Jääkiekko Pyeongchangin olympialaisissa 2018

Se, mistä minä olen pitänyt Marjamäestä & Tapolasta sekä Mannerista suhteessa esimerkiksi Rautakorpeen on se, että näillä valmentajilla tuntuu olevan pokkaa tehdä kokoonpanomuutoksia koviinkin peleihin. Suomessa on aivan liian monta valmentajaa, jotka eivät uskalla tehdä tärkeään peliin mitään muutoksia ja sitten hävitään sen takia, että on esim. kaksi toimimatonta ketjua ja ei vaan uskalla tehdä mitään.

Annan täältä (mahdollisesta tappiosta huolimatta) valmennukselle isot propsit. Pitää uskaltaa tehdä muutoksia.

1 tykkäys

En oikein tykkää siitä, että valmennus hajottaa toimivimman ketjun. EHT:lla puhuttiin Junttila-Kemppainen-Hartikainen olevan Suomen paras ketju ja ettei Konnasta ole ykkössentteriksi. Nyt kun on nähty Konnan pystyvän mihin vaan, hajotetaan hänen ketju ja Junttila siihen. Ei näin. Eikä ole henkilökohtaisesti väliä, onko siirrettävä pelaaja Peltola vai Tolvanen, hiton hölmöä hajottaa Konnan ketju.

Tämän voi kääntää myös toisin päin. Valmentajalla on paniikki päällä ja tekee muutokset vain sen takia, että näyttäisi tehneen jotain. Suomella on ollut 4 peliä aikaa kokeilla erilaisia ketjukoostumuksia, mutta niitä kokeillaan vasta nyt. Valmennus ei omissa silmissä saa kyllä minkäänlaista respectiä tällä hätäilyllä.

7 tykkäystä

Itse ihmettelen kanssa, miten Peltola on se pelaaja, joka siirretään toimivasta kentästä, mutta kaikkien muiden kenttien vähintään osittainen hajottaminen on erittäin perusteltua. Ehkä pelissä näemme, mitä tällä on haettu, mutta onneksi Jugi löytyy kuitenkin kokoonpanosta.

Junttila on sen verran hyvä pelaaja, että itsekin pidän tärkeänä sitä, että hän saa minuutteja. Pelkään ehkä eniten sitä, että Junttila on aivan liian nopea pelaaja Kontiolan ketjuun. Peltola oli tasatahtinen Kontiolan kanssa, joka auttoi Petrin peliä.

Minä olen haukkunut vuosia Kontiolaa, mutta on kyllä tehnyt vaikutuksen näissä kisoissa. Mahtaakohan Kemppainen sen yhden suonenvetokauden jälkeen enää koskaan pelata sillä tasolla kuin silloin?

Erittäin hyvä pointti on tämäkin. Asian voi nähdä juuri näinkin - minä tosin pidän tästä uskalluksesta tehdä niitä muutoksia.

Joo, Kontiola on ollut hyvä ja näyttäisi olevan hyvässä kunnossa. Selkeä ykkössentteri. Ruotsi-pelissä kävi vähän nihkeää tuuria, kun juuri Konnan laukauksen riparista Ruotsi pääsi maaliin johtaneeseen vastahyökkäykseen. Konna antoi mielestäni myös syötön viivalle, jossa pakki laukoi ruotsalaista päin ja Ruotsi pääsi tekeen tyhjiin.

Kemppaisen maalineduspelistä olen kyllä tykännyt. Vähän hutiloinut maalipaikoissa, mutta vastapainoksia pari oikein oivallista maskipeliä. Ja on siellä pari maaliakin. KHL:ssä Kemppainen näyttäisi olevan suomalaisten pistepörssin kakkosena, että siltä osin ihan onnistunutta peliä. Muttei KHL-otteista sen enempää.

1 tykkäys

Noniin, eli turpaan tuli Kanadan kiekkokiertolaisilta. Tästä tullee kohtalainen jälkipyykki.

Pelaajamateriaalimme ei ole tällä hetkellä järin hyvää välillä 25-40v. Viime vuosina on tuotettu kourallinen helmiä, mutta tämä Eurooppaan jäänyt aines ei vakuuta. Porukan juniorit olivat terävintä kärkeä. Muistakaa, että Aravirran aikoina meillä oli esimerkiksi Janne Ojanen nelossentterinä.

Pelitapa ja viisikkopeli oli pitkään vahvuus, mutta Marjamäen aikana heikkous. Tätä on ollut nähtävissä koko valmennuspestinsä ajan. Avainsanat: Hitaus, sekavuus, alisuorittaminen yksilötasolla. Tämän tyyppisellä duunarijoukkueella Doug Shedden olisi luultavasti parempi koutsi kuin Marjamäki. Kanada voitti aika perinteisin eväin.

1 tykkäys

Taas oli Kontiola ratkaisevassa roolissa, kun Kanada teki voittomaalin. Tällä kertaa hävisi aloituksen, josta Kanada paukutti ottelun ainoaksi maaliksi jääneen rysän. Eipä tuosta Konnaa voi sen suuremmin syyttää, mutta aika nihkeä rekordi näissä hävityissä matseissa.

Pelillisesti ja ilmeeltään homma muistutti pelottavan paljon World Cup -Suomea. Oltiin eksyksissä, maalipaikkoja ei saatu luotua ja peli oli todella varovaista. Usein hyökkäyspeli oli myös puskemista päin punaista seinää.

Vähän jäi sellainen prosenttikiekon fiilis tästä. Ei näissä turnausmuotoisissa peleissä, joissa jatkoon mennään yhdellä voitolla, mun mielestäni ole varaa lähteä rakentaan pienellä vasaralla, vaan suuntalinjat pitää hakata isolla kirveellä.

2 tykkäystä

Samoja raiteita kulki mun ajatukset kuin Jyrki Aholla:

"- Se harmittaa eniten, minkälainen keskustelu lähtee taas suomalaisen jääkiekon ympärillä. Tämä joukkue antoi kaikkensa. Nyt kun muutettiin kenttiä, niin siinä on varmaan jonkun mielestä vika. Tai että pelattiin väärin taktisesti, Aho luetteli.

-Olisiko pelattu taktisesti oikein, jos Sami Lepistö oli vetänyt huippupaikastaan sisään ja Suomi olisi tehnyt jatkoajalla maalin? Tällainen peli ratkeaa yhteen aloitukseen, kamppailutappioon tai kiekon toimittamiseen maalille, hän jatkoi."

8 tykkäystä

Jos ja jos. Turpaan tuli ennen mitalipelejä ja se on karvas pettymys, sanoivat asiantuntijat mitä hyvänsä. Jos olisi käynyt näin ja noin niin Marjamäen Leijonat olisivat voittaneet jokaisen pelaamansa turnauksen.

Tuskin on sattumaa, että Marjamäen valmennuksessa ollaan kolmessa arvokisassa kerran voitettu jääkiekon suurmaa ja yhdeksän kertaa otettu turpaan.

5 tykkäystä

Toivottavasti jatkossa tuohon pestiin ei automaattisesti valita parasta seurajoukkuevalmentajaa. Pitäisi olla silmää katsoa kuka paras mahdollinen projektiseppä.

4 tykkäystä

No hei. Meidän miehet ehjinä ja ajoissa kotiin. :ok_hand:

6 tykkäystä

Sellainen ikävä sivuhuomio, että toinen Tappara sai olla ratkaisupelin puremassa tuppea ja toinen vain siinä pelissä mukana. Reissusta tuskin jäi kovin positiivinen jälkimaku kummallekaan…

1 tykkäys

Joo, eivät rasittuneet liikaa. Aika odotettua selänpesijöiden joukossa. Sisua ja kiukkua taisteluun Tapparapaidassa varmasti jäi.

Ei taideta miesten turnauksessa pelata sijoitusotteluita sijat 5-12, kuten naisten turnauksessa pelattiin.
e: Suomen lopullinen sijoitus on kuudes. joka sivuaa vuoden 2002 Salt Lake Cityn sijoitusta, Tätä ennen huonoin sijoitus oli 1992 Albertvillen talvikisoissa 7.

Ei ole Rikard Grönborgillakaan liiemmälti iloittavaa, alotti samaan aikaan Marjamäen kanssa, mut hänellä on sentäs jo maailmanmestaruus plakkarissa.

Hienoa, että naiset voitti pronssia. Kova suoritus.

Kapteeni löytänyt aikanaan oikeassa paikassa luistimiinsa oikeat liikkeet.

Olen vissiin petturi tässä porukassa kun en pidä Suomen menestystä täysin Marjamäkeen kulminoituvana. Suomen kiekossa on yleisempi ongelma. Siinä on mukana pelitapaa, taktiikkaa, pelaajat… Meillä on joitakin maalintekijöitä ihan maailmalle lähettää. Mutta yleisemmällä tasolla maalinteko ei juuri nyt ole Suomi-kiekon vahvuus. On se nyt nähty maajoukkueissa, sekä aikuisissa että nuorissa. Pienemmissä peleissä verkot heiluu, mutta kun pitäis tehdä se isossa pelissä. Vaikeeks menee.

Samaa “vikaa” on ollut tämänkauden Tapparassakin. Kuka tietää mistä johtuu. Onko Rautakorpi Marjamäen linjoilla vai päinvastoin. Pelitapa ei ainakaan näytä erikoisemmin tukevan maalitehtailua. Mikäli yhtään muistan, niin ei se maalinteon helppoudesta/asenteesta puhuva Selännekään aina Suomi-paidassa ollut pitelemätön. Heikompia kisojakin oli. Mistähän johtui, vaikka maalinteon pitäis olla selkäytimessä. Parhaat hetket on usein päällimmäisenä muistoissa. Paljon kun saa vastuuta ja paljon laukoo, niin yleensä aina joskus onnistuu.

Mutta nähtiinkö näissä kisoissa röyhkeitä tai taidokkaita yksilösuorituksia suomalaisilta… Suomi pelaa joukkueena melko hyvin, mutta ennalta-arvattavasti. Aika konemaista peliä. Jotain virtuooseja kaivataan. Roolituksesta ei löydy virtuositeettiä, mennään tiukalla kaavalla? Jarkot yms. pannassa? Systeemit alkaa olla muillakin reilassa, erot lähtee yksilöistä?? No, heitänpä tuommoista nyt vaihteenvuoksi ilmaan.

Kyllä nyt nähtiin että Marjamäki & Tapola yrittää viedä ”meidän peliä” sellaiseen suuntaan joka näyttää fläppitaululla hyvältä, mutta on täysin mahdoton toteuttaa käytännössä. Ja kyllä, myös Tapolalla lusikka tässä(kin) sopassa.

Mun mielestä voisi lyhyesti sanoa ettei Suomella ole käsiä ja jalkoja. Varsinkaan näiden kombinaatiota. Se on pelin suurin ongelma. Joku saattaa olla ihan näppärä ja vikkelä tyyliin Manninen ja Junttila, mutta mitään luonnetta näillä ei ole tälläisissä peleissä. Kontiolalla on käsiä mutta auttamattomasti kovempia maita vastaan ei liike riitä.

Tolvanen ja Heiskanen pelasi ennakkoluulotonta kiekkoa, niinkuin näillä “uusilla” nuorilla tuntuu olevan tapana.

Ennakkoon näyttää kiloja ja senttejä katsomalla päivän nelonen hienolta, mutta eihän näillä ollut mitään annettavaa.

Moniko esim. tänään meni röyhkeästi maalille? Savinainen pari kertaa ja molemmilla kerroilla lensi itse maaliin. Kanadalainen pelaaja laukoo niin kahdella muulla on suunta maalille hakkaamaan irtokiekkoa.

Marjamäki ja muu valmennus yrittänyt selvästi nopeuttaa peliä, mutta samoihin ongelmiin tuntuu peli tyssäävän kuin mm. Tapparalla.

Jokaisella varmaan on omat mielipiteet siitä johtuuko ongelmat pelaajista vai valmennuksesta.

3 tykkäystä