AVH, aivoverenkierron häiriöt

Nyt avaudun herkästä asiasta.

Tänään on tullut kuluneeksi tasan vuosi siitä, kun sain aivoverenvuodon. Oltiin illalla Kintulammella patikoimassa ja olo olo oli illalla nukkumaan mennessä hyvä, oikeastaan hieno kaikin puolin. Oltiin vedetty patikointeja monessa paikassa viimeisen kuukauden ajan; Rukalla ja muualla. Keskellä yötä heräsin kummalliseen niskan alueen särkyyn, joka paheni koko ajan. Herätin rouvan, ja olin kuulemma sanonut, että minulla on aivoverenvuoto. itse en muista sitä, vaikka aika paljon tilanteesta muistankin. Kipu oli siinä vaiheessa helvetillinen ja minulla on sentään korkea kipukynnys. Olin koko ajan tajuissani.

Ensihoito tuli ja ensimmäinen kysymys oli, että onko juotu alkoholia. Ymmärrän sen, koska seuraavana päivänä oli vappuaatto. Sykkeessä ei mitään kummallista, silmät ei valoherkät ja paineet ok. Ensihoidolla ei ole mitään kovia kipulääkkeitä, joten antavat suun kautta jotain parasetamolia tms. Meinaavat lähteä pois, kunnes helvetillisen kivun lisäksi maailma alkaa pyöriä silmissä ja alan oksentaa. Päättävät puolilaiskasti, että ehkä vievät varmuuden vuoksi Acutaan. Pistävät kävelemään ambulanssiin.

Acutassa jättävät minut oksenteleman tyhjään aulaan ehkä puoleksi tunniksi, kunnes joku kutsuu sisään. Muistan sen hoitajan ilmeen kun katsoi minua ja sitten ruvettiin touhuamaan. Johonkin kuvauksiin ja hetken päästä on huone täynnä porukkaa. Riisuvat ja valmistelevat johonkin. Arvaan, että nyt ei ole hyvä juttu. Minut viedään kuvauksiin ja kesken kaiken sanotaan, että tossa on maski, hengittele rauhassa.

Herään teholta. Väsyttää ja päätä särkee. Ymmärrän, mitä puhutaan. Olen lääkkeistä tosi väsynyt ja puhelinkeskustelu rouvalle on lyhyt, nukahdan kesken kaiken.

Kaksi viikkoa osastolla ja pääsen kotiin. Ulkoisesti mitään ei ole hätänä. Ennen erinomainen muisti on kuitenkin heikentynyt. Suutun pienemmästäkin asiasta ja keskittyminen on vaikeaa. Olen ollut aina liikunnallisesti keskivertoa parempi ja hienomotoriikka on ollut urheilulajeissa poikkeuksellinen. Se ei ole enää sitä vaan olen hiukan kömpelö aiempaan verrattuna. Puheeni on ollut todella nopeaa ja sanavarasto laaja. Nyt haen sanoja ja unohdan mitä olin sanomassa.

Ulkoisesti olen normaali. Tutut sanovat, että en näytä erilaiselta. Sisällä vituttaa koko ajan. Hirveä syyllisyys, kun tiedän läheltä ihmisiä, jotka ovat halvaantuneet vastaavasta tai kuolleet. Onko minulla oikeus marista omista ongelmistani. Lääkäri sanoi lopulta, että vaikka vammat eivät näy päälle, ne voivat silti olla merkityksellisiä ja vaikuttaa elämään merkittävästi vaikka eivät ole kovin fyysisiä. Minun pitää opetella olemaan itselleni armollinen. Se on vaikeaa, sillä vaadin itseltäni aina täydellisyyttä.

Tänään:
Olen edelleen sairaseläkkeellä, eli en kykene palaamaan työtehtäviini. Olen toiminut vaativissa johtajan rooleissa, joihin todennäköisesti ei ole koskaan paluuta. Toisaalta näen niin, että ei tarvitsekaan. Ainakaan palkallisena. Sairastuin työssäni ja paloin loppuun. Mitään elimellistä syytä aivoverenvuodolleni ei löytynyt ja kun tupakkaakaan en ole polttanut, yhdeksi vaikuttajaksi on veikattu erittäin pahaa työstressiä. Itse asiassa noin puoli vuotta ennen kohtausta työterveyslääkäri sanoi kertomustani kuunnellessaan, että ”ihme, että olet hengissä vielä”. Jälkeenpäin voi todeta, että läheltä piti.

Teen tällä hetkellä sitä mitä olen aina halunnut. Pienin askelin, mutta tällä hetkellä tuntuu hyvältä. Ehkä tämä oli herätys omalta osaltani. Teen päivässä niin paljon tai vähän kuin haluan
ja tästä saan yritystoiminnan liikkeelle kun voimat ovat siinä mallissa. Elämä hymyilee ja kaikki on hyvin.

