen petari menee vaihtoon. Vähän kiinnostaisi noi memory foamit, mitä vähän kaikilta jo löytyy valikoimasta. Hintakin vaihtelee 500-1800€ välillä…