Jääkiekkoilijoiden poliittiset kannanotot ja näkemykset

Tämä topic saa minut surulliseksi. Ensiksikin sen vuoksi, että tämä viimeiin käänne edes syntyi. Toiseksi: ei onnistu palstallakaan keskustelu aiheesta ilman, että jotain on vain pakko pilkata. Mikä meissä ainuisissa menee vihkoon, että tietyt asiat triggeröi vihaan ja oikeuttaa ivaamisen, mutta sitten kyllä itketään, kun jokin asia/ päätös osuu niihin legendaarisiin omiin muroihin.

Puhtaat paperit tästä saa TPS organisaationa. Vaikeassa aiheessa ja vastakkainasettelussa jäitä on hatussa ja tukee sekä Savinaista, että Prideä. Hienoa! Juuri näin.

Todellakin Savinaisen kuuluu antaa pelata tavallisella pelipaidalla. Mutta, saako esim. pelaaja kieltäytyä poliittisesti kantaa ottaneiden firmojen aponsoreista paidoissaan? Tulisi saada. Ja jos tämä ilmiö yleistyy, voi olla hankala alkaa myymään mitään sponsoria paitaan jne. koska tavallaan ei voi taata millä arvoilla kukin vetää. Noh, pohdinta menee ohi aiheen.

Se mitä Savinaisen olisi kannattanut tehdä, olisi nimenomaan avata ne syyt selkeästi. En meinaan itsekkään saanut oikein selvää siitä syystä. Hänellä toki on täysi oikeus olla syitä avaamatta, mutta nyt motiiveja spekuloidaan ja hänen suullaan puhutaan - suuntaan jos toiseenkin. Ja valitettavasti se tällä palstalla on saanut ilkuntaa juuri tähän vähemmistöön itseensä. Ja jos kerran Savinainen arvostaa TPS:n työtä tasa-arvon parissa (oletan tuosta, että teema siis jonkun verran resonoi) voisi hän tulla julki että tuo tasa-arvo pääsisi toteutumaan ilman turhia spekulointeja/ ivaa.

Muutama asia, mikä minulle ei argumentteina aukene:

1. Politiikkaa ja urheilua ei tule sotkea

Öh, eikö? Eikö sekä olympiakomitea, urheilujörjestöt ja pahimmillaan lajiliitot seuroineen ole poliittisessa piirissä ja nauti näiden motiivien pohjalta jaetuista tukirahoista?

Ja olin ymmärtävinä, että valtaosa tälläkin palstalla puoltaa Venäjän sulkua maailman urheilupiireistä, koska maailmapolitiikka. Olenko siis ymmärtänyt oikein? Vai onko kyse siitä, että jokaisen omat motiivit vaikuttaa siihen, milloin urheilun ja politiikan saa sotka ja milloin ei - yleisargumenttina tuo nimittäin ei toteudu/ ole mahdollistakaan.

1. Prideä ei voi kannattaa koska se on poliittinen tapahtuma ja mielenilmaus.

Mietintäänpä hetki yhteiskuntaamme: meille on jäänyt paljon rakenteita poliittisista asioista, joista on tullut normeja:

• Vappu. Täysin poliittinen (vasemmiston) lanseeramaan työväen juhla, jossa mielenosoituksen tyyliin Vappumarssi elää puheineen vieläkin. Eikai väki täällä vaan juhli Vappua pentele, paha Vasemmisto voi viedä.
  • Festarit. Nykymuotoisten festareiden alkujuuri oli protesti valtavirtaa ja jotakin tarkempaa aatetta vastaan. Ja kas kummaa, kuinka normaali asia siitä tulikaan. Eikai täällä kukaan käy sitten festareillakaan, koska se on poliittisen tuuppauksen jälkeläinen.
  • Roosanauha- yms. Kampanjat (varsinkit Roosanauhan alkuperäinen idea oli kiinnittää huomiota ns. alihoidettuihin naistentauteihin. Pahat naiset asialla feminisminsä kanssa taas?

Esimerkkejä olisi lukuisia, mutta tuossa varmaan sellaisia, jotka kaikki tietää. Totta hemmetissä Pride-liikkeen pitääkin olla poliittinen liike jos se haluaa vaikuttaa yhteiskunnallisesti. Eiköhän siihen pyri melkein kaikki järjestöt, teollisuuden alat yms. Miksi Pride onkin näitä huonompi?

