Jääkiekkoilijoiden poliittiset kannanotot ja näkemykset

Tuota juttua sai luettua siihen asti kun siinä oli viittaus “I :heart: Porno” tapaukseen. Jos ei pysty sen verran selvittämään asiaa että tietäisi mihin asia liittyy tai kirjoittaa noin huomion hakuisesti asiasta, niin en todellakaan lue tuota Sihvosen löpinää enempää. Menee kastiin Keltaisen lehdistön jutut tämä.

7 tykkäystä

Monikaan ei varmasti jaksa googlettaa joten selvennätkö tän porno jutun?

Lisäksi tuo kun jutussa luki ”häthätää poistettu kuva” ei oo Sihvonen tainnut Instagramin tarinoista aiemin kuulla miten toimivat😂

5 tykkäystä

Tapparaanhan tuo pornoviesti ei liity millään lailla ja on erikoista miten se on edes voinut päätyä peliasuun. Ilmeisesti Tappara ei ole kovin tarkka mitä maskiin saa laittaa. Jotkut seurat ovat tarkkoja.

Ehkä nyt tärkeintä on kuitenkin se, että alkuperäinen aihe on otettu seurassa käsittelyyn ja sen osalta tapahtuu toivon mukaan etenemistä johonkin fiksuihin ja mietittyihin suuntiin. Eipä tuo uutisten myötä julkisuudessakaan missään huonossa asennossa ole ollut – ihan maun ja järjen kanssa nostettiin alkujaan esiin, ja aika hyvin reagoitiin tuoreeltaan myös Tapparan puolelta, kun vastauksille oli tilausta.

Näkymät eteenpäinkään eivät tietty liene helpoimmat, mutta tuskin erilaisine vaihtoehtoineen nyt mitenkään mahdottomat ja ylikäymättömätkään.


Aiheen vierestä donitsi- ym. rokotuspalkintotuotekampanjoihin pakko todeta, että saattavat ne lievää epäuskoisuutta herättää ihan ilman rokotevastaisuuttakin. Ottakaa elintärkeät lääkkeenne, niin saatte Meiltä karamellia / etusetelin.

1 tykkäys

Sihvosen juttuja ei itse kyllä arvosta mitenkään korkealle. Totuus kuitenkin on, että sponsorit reagoivat hyvinkin nopeasti negatiiviseen julkisuuteen. Olen ollut mukana toisessa lajissa sponsoritoiminnassa ja tiedän ettei joukkueen jäsenten tarvitse hirveästi töpeksiä vapaa-aikanaan, kun sponsoreilta tulee palautetta. Jossain asioissa on nollatoleranssi ja se kirjattu sopimuksiin.
Minusta Domi kusee nyt pahasti omaan pesäänsä ja viimeistää nyt kannattaisi pitää mölyt mahassa. Onkohan kaveri kyllästynyt olemaan luukkuvahti ja haluaa pois joukkueesta?

5 tykkäystä
9 tykkäystä

Jos on jeesustelua kritisoida esim. Domin jakamien venäläisrahoitteisten disinformaatiosivujen päivityksiä, niin olkoon se sitten niin.

18 tykkäystä

Nykyään osalla ihmisistä on jotenkin vääristynyt käsitys siitä mikä on mielipide.

Maailma on muuttunut nopeasti. Viisi vuotta sitten kun tämän yhteisön sääntöjä rustattiin, sinne tuli pykälä väärän tiedon levittämisestä. Ajatus oli torjua huhuilla trollaamista, enkä arvannut sen olevan tällä tapaa tarpeellinen vain muutamaa vuotta myöhemmin.

27 tykkäystä

Monesti olen @AWennstrm jutuista eri mieltä ja joskus ne ärsyttävät kovastikin, mutta tämä oli kyllä asiaa ja hyvin kirjoitettu.

2 tykkäystä

Hyvä juttu, mutta Tappara oli mielestäni vähän hakemalla haettu osasyylliseksi. Tosin minulla on pieni epäilys, että oliko vanha organisaatio ihan kartalla somesta ilmiönä ja mitä hyvää ja huonoa siitä voi seurata?

9 tykkäystä

Tuli mieleen sellainen skenaario myös, että Sihvonen tuntee esim. työelämän kautta jonkun tyypin, joka työskentelee jollain Tapparan sponsorilla ja ovat soitelleet muuten vaan. Sitten jossain sivulauseessa ovat puhuneet Domin kommenteista ja johtava on sitten tämän kääntänyt mielessään jutuksi “TAPPARAN SPONSORI VUODATTAA JOHTAVALLE…” ja sitten vaan juttua ulos.

Erinomainen juttu, jossa asetetaan asiaa kontekstiinsa.

Hyvä myös huomata, että jutussa puhutaan disinformaation jakamisesta, ei esim misinformaatiosta. Näistä disinformaatio on tietoa, jolla tietoisesti pyritään johtamaan harhaan ja herättämään hämmennystä ja epäluottamusta siinä missä misinformaatio on vain väärää tietoa/valetta.

6 tykkäystä

Olen lähtökohtaisesti samaa mieltä, että pitäisi antaa uusi mahdollisuus ja ei potkia heti pihalle. Ja olen myös samaa mieltä, että Domin kommentointi on vähän sellaista, että mahtaako kaikki olla ihan kunnossa. Aika synkissä vesissä kuljetaan noiden kommentointien kanssa.

Mutta uusi mahdollisuus vaatisi Domiltakin julkisia tekoja ja jonkinlaisia pahoitteluja. En ole ihan varma onko Domi valmis tuollaiseen. Veikkaan että Domi uskoo asiaansa aika lujasti ja ei koe tehneensä mitään väärää.

