Höntsäily ja kulttuuri sen ympärillä

Alkaa homma rönsyilee tuolla toisessa ketjussa. :joy: Voisiko @valvojat siirtää keskustelun tänne, kiitos?

Edit. Kiitti @a1r6! :pray:t3:

4 tykkäystä

Tämmönen menee nyt vähän kategoriaan, että kannattaisi olla hiljaa, mutta kun en halua olla hiljaa. @Messi - ei, en missään nimessä vertaa ammattilaisia ja itseäni (näin etukäteen jo tämän sanoen.)

Tuli viikonloppuna pitkästä aikaa oltua “vakavasti leikkimielellä” pihapeleissä maalivahtina. Arvostan kovasti tuota porukkaa, jonka kanssa pelataan, mutta jotenkin mennyt viime aikoina aivan totaalisesti maku. Eikö pää kestä? No ei todellakaan kestä.

Jokainen maali on aina maalivahdin vika. Jotenkin symppaan oikeasti aina, kun itse olen maalivahtina edes leikkimielisesti tosissaan jossakin porukassa niin kyllä saa kuulla joka kerta kenttäpelaajilta kunniansa. “Ei voi noin pienestä kulmasta mennä maali!”, “miten ihmeessä et saanut tuota kiinni?”, “perhoseen! - mikset pitänyt alhaalta?”, “yläreunassa oli ihan helvetisti tilaa, miksi olit maassa?”

Ymmärrän kyllä, että tämä ei ole niin vakavaa ja tulen edelleen leikkimielisesti tutussa porukassa olemaan maalilla. Ihmettelen vaan sitä, että onko tuo oikeasti joku suomalainen kulttuurijuttu. Eikö ihmiset oikeasti ikinä kokeile tuota hommaa itse? On meinaan vähän hassua, kun edessä juoksentelee neljä ihmistä eri suuntaan yrittää jokainen pallo sieltä löytää - varsinkin, kun vedetään ihan free for all -säännöillä.

Ehkä pitäisi jättää rohkeasti hommat ammattilaisille, mutta on kyllä varmasti jopa vapaa-ajalla ehkä epäkiitollisin homma kaikista suostua maalille. Yllättävän harva “leikkimielisesti vakava” kenttäpelaaja edes suostuu maalille näyttämään, kuinka helppoa se on.

9 tykkäystä

Koitan nyt olla pahasti sanomatta. Oli se maalivahti, puolustaja, hyökkääjä tai kuka vain. Kyllä noissa höntsyissä kettuillaan ihan kaikille ja se mielestäni on osa sitä juttua. Jos tuota ei kestä, niin ehkä sitten höntsyt ei ole sinua varten. Ihan yhtälailla maalivahdit kettuilee pakeille tai hyökkääjien maalinteon “taidolle”.

7 tykkäystä

Teillähän on vakavat pihapelit. Tai sitten otat itse homman liian vakavasti :grin:

2 tykkäystä

Minulle ei kettuilla höntsyissä :smiley:
Eli summa summarum - itselleni tuo on vakavaa ja siksi siitä kirjoitin. Varmasti höntsykulttuureita on monenlaisia ja minä en sovi siihen kulttuuriin, jossa suurin osa elää. Minä nimittäin oikeasti haluan aina leikkimielisesti olla vakava ja suhtaudun tähän ihan samoin kuin kaikkeen muuhunkin. Kannustamalla saa kavereita - naureskelemalla ja kettuilemalla ei minusta edes höntsyissä saa kaveria.

Ehkä se on sitten oikeasti kulttuuriero :slight_smile:

1 tykkäys

Luultavasti näin. Itse en ole ikinä ollut höntsyissä, jossa ei kettuilla joka suuntaan. Kettuilu alkaa jo ennen höntsyjä ja jatkuu pelikaljalla.

7 tykkäystä

Jos sen verran vielä tuota meidän vakavaa höntsäilykulttuuria tarkennan niin en huomannut kenttäpelaajien huutelevan toisilleen, miksi laitoit takatolpalta maalin ohitse tai miksi vetosi ovat paskoja. Itse sain jokaiselta vuorollani tämän verran :smiley: Ja ei - en ignorannut sitä, mitä ympärillä tapahtuu. Eli varmaan meidän höntsykulttuuri on viallinen lähtökohtaisesti, jossa on selektiivinen ■■■■■■■■ :smiley:

Muistan, kun yksi kaveri oli läpiajossa ja ampui suoraan muikkuverkkoihin. Omatkin kettuili ja tuosta kettuillaan edelleen.
Mutta tuo on harraste hommaa ja ilolla pitäisi touhuta.

1 tykkäys

Kyllä pikku vidduilu kuuluu pelin henkeen ja mestarin palauttamiseen ja luuserin lyömiseen. :laughing::star_struck::smiling_face_with_three_hearts:
Jos ei sitä kestä niin voi tehdä vaikka ristisanoja niin ei tule välttämättä kovin pahaa palautetta. :sweat_smile:

1 tykkäys

Tämähän alkaa mennä ihan syvälliseksi keskusteluksi. Ehkäpä vetäydyn tässä kohtaa vain toteamaan tällaisen yhden miehen esimerkin, että voin varmasti omalta osaltani juurikin vetäytyä täyttelemään niitä ristikoita tai muuten vaan tekemään muuta.