Vaikka siellä onkin poliittinen agenda, ei se silti tarkoita, että siellä ei olisi tätä sosiaalista ulottuvuutta.
Muiden teemojen mukaan nostaa keskustelun alle se, millaisia ongelmia tämä vähemmistöyhteisö elämässään kohtaa heteronormatiivisessa yhteiskunnassa. Minun ego ainakin kestää ja kuuntelen mielelläni muiden elämänkatsomusta, kuin vain omaani.

1. Priden tausta ei ole yhtenäinen eikä koko sateenkaariväkikään seiso sen takana

Miksi seisoisi? Eiköhän tuo ryhmä ole ihan riittävän iso ollakseen heterogeeninen (ah, paradoksi). Eihän tämä Tappara-palstakaan pääse edes pelaajien/ valmennuksen hyvyydestä yhteisymmärrykseen sarjajohdossa. Miksi edellytämme paljon tätä isommalta yhteisöltä asiaa, mihin ei kukaan - edes yksittäinen suku - kovin helposti pääse. Ei se ole mikään argumentti ylenkatsoa asiaa.

1. Pride ajaa trans-lakia ja muita ihmeellisyyksiä

On varmaan melko vaikea asettua toisen asemaan. Emme näe/ koe sitä, mikä yhteiskunnassamme voisi olla eri tavoin. Se, että jotain sallitaan toisille ei ole muilta pois. Asioiden käytännön toteutus ei ole aina helppoa, mutta silti keskustelua tarvitaan. AINA.

Mitä tulee itse sitten lakeihin vaikkapa hormonihoitoihin yms. (täällä esiin nostettu asia). Satutteko muistamaan itseänne teininä, kun pelkkä kevättuuli sai ”hormonit hyrräämään”. Kuvitelkaa maailma niin, että kaikki se seksuaalisuus miten itse koitte/ kokeilitte yms. tulahdutetaan vääränä tai ette itse koe olevanne kuten muut. Eikä ole ketään kelle asiasta puhua.

Ja iha vain tiedoksi: hormonihoitojen vastetta on tutkittu mm. mielenterveyden näkökulmasta. Meillä ei ole vielä juuri mitään riittävää näyttöä siitä, että niitä voisi/ ei voisi aloittaa teini-iässä. Tätä siis edelleen tutkitaan ja data ei näytä vielä mihinkään suuntaan riittävällä tasolla tai pitkäaikaissurannoissakaan. En usko, että tällä palstalla ”nimimerkki nönnönnöö” tietää asiasta yhtään sen paremmin. Mutta periaatteesta ollaan vastaan, koska ”mikälie olkiukko”

Tiedoksenne myös, että muutoinkin terveydenhuollossa 12-17- vuotias on lähes missä tahansa terveysasiassa haastava. Ai miksikö? Siksi, että tuon ikäisistä potilaista arvioidaan aina sitä kypsyyttä oman asian hoitoon ja täten hänen kieltäessään ja lääkäri todetessa kypsyyden riittävän, potilas saa kieltää vanhempiaan mm. hoitoon liittyvän tiedon saamiseksi.

MITÄÄN hoitoa kuitenkaan ei Suomessa anneta (varsinkaan näin vakavaa ja isoon asiaan) fiilispohjalta vaan vaikkapa tällaiseen hormoniprosessiin reitti on pitkä ja siinä on useampi (myös mielenterveyden) terveydenhuollon ammattilainen sinua ja asiaasi arvoimassa. Ei onnistu tuo kuin Alkossa käynti duunarilta, joten sellaista retoriikkaa on turha viljellä.

Varmaan muitakin asioita on, mutta tuossa muutama mielen päällä oleva epäloogisuus omaan silmään. Enemmän kuuntelua ja vähemmän tylytystä, se voisi toimia aina sensitiivisissä aiheissa.

Se, että joku yksittäinen ihminen tulee asiasta esille hyvin/ huonosti ei poissulje asian yhteiskunnallista tärkeyttä - niitä ihmisoikeuksia. Kannattaa myös hieman tarkastella niitä omia vaikutteita näkeä ja kokea.

