Hyvää/huonoa asiakaspalvelua

Kyllähän oletuksena asiakkaalla mennessään mihin tahansa erikoisliikkeeseen on se, että ammattilaiset osaavat hommansa.
Mistä ihmeestä kukaan “tavis” voi mitään oikeita varaosanumeroita tietää?
Myynti- ja asiakaspalvelutyötä aika monta vuotta tehneenä voin vain ihmetellä tuota hyvityskäytäntöä. Jos hyvin perustelee kokemansa ylimääräisen työn ja vaivan liikkeen virheen takia, luulisi nyt ihan automaationa edes jotain hyväntahdonelettä irtoavan.

Asia erikseen on sitten nämä tapavalittajat, jotka suurennuslasilla etsivät jotain epäkohtaa jonka perusteella sitten vaativat vuoden bensoja heti kärkeen. Niille on monta kertaa tehnyt mieli haistattaa …tut ja toivottaa ihan paskaa päivänjatkoa.

6 tykkäystä

Voiko olla, että kyseistä pyörää on samana vuonna valmistettu useammalla erilaisella variaatiolla, eikä näin ollen itse varaosa ollut varsinaisesti väärä, vaan periaatteessa pyörä johon sitä yritettiin sovittaa?

Asiasta en mitään tiedä, mutta olettaisin ettei polkupyörissä haeta osia tarkalla runkonumerolla, vaan monessakin tapauksessa olisi varmaan (erikoisliikkeessä asioinnista huolimatta) paras, jos ostaja tietäisi melko tarkkaan mitä on ostamassa tai vaihtoehtoisesti vanha osa olisi malliksi mukana. Erikoisliikkeen edustajan olisi tällöin toki syytä tiedottaa asiakasta mahdollisista vaihtoehdoista, jonka jälkeen asiakas voi sitten itse arvioida, haluaako riskillä ottaa jonkun osan mukaansa. Tässä tapauksessa tosin jos kyseessä oli kesätyöntekijä, antaisin ehkä tämänkin suhteen vähän armoa.

Jos liikkeen puolelta tässä tapahtui selkeä virhe väärän varaosan myynnin suhteen, olisi asiallista jossain muodossa pyrkiä hyvittämään turhasta ajelusta koituneita kustannuksia.

1 tykkäys

Korona vuodet aiheutti kyllä pyöriin erinäköisiä kokoonpanoja. Mm iskunvaimentimet saattoi olla erilaisia samojen malli sarjojen sisällä. Mutta en usko että tuota pyörää on myyty noin erilaisilla rataspakoilla. 10 piikkiä on niin iso ero että se vaikuttaa välitykseen tosi paljon. Ja jos tuollaista olisi niin liikkessä olisivat voineet tarkistaa koneelta millaisen pyörän ovat minulle myyneet. Olen siis ostanut pyörän heiltä vuonna 2022. Ja asiakastililtä näkyy kaikki ostoni.

Näin jälkikäteen ajateltuna minun olisi pitänyt etsiä tuo pakan tyyppi etukäteen. Se olisi vaatinut takapyörän irroituksen. No jatkossa sen teenkin . Ja tilaan osat sitten jostain espanjasta tai portugalista. Saan silloin hyvän palkan itselleni kun osat maksavat siellä noin 25-50% vähemmän. Palvelun takia olen ollut valmis maksamaan osista enemmän ja tukemaan kivijalka liikettä.

@Recoil Minnulle olisi riittänyt virheen pahoittelu. Nyt jäi vain olo että minua pidettiin tyhmänä kun en ollut osannut sanoa tarkkaa tuotenumeroa.

7 tykkäystä

Joku muistikuva että kyseinen liike on tai on ollut Tapparan yhteistyökumppani?

1 tykkäys

On se ainakin ollut. Ennen niiden liike sijaitsi Kissanmaan kadulla Tapparan toimiston vieressä. Nykyään heillä kaksi liikettä. Toinen lielahdessa ja toinen nokialla.

