Parranajo ja parranajovälineet

Mikäs on foorumilaisten tilanne parranajo suhteen? Löytyykö hyllystä perinteinen höylä, kenties partaveitsi vai se yleisin, eli Gilleten ’uusi’ malli?

Itse olen vuosia ajanut olematonta partaani Gilleten välineillä ja joka kerta kun on tullut tarve ostaa lisää teriä, on hinta hirvittänyt. Nyt Facebookissa huomasin Shave Club Finlandin vertailun klassisen parranajon ja modernin höyläilyn välillä, niin aloin miettiä jatkoa. 20-kertainen hintaero ja myös luonto rasittuu vähemmän ns. klassisesta vaihtoehdosta.

Klassisilla parranajovälineillä ajaminen on hankalampaa ja varsinkin veitsen käyttäminen vaatii oikeaa tekniikkaa, mutta ainakin mielenkiintoni heräsi. Pitäisikö käyttää 40€ ja tilata ’starter kit’ vai jatkaa vain nykyisellä linjalla?

Linkit hintavertailuun ja starter kilttiin.

Onko kirvesmiehillä muka muita vaohtoehtoja?

21 tykkäystä

Hiano haku loistava!!! siis kyllä miehellä pitää sevverran partaa olla että karsinnan voi hoitaa moottorisahalla, kirveellä sitten viimeistely

1 tykkäys

Mielenkiintoinen juttu… Itsehän olen laiska ajelemaan niin se on pari kertaa viikossa gileten höylällä ja muutaman päivän sänkeä. Mutta se erikoisuus on että yksi ja sama terä kestää helposti sen 6kk. Itse en ainakaan huomaa noiden terien tylsyvän niin että jälki olisi huonoa. Huoltona ajelun jälkeen riittää terien huuhtelu moskasta ja sen jälkeen vähän desinfiointiainetta (apteekista saa pullossa mikä on tarkoitettu esineiden desinfioimiseen) teriin niin pysyy pöpötkin poissa.

1 tykkäys

Herrainpukimo,Turku.
Sieltä ostin Muhlen höylän ja sillä mennään.

2 tykkäystä

Gillette Mach, mutta se mikä on se juttu, niin: RazorPit -partaterän teroitin – Verkkokauppa.com
Säästää teriä tolkuttoman pitkään.

1 tykkäys

Vaahtoa vain muodon vuoksi ja yksiteräinen höylä.

Itse ajelen tuollaisella DE-höylällä (double edge, safety razor, “perinteinen”) kasvojani. Oma ihoni ei oikein tykkää sähkökoneista ja kun homman opettelee niin jälki on parempaa kuin Gilleten moniteräisillä höylillä. Aikaa tuo tosin vie ja ainakin minulla onnistuu vain suihkun jälkeen. Säästöistä en tiedä, homma lähtee helposti lapasesta erilaisten saippuoiden ja rasvojen kanssa.

Shave Clubin kitissä näyttäisi olevan joku firman oma höylä joten sijoittaisin ehkä kuitenkin merkkihöylään. Hyviä aloitushöyliä on vaikkapa Edwin Jaggerin DE89 ja Merkurin 34C. Muhlen R89 on myös kehuttu, itse en ole kokeillut. Teriä kannattaa ottaa joku lajitelma alkuun, riippuu parrasta mikä toimii parhaiten. Voide on helpompi kuin saippua alkuun, etenkin Bluebeardin voiteet ovat helppoja. Prorasolla on myös miellyttäviä voiteita ja aftershaveja.

2 tykkäystä

Kas, tällainen ketju oli itsellänikin mielessä!

Menin viikko sitten Leijonien mainokseen ja ostin Remington Durabladen.

• Sähköhöylä, tai oikeammin trimmeri joka ajaa aika lähelle.
  • Ei teränvaihtoa, koskaan.
  • 5+1 vuoden takuu

https://www.prisma.fi/fi/prisma/remington-mb050-durablade-trimmeri

1 tykkäys

Viimeks maaliskuussa 2007.

32 tykkäystä

Menee samaan kategoriaan philips one bladen kanssa. Joka myös on hyvä höylä. Tosin terää pitää vaihtaa joskus kerran 5 vuodessa.

Halvalla tokmannin parinkympin partakoneella ajellu viimeks kesäkuussa 2014, ennen kun armeijasta pääsi pois. Tosin parta kasvanut tuommosen korkeintaan viisi senttiä ja kasvu pysähtynyt. Ei enää uskalla ajaa pois, jos se ei enää kasvakkaan takaisin :smiley:

2 tykkäystä

Nyt kun tarkemmin noita höyliä katselee, niin on kyllä aikamoisia pelejä. Aggressiivisia ja mietoja, tarkkoja jne. Sitten vielä erilaiset terät päälle. Tuolla Shave Clubissakin on sampler-paketti ja siinä 10x2 terää… mistä niistä teristä edes tietää juuri sille ominaisen laadun? Voiko olla, että noista kymmenestä terästä omalle iholle sopii vain yksi tai kaksi paria?

Näitä kun alkaa selvittämään, niin ei se perus Gillette tunnukaan enää niin huonolta vaihtoehdolta. Sillä ei tarvitse muuta kuin heittää vaahto naamaan ja menoksi.

3 tykkäystä

Kyllä muutamalla erilaisella terällä jo alkuun pääsee, loppu on sitten hienosäätöä. Alku menee tekniikkaa opetellessa eikä terällä niin väliä. Kyllä sen myöhemmin ajaessa sitten huomaa mikä miellyttää eniten ja millä saa parhaan jäljen.

3 tykkäystä

Itsellä ei oikein tuo parta kasva kunnolla (tollasta hötöö) joten jos haluaa näyttää edes jotenkin siistiltä niin pakko ajaa pari kertaa viikossa.

Jotain ehkä hirvittää, mutta pakko sanoa mikä hintaan ja laatuun tulee, niin Pirkalta löytyy hyvät terät. 5 teräinen ja paketissa 4 terää ja hintaa 8,5€.

Pirkassa tulen pysymään ja taidan ostaa varastoon noita teriä heti huomenna.

Ja mikä Giletteen tulee niin on kovissa hinnoissa kuten aikaisemmin todettu. Hassua, että kerran pari tulee uusi terä ja varsimalli vuodessa.

Pistäppä lisää infoa sitten kun saat hieman käyttökokemuksia. Itselläni turvassa “herkkä” iho ja partakarvat on kuin piikkilankaa. Tästä johtuen sähkökoneella vedettäessä tuntuu kuin naama revittäisiin irti ja höylällä vedettäessä karvat alkaa kasvamaan sisäänpäin. Täten höylällä vetelen naaman puhtaaksi vain hautajaisiin ja häihin. Muutoin mennään vastaavalla laitteella jonka elinkaari alkaa olla lopuillaan…

1 tykkäys

Giletten mach3:lla on tullut monia vuosia ajeltua ja ainakin itsellä on toiminut hyvin. Satunnaisesti
on tullut myös muita kokeiltua, mutta aina on tapahtunut paluu vanhaan.
Mutta aika mielenkiintoisen after shave gel:in ostin, nimttäin sellaisen Mancave geeli, on
muuten melko persoonallisen tuoksuinen tuote, en ole oikein päässyt selville onko se
hyvä vai huono.

Ihan mielenkiintoinen vehje ja ainakin erilainen. Itselläkin sekä höylä, että Philishave sähkö kone ärsyttävät eri tavoin ihoa - lisäksi kyrsii terillä rahastus molemmissa.

• Ei aja ”baby bottom” sileäksi, vaan lopputulos on sellainen alkuillan sänki.
  • Hinkuttaa saa jonkin verran ennen kuin valmista.
  • Käytännössä pakko ajaa märällä naamalla, koska kuivana parranpätkät lentelevät pitkin huonetta (ei kerää niitä kuten Philishave)
  • Ihoärsytyksen takia ajoin ennen n. joka kolmas päivä - nyt pitää ajaa joka toinen, koska tämä ei leikkaa sileäksi asti.
  • Mutta toistaiseksi ei ole ärsyttänyt ihoa, koska tosiaan pätkii parran muutaman millin kymmenyksen päästä, eli terä ei koske ihoon.
1 tykkäys

Taidanpa laittaa lahjatoivelistalle, ihan vaan isänpäivää ajatellen.

1 tykkäys

Itse käytän parranajoon ehkä 4-5€ luokkaa per vuosi, vaikka käytän Gillette Fusionia.

Ensinnäkin ajan vain 1-2 kertaa viikossa (lomalla harvemmin), sillä tarvetta ei ole enempään. Toiseksi vaihdan terän pari kertaa vuodessa, enkä ole huomannut mitään tylsymistä tms. ongelmaa tässä, kun huolellisesti puhdistaa terän aina käytön jälkeen. Kolmanneksi ostan vaihtoteriä aina esim. Amazon UK:sta siten, että on joku -50% tyyppinen kampanja päällä, kuten Black Fridaystä. Jos yhden terän saa alennuksesta 2-2,5€ hintaan, niin vuosikustannus on tuon 4-5€ :smile: En myöskään käytä mitään balsameita tms., vaan ajan aina suihkun/saunan jälkeen, jolloin iho on luontaisen pehmeä. Olen varmaan outo lintu täällä, mutta omalla kohdallani olen ihmetellyt puheita siitä, että parranajo olisi kallista.

*E: Itse asiassa tälläkin hetkellä näyttää olevan yhdessä suomalaisessa nettikaupassa 4 Gillette Fusion terän paketti 9,99€ eli 2,50€/terä.

3 tykkäystä