Tiedän, että tätä palstaa lukee pari muuta, joilla on ollut vastaavia ongelmia. Eräältä urakoitsijaltani kuulin, että oli juuri joutunut hoitoon aivoverenkierron oireiden vuoksi. Vastaavia tapauksia kuulee jatkuvasti.

Haluaisin sanoa kaikille, että pitäkää kunnostanne, elämäntavoistanne ja -tilanteestanne huolta. Työasioiden vuoksi stressaaville sanoisin, että muistakaa, että kukaan ei tuo haudallenne ansiomerkkiä uhrauksistanne. Lakatkaa uhraamasta terveyttänne jonkin asian tai firman vuoksi. Kukaan ei ole korvaamaton. Itse luulin niin.

Saa kysyä Yv:llä jos jokin ajatus tai kysymys heräsi.

Jukka jos luet tätä: tsemppiä, nähdään hallilla kun sinne taas pääsee.

138 tykkäystä

Koskettava kertomus. Hienoa että tänne sen kirjoitit itse eikä perikunta. Tsemppiä tulevaisuuteen.

18 tykkäystä

Kiitoksia!

Olen jo pitkään halunnut kirjoittaa sen varoitukseksi muille. Minulla oli alaisia vajaat 30 ja lisäksi muistakin työntekijöistä ja heidän työpaikoistaan vastuu. Työtarjouksia tuli, mutta jotenkin koin tehtäväkseni huolehtia heistä. En ole koskaan ollut luovuttaja.

Keskellä kaaosta keksin kuinka saadaan tulos nousuun ja tehtiin kaikkia odotuksia vasten kaksi vuotta yrityksen huipputulokset vailla mitään onnistumisedellytyksiä ja kolmantena vuonna todellisuus kolahti kun sijoittajat vaativat vielä kovempaa. Jälkikäteen olisi pitänyt toimia toisin. Kyseessä pörssiyritys.

Mutta haluaisin korvaamattomina itseään pitävien (kuten minä) ihmisten miettivän, mitä yritys tekisi, jos he kuolisivat tai lähtisivät. Aika monesti tilanne vaan on, että yritys jatkaa… kunpa joku olisi avannut silmäni tuolloin. Mutta mulla on asiat hyvin nyt.

41 tykkäystä

Itse sain AVH muutama vuosi sitten ja samassa hässäkässä todettiin laajentava sydämen vajaatoiminta. Tunnistin tosi paljon samaa kotiutumisen jälkeisessä elämässä käytöshäiriöineen. Aluksi lääkäri varovasti arveli viitisen vuotta olevan keskiarvo aikaa hyvästellä ystävät. Sain kuitenkin tahdistiminen myöhemmin ja elämänlaatu parani selkeesti ja pumppu toimii nyt yhtä hyvin kuin ennen. Lääkkeiden syönti ainoa uutuus edelliseen elämään.
Tuli itse myös aherrettua töissä turhaa ylimääräistä ja sellaisesta olen luopunut ja kertonut sen myös työympäristöön.

18 tykkäystä

Jotenkin sitä varsinkin nuorena tuntee olevansa kuolematon, kunnes sitten jokin aamu ei enään olekkaan nuori ja kuolematon.

Kannattaa tosiaan arjen pyörityksen keskellä ehkä pysähtyä välillä miettimään mitkä asiat ovat tärkeitä. Koskettava kirjoitus joka ainakin omalla kohdalla muistutti taas niistä asioista joihin kannattaa panostaa elämässä

10 tykkäystä

Joskus 8 vuotta sitten oli “läheltä piti” tilanne. Työporukan höntsypelissä pää pääsi jotenkin retkahtamaan. Pari päivää sen jälkeen ihmettelin päänsärkyä touisella puolella. Toinen pupilli oli lautasen kokoinen. Työterveyden kautta taysiin.

Kuvaukset ja nopee toimitus neurologian osastolle. Sisemmän kaulavaltimon dissekoituma oli kyseessä. Eli jonkunlainen repeämä siellä mihkä veri rupee sit hyytymään. Onneks ei ehtiny tukos lähtee liikenteeseen.

Noin viikko makoilua osastolla ja liuotushoitoo. 3 kuukautta söin marevaania. Uus kuvaus. Oli korjaantunu. Huh. Olis voinut käydä hassustikin.

2 kuudauden sairasloma. Asuin ihan jäähallin vieressä silloin. Tappara lada papparainen asu samassa talossa. Siltä sain ilmaislippuja peleihin. Oli aikaa keskittyä otteluihin kerrankin.

18 tykkäystä