HIFK:n Kai Kantolan taklaus Juhani Jasuun 4.4.2017

Heti aluksi todettakoon että olen IFK:n kannattaja, ja oli ikävä nähdä Jasun loukkaavan itseään pahan näköisesti. Jasu on huikea nelosen sentteri, luotettava aloittaja ja helkkarin hyvä av-pelaaja, juuri sellainen jonka haluaisin oman jengini nelosen keskelle. Kaveri joka laittaa itsensä likoon ja eikä petä koskaan. Perusvarma jantteri, toivotaan että pääsee askiin mahdollisimman pian ellei sitten kärsi jonkun asteisesta aivotärähdyksestä.

Sitten mitä mieltä olen taklauksesta? Mun mielestäni se ei ole päähän kohdistuva taklaus vaikkakin osa taklauksen ns follow through:sta osuu kupoliin. Kantolalla on käsi kiinni kropassa, luistimet eivät nouse vasta kun impaktin jälkeen, ja suurin osa voimasta kohdistuu olkapään seutuville, josta se toki jatkaa pään seudulle koska mällihän oli valtaisa. Mitä tulee verenvuotoon Jasun pärstävärkissä: taklaushan tulee Jasun luistelusuunnasta katsottuna kasvojen vasemmalle puolelle, mutta verihän vuotaa kasvojen oikealla puolella, joten kasvot ovat varmaankin auenneet kun on lyönyt päänsä taklauksen voimasta jäähän. Eli jos tulkitsen sääntöjä, niin en millään saa tuosta taklauksesta päähän kohdistuvaa taklausta ja Kantolaa isoista ovista ulos. Juhani Jasulla on myös pää pikkasen liian alhaalla, luulisi itsesuojeluvaiston sanovan että pää ylhäällä, kun Finleyn ja Kantolan tapaiset niittokoneet on kentällä

Toinen asia on sitten a) Kantolan tulokulma ja b) voima jolla hän tulee lanaamaan Jasua. Vaikkakin olen taklauspelin ystävä ja let’s face it, kovat pommit kuuluvat jääkiekkoon, niin ovathan noi kuolleesta kulmasta tulevat niitit suht rottamaisia temppuja ja niistä puuttuu täysin kanssapelaajan ja vastustajan kunnioitus - noissa voi aikuisten oikeasti käydä todella pahasti, enkä halua niitä IFK:n tai minkään muunkaan seuran SM-Liigassa viljelevän. Eri asia on jos vedät ns. miehen pystyyn reilusti edestä päin.

Jos Kanki olisi ollut vielä Tapparassa niin aivan varmasti olisi puuttunut tollaseen ja kouluttanut hieman Kantolaa, minkä tämä Kanadan ihme toki olisi ansainnut. Olin aika yllättynyt että kukaan ei tullut hakemaan Kaitsua tanssiin vastaamaan teoistaan, ei edes Partlett.

Eli summa summarum - ei mun mielestä täytä päähän kohdistuneen taklauksen kriteereitä, mutta helvetin halpamainen ja rottamainen ajelu kuolleesta kulmasta.

Ja tärkeintähän tässä on toki se että Jasu saa itsensä pois loukkaantuneiden kirjoista mahdollisimman pian

47 tykkäystä