Pride on kyllä myös jotain muuta kuin samansukupuolisten parisuhteen hyväksymistä.
Kannattaa tutustua tarkemmin.
Edit tai kannattaa ja kannattaa, tarkoitin sitä että jos vain tuo on käsitys pridestä niin googlaamalla löytyy lisää asiasta, se ei aivan yksioikoinen asia ole ainakaan minun arvomaailmaa kohtaan.
Olen eri mieltä. TPS on oikealla asialla, koska mielestäni ihmisten yhdenvertaisuus on kohtalaisen tärkeä asia. Jos vähän tutustuu sateenkaarilipun historiaan niin tietää, että sen symbolinen arvo on jo pitkään koskenut kaikkien vähemmistöjen yhdenvertaisia oikeuksia yhteiskunnassa. Eli yhdenvertaiset oikeudet kaikille ihmisille.
Aika outo käsitys, jos ihmisten yhdenvertaisuus koetaan politoisumiseksi…
Ja vaikka Domista pelaajana tykkään todella paljon niin näen kyllä jonkinlaisen ongelman Domin tietyissä somepäivityksissä Tapparan kannalta.
Menee varmaan politikoinniksi jos avaan asiaa yhtään enempää mutta toivon myös sydämeni pohjasta että Tappara ei lähde moiseen asiaan mukaan ikinä.
Vanha sanonta “kenen leipää syöt, sen lauluja laulat” taitaa päteä tähänkin. Pienessä kaveriporukassa Domi voi hyvinkin esittää omia mielipiteitään. Somessa Domi ei kuitenkaan voi toimia samalla tavalla, koska hänen näkyvyytensä siellä perustuu puhtaasti jääkiekon kautta tulleeseen suosioon. Tapparan ja sponsorien näkökulmasta katsoen, yhteisistä arvoista poikkeaminen ei tietenkään ole suotavaa. Jos asiasta on keskusteltu, niin hyvä niin. Ei haukkuja, vaan Arolta isällistä ohjeistusta.
Domi on nuori henkilö, joten toivottavasti ottaa opikseen viestinnässä. Ja ehkä jopa myöhemmin ymmärtää kyseenalaistaa omat näkemyksensä joistakin asioista.
TPS:n Pride tempaukset taidettiin jo aikanaan käsitellä toisessa ketjussa ja siinähän on kyse organisaation kantaaottavasta toiminnasta, kun nyt puhutaan pelaajista yksilöinä ja yksityishenkilöinä. Joudun kyllä olemaan @Tomi:n kanssa samaa mieltä, sillä minäkin koen Priden niin vahvasti politisoituneena liikkeenä, että en voi siihen samaistua. Kannanottoon ei tarvita Pridea - voi vain sanoa Seksuaalisen tasa-arvon puolesta, tai Ei epätasa-arvolle.
Mutta kuten sanottua Tepsin tai UEFA:n kampanjoinnissa ei ole kyse yksilötason toiminnasta.
.
Kiitos täsmennyksestä, tiedän kyllä tämän. Käytin yhtä asiaa esimerkkinä vähemmistöjen osasta. Ilmeisen huonosti, jos valtaosa ei tajunnut viestini pointtia?
Omasta mielestäni on hienoa, että Domi uskaltaa tuoda sosiaalisessa mediassa esille oman mielipiteensä, vaikka suurin osa jääkiekkoilijoista ei sitä tekisi. On rohkeaa tuoda poliittisia näkemyksiä urheilijana julki, olivat ne sitten mitä tahansa. Aina eriävistä poliittisista tai yhteiskunnallisista näkemyksistä tulee kuitenkin huonoa palautetta, joten hatunnosto jääkiekkoilijoille jotka uskaltavat ilmaista itseään poliittisesti.
Mielestäni nämä sanktioiden antamiset yms. ”seuran arvojen rikkomisista” ovat typeriä ihan missä tahansa tapauksessa, koska jokaisessa urheiluorganisaatiossa on varmasti eri tavalla ajattelevia ihmisiä. Mikä arvo on jollekin seurassa työskentelevälle tärkeä, ei välttämättä ole toiselle. Tästä syystä urheiluseurojen pitäisi ylipäätänsä pysyä politikoinnista kaukana ja keskittyä pääasiassa vain kentällä tapahtuviin asioihin. Joukkueisiin palkataan pelaajia pelitaitojen perusteella ja mielestäni olisi typerää hiljentää pelaajien mielipiteenvapautta (tai pahimmassa tapauksessa potkia pelaaja pois) joidenkin somepostauksien perusteella.
En ole Domin kanssa näistä rokoteasioista samaa mieltä, mutta toisinajattelijat ovat rikkautta ja on hienoa, että joku tuo kiistanalaisiakin näkemyksiä omalla naamallaan julki, kunhan ei ihan yli mennä aivan täysiin järjettömyyksiin.
No joo, olet sikäli oikeassa, että yksilö ja organisaatio on tässä mielessä eri asia…
Joka tapauksessa Domin ja Tapparan on syytä miettiä ja sopia jotain somelinjauksia. Siis kaikkien pelaajien, työntekijöiden ja organisaation kannalta.
Tässä ketjussa on nyt sanottu, että Tapparan arvot tukevat erilaisuutta, mutta samaan aikaan kukaan pelaaja ei saisi ajatella eriävästi. Hieman epäselvää on nyt se, että saako Domi olla eri mieltä Tapparan kanssa vai ei ja jos ei saa, niin onko se syrjivää seuran taholta vai ei? Sama pätee myös faneihin. Onko Tapparakin siis vain osa “saat olla millainen tahansa, kunhan olet sellainen kuin sanon” maailmaa?
Tappara ei ole seurana ottanut näihin Domin instailuihin kantaa, ainakaan vielä, enkä oikein tiedä miksi ottaisikaan. Ymmärtääkseni mitään lakeja ei ole rikottu eikä oikein kyllä seuran arvojakaan - jopa päin vastoin uskallettu olla erilainen. En pysty allekirjoittamaan täysin Domin jakamia ajatuksia, mutta en pysty kyllä löytämään niistä mitään sellaistakaan mikä tekisi hänestä yhtään huonompaa pelaajaa rakastamani seuran kokoonpanossa.
Se, että koittaa väkisin nähdä maataan musertavan semidiktaattorin hehkuttamisen jotenkin posin kautta, kuten sinä nyt, on kyllä melkoista itsepetosta ja pään tunkemista pensaaseen. Että kun ei ole lakeja rikottu niin kaikki hyvin.
Mä ymmärrän toisaalta tämän ”politisoitumisargumwntin”. Musta vaan ei aina tunnu, että siinä keskutellaan samasta asista. Tai siis: seksuaalisten vähemmistöjen ääntä koitetaan körjistää heteroja syrjiväksi. Ja varmasti osa (kuten missä tahansa aatteessa) näin tekeekin ollessaan äärilaidassa. Mutta samalaista argumentointia huomaa muissakin ”ei-valtavirta” -aatteissa, missä juuri tavallaan stereotypioimalla jokin ”johonkin” tehdään aate/ tai vaikka ”teema-viikko” ikäänkuin tarpeettomaksi.
Onko edes olemassa aatetta, joka ei olisi politisoitu? Miksi juuri siis Pride on, mutta ”heteronormatiivinen yhteiskunta” ei?
Ja edelleen: varmasti elämässä voi olla todella tasa-arvoinen ilman Pridejä ja muuta vastaavaa. Voihan vaikkapa ateistin olla parempi ihminen moraaliltaan, kuin uskovainen (jos siis ajatellaan, että vaikkapa uuden testamentin avainopetus olisi lähimmäisen rakkaus)? Tätä en ole koskaan tajunnut.
Ymmärrän ja kunnioitan sun ja @Tomin mielipiteitä. Mä en todellakaan näe asiaa vain ihan noin, enkä prideä mitenkään syrjiväksi heteroillekkaan. Kuten aiemmin yllä kirjoitin: JOS yhteiskunta on rakennettu ”meille” (vaarallinen sana tällä palstalla) heteroille, niin miksi emme näe toisen osapuolen turhautumista jatkuvaan nimittelyyn, vähättelyyn ja asenteeseen ”joo saatte olla, kunhan ootte kotonanne - täällä ei tarvii kädestä pidellä”-asenteeseen. Lisäksi - jos pride jollain tavallan pyrkisi/ pystyisi vääristämään edes ns. ydinperheen/ perheen käsitystä, ei tuon teorian mukaan meillä pitäisi olla yhtään vaikkapa homoseksuualia, koska kaikkihan on siitetty miehen ja naisen sukusoluista. Samaten, jos ns. ”normaalin” ydinperheen lapsesta tulisi homoseksuuali, senhän ei pitäisi siis olla mahdollistakaan? Jos siis homoseksuaalisuus jotenkin pystyisi muuttamaan henkilön omaa kokemusta omasta ”normaalistaan”.
Eli siis siinä storyssa siis pääasia oli nimenomaisesti Orban eikä se teksti? En minä Domin someilua vahdi, joten olen aikalailla pelkästään tässä keskustelussa esitettyjen kommenttien varassa.
Tappara kirjoittaa sivuillaan näin:
“Urheiluun jokaisella on henkilökohtainen suhde, jota kunnioitamme. Jääkiekko kuuluu kaikille iästä, sukupuolesta, etnisestä taustasta, vakaumuksesta, seksuaalisesta suuntautumisesta tai muusta henkilöön liittyvästä syystä riippumatta. Erilaisuus on rikkaus niin yhteiskunnalle kuin lajillemme.”
Vaikka tuossa sanotaan, että erilaisuus on rikkaus, niin ei se nyt kuitenkaan tarkoita mitä tahansa erilaisuutta. Sellainen erilaisuus, joka tukee niitä, jotka rikkoo tuon Tapparan tekstin viestiä, ei tietenkään ole hyväksyttävää.
Jos olisin Tapparan sponsori, niin ilmoittaisin Arolle, että “pistäkääs se Domi ruotuun”. Väitän, että n. 100% Domin paidassa näkyvistä yrityksistä ei halua häneltä edellä mainittuja instagram-postauksia.
Ei Domi ole maahanmuuttaja. Domi on Tsekin kansalainen, joka harjoittaa ammattiaan Suomessa. Aika iso ero.
Hänelläkin on kuitenkin oikeus omaan mielipiteeseensä.
Avaan kuitenkin hiukan asiaa ettei tule vääriä käsityksiä, niitä tulee aina kun sanon etten kannata pridea (nytkin taisi käydä niin), ja koska ei täällä näy liput heiluvan vaan asiat pysyy fiksun keskustelun tasolla.
Minä hyväksyn homot ja lesbot, mun puolesta ihminen saa olla seksuaalisuudeltaan mitä haluaa, ja mun kaveripiiriin kuuluu kumpiakin.
Se mitä pridessä en hyväksy on niiden ajamat sukupuolenvaihdokset, sekä muun sukupuolisuus.
Mun mielestä ihmisen sukupuolta ei pysty vaihtamaan, vaan mies siittää ja nainen synnyttää.
Sama homma on tuossa “muunsukupuolisuuden” kanssa, mahdan olla vanhoillinen mutta koen asian niin että jos ihmisellä on siitin on se mies, ja samoin jos sillä on emätin koen sen olevan nainen.
Ihminen ehkä pään sisässä kokee olevansa eri sukupuolta mutta ei kai se noita tosiasioita miksikään muuta vaikka hän ehkä kokee olevansa eri sukupuolta. Enkä koe ongelmaksi myöskään sitä että jos esimerkiksi mies kokee olevansa lähempänä naista kuin miestä, ja haluaa pukeutua naisten vaatteisiin niin siitä vain, ei mua haittaa. Mutta minun mielestä se sukupuoli ei siinä muutu.
Tämä on se syy miksi koen priden sellaiseksi joka ei tue minun omaa arvomaailmaa, joku toinen henkilö kokee asian toisella lailla.
Ja tämän vuoksi koska koen että pride on paljon myös jotain muuta kuin pelkästään homojen ja lesbojen etujen ajamista en ikipäivänä halua että Tappara lähtee tuohon pride touhuun mukaan.
Vahva sama Black lives matter liikkeen kanssa, mun mielestä tumman ihmisen täytyy olla ihan saman arvoinen kuin valkoinen ihminen, onneksi tätä asiaa avattiin jatkoajan toimittajan toimesta viime viikolla.
Blm kyllä voi sanoa kannattavansa, mutta rasistin leiman luultavasti saa jos alkaa vaatimaan että ihmisten olisi polvistuttava valkoisen ihmisen etujen ajamiseen vuoksi.
Toivon myös koko sydämestäni että Tappara ei tuohonkaan lähde mukaan, vaan pitää kiinni enemmän urheilullisista arvoista.
Aina jos urheiluseura alkaa ottamaan kantaa poliittisiin asioihin niin toiseen suuntaan kumartaa ja toiseen pyllistää.
Minun Tappara on sellainen joka ei ota kantaa poliittisiin kantoihin, vaan pysyy tiukasti sen asian ytimessä johon on alunperin perustettu.
Näistäkin asioista varmaan useampi on eri mieltä, ja saa ollakin, perustelin vain oman kantani ja toivottavasti sitä päivää ei tule ikinä että Tappara alkaa perustelemaan omaa kantaansa esimerkiksi näihin asioihin.
”Tilastoissa ja tutkimuksissa maahanmuuttajalla tarkoitetaan yleensä sellaista muualta Suomeen muuttanutta henkilöä, joka asuu maassa vähintään vuoden. Maahanmuuttaja siis asuu muussa kuin synnyinmaassaan.”
https://www.vaestoliitto.fi/tieto_ja_tutkimus/vaestontutkimuslaitos/tilastoja/maahanmuuttajat/
Domillahan on 2 vuoden soppari, että tämän Väestöliiton määritelmän mukaan hän on maahanmuuttaja.
Eli tuolla logiikalla suomalaiset NHL pelaajat lasketaan myös maahanmuuttajiksi amerikassa. Ontuva käsite, koska näiltä puuttuu kyseisen maan kansalaisuus.
Ovathan hekin maahanmuuttajia ulkomailla, mutta eivät toki Suomessa. Tässä vielä koko lainaus, jos et linkkiä tsekannut:
”Tilastoissa ja tutkimuksissa maahanmuuttajalla tarkoitetaan yleensä sellaista muualta Suomeen muuttanutta henkilöä, joka asuu maassa vähintään vuoden. Maahanmuuttaja siis asuu muussa kuin synnyinmaassaan. Suomessa syntynyttä henkilöä ei pidä kutsua maahanmuuttajaksi, vaikka hän olisi muun kuin suomen- tai ruotsinkielinen tai syntyperältään ulkomaalaistaustainen.”
Se vaatisi tietysti, että he hakisivat ja saisivat USA:n tai Kanadan kansalaisuuden. Kuten maahanmuuttajakin voi edustaa Suomea, jos saa Suomen kansalaisuuden.