Ja emme voi tietää onko Tappara jo aiemmin puuttunut Domin toimintaan. Olisi ainakin pitänyt, koska Domi on tuottanut kyseenalaista materiaalia someen jo vuosia.

2 tykkäystä

Saataisko kaivettua jo pikkuhiljaa se kuuluisa Lekin bussi pihaan. Muutama kilometri ajoa ja vähän elämänopetusta, niin eiköhän Domi opi jotain. Tai sitten ei. Puhkotaan renkaat, otetaan taksi ja jatketaan samalla tavalla.

Tulee mieleen Rautakorven kausi, jolloin oli henkkoht syitä usealla pelaajalla. Nyt korona ja pelaajien väsy.

Hrachovinan jo vuosia sitten julkisesti jakamissa lähteissä on useita tunnettuja valeuutissivustoiksi tunnistettavia julkaisuja. Osa Facebook-päivityksistä on edelleen julkisia. Suomenkielisistä sivustoista Hrachovina on jakanut ainakin MV-lehden , PT-median sekä Nykysuomi -sivustojen juttuja.

@AWennstrm voisi muokata kirjoitustaan oikeaan suuntaan, sillä PT-media julkaisee lähinnä pohjoismaiden mediasta käänettyjä ja faktantarkistukset tehtynä olevia artikkeleita. PT-median omissa tutkivan journalismin artikkeleissa lähteet löytyvät erinlaisista oikeusasteista, joten mustamaalaaminen vie pohjan Jatkoajan jutusta.

Jatkoajalle käy enemmän toimituksellisia virheitä vuositasolla, kun kyseisellä uutissivustolla.

Dominikin kannattaisi nyt pistää some tauolle 14 kuukaudeksi ja keskittyä urheiluun sekä itsensä kuntoon laittamiseen.

10 tykkäystä

Tapparan taholta kommentoitiin aiemmin jotain lähinnä yleisistä kaudenalun ohjeistuksista pelaajille. Vaikka ei tuokaan maininta tietty välttämättä kaikkea kerro. Riittävää ohjeistus ei liene ollut, mutta nythän kai sitten tarkistellaan.

Aika poliittisine ja muine kehityksineen on sellaista, että sen aallokoissa voi olla monienkin julkisten toimijoiden äkkiyllättäen melko haastavaa tasapainoilla. Kuten kolumnista kävi sivuten ilmi tai on voinut muuten arvella, tällaiset tapaukset voisi suht helposti nähdä myös oivina esimerkkipaloina jostain, mitä saattaa olla luvassa lisää ja mihin on siten hyvä eri tavoin laajemminkin myös urheiluyhteisöissä pyrkiä varautumaan.

Toisessa kolumnissa taas oli pohdintaa itse ikuisuuskysymyksestäkin, urheilu & urheilijat vs. politiikka. Erottelun ikuisuusongelma on tietysti se, että ihmiset ympyröineen ja siis myös urheilijat omineen ovat aina poliittisia olentoja, eivät pääse aihepiireistä täysin irti tässä maailmassa vaikuttaessaan ja ammattejakaan harjoittaessaan. Toisinaan joutuvat jopa tahtomattaankin lähelle ilmiöiden polttopisteitä, jolloin vaihtoehtoina voi käytännössä olla esimerkiksi vain vastarinta tai marionetiksi asettuminen – joko vahva aktiivinen tai vahva passiivinen kannanotto. Tai joskus enää pelkkä vapaudeton alistuminen, joka ei sekään ole mitään pidättäytymistä tai irtisanoutumista.

Tuoreimmassa tapauksessa ei tuollaisista tilanteista ollut kyse, mutta jossain muissa on ehkä joskus historiassa tai lähiaikoinakin ollut, ja voi myös tulevaisuudessa olla. Joten tärkeitä rajanvetokysymyksiä kaikkiaan, vapauksineen ja vastuineen.

Pidän tätä Tapparan osuutta olennaisena (vain) työsopimukseen liittyvän riskinoton ja siitä muodostuneen ongelman kannalta. Hrachovina on tietysti aikuinen ja itse sisällöstä yksin vastuussa.

Aika ontuva vertaus ja tiedät sen itsekin.

Virhehän tuossa tehtiin toki, kun tuo kerrottiin “tietona” eikä “huhuna”, mutta asiaa sentään pahoiteltiin.

Sen sijaan esim. MV-lehti levittää ihan tutkitusti (ja ilmeisen tarkoituksella) disinformaatiota.

13 tykkäystä

Tätä “totuutta” en kyllä saa sopimaan Domin yhteyteen. Tietyssä julkimokulttuurissa pitää kyllä aikalailla kutinsa. Mutta sitä en ala tässä nyt enempää avaamaan, jos jollekin on vielä arvoitus.

Eiköhän tämä Domin juttu nyt ole aikalailla taputeltu. Tappara on sanansa sanonut ja Domin osalta minulle riittää hiljaisuus. Ei tarvitse enää tulipesää lähteä kohentelemaan erityisemmillä anteeksipyynnöillä. Domi oli tiettyä mieltä, mutta sitä hänen ei olisi tarvinnut julkisuuteen toitottaa.

Nyt vaan torjumaan sitä kiekkoa, se on Domin päätyö. Kaikki ei tällä kaudella ole mennyt putkeen, luultavasti Domi ei voi siinä suhteessa kovin hyvin. Koronajuttukin tiettyä oireilua. Tukea ja vastuuta hänelle joukkueen taholta. Yritetään vielä positiivisella asenteella eteenpäin. Mutta kaikki turha politikointi pois, se ei Domin osalta kuulu tähän hetkeen. Fokus oikeaan asiaan.