Hyönteiset

Ostin sellaisen tärisevän karkoittimen mökin pihaan, kun yksi liero vieraili etuovella. Tungin maahan ja siellä se täristää tietyin väliajoin. Saas nähdä, onko vehkeestä mihinkään.

1 tykkäys

Mielenkiintoista. Täällä ei kuuden kyyn jälkeen seuraavia ole näkynyt, sammakoita ehkä entistä enemmän. Täytyy pitää tämä mielessä jos kyiden esiintymiset jatkuu tullevaisuudessakin.

Herhiläiset ovat lentäneet jo Suomen sisäosiin saakka. Aiemmin Kaakkois-Suomen erikoisuutena pidetty laji on levinnyt kaikkialle Etelä-Suomeen ja kohti pohjoista.
Herhiläisen runsastuminen liittyy lämpimiin kesiin ja ilmastonmuutokseen. Vaikka laji voi herättää pelkoa, se ei ole erityisen aggressiivinen.
Herhiläinen on Euroopan suurin ampiaislaji, jonka kuningatar voi kasvaa yli kolmen senttimetrin pituiseksi.

1 tykkäys

Mitä enemmän tulee ikää, sitä huonommin siedän noita pörriäisiä. Mua vaan ■■■■■■■■ kun heti ulos astuessa on joku surisemassa tai inisemässä korvan vieressä. Mieluummin oon sisällä.

3 tykkäystä

Mää joskus muutama vuosi sitte luin semmosen äijän kommentteja asiasta ja se puhu siedätyksen puolesta. Sano, että hän istuu alkukesästä terassilla ja antaa hyttysten syödä minkä haluaa. Sit loppukesä on helpompi. Jotain vastaavaa oon vähä kokeillu ja jonkinlaisen zen-tilan saavuttanut sikäli, että pystyn oleen semmosessa kohtuullisessa hyttysmäärässä aika hyvin välittämättä niistä. Mutta joskus hyttysten määrä menee mullaki yli ja paarmoja en siedä yhtään. Semmoset pikkuset mäkäräiset tai vastaavatki kyllä ärsyttää. Mutta hyttysten kanssa pärjään aika hyvin täälä eteläisessä Suomessa.

1 tykkäys

Tässä on se ongelma, että jos liikkuu eri puolilla niin myös hyttyslajit on luultavasti eri ja jollekin lajille tullut immuniteetti ei toimi muille lajeille ja taas pitäisi siedättää. Lapin eri osissa liikuskellut ja eri paikoissa aina alkaa syyhytys uudestaan. Norjassa ei ollut paljon hyttysiä ja nekin mitä on ei ole yhtä äkäsiä kuin Suomessa. Suomeen takaisin tultaessa eri paikasta hyttysiä oli taas vastassa tuhatmäärin. Sen verran mua haittaavat, että lapin läpi tulee mentyä suht reippaasti.

Mökillä on hyttysten ja paarmojen määrä romahtanut viime päivinä. Mökkitien notkossa ollut oja vihdoinkin kuivui ja ilmeisesti on syyllinen hyönteismäärä laskuun, hieno juttu?

Koko päivän puuhastellut ulkona, eikä hyönteisistä ole ollut isompaa haittaa.

1 tykkäys

Mökillä Länsirannikolla. Ei hyttysiä eikä juuri paarmojakaan mutta pieniä ampiaisia tuntuu ihan vesille asti riittävän vaikka ei niistäkään haittaa ole

Mielenkiintoista luettavaa esimerkiksi siitä miten ihminen on vaikuttanut tiettyjen lajien suomeen leviämiseen.

Onko kukaan muu huomannut että rannoilla paarmoja tehokkaasti napsivat korennot olisivat hieman myöhässä tai vähissä? Paarmoja on ollut sitten niidenkin edestä!

1 tykkäys

No kun tän eilen kirjoitin, niin sitten tänään autolla ajaessa osuin 10km matkalla varmaan kuuteen korentoon. Eli he ovat nyt palanneet ja alkaa paarmat saada kyytiä.

1 tykkäys

Ei siinä korentoja tarvita, kun paarmoja häädetään. Pitääkö vääntää rautalangasta?

Anette kertoo nähneensä netissä videon, jossa jollakulla killui päässä paarmoja karkottava keinotekoinen sudenkorento. Netistä sellaisen olisi saanut tilattua valmiinakin, mutta ongelmaksi osoittautui liian pitkä toimitusaika.

3 tykkäystä

Tässä kun paarmoista on ollut puhetta, niin tänään törmäsin myyttiseen nyrkinkokoiseen paarmaan. Aivan valtava jötkäle. Ihan heti en muista vastaavaa kokoa todistaneeni, mutta muisti on petollinen.

1 tykkäys

Tasan kaksi vuotta sitten keräilin mustikoita ja kahvitauolla seurakseni ilmestyi tämä paarma. Mutta ei sitä kiinnostanut minun puremiseni. Maistoi vähän vaniljaviineriä ja lähti pois.

Olisikohan siitä torjuntakeinoksi, että kanniskelisi viineriä siellä, missä on paarmoja? :slight_smile: :thinking:

4 tykkäystä

En tiedä onko ollut tuuria vai mitä, mutta olen “löytänyt” halkopinosta viimeisen viikon aikana jo kaksi ampiaispesää, kun olen hakenut puita. Molemmilla kerroilla alkoi ampiaisia pörrätä ympärillä hyvä joukko, mutta yksikään ei pistänyt. Liekö sää vaikuttanut käyttäytymiseen.

1 tykkäys

Minusta naaraspaarmat puree/imee verta. Koiraat ei. Tuo taitaa olla sokkopaarma. :fly:

1 tykkäys

Joku pistiäinen tai vastaava kerkesi eilen tikkaamaan paidan läpi. Ei sinällään haittaa kun ei se pisto edes sattunut, mutta nyt toi kohta alkoi tietysti kutiamaan vaikka siihen laittoi hydrokortisonia. Mulla alkaa muutenkin hyttysten pistoksetkin kutiamaan viiveellä.

1 tykkäys

Helvetinjärven kansallispuistossa kerran loikkasi ojan yli ja tajusin ilmalennon aikana putoavani maa-ampiaispesän suuaukon päälle. Rekisteröin kymmeniä amppareita. Kun saapas osu maahan, pusikko rytisi ja ainakin kuudellakympillä olis tullu jossain piirinmestaruus.

9 tykkäystä

Tipula ei olekaan kanala, vaan viittaa tiettyyn vaaksiaisten sukuun. Suomen suurin vaaksiainen on hauskasti tihkujortikka (Tipula maxima).

Nyt kun helteiden vuoksi on jonkun verran enemmän pidetty ikkunoita auki ihan yötä myöten, niin näitä “tipuloita” on sitten riittänyt sisätiloissa. Ainakin pihakaalikirsikkäitä (Tipula paludosa) on riittänyt, tihkujortikasta en niin satavarma ole.

Eilen oli kyllä yksi niin jumalattoman suuri tapaus, että jäi arveluttamaan, ettei vaan ollut jopa tihkujortikka. Siivissäkin oli sopivan tyyppistä kuviointia. Valitettavasti en onnistunut nappaamaan jätistä kuvaa. Enkä sitten edes nitistänyt sitä, vaan sain napattua haaviin ja siitä sitten vaan ulos.

Edit. Korjattu jätti-itikan nimi: Tihkujortikka se on eikä mikään muu!

5 tykkäystä

Meillä kanssa nyt viimeviikkoina klapivajan tyhjennyksessä tullut varmaan kolme ampiaispesää vastaan. Ympärillä pyörivät mutta eivät käy kiimni.