Parranajo ja parranajovälineet

Kun olin vuoden vetänyt klassista parranajoa höylällä, niin minulle kanssa nousi iso halu kokeilla partaveistä. Dick Johnsonilla oli tarjouksessa shavette, jolla pääsee hyvin lähelle kokemusta partaveitsestä. Shavette on siis partaveitsi, jossa ei ole terää vaan siihen laitetaan partahöylän teriä.

Äkkiä katsottuna Dick Johnsonilla halvin shavette on 19,90€ ja halvin partaveitsi 119,90€. Joten ainakin alkuun voin suositella shavettea, sillä jos veitsellä ajo ei maistukaan, niin rahat sentään säästyy.

Ja kun puhuin joskus asiasta kaverin kanssa, jolla on partaveitsi, niin ei hänkään sitä usein käyttänyt. Veitsen kanssa menee aina enemmän aikaa ja sen terävänä pitäminen on oma hommansa.

1 tykkäys

DE-höylien teriä ei virallisesti saa viedä käsimatkatavaroihin. Ei tosin ole koskaan tullut sanomista turvatarkastuksessa mutta kerta kai se olisi ensimmäinenkin.

Tietty sen pelkän terän voi aina heittää menemään jos tulee sanomista eikä taloudellisia tappioita.

Arvelisin, että noin vähän reilu kymmenen ajoa, mutta olen aika kärkäs vaihtamaan sitä terää. Se voisi ehkä enemmänkin kestää.

Olen tuolta ostellut noita Feather New Hi-Stainless -teriä, mutta harkitsen ostaisiko jostain vähemmän teräviä teriä testaukseen, kun on myönnettävä, että aina silloin tällöin onnistun saamaan noilla veren vuotamaan :see_no_evil:

No niin. Black Friday tarjous -24% osui ja upposi. 182€ telineen kanssa👍

Edit: Onhan tämä hiukkasen kallis mutta kestänee hautaan saakka. Hyvä Philips tai Braun maksaa saman ja akku simahtanee jossain vaiheessa. Gilleten terät taas maksaa hunajaa. Kaikki on niin suhteellista. Pappani ajoi sotavuosien aikaisella höylällä loppuun saakka ja tämäkin tulee kestämään saman.

Perinteisellä höylällä mennään päätyyn asti. Tampereelta (Tapparan mieheltä) löytyy hyvät valikoimat! https://www.nordicshaving.com/

2 tykkäystä

Perustin syksyllä 2013 Suomen ensimmäisen perinteisen parranajon tuotteisiin erikoistuneen verkkokaupan, josta sittemmin tuli mroomshop. Nykyään autan Nordic Shavingia ottamaan paikkansa tuossa scenessä.
Neuvon siis mielelläni eli ottakaa yhteyttä, jos parranajo tai -hoito ja niihin liittyvät jutut kiinnostaa.

10 tykkäystä

Sattuuko kukaan tietämään;
Mitä eroa on OneBlade QP2520/20 ja QP2520/30??? :thinking:

Tekeekö muuten kyseisellä koneella mitään?

Muuten sama laite, mutta 30:ssa tulee mukana vaihtoterä.

Omaan käyttööni on ollut ihan riittävä.

1 tykkäys

Ostitko Onebladen? Kerroppa kokemuksia jos ostit. Myös muut Onebladen omistajat voisivat avautua kokemuksistaan.

Tällä hetkellä ajan jollain perus remingtonilla parin päivän välein ylimääräiset pois. Pienen sängen jätän ajaessa. Joskus harvoin vedän gilletellä kaikki pois, mutta sen näkee yleensä useita päiviä naamasta.

Ihan toimii siis näinkin, mutta jos Onebladella lähtis nätisti vähän lyhyemmäksi, niin ei tarvis ihan niin usein olla ajamassa.

Itsellä ollut käytössä jo pitempään. Olen kyllä tykännyt paras vekotin mitä mulla on tähän mennessä ollut. En siis aja kokonaan partaa pois juuri koskaan. Tuolla onnistuu hyvin siistiminen ja rajaaminen. Iho ei ärsyynny yhtään.

2 tykkäystä

Sellainen lisäys vielä että itsellä Oneblade pro malli.

1 tykkäys

Ite sain myös joululahjaksi ja täydellinen jos ei tarvi ihan sileäksi vetää👌🏻
Ite tulee käytettyä sitä 1mm kampaa. Itse olin vähän laiska höylän käyttäjä, niin nyt sänki pysyy kokoajan siistimpänä ja todellakaan iho ärsytystä ei tule ollenkaan vaikka ei käytä vettä kummempaa ajossa.

Miten eroaa normista?

Itse myös katselin Philips OneBlade Pro QP6520/20 -mallia (69e) viikonloppuna. Pro mallissa tulee mukana “kampa” jolla saa säädettyä mitan vapaasti. Eniten tuossa kiinnostaa kaksipuoleinen terä rajaukseen. Helpompaa rajata etenkin nenän alta. Kannattaako sitten maksaa tuplahintaa perusmalliin on hyvä kysymys.

Pro:sta on myös 50e versio Philips OneBlade Pro QP6510/20. Erona teline ja merkkivalot.

Vanha Remington on vähän muovinen lelu ja akku alkaa olla finaalissa. Fiilis on partaa ajaessa suunnilleen sama kuin märkää puuta sirkkelöidessä.

Edit: saatoin vastata @AnSo

1 tykkäys

Juu toi säädettävä kampa on hyvä siistimisessä. Rajauksen teen sit pelkällä terällä.

Avioliittoni loppuvaiheilla kasvatin parran, koska ex vaimo inhosi partaa. No kiusa se on pienikin kiusa. Viisi vuotta mentiin ihan tyylikkäällä parralla, kunnes tänään tuli jokin inversio ja ajoin sen pois. Elämäni suurin virhe. Partamiehet, älkää IKINÄ ajako teidän partaa.

8 tykkäystä

Varsinkin talvella parta on hyödyllinen. Lämmittää naamaa aika mukavasti.

2 tykkäystä

Ja krapula-aamuina siitä tietää onko saanut illalla **** kun heti haisee herätessä ****!

2 tykkäystä

No kyl se takaisin kasvaa. Eihän parta pahoille kasva.

1 tykkäys