HIFK:n Ville Varakkaan taklaus JYP:in Anton Stråkaan 18.09.2019

Toki kuten lausumassa mainitaankin, niin 4 matsia napsahti itse teosta ja kaksi peliä tuli aikaisemmista kohelluksista.

6 peliä, kova tuomio…

1 tykkäys

Itse sanoin IFK:ta kannattavalle kaverille, että 4 peliä tulee, vaikka hän toki piti puhtaana. Sen verran tuli näköjään itse teosta plus pari vanhoista kolttosista.

2 tykkäystä

Siis ihan Strakan itsensä ja oman turvallisuutensa takia, ottimet auki - fokus jossain ihan muualla kun pelissä

Totta. Mutta mä en edelleen ymmärrä miksi Varakas pumppasi itseään ylöspäin ja mahdollisti myös tämän nyt tapahtuneen.

Neljä peliä on ihan sopivasti tajuttomaksi ajelusta. Toivottavasti Ville alkaisi pikkuhiljaa oppimaan, että ei kannata taklata ylöspäin tai järjettömillä vauhdeilla.

2 tykkäystä

Joo, pumppausliike oli aivan selkeä ja kupoliin osui, selkeä ulosajon paikka. Mutta aivan älyvapaata alkaa ihastelemaan jotain omaa syöttöä sinisen päällä. Mikäli katse olisi ollut pelissä, niin tuskinpa olisi sattunut tilanteessa niin kuin sattui

4 tykkäystä

Varakas voisi joskus taklata kiekollista. Toki tähän ei taidot tunnu riittävän.

2 tykkäystä

Miksi Taimen taklausta Rauhalaan ei tutkittu samalla tarkkuudella?

Tiedän että oli kumarassa, oli kiekollinen jne.

Vastustan vahvasti näitä pääiskuja, ehkä junnuiskän näkökulma vaikuttaa asiaan. Tasapuolisuus taklausten tutkinnassa vaikuttaa todella vaikealta saavuttaa. Kärppien tiettyä mainetta en tässä halua mainita, vaikka haluaisin kyllä.

2 tykkäystä

Tää on kaikki ihan totta mitä kirjoitat👍🏻
Toisaalta Varakas ottaa turhan riskin joutua tuomion kohteeksi. Tällä tarkoitan sitä että aina kun taklaa kovemmin on mahdollisuus että kaveri ei ole hereillä ja sit on taju pois, kuten nyt kävi.
Tässä olen huomannut Tuukan taklauspelin muuttuneen, ei vetele kovia pommeja enää vaikka paikka olisikin. Usein vain sen verran että kaveri pysähtyy ja horjahtaa mahalleen.

Itse ihmettelin kans miksi katse jäi kiekkoon, mutta ilmeisesti odotti seinäsyöttöä takaisin laidasta.
Penalti meni ihan oikein.

Eipä pelaa meitä vastaan reilun viikon päästä. Hyvä.

Kurinpitodelegaation lausunnosta lainaus: “Lähtökohtaisesti taklaajalla on vastuu siitä, ettei taklauksessa tule osumaa vastustajaa päähän.”

Tuossa on mielestäni koko homman ydin. Totta kai jokainen pelaaja ottaa riskin astuessaan kaukaloon, ja taklattavalla on oma vastuunsa, mutta ei se silti taklaajan vastuuta ylitä.
Jos vertaa tuohon Anttilaan kohdistuneeseen pommiin, jonka @iceman linkkasi, on tämä Stråkaan kohdistunut taklaus ehkä vähän lievempi. Stråka ei kuitenkaan näe tulevaa Varakasta, ja silloin on Varakkaan vastuulla taklata niin, että kaverilta ei sammu lamppu kokonaan.
Eli samaan tapaan kuin korkean mailan sattuessa kaveria leukaan, vaikka vain vahingossa, todetaan, että “jokainen on vastuussa omasta mailastaan”, niin mielestäni taklaustilanteessa on ihan hyvä todeta, että “jokainen on vastuussa omasta olkapäästään”.

Summa summarum: 4+2 peliä hyvä. Toivottavasti linja pysyy.

9 tykkäystä

Ei maistunu kaikille. No tuliha Ståka huonosti tilanteeseen mutta kyl Varakas nousi turhaan ylös.

1 tykkäys

Kyl vaikka kuinka on taklattavan vastuu myös, nii eihä ny vaa taklaaja voi tossa asennossa mennä “kohdetta” päin ja viel nostaa asentoo. Tosta kulmasta ku vetää, nii kyl se isompi vastuu on taklaajalla että ei vedä päähä. Tossa ku Varakas ois menny vähä kyyryy ja osunu puhtaasti olkapää olkapäätä vaste, nii ei ois mitää ongelmaa. 4 pelii on iha hyvä tuomio tosta ja myös selkee signaali että näitä ei suvaita. Toivon mukaa vaa Liigan linja ny pysyy sit tälläsenä, eikä rupee lipsumaan heti seuraavasta.

3 tykkäystä

Itselläni 0 luotto Liusjärven pumppuun että linja pitää. Toivottavasti oli Varakkaalta vika pelikielto tälle kaudelle, mutta yhdyn kyllä myös Vesa Rantasen ja Vänttisen näkemyksiin

Yksi mielenkiintoinen komponentti keskustelussa on se, että varmaan jokainen myöntää sen, että peli on nyt nopeampaa kuin aikoinaan. Vanhat pelaajat myöntää, että peli on nopeampaa, mutta samalla vastustetaan sitä, että taklauspeliä katsotaan eri tavalla? Taklaajalla on vastuu siitä, että ei liu taklaus päähän. Tää meni mun mielestä oikein.

@DelJampe linjan pitävyyttä päästään oikeasti vasta arvioimaan, kun saadaan Kärpät tekemään joku rike. Kärpillähän on ollut ihan omat säännöt näissä.

1 tykkäys

Niinpä - mielenkiinnolla jään seuraamaan kohdellaanko kaikkia seuroja tasapuolisesti

Just tälläisistä taklauksissa noilla vaihella kenttää pitäisi päästä eroon.

1 tykkäys

Mun mielstä tää “taklattavan vastuu” on kyllä yksi suurimpia vitsejä jääkiekossa. Tää on kontaktilaji, mutta taklaustilanne on aina taklaajan vastuulla silloin, kun pystytään osoittamaan taklaaja ja taklattava. On tietysti myös tilanteita, jossa molemmat taklaavat. En ymmärrä mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää. @Armas otti hyvän esimerkin tuosta korkeasta mailasta. Eihän siinäkään puhuta, että “päänsäheilauttajan vastuu”.

Jos taklaus on sääntöjen vastainen (esim. päähän kohdistunut taklaus), niin vastuu ei ole kenelläkään muulla kuin rikkeentekijällä. On aina riski mennä jäälle. Silloin on nimittäin riski tehdä rikkeitä, jos ei osaa sääntöjä tai kunnioita niitä. Taklaus on riski, ei se, että pitää päätä alhaalla (se on usein muuten vaan huonoa jääkiekon pelaamista).