Mä itse en omista mitään puoluekirjaa enkä liputa äänestysluukulla vakituseisti oikealle/ vasemmalle. En edes keskelle. Mä en myöskään koskaan ole osallistunut Priden marssiin, koska ”en tiedä”, mutta en ole ajatusta vastaankaan. En siis ole tuomitsemassa ketään, enkä voisi niin tehdäkkään. En vain ihan saa tästä eniten esiintyneestä logiikasta niin varmuudella kiinni, kuin se täällä esitetään. Sen mä myönnän, että mä en heterona ymmärrä puoltakaan siitä tuskasta, ivasta ja väheksynnästä, jota tälläkin palstalla saa kokea vähemmistöt ja he ovat sen rohkeasti ilmaiseet.

Ja te jotka glorifioitte Savinaisen rohkeutta ja oikeutta OMAAN mielipiteeseen: kuten joku yllä kirjoitti viisaasti, niin liputtakaa rohkeutta silloinkin, kun sitten tulee se ensimmäinen aktiiviurallaan avoimesti homo pelaaja - hänelläkin on oikeus. Ja jos taas se sitten on sen ivan paikka, niin siinähän ei sitten ole enää seliteltävää.

Maailma tarvitsee empatiaa. Se empatia tulee kysymykseen myös teille, jos sattuisitte jossakin vaiheessa kuulumaan vähemmistöön jota ette ole valinneet (esim. Kognitiiviset taidot, sosiaaliluokka tms.)

Kiitos.

33 tykkäystä

Itselle otti silmään yks juttu, kum ymmärrän et poliittisten päättäjien nimiin on tapana laittaa puolueen lyhenne. Miks ihmeessä se on laitettu SETAn johtohahmon nimen perään? Eikö Pride-liike ja SETA aja sukupuolisuuteen liittyvää tasa-arvoa eivätkä ole millään tavalla puoluepoliittisia yhdistyksiä?

Ensimmäinen lause on eittämättä ihan totta. Ja ihan koko liikunta- sekä urheilukentässä kaikenlaisia vähemmistöjä koskien. Tämän osaan sanoa myös erityis- ja kehitysvammaisten lasten nuorten harrastustoiminnassa mukana olevan ihmisen näkökulmasta. Töitä todella riittää, jotta kaikilla on tasavertaisia mahdollisuuksia harrastaa.

Riippumattomuus Pride-liikkeestä saattaisi tätä nykyä olla jopa eduksi itse asialle. Tuntuu meinaan, että Pride on kasvanut jo edistämäänsä asiaa suuremmaksi ilmiöksi, jossa järjestävien tahojen tärkeä, ellei tärkein, tehtävä on puolustaa ajamansa asian sijaan omia etujaan ja ampua agressiivisesti alas ne, jotka eivät varauksetta asetu tukemaan heidän tapaansa toimia. Sisältä käsin tarkasteltuna asia tietenkin voi tuntua ihan erilaiselta ja senkin ymmärrän.

Ihmisten tasa-arvoinen kohtelu on äärimmäisen tärkeää. Sen suhteen Pride-aktiivit ovat varmasti monessa kohtaa tehneet ihan eturintaman työtä. Samaan aikaan toivon, että asioita toisenlaisesta näkökulmasta tarkastelevien paimentamisessa keinovalikoimaan eivät kuuluisi esim. työpaikan menettämisellä tai julkisella lokaamisella painostaminen. Sellaisenkin kohteena oleminen on suhteellisen raskasta, eikä aina välttämättä edistä sitä tasa-arvoakaan.

Mitä tähän tapaukseen tulee, niin TPS on mielestäni käsitellyt etenkin tämän jälkivyyhdin suoraselkäisesti ja molempia osapuolia ja huomioiden. Siitä ihan hatunosto.