Minun kulttuurini ei tuollainen leikkimielinen pään aukominen kuulu - eikä ainakaan sillä tavalla, ettei siitä edes kysytä, onko tämä ok. Ei tuo minulle ole ok ja olen tehnyt sen selväksi. Itse uskon aika paljon enemmän kannustamiseen ja hyviin yhteisiin kokemuksiin. Minulle ei oikein aukea, mitä hauskaa on aukoa muille päätä.

Alkaahan tuo leikkimielinen pään aukominen jo ihan pikkujunnuista. Saat lapaan takakulmalle syötön ja pistät ohi niin ainahan siitä tulee “että ei sitten maistunut?”

1 tykkäys

Pahoittelen omalta osaltani.
Minun maailmassani (myös työelämässä) kettuillaan, höntsyissä kettuillaan ja myös ihan ammattijoukkueissa kettuillaan. Mikäli vastaanottaja ei ymmärrä hyväntahtoista kettuilua, niin ei se ole pelkästään vastaanottajan syy. Pitää myös kettuilijan ymmärtää mikäli ei olla nyt samalla aaltopituudella. Harvoin onneksi tulee tällaista tilannetta vastaan.

10 tykkäystä

Siihen keskusteluun minun ei kannata lähteä, kun ei ole kokemusta :slight_smile: Ei tullut harrastettua lapsena ryhmäliikuntaa niin jäi tuollainen osa siitä ajasta kokematta kokonaan - se on sitten sitä henkilöhistoriaa. Ehkä näin aikuisena nykyajan näkökulmasta voisin sanoa, että toivoisin, ettei tuo ole yleistä ja jos on niin toivottavasti sitä pyritään poistamaan järjestelmästä. Toisaalta - enpä ole siinä sisäkehällä asiaa miettimissä, joten yhtä hyvin voin todeta, että antaa olla :slight_smile:

Jos vastapuolella selvästi osoitetaan, ettei olla samalla aaltopituudella hyväntahtoisesta kettuilusta, jota ei koeta siellä hyväntahtoiseksi niin onko oikea ratkaisu aina, että häivy itse paikalta? Vai onko mahdollista, että molemmat kulttuurit sopivat pelaamaan?

1 tykkäys

Tuotahan minä tuossa yritin kertoa. Jos huomaan, että pelaaja x ei ymmärrä hyväntahtoista kettuilua, niin sitten pitää antaa olla. Harvoin onneksi on tullut höntsyissä vastaan.

1 tykkäys

Okei :slight_smile: Ymmärsin väärin.
Mutta jatkakaa :slight_smile: Keskusteluhan on sinänsä ihan aiheellinen :wink:
Minä ehkä yritän sopeutua vähemmän vakavaan pelikulttuuriin höntsyissä jatkossa - joskin aion ehkä aiempaa selvemmin ilmaista myös sen, että minua ei tarvitse kannustaa maalissa yllä mainitulla tavalla.

3 tykkäystä

Mä voin tulla maaliin ja saat aukoa päätäsi ihan vapaasti. Voi olla, että syytän kaikkia muita maaleista. :sweat_smile:

4 tykkäystä

Nyt on yksi lempiaiheistani! :heart_eyes:

Tykkään rääpiä leikkimielisesti päätäni ja tietenkin olen valmis ottamaan samalla tavalla takaisin. :grin: Toki tätä tapahtuu yleensä vain sellaisissa piireissä, joissa oikeasti tuntee kanssapelaajat ja kaikille on selvää kyseessä olevan hyvähenkistä ttuilua.

Sitten on myös hyvä ottaa huomioon, @peterra 'n tyyliset ihmiset, jotka eivät syty tähän toimintaan yhtään. Jos toinen sanoo, ettei halua kuunnella edes leikkimielistä kettuilua, tulisi sitä kunnioittaa. Kaikki eivät tykkää kaikesta.

7 tykkäystä

Höntsyt toki ovat kaikille vähän erilainen kokemus. Itse kyllä osaan antaa ja ottaa kuittailua, mutta itsellä on vähän niin, että kun on maila kädessä (laji kuin laji) niin ei osaa kuitenkaan ottaa ihan vaan höntsäämällä.

5 tykkäystä

Toi on myös hyvä ratkaisu - yritin useammalle kenttäpelaajalle ehdottaa roolien vaihtoa, muttei maistunut.

3 tykkäystä

Olen ite ollut viimeiset 12 vuotta varmaan hyvin erikoisissa höntsyissä yli tuhannen tapahtuman verran, kun suorituksista kuittailuja ei ole juurikaan kuulunut. Oman kokemuksen mukaan varsinkaan maalivahdeille ei lätkähöntsyissa soiteta poskea, vaikka menisi miten helppo veto sisään.

2 tykkäystä