2 tykkäystä

Nykyään en tiedä mutta silloin kun jo edesmennyt Tauno Lönnqvist piti liikettä oli paljon yhteistyötä. Taunolla oli Tappara sydän.

Helpompi on kamelin mennä neulansilmästä ja graalin malja löytää roskalavalta, kuin päästä käsiksi itselle kotiintoimituksella tilattuun pakettiin jos toimittajana on UPS.

4 tykkäystä

Heitän Prahasta pari jutskaa. Kaveri olis halunnu kahvia baarissa (löytyy listalta yhtä ja toista), niin baarimikko sano ettei hän kerkeä juoksemaan kahvia, kun on niin kiire. (baarissa oli kaksi puolta, toisessa tsekki-peli ja toisessa meidän peli).

Sitten tuli joku muu ja tilasi ‘screwdriverin’. Baarimikko oli, että mikä se on? Porukka tyyliin buuas ja sitte baarimikko oli, että “hän on Etelä-Afrikasta.” No, onhan se vähän harvinaisempi drinkki.

Tämä siis prahalaisessa Irkku-baarissa…

3 tykkäystä

Eikö tuo nimenomaan ollut hyvää asiakaspalvelua? Kaveri halusi oppia eikä hakenut ristipäätä takahuoneesta.

3 tykkäystä

Tapparan toimistolla on aina mukava asioida. Kävin maksamassa kausikortin äskettäin. Olen aikasemminkin kehunut ja kehun lisää.

Joka kerta kun käy asioimassa kausikortin/ ottelulippujen tiimoilta niin aina jää oikein hyvä mieli siitä raudanlujasta ammattimaisuudesta. Jokela on hieno asiakaspalvelija josta Tappara täytyy pitää kiinni, laadukas asiakaspalvelu ei kaikkialla ole itsestäänselvyys.

14 tykkäystä

Tilasin heinäkuussa huomiseksi vähän eläviä rapuja hallista.
Tiistaina tilauksen kanssa oli hieman hämminkiä, joten soitin äsken varmistuksen.

Nuori kaveri (nimi muutettu) vastasi puhelimeen reippaan korostetulla ja kovalla äänellä.
“KalaherkutNygrenjarkkopuhelimessahyvääpäivääkuinkavoinauttaa”

Vastasin, että hyvää päivää, voit auttaa sillä, että kerrot onko minulle huomiseksi rapuja.

“Täällonnniinjumalattomastirapujaettävarmaanriittää.Joseiriitäkäynittehakemassajärvestälisäämutteitarvikunonrapujaniiiiinpaljon”.

Kaveri sai tämän tyypin hyvälle tuulelle.

13 tykkäystä

Tuli tästä artikkelista mieleen elävästi oma aikani asiakaspalvelussa.

Nyt myönnän, että sanon vähän ikävästi, mutta tämä lehdessä taivastelijoiden määrä on minua aina ihmetyttänyt. Jos itse asut 300 km päässä vanhemmistasi ja olet heidän edunvalvojansa ja jotain menee pieleen, niin kaikkien yritysten prosessit ovat usein sellaisia, että siinä täytyy jonkun lähteä paikan päälle.

Edunvalvontaprosessit yrityksissä ovat monimutkaisia juuri sen takia, että niiden kuuluu olla sellaisia. Se ei ole mitään kiusaamista, vaan juuri koko systeemin idea on pitkälti siinä, että ostokset ja muutokset tulee tehtyä turvallisesti ja edunvalvottavan oma etu huomioiden. Todella monen asiakkaan näyttää olevan mahdottoman vaikea ymmärtää sitä, että juuri nämä käytännöt tekevät siitä turvallista. Tehdään edunvalvontaprosesseja, mutta ei ymmärretä asiakkaana ollenkaan, ettei se tietenkään poista asiakkaan omaa itsemääräämisoikeutta eikä tuo edunvalvojalle ikuista määrä oikeuksia, jotka kuuluvat asiakkaalle itselleen.

Sitten kun tapahtuu jokin muutos ja tämän muutoksen seurauksena palvelu x ei enää toimi, niin sitten huudellaan lehdissä, kuinka kukaan ei kanna vastuuta, kun ikäihmisiä ei tiedoteta muutoksista eikä muutoksista ole lähtenyt tiedotusta edunvalvojalle. Todennäköisesti tässäkin on lähtenyt kaikki tarvittavat ilmoitukset edunvalvojalle ja sähköpostiin yms. mutta niitä ei edunvalvoja ole löytänyt. Edunvalvottavat taas eivät ole hirmuisen painokkaasti lukeneet saamaansa kirjettä pankkikortin lopettamisesta.

Oma mummoni täyttää pian 95 vuotta. Hän ei osaa käyttää älypuhelinta, nettiä eikä digitaalisia tunnistusvälineitä. Sen sijaan hän osaa käyttää pankkikorttia, nostaa rahaa sekä lukea saamansa kirjeet huolellisesti. Hänellä ei ole ollut missään vaiheessa eläkeiässään mitään ongelmaa saada asioitaan hoidettua itsenäisesti. Ja jälkikasvusta löytyy apua sitten vaikka joka päivä, jos sitä joskus edes haluaa tai tarvii.

Pitkä viesti, mutta pointtini on se, että meillä on ihmeellinen trendi Suomessa minusta siitä, kuinka itselle kuuluvaa vastuuta yritetään siirtää yrityksien kannettavaksi. Kyllä minä sen ymmärrän ainakin itse, ettei vanhat ihmiset välttämättä selviä nykyaikaisten digitaalisten ympäristöjen kanssa, mutta edelleen ne kaikki perusjutut toimivat, jotka toimivat silloin ennenkin. Käteinen ei ole loppunut maailmasta ja sinne terkkarille pääsee Kela-kortilla kuten 20v sitten.

Ei yrityksien tehtävä ole huolehtia asiakkaiden osaamisen ylläpidosta, vaan asiakkaiden on huolehdittava itse omasta osaamisestaan. Ja tämä ei ole ikäkysymys: jos et osaa, niin sitten joko opettelet asian tai palkkaat jonkun toisen tekemään sen puolestasi. Niinhän kaikkialla muuallakin tehdään. Jos minä en osaa tehdä autolla muuta kuin ajaa, niin enhän minä soita auton myyjälle, että nyt se tarvisi huoltoa. Jos ei tule huoltoa ilmaiseksi myyjältä, niin sitten laitetaan viestiä Iltasanomiin tai Iltalehteen, että kukaan ei ota mistään vastuuta.

Valtio muuten pitää huolen omistaan eli sellaisiakin ihmisiä on, joilla ei oikeasti ole lähisukulaisia. Tai oikeasti ovat toisella puolella maata. Tällaisissa paikoissa kunnassa on aina työntekijöitä, jotka ovat siellä nimenomaisesti hoitamassa heidän asioitaan yhdessä ja apuna.

5 tykkäystä

Onko tää hyvää vai huonoa asiakaspalvelua?

2 tykkäystä

Kai palvelu huonon puolelle kallistuu, siitäkin huolimatta, että asiakkaalle on selitetty kuitissa lukevassa palautusoikeuden kestosta.

2 tykkäystä

Ihan oikein myyjältä. Ihan kaikkea ei tarvitse myyjänkään ottaa vastaan ja kaiken kruununa tuo idiootti asiakas vetää hihastaan ässän ja rupeaa opettamaan kuinka olla asiakaspalvelija.
Itse olisin asiakkaan auttanut ulos.

21 tykkäystä

Kyllä. Asiakas ei ole aina oikeassa. Olisi ihan hauska nähdä tilanne ihan alusta saakka.

Myyjälle iso arvostus! Vastassa kuitenkin todella iso agressiivinen mies.

Puuilo aika hyvä kauppa muutenkin. Jatkan siellä asioimista.

16 tykkäystä

Ostin ja istutin hänelle omenapuun neljä vuotta sitten. Teki toisena vuotenaan pari pienen pientä omenaakin. Oli sellainen ”perhepuu”, jossa kolme eri lajiketta oli naitettu keskenään.

Viime talvi vei puunuorukaisen. Märkää ja pakkasta vuorotellen.

Käytiin tänään sunnuntaina ajelulla kylillä, omenapuu mielessä. Ensimmäisen kaupan parkkipaikalla sanoin ettei mennä katsomaan. Soitetaan sinne tarhalle mistä sen edellisen ostin.

Soitin, ja puhelimeen vastasi Reino (nimi vahvasti muutettu) puhelimeen. Kertoi, että ihan tukkuhommia tekevät. Selitin nätisti tilanteen;

Hain teiltä puun kolme vuotta sitten, ja nyt se on dööd (ensimmäistä puuta ostaessani ajoin vaan paikalle tietämättä etteivät tee kuluttajamyyntiä laisinkaan).

Kaveri kysyi, että kauanko menisi, että olette täällä. Vastasin, että noin 28 minuuttia.

Sovittiin, että haetaan puu pois kuleksimasta. Portti aukaistiin meitä varten, ja yhdessä fundeerattiin millainen puu olisi passeli.

Maksutapana MP, koska ei ole maksulaitteita, koska kuluttajille ei myydä. Maksu MP:lla, puu kyytiin.

Paikka on niin sivussa ettei sinne vahingossa eksy. Ja se on kuulemma etu. Puita (pääosin omenaa, vähän kirsikkaa, ja ripaus muita) siisteissä riveissä kuulemma noin 20.000 kappaletta.

Yrittäjä, eri ystävällinen sellainen, kehtasi pyytää 40 € noin satasen puusta.

Oli kyllä asiallinen kokemus tämän herran suhtautuminen asiaan. Sunnuntai, kuluttajamyyntiä ei laisinkaan, mutta kauniisti puhumalla…

Kolmen lajikkeen puu on nyt istutettu. Hän on iloinen, minä olen iloinen, ja kaikki on hienosti.

Aika pitkä tarina. Tiivistäen, suosi suomalaista tuottajaa. Niin kasveissa, kaloissa, lihoissa etc..

25 tykkäystä

Tuossa toisessa ketjussa kirjoittelinkin jo tuosta naapurin mettään tulleesta motosta tuohon ihan pirtin taakke.

Siinä ensimmäinen kun kone ilmaantui paikalle tuohon mun risteykseen mihin yleinen tie päättyy. Satuin olemaan paikalla ja sattui olemaan juuri kyseisen firman isäntä joka konetta toi ja kyseli paikkaa mihin voisi lavetin jättää ettei tartte aina kotio ajaa välillä kun joka aamu tuo jotain. Annoin luvan jättää lavettinsa mun tiluksille kun tuolla varsinaisella työmaalla vähän heikosti tilaa.

No tuossa kun katselin että omalle puolellekin jää sitten vähän vaarallisia puita kun takaa mettä häviää niin menin isännän puheille, ja kyselin että että mitähän kustantaisi jos nuokin kaatuisi samalla. Kysyi vaan että mihinkä mittaan tehdään, kyllä ne siinä samalla menee kun muutkin, ei maksa mitään kun saa lavettiansa säilyttää mun mailla. Ja päälle keksin vielä muutaman muunkin hankalan pihapuun jotka samalla meni ja lupasi vielä risutkin vielä ajaa tuonne naapurin risukasaan.

Seuraavan kerran kun ittelle tulee jotain hakkuuta ajankohtaiseksi (ihan lähiaikoina kyllä tulee) niin varmasti teen kaikkeni että tää yrittäjä pääsee sen hakkuun toteuttamaan.

25 tykkäystä

Nyt en kyllä erottanut missä kohti oli huonoa/ tai hyvää asiakaspalvelua?

Olisko ollu siinä että sain ittelle polttopuuta valmiiksi kaadettuna ja karsittuna ja risutkin siivottuna ihan vain sitä vastaan että tuossa nurkilla makaa lavetti muutaman päivän joka ei ole minkään tiellä.

Eikä edes kaikki polttopuuta. Paremmat kuuset vien kyllä sahuulle ja teen niistä jotain.

19 tykkäystä