6 tykkäystä

Paljon on asiasta tähän ketjuun kirjoitettu.
Itse nöen edelleenkin asian niin, että kun Savinainen ei suostunut pukeutumaan Pride-paitaan, niin tuon liikkeen kannattajat hyökkäsivät suoraan Vellua kohtaan.
Eli heidän mielestä, jos et toimi niin kuin he haluaa, olet automaattisesti heitä vastaan.
Sellaista suvaitsevaisuutta.
Se miksi tähän nyt vielä sotketaan politiikka hyvin vahvasti mukaan on juurikin HC TPS:n hallituksessa istuva vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta.
Vihervasemmisto on tunnetusti ajanut kaikenlaista tasa-arvoa, jopa sellaista tasa-arvoa jolla pystyy lyttääämään ihmisoikeuksia. Eli tässäkin tapauksessa heidän periaate sotii itseään vastaan.
Vielä kerran, pidän huolestuttavana tällaista ajatusmaailmaa, jossa automaattisesti olet tiettyä ajatusmaailmaa)ideologiaa vastaan, jos et sitä kannata.
Tällainen ajatusmaailma nosti päätään myös noin saravuottasitten ja seuraukset tiedetään.

13 tykkäystä

Pride liike ei taida olla kovin poliittinen liike, vaan se ajaa tasa-arvoa vain itselleen. Auta armias jos joku uskaltaa asettaa heidän arvonsa ja toimintatapansa kyseenalaisiksi niin cancelointi alkaa välittömästi ja laajalla rintamalla. Nykyinen kohu on hyvä malliesimerkki tästä.

18 tykkäystä

Jos jättää sivuun erimieltä olevan henkilön taustat ja poliittisen/yhteiskunnallisen liikehdinnän taustat, voitaneen asia tiivistää näin:

1. Pelaaja ei ota osaa seuran yhteiskunnalliseen kampanjaan
  2. Yhteiskunnallisen kampanjan taustatahot ja kampanjaa tukevat tahot nostavat pelaajan framille ja paheksuvat hänen valintaansa.
  3. Kulttuuriministeri ja seura tukevat pelaajaa + jotkut poliittiset tahot astuvat pelaajan tueksi.
  4. Jääkiekkoilijat eivät yhtenä rintamana asiassa seiso (syy on arvailua) eli ei tue tai vastusta pelaajaa.
  5. Pelaajaan otetaan yhteyttä jääkiekon ulkopuolisilta tahoilta ja yrittävät keskustellen muuttaa pelaajan motiiveja kampanjamyönteiseksi.
  6. Jatkoaika.com kirjoittaa paheksuvan ja pelaajan päänsisäisiä ajatuksia läpivalaisevan artikkelin, jossa pelaajan oma ulostulo asiasta kielletään todeksi.
  7. Yhteiskunta tuntuu kuohuvan pelaajan valinnasta, jos katsoo median kirjoittelumäärää tähän jupakkaan.

Jotenkin noin sen tiivistäisin. Jotenkin itselleni kuulostaa oudon isolta kohulta vs. itse teko. Ja herää muutama kysymys: onko kaikkien pakko toimia/pukeutua/ajatella kuin muut ympärillä olevat ihmiset? Miksi erilailla ajatteleva on jotenkin uhkatekijä? Onko asia lopultakaan niin iso kuin media meille maalaa?

Sivujuonne, joka asiaan liittyy, nyt Jyp-Tappara -ottelu mahdollisine käskytyspelkoineen ei kiinnostane enää ketään, kun kaikki huomio on yhden jääkiekkoilijan ratkaisun kauhistelussa. Samoin Osasto41 on saanut rauhan toiminnalleen, kun ketään ei enää kiinnosta :grin:

Pallo on heitetty kohti uutta areenaa, jossa seurataan silmä kovana saako sen joku hampaisiinsa.

3 tykkäystä

Nämä ovat hyviä kysymyksiä.
Seksuaalivähemmistöjen oikeuksista on väännetty Suomessa koko 2000-luku. Eteenpäinkin täällä on menty.

Ehkä tästäkin kohusta jokaisen pitää ymmärtää, kuinka polarisoitunut Suomikin tällaisessa kysymyksessä on. Ei ole salaisuus vaan tutkittua tietoa, että tietyn ikäsegmentin miehet ovat voimakkaan oikeistokonservatiivisia. Samoin on tiedossa, että Priden takana on suurimmaksi osaksi liberaalia vihervasemmistoa.

