Ei uutta auringon alla:
Niklas Nykyri 34 ottelua Liigassa on tänään HIFK:n kolmanneksi kokenein pakki kokoonpanossa. Kovaa on meno.
Repo toki palaa kokoonpanoon.
Eiköhän noillakin Lukko hoidu.
Kohta sorvataan 2 vuoden pahvi Micke Maxille?
En yllättyisi, jos nähtäisiin Seväsen siirtyminen loppukaudeksi HIFK. On nimittäin edelleen hyllytettynä kokoonpanosta Tepsissä.
Noin muutoin HIFK on kyllä vahvistanut omaa mainettaan jonkinlaisen kirouksen omaavana seurana näiden loukkaantumisten osalta. Kohta on OJ vielä sairastuvalla, kun liukastuu suihkussa.
Veikkaan, että kyllä seuraava pelaaja sisään on Ville Lajunen ainakin jollain ottelukohtaisella. Koska Kiviharjun tippumisen myötä viimeistään on pakko hankkia edes tuuraaja ja Lajunen jo valmiiksi pk-seudulla. Toki en tiedä alkaako pelaajat jo “pelätä” mennä IFK:hon ainakaan pätkäsopparilla, kun viikatemies niittää noin raakasti kaudesta toiseen.
Ei oo ainakaan täällä kotikulmilla näkynyt. Ronin vanhemmat asuu nimittäin samalla kujalla 300 metrin päässä ja pikkuveli Santeri on talutellut koiraa, mutta hänen kiekkouransa taitaa jatkua II divarissa. En kyllä usko IFK teoriaankaan, kummankaan kohdalla
.
Pesosen puheet hieman outoja.
Joukkueen urheilujohtaja Janne Pesonen on seurannut läheltä, kuinka loukkaantumiset kasautuvat kausi toisensa jälkeen.
Hänen mukaansa syyt eivät ole yksinkertaisia, mutta selviä linjoja on nähtävissä.
Pesosen “linjat” voi lukee alta jos kiinnostaa!!
Pekka Virralta artikkelissa aika hyvä pointti siitä, miten organisaatioissa joita menestys karttaa tuollaiset poissaolot arkipäiväistyvät, kun taas menestyvissä porukoissa kaikki tekevät kaikkensa etteivät missaa pelejä. Enpä ole tuollaista tullut ennen edes ajatelleeksi, vaikka totta kai se käy järkeen.
On kyllä ollut isolla ja pahalla kaikkea muuta kuin lentävä lähtö tähän kauteen kaikkine loukkaantumisineen. Oikeastaan tää IFK-junnun tyylinäyte kuvastaa hyvin Liiga-miehistön meininkiä…
Josko Pessi sitä Sevästen koiraa sitten koittaa kiinnittää seuraavaksi?
Samalla kyselen Bulin perään, ehkä liigahistorian hienoin maskottikin on ollut telakalla pitkään.
Satunnaisesti silloin tällöin jatkoaikaa taustalla lukevana juuri IFK:n joukkueketju on itselleni ollut aina kiinnostava. Kuten Tapparalla, myös “pääkirkolla” on todella vahvat ja kunnioitettavat juuret mitä joukkueeseen ja kannattajakulttuuriin tulee kuten moni tietää, yli vuosikymmenten.
IFK on aina ollut itselleni yksi suosikki vastustaja ja lisätunnelman tuoja, niin kotona kuin vieraissa.
Monia värikkäin tavoin tapahtumien käänteitä kuvailevia kirjoittajia jatkoajassa heiltä löytyy myös.
Monet hyväntahtoiset naurut saanut heidän osiotaan palstalla lukiessani, tämä ei ole millään tavoin vahingoniloon tms. liittyvää, tapa jolla tapahtumia kuvaillaan monesti huvittaa itseäni, kuinka verbaalisesti asioita kuvaillaan tilanteissa missä mikään ei onnistu ja puolet joukkueesta telakalla vuodesta toiseen.
Ulosanti monilla heistä luonnollisesti hyvin paljon mustaan huumoriin ja sarkastiseen sävyyn kääntyvää varsinkin haasteellisissa tilanteissa kun mikään ei tunnu onnistuvan, ei edes vahingossa.
Loukkaantumiset piinaa kausi toisensa jälkeen eikä poikkeuksia lukuunottamatta siihen tunnu tulevan mitään muutosta kun vuodet vierii eteenpäin.
Varmasti joskus huonoa tuuriakin matkassa on, mutta kyllä organisaatiossa täytyy olla jonkinlainen valuvika määrätyissä toimintatavoissa. Nykyaikana vapaan tiedon aikakautena on mielestäni jotenkin outoa edes kuvitella, että näin suuri ammatti-organisaatio ei ymmärtäisi mistä moiset ongelmat johtuu.
Monesti syntipukki löytyy uhrattavaksi kun määrätty raja ylittyy ja kyseisen henkilön vaihtamisen jälkeen sama meno jatkuu eikä mikään muutu kuin ehkä hetkeksi muutoksen tuoman pienen raikkaan tuulahduksen verran.
Olisi kaikkien etu pelillisesti, taloudellisesti kuten myös yleisötapahtumien kiinnostavuuden kannalta koskien IFK:n kannattajia, organisaatiota kuten myös muita joukkueita sekä niiden kannattajia, jos IFK saisi tuotteensa resurssien edellyttämälle tasolle. Mitä korkeamman vaatimustason vastus antaa illasta toiseen, se myös kirittää ja pakottaa toiset joukkueet suorittamaan parhaalla tasollaan päivästä toiseen kaikilla osa-alueilla.
Näkisin tämän kaiken ikäänkuin vääränä diagnoosina tai diagnoosin puutteena ja siitä johtuen ainoastaan mahdollisesti ilmenneiden oireiden hoitamisena pureutumatta todellisiin juurisyihin. Niin kauan kun katsomot on täynnä ja yritysmyynti vetää, muutoksia harvoin tehdään ikävä kyllä.
Eipä ole näistäkään paljon kuulunut. Sitten 23.4.2024 tiedotteen jälkeen…
Lisäksi HIFK perustaa asiantuntijaryhmän kehittämään urheilustrategiansa kilpailukykyä. Ryhmään kuuluvat Jarmo Kekäläinen, Mikael Granlund, Henrik Dettmann, ja ryhmän puheenjohtajana Mika Kortelainen.
Kaikesta päätellen Jokinen on jo keinoton ja paniikissa tai lähes paniikissa. Muuten on vaikea nähdä sitä, että hän esittää vaatimuksia/verhottua keitiikkiä julkisuudessa omaa urheilutoimenjohtajaansa (ja veskareitaan) kohtaan. Kertoo jotain tietysti myös Pesosen asemasta:
”HIFK:N loukkaantumistilanne on sitä luokkaa, että Jokinen vaatii urheilujohtaja Janne Pesoselta reagointia.
– Nyt pitää saada lisää pelaajia. Nyt on se hetki. Meidän pitää saada vahvistuksia puolustukseen. Meillä on viisi puolustajaa telakalla, Jokinen vaati.
– Tämä ei ole edes reilua meidän nuorille pelaajille. Heitäkin pitää pystyä suojelemaan. Tarkoitan sitä, että pystytään katsomaan jääaikaa ja niin, että he pystyvät kasvamaan rauhassa.”
”Omissa kolisee paljon. Nyt tarvitaan myös maalivahtipeliä. Se on ihan selvä. Tarvitaan myös sieltä isoja torjuntoja. Jopa sellainen peli, missä maalivahti seisoo päällä ja pelastaa meidät, Jokinen sanoi.”
Pesonen on ainakin toistaiseksi ollut HIFK:lle floppi, siitä ei pääse mihinkään ja pelaajien telakointi on eittämättä ongelma, mutta… Joku vastuu OJ:llakin pitää olla, sillä tällaisissa tilanteissa pelaajien pitäisi tukeutua pelisuunnitelmaan ja pelikirjaan, minkä valmentaja on kirjoittanut. Nyt näyttää siltä, että Jokisen kiekko ei toimi tällä ryhmittymällä ja hänen pitäisi vetää uusi kani hatustaan ja peluuttaa joukkuettaan siten, että se pystyy taistelemaan tasaisesti muita joukkueita vastaan. Olipa sitten uusi pelitapa 0-5 trap, bussi maalille ja harppuunahyökkäykset, mutta jotain on tehtävä, kun pelitapa käsillä olevalla ryhmällä ei vaan toimi. Nyt punnitaan oikeasti OJ:n valmennustaidot, sillä muutosta tarvitaan aikalailla heti ja koko joukkuetta ei voi vaihtaa.
Tuohan näyttää siltä, että ihan sama, etä Pesonen olisi tuonne kuskannut, niin se olisi vain välipysähdys joukkueessa matkalla telakalle. Ei se Pesonen noita loukkiin aja, muuten kuin houkuttelemalla seuraan.
Kyllä minä vastuunkantajaa ihan muualta haen, kuin toimistolta.
Trappiinhan OJ ei suostu. Eikö nämä olleet ne kuuluisat ensimmäiset sanat Timråssa?
Vähän pätäkkää pöytään ja ykkösmaalivahti ja ykköspakki jostain, viimeistään marraskuussa. Rahaahan HIFKillä on ja Pesonen osaa toimittaa. Hinta laatusuhde ei ole paras tokikaan tässä vaiheessa kautta, mutta hätä ei lue lakia. Vastahan kausi on nuori.
Mä näkisin että Hifk on tällä hetkellä samanlaisessa tilanteessa, kuin Tappara viime kaudella.
Paljon loukkeja ja harjoitteleva/pelaava kokoonpano muuttuu päivittäin. Porukan itseluottamus nollissa häviöiden ja poissaolojen takia, eikä oikein kukaan näe valonpilkahdusta tunnelissa.
OJ on samassa paikassa, kuin Rike oli, eli hänen pitäisi päästä pois tältä tieltä ja ohjata pelaajia tekemään niitä pieniä onnistumisia, mistä saataisiin buustia kaikille ja kohotettua sitä luottamusta omaan tekemiseen yksilöinä, sekä joukkueena.