Höntsäily ja kulttuuri sen ympärillä

Mulla on hyvä räpsäkäsi, mutta hitaat jalat.

3 tykkäystä

Joo. Ei näistä kannata koko peltoa vetää sieraimiin koska normi settiä ihan joka paikassa, kuinka olet pärjännyt armeijassa tai työelämässä.

Mielensäpahoittaja on hyvä filmi, kandee katsoa.

Älä ole tästä viestistä pahoillasi mutta haluan aina puhua asiat halki.

Bodia, sporttia ja tsemppistä

1 tykkäys

Manse PP:n seuraava sieppari.

Kai sitä ny on hyvä räpsäkäsi, kun liikkeet on samat kuin kaljan kittaamisessa! :wink:

Mä en tartte ees mailaa käteen. :joy: Eilenkin olin kavereiden kanssa futailemassa, nii oikeaan pakaraan tuli ihottumaa, vasen pottuvarvas väänty hieman ja vähän joka paikkaan sattui, kun liukutaklasi sekä blokkaili. :grin: Ihan hymyssä suin vedettiin, tosissaan muttei vakavissaan!

4 tykkäystä

Juuri näin!

1 tykkäys

Menee jaaritteluksi ja varmaan löytyisi parempikin ketju kuin tämä. Olen muuten pesäpalloakin jokusen kauden pelannut, tosin kopparina.

@Treppu mä pärjään myös tuossa hommassa, mutta jouduin töihin. Ps. räpsä vasemmassa ja pallo oikeassa.

5 tykkäystä

Tästä voisi kirjoittaa siihen toiseen asiaan kuuluvaan ketjuun, kuinka tällä hetkellä olen nyt hyvällä tuulella siitä, kun kirjoitin tästä, vaikka hetken emmin asian suhteen. En sen takia, että @Oijennus ja @AimoNivaska ovat valtavan eri mieltä tästä - vaan sen takia, että opin taas uutta. En ole osannut vain ilmaista tätä asiaa omalle höntsyporukalle oikein eli vikaa täälläkin päässä. Olisi tietysti pitänyt ottaa esille, että minä en suhtaudu kevyeen päänaukomiseen kovin suopeasti. Kun tarkemmin mietin asiaa niin en ole tainnut ikinä mainita tästä kenellekään riittävän suoraan.

Näin sitä ihminen oppii, kun kysyy ja kuuntelee niitä, jotka ajattelevat toisin. On hyvin mahdollista, että kun tuossa höntsyporukassa on tuota ns. nuorisomaajoukkuetaustaa olemassa niin ehkä se kokemus höntsystä on juurikin kulttuurin puolesta ihan toinen kuin itsellä. Kun minulta puuttuu tuo kokemus niin en sitä tietysti myöskään ymmärrä ellei sitä näin auki selitetä. Kiitän siis kovasti siitä panoksesta, että nyt viimein minulle selvitettiin tätä asiaa oikein kunnolla. Ehkä seuraavalla kerralla ymmärrän olla tekemättä ongelmaa olemasta, joka ei välttämättä sitä ole :slight_smile:

6 tykkäystä

Näin se menee. Mä voin myös jatkossa antaa sulle palautetta.
Nyt lisään perään varmuudeksi. :wink: :+1:

2 tykkäystä

Siinä on kaksi eri asiaa vidduilu ja ja kaverillinen vidduilu tai kuittailu jota on aina joka paikassa.

Kyllä ne täytyy erottaa, muuten voi olla hankala olla. :sweat_smile::+1::heart_eyes:

Mun mielestä oltiin veli Oijennuksen kanssa samalla kassalla kokoajan. :smiling_face_with_three_hearts:

6 tykkäystä

Tampereella (ehkä jossain muillakin paikkakunnilla nykyään) pyörittää:

eri lajien höntsyjä. Kollega on siellä käynyt kiekkohöntsyissä, saa hien päälle ja kuulemma hyvä meininki.

2 tykkäystä

“Sori ku ei tullu lapaan”, on aika legendaarinen heitto kaverille, joka ei saa puol metriä sivuun tullutta syöttöä kiinni. Tai “Sori, ei tullu haavia mukaan”, ku kaveri laittaa puol metriä korkeen syötön. Kyllä sen verran pitää aina kuittailla, ettei kenellekkään nouse päähän. Jos peli on 5-0 ja 5 minuuttia peliä jäljellä, ni ei sillon veskarille nollaa pelata,vaan munitaan yks, ettei pääse veskari reteileen. :grin:

10 tykkäystä

Kaverillinen kuitti silloin tällöin on ihan eri asia kuin syyttely tai dissaaminen. Osa ei aikuisikään mennessä opi näiden eroa, ja se on vain huonoa käytöstä eikä hauskaa laisinkaan. Minusta peterra puhuu ihan asiaa.

7 tykkäystä

Samaa mieltä. Meidän höntsyillä joskus tuttujen pelaajien kesken läppä lentää mutta veskareille ei kyllä kuittailla.

2 tykkäystä

Ymmärrän mitä @Oijennus hakee takaa ja olen tuosta kuittailukulttuurista täysin samaa mieltä.

Käännyn ehkä kuitenkin komppaamaan @peterra’a @Wondadog’a. Meidän höntsypeleillä (sählyt taikka jäät) maalivahdit ovat melko pyhä asia, koska meillä ei ole varsinaisia vakiveskareita. Yleensä kassaria kierrätetään kenttäpelaajista ja jokainen varmaan uskoo, ettei menijöitä ole ikinä jonoksi asti. Seurauksena suoriutumisen taso heittelee paljonkin, mutta kuittailu keskittyy silti kenttäpelaajien välille. Maalivahdille osoitetaan lähinnä kiitollisuutta siitä, että joku tulee pelejä parantamaan omalla panoksellaan; jokainen tietää, että on aivan eri asia höntsätä maalivahdille versus tyhjään maaliin, oli veskarin taso millainen tahansa.

Tietenkin maalivahtikin voi saada osansa, kun kyseessä on tuttu kaveri josta tiedetään että leikkisästi on ok antaa palautetta. Yleensä tällöin myös veskari antaa palaa takaisin, mutta @peterra’n kuvaama kuittailu ei vaikuta siltä viattomalta huulenheitolta, vaan väärällä tavalla purkautuvalta adrenaliinin ja turhautumisen yhteisreaktiolta. Tätäkin harrastavia ihmistyyppejä löytyy, vaikka eivät hekään pahaa tarkoita tai edes aidosti palautettaan kohdista maalivahtiin tai muihin kanssapelaajiin. Harmitusta käsitellään ja puretaan tunnekuohussa vain väärällä tavalla. Vissi ero siihen oikeaan, höntsyille kuuluvaan kuittailukulttuuriin.

8 tykkäystä

Keskustelu on ollut hyvää, koska tosiaan tuosta @Oijennus esimerkistä kuitenkin ymmärsin, että ehkä todella kyseessä on tällainen kulttuuriero. Eihän tuo höntsyporukka mikään iso ole ja kaikki on sillä tavalla tuttuja niin havahduin siihen, että olisihan minun syytä asiasta pitää vähän enemmän meteliä, kun se selvästi häiritsee ja asiaa ei ymmärretä.

Ja minä olen “vakavaluonteinen” ihminen. Ihan sama mitä teen niin teen sen ns. täysillä eli maalivahtina - höntsä tai miten tahansa - teen aina parhaani. Eihän se kovin hyvältä ainakaan minusta tunnu, kun jokaisen maalin jälkeen saa kuulla kunniansa. Ja varsinkin kun suurin osa noista maaleista, joista kuitataan eivät edes ole sellaisia, jotka voi oikeasti ottaa. Tiedän kyllä, etten ole ammattitason maalivahti, mutta tiedän samalla myös sen, että olen selvästi tuon kyseisen peliporukan paras paikalla olevista vaihtoehdoista.

Hauska vielä, kun pelataan tennispallolla niin eniten menee kuuppa itsellä jumiin, kun joku saa semmosen hyvän syötön menemään koko kentän läpi ja vielä semmosen pompun kautta osuu suoraan lapaan ja mieluusti saat onetimeriin ilmasta vedettyä. Kun tuollainen pommitetaan maalia kohti kolmesta metristä niin juu, kyllä se maaliin menee ellen satu olemaan kokonaan sen pallon edessä. Ja nuo varmaan itsellä meni kaikista eniten tunteisiin “yläreuna oli aivan auki…” niinpä niin.

1 tykkäys

Ymmärrän pointtisi. Itsekin suhtaudun höntsyihin siinä mielessä tosissani, että annan kentällä kaikkeni. Höntsyissä mua hieman risoo se, että tyypillisesti kiekonmenetyksen jälkeen osa hyökkääjistä hymähtää ja liukuu vaihtoon. Kun sitten pakkina oma peli on pääosin 3vs2 tai 3vs1 tilanteissa räpiköimistä niin joskus olen maininnut yleisesti että “juu, höntsyillä ollaan mutta silti voitaisiin vaihtaa kun ollaan kiekossa kiinni”.

Sen verran korjaan aiempaa kommenttiani, että joskus kun ollaan 3vs1 pyörittelyn jälkeen kaivettu veskan kanssa kiekkoa maalista, olen tutulle veskarille tokaissut että “et sitten tuotakaan ottanut”. Siinä tilanteessa ironia on ollut niin selvää, että nauru on päässyt.

6 tykkäystä