Kun nämä kaksi porukkaa ottavat yhteen, niin riita on iso. Ja yhteistä maaperää on oikeasti vähän. Niinkin hassussa paikassa kuin ev.lut. kirkossa nämä samat porukat ottavat toisistaan mittaa.

2 tykkäystä

Mää luulen, että jos joku firma oikeesti on poliittisesti kovin aktiivinen/näkyvä ja toimii seuran sponsorina, siitä voi yksittäinen pelaaja keskustella. Mutta noin muuten mun mielestä toi on vähä eri asia. Sponsorit mahdollistaa ylipäänsä pelaamisen. Pride-hommat on ihan eri asia. Pride-hommat pitäis mun mielestä tehdä siten, että niihin tilaisuuksiin osallistuis ne, jotka sen kokee omakseen ja on vapaaehtoisia. Ihan yhtä näkyvää sekin olisi. Onhan muutama pelaaja aina sielä täälä edustamassa/piristämässä erilaisia tilaisuuksia nytkin.

Tämä juuri. Itse en ole nähnyt vielä yhtään viestiä, missä kukaan olisi halveksunut/väheksynyt tms. seksuaalivähemmistöjä. Vain tuonut ilmi, että pride ei ole se juttu, miten tukea haluaa osoittaa. Kannattaisikin jättää isompi tuomitseminen siihen asti, kunnes joku oikeasti on suvaitsematon/rasisti/törkeä tms.

11 tykkäystä

Olipa erikoinen kirjoitus.

• Rinnastatko tosiaan tämän asian Ukrainan sotaan, jossa on kuollut satoja tuhansia ihmisiä?
  • Vappu juontaa esihistoriallisiin kevätjuhliin, kuten joulukaan ei ole alunperin kristillinen. Vappua sovelletaan varsin monipuolisesti eri viiteryhmissä, eikä se ole mikään työväenliikkeen, kommunistien tai teekkareiden omistama juhla. Suomenruotsalaiset ylioppilaat ovat juhlineet sitä 1800-luvulta asti ja varmasti eri teemalla kuin kommunistien vappumarsseilla.

Kyllä sinäkin oivallat mikä ero on siinä, että jos joku seura järjestää vaikkapa luonnonsuojelupäivän vs. vihreät (se puolue) päivän.

16 tykkäystä

Kiitos. Yhtäältä olen ihmetellyt sinun ulostulojasi - se sinulle sallitaan.

Rinnastan politiikan ja urheilun. Rinnastan sen, että riippuen mikä asia, nii ne joko saa yhdistää tai ei. Nyt ne saa. Ja jos argumentti on se, että politiikka pysysisi urheilusta erillään, niin keräsin muitakin esimerkkejä siihen, miten tuo ei ole edes mahdollista.

Ymmärrän Vapun moninaisuuden ja historian: siksi keräsin esimerkkejä tavallisista ilmiöistä, joita valjastetaan näkyvästi poliittisella agendalla, mutta ovat nirmalisoituneet eivätkä triggeröi - tämän aiheen vastapainona. Koko pointin tarkoitus oli nostaa esiin se seikka, että ihmiset valikoi vähän sitä, milloin ”mielenilmauksen perinteet” ovat sinällään ok, mutta Pridessä vai ei.

Mullahan ei ole tässä mitään poliittista ajuria. Omaan ajatuksia kansankielellä niin oikealta kuin vasemmalta jos niitä on pakko luokitella. En siksi oikein aina ihan saa kiinni siitä, miksi jokin teema tai asia toistaan enemmän mielletään sen arvoiseksi, että sitä paheksutaan koska politiikka.

Hyväksyn pystyväni erikoisiin kirjoituksiin, vaikka se ei ollut edes tarkoitus. Tarkoitus oli aito ihmetys maalitolppien siirtymisistä ja käytöstapojen puuttumisista sekä itse todellisen asian unohtamisesta.

4 tykkäystä

Aikamoinen vauhtisokeus iski jälleen kerran kun Savinaista lähdettiin lynkkaamaan ja heittämään bussin alle.

Järkevä tapa olisi ollut vain hyväksyä asia ja mennä eteenpäin.

Nyt sitten pahoitellaan tapahtunutta.

12 tykkäystä

Tapparan fanittamisessa on hienoa, että tuntee lämmintä yhteenkuuluvuutta hyvin erilaisten ihmisten kanssa. Omalle joukkueelle hurratessa voi joskus hätkähtää, että vieressä “karvaisia käsiään” paukuttaa samalle joukkueelle juntti, uskovainen, homo, homo uskovainen, junttihomo, vihervassari, vapaamuurari, hurri, turkulainen, jne…. Eläköön tämä moninaisuus ja tasavertaisuus sinisen ja oranssin äärellä! Tämä on hyvää harjoittelua tosielämään, missä meillä on aina enemmän yhteistä kuin erottavaa.

10 tykkäystä

Olisin huolestunut, jos minun pitäisi työpaikalla, työaikana, työtehtäviä tehdessä kantaa työnantajan päätöksellä jonkun ideologian tunnuksia, joilla ei ole mitään suoraa yhteyttä työnantajaan tai sen toimialaan.
Vellu on peli-iältään sen ikäinen, että hänellä on jo varaa olla omaakin mieltä. Kuinka moni TPS:n kokoonpanossa on vain hiljaa ja tottelee - uraa edessä ja sopimusneuvottelut päällä…
Jos ei ole setahenkinen olet automatic väärää mieltä ja huono ihminen. Vapaassa maassa tämmöistä huh huh…

14 tykkäystä

Elämme me surullisessa ja rappioituneessa yhteiskunnassa. Sananvapaus ja yksilön mielipiteen vapaus tässä maassa on vain sananhelinää silloin kun yksilö ajattelee “väärin.”

Savinaisella varmasti on omat syynsä ja aivan varmasti ne ovat hänelle tärkeät ja validit. Tuen häntä 100% tässä casessa. Hänen asemassaan olisin tehnyt samoin ja ei, minulla ei ole mitään vähemmistöjä vastaan vaan vastustan kulttia nimeltä Pride.

Se että vastustaa Priden ja kaiken maailman woke ideologioiden pakkosyöttämistä ei tarkoita sitä että vihaisi seksuaalivähemmistöjä. Minua ei kiinnosta mitä joku makkarissaan puuhailee ja kenen kanssa, mutta ei sellaista toimintaa tarvitse myöskään mainostaa/rummuttaa julkisesti jos ei halua tai jos se ei sovi omiin arvoihin kuten uskonto. Suomessa ainakin pitäisi olla uskonrauha mutta se ei taida koskea kristinuskoa. Täällähän viedään oikeuteen jo pelkästään raamatun jakeen siteeraamisesta. Kenenkään ei pitäisi joutua vainotuksi ja canseloiduksi omien arvojensa/mielipiteidensä vuoksi.

Millainenkohan paskamyrsky siitäkin nousisi jos someen kirjoittaisi että sukupuolia on vain kaksi? 10 vuotta sitten reaktio olisi ollut “Niin on ja vesi on märkää” mutta nykyään sinut leimataan käytännössä Itävaltalaisen maalarin kannattajaksi jos et tunnusta kaikkia kymmentä miljoonaa sukupuolta ja tue LGBTQADHDTV liikettä.

Elämme kovia aikoja. Ehkä kolmas maailmansota ja maailmanloppu ei kuulostakaan loppujenlopuksi enää niin pahalta. Loppuisipahan ainakin tämä hullutus.

Enempää en tähän asiaan ota enää kantaa. Jokainen olkoot mitä haluaa mutta taivas varjele kunnioitetaan toistenkin oikeutta omaan mielipiteeseen eikä lähdetä talikot kädessä lynkkaamaan vastapuolta jos tämä sattuu olemaan eri mieltä.

23 tykkäystä

Minun nähdäkseni poliittisesti kantaa ottava yritys on aivan eri asia kuin kuin poliittinen Pride -liike. Tältä osin vertailu on varsin ontuva. Mieleeni ei oikeastaan tule sellaisia yrityksiä, joiden poliittiset kannanotot olisivat riittävän voimakkaita kieltäytymiseen. Itselle tulee viime ajoilta mieleen vain Prisma, joka poisti Israelilaistuotteet myymälöistään poliittisena kannanottona. Tällainen ei ole mielestäni lähellekkään riittävää toimintaa boikottