Parranajo ja parranajovälineet

Aja millä ajat ja Braunilla loput. Braunilla on ikää ties montako vuotta, mutta monta. Saahan sillä jo vähän hinkuttaa, mutta kelpaa mulle.

Itselläni on sikäli on helppo tilanne, että partaa kasvaa lähinnä nimellisesti niin pystyy vetämään varmaan vuoden yhdellä Mach3:n terällä. Koneella ajoin joskus teininä, mutta se ärsytti ihoa niin saamaristi, että vaihdoin nopeasti höylään.

2 tykkäystä

Saattaa kyllä itselläkin välillä vierähtää vuosi vaihtamatta terää, sillä minulle ei esimerkiksi tule mitään äijäsänkeä heti ajoa seuraavana päivänä, vaan yksikin ajo per viikko saattaa riittää :smile:

Jos miettii vaikkapa jonkun 40€ parranajokoneen hankkimista, niin sen pitäisi kestää 10-20 vuotta (riippuen vaihtaako terää kerran vai kahdesti vuodessa) hajoamatta, jotta se tulisi irtoteriä kannattavammaksi. Veikkaanpa, että koneen käyttöikä tulee kuitenkin jäämään jonnekin 5-7v tienoille, sillä nykyään laitteita ei ole tehty kestämään.

Jep, mulla riittää, että sheivaa lärvin joka toinen päivä niin ei näytä ihan spurgulta töissä.

2 tykkäystä

Mitenkäs noilla kampaosilla leikkaaminen onnistuu? Tuleeko tasainen muutaman millin sänki?

Ei ole partaa millä testata.

3 tykkäystä

Leijonat trimmaa myös Remingtonilla.

Niin tuota tuota, 40e partakone jos kestää vaikka sen 7 vuotta hinta 5,71e/v. Jos ajaa 3x vko tekee 3.6 snt kerralta.
Aika kallista … elämä on.
Mille paikalle pääsisit Hakametsässä säästyneellä rahalla kerran 7 vuodessa?

Aika hypoteettista tuo säästö kieltämättä on. Parranajosta on vaikea saada kovin kallista toimintaa muutoinkaan, jollei sitten hommaa joka kuukausi uutta täysihintaista Gilletten terää, mutta tällöinkin puhutaan 5 eurosta kuussa.

Paljon suuremman säästön saa, kun leikkaa hiukset itse (tai pyytää puolisoa leikkaamaan). Olen leikannut hiukseni itse jo vuosia. Se vaatii hivenen harjoittelua, mutta voin taata, ettei kukaan tule erottamaan jälkeä ammattilaisen jäljestä (ja kampaukseni ei ole mikään armeijasiili). 35 euron hintainen koje maksoi itsensä takaisin kahdessa kuukaudessa ja säästöä tulee vuositasolla noin 300 euroa.

2 tykkäystä

Nyt hyllystä löytyy välineet klassista parranajoa varten ja koeajo on suoritettu.

Shave Club Finlandin Starter Kit toimittaa kaikki tarvittavat osaset, mutta ei ohjeita. Mitä tehdä alunatikuilla, entäs miten se saippua toimii ja mikä määrä on tarpeeksi vaahtoa? Entä kumpi kahdesta mukana tulleesta terästä pitäisi valita, kun mitään vinkkejä ei ole?

Onneksi internet antoi hieman vastauksia ja alkuun päästiin. Saippuan vaahdotus ei oikein onnistunut, mutta se menee tekniikan puutteen piikkiin. Sitten itse ajamiseen… terä ei tuntunut hirveän terävältä, joten ilmeisesti kulma ihoon nähden oli väärä. Terä meni myös ”tukkoon”, mutta toisaalta ajoin reilua sentin pituista partaa.

Aika arpova ensimmäinen kokemus ja tuo luvattu maskuliininen onnistumisen tunne jäi vajavaiseksi. Ehkä seuraavalla kerralla sujuu jo paremmin.

Kyllä se siitä. En omia ensimmäisiä ajojani muista mutta muutama pointti.

• Alunatikkua en käytä muuta kun haavoihin, nykyään niitä tulee harvemmin. Tikku märäksi ja painat/sivelet haavaa ja lopuksi voi vielä huuhtasta pelkällä vedellä.
  • Youtubesta löytyy hyviä ohjeita vaahdotukseen, vaatii vähän harjoittelua. Vaahdon määrä on sopiva kun saat ajettua sillä kerran tai kaksi. Lopuksi kannattaa puristaa sudista vaahdot, paras vaahto löytää sisältä.
  • Terällä ei väliä ekoilla kerroilla.
  • Itse saan DE-höylällä ajettua huomattavasti pitempää sänkeä kuin moniteräisillä. Veto pari ja nopea huuhtaisu, ei mene koskaan tukkoon.
  • Kulmaa voi harjoitella vaikka käsivarteen. Laita ensin varsi kohtisuoraan ihoa vasten ja käännä pikku hiljaa ihoa kohti. Jos kulmaa on liikaa terä pomppii/tökkii ja tuntuu tylsältä. Saman efektin aiheuttaa huono vaahto.
  • Älä paina terää

Jos lontoo taipuu niin tässä ihan hyviä vinkkejä.

1 tykkäys

Nyt on pakko laittaa kehua pöytään kun sitä todellakin on ansaittu.

Tämän ketjun perusteella harkitsin ensin muutaman kuukauden tuolta Shave Club Finlandin tuotekataloogista, että mihinköhän sitä sijoittaisi rahojaan, ja päädyin sitten laittamaan elämäni suurimman yksittäisen sijoituksen parranajovälineistöön, ja ostin Feather AS-D2:n, ilman telinettä 169 eurolla.** Päätökseeni vaikutti vakaasti runsaat kehut ympäri internettiä.

Nyt on tuolla tullut ajeltua tätä kasvustoa muutaman kuukauden, ja on kyllä kerta kaikkisen miellyttävää puuhaa verrattuna Gilleteihin, joita on tullut ennen käytettyä. Olin jo vakuuttunut siitä, että sellaista täysin sileää on ihan mahdotonta saada aikaisiksi, ja on ikuisesti tyytyminen melkein sileään.

Toisin kävi. Parranajo ei ole koskaan ollut näin miellyttävää puuhaa. Kylpyhuoneeseen tulee jäätyä jopa jumittamaan ylimääräistä, että varmasti saa ihan joka puolelta kaiken sängen pois. Tuossa höylässä on niin laatutyön tunne kaikessa, tasapainossa ja miellyttävässä jäljessä. Joissain arvosteluissa painotettiin termiä “mild” ja jonkin verran ihmettelin mitä sillä oikein tarkoitetaan, mutta en ihmettele enää. Sillä tarkoitetaan minimaalista ihoärsytystä, ja se on kertakaikkisen ihanaa.

Rahallista säästöä tulee joka kuukausi pari euroa terien kulutuksen kanssa, ja ylimääräistä muoviroskaa ei muodostu. Luulisin tuon höylän olevan suht ikuinen, nautin siitäkin, ettei minun tarvitse enää koskaan ostaa toista höylää.

** tuolla sivustolla näyttäisi olevan tällä hetkellä kaupan vain telineen kanssa, eli 229 euron hinnalla (Feather "AS-D2" partahöylä (telineellä) - Shave Club Finland) En ole telinettä kaivannut.

4 tykkäystä

Olen tässä eron jälkeen kasvattanut muutaman kuukauden aikana jonkinlaisen parran. Nyt piti kaivaa trimmeri esiin, koska viikset alkoivat kasvaa pahasti suun eteen. Tuntui melkein kuin Ilves tekisi voittomaalin jatkoajalla. Kauheaa katseltavaa. Rakasta partaa pitäisi teurastaa.

Vastedes trimmaan viikset saksilla. Meinasi syntyä melkoinen hakkuuaukea toiselle puolelle. Onneksi vain meinasi.

Ite kans tykästynyt tähän omaan kesäsänkeen sen verran, että pitäis varmaan hakea joku perus partatrimmeri ja koittaa jaksaisko tän kanssa elää loman jälkeenkin.

1 tykkäys

Siis ehdottomasti viikset trimmataan saksilla, ei millään ihmeellisellä sähköhärpäkkeellä. Sitten tarkempi muotoilu voidaan tehdä partahöylällä. :thinking:

Muutenkin voi suositella klassista parranajoa! :muscle:

Shave Club Finland ja Dick Johnson auttavat alkuun välineissä.

1 tykkäys

Tämähän on pakko saada! Eihän tuo ole kuin hyvän partakoneen hinta. Olen Philipsin koneella ajellut mutta käytännössähän höylällä joutuu viimeistelemään, jos haluaa kunnon jälkeä. Koneella jää aina pieni sänki. Saako tuommoisen terän ottaa lentokoneeseen käsimatkatavaroihin? Irrallinen terä kuitenkin.

Edit: Miten näissä terät kuluu?

Mulla on niin järeä toi partakarva ja iho menee todella pahaksi, jos parran ajaa kokonaan pois. Höylää en ole voinut käyttää parranajoon koskaan ja sähkökoneella sileäksi ajelusta luovuin vuosia sitten, edellä mainitusta syystä. Nyt ajelen mainitsemallasi trimmerillä jättäen pienen sängen. Markkinoilta löytyy hyviä vehkeitä kohtuu edullisesti. Useimmat sellaisia, joilla saa leikkuujäljen pituutta voi säädellä. Parhaimmilla saa jopa 0,1 mm:n sängen. Suosittelen.

1 tykkäys

Riippuu omasta parrasta, mutta kesto on varmaan 2-20 ajoa per terä. Tuo 20 ajoa voi olla yläkanttiin, mutta jos on vasta ohutta haituvaa, niin eihän se terää nopeasti tuhoa.

1 tykkäys

Muistan kun armeija aikana oli kavereita, joilla kasvoi naamaan pari karvaa koko palvelusajan aikana. Itse taas joutui kerran päivässä ajamaan tai tuli sanomista. Ei mene elämässä nallekarkit tasan.

1 tykkäys

Ite oon useamman vuoden tässä kasvatellut partaa ja ihan hiustenleikkuu koneella siistin ja gilleten höylällä vedän kaulan sileäksi. Sehän tässä on kuitenkin se suurin ongelma, että toi parta mokoma kasvaa kohtuu oranssiksi ja sehän ei oikein meille Ilveksen miehille sovi. Tarvis värjätä vaikka vihreäksi. :joy: Nojoo, mutta tuota partaveitsen hommaamista olen miettinyt. Oliko täällä ketä, jotka vetää veitsellä? Onko se hankalaa oppia vetämään ja mitä etuja/haittoja siinä on. Kiinnostas kyllä moinen. Ja olisha se suht miehekästä kiskasta veitsellä. :muscle:

2 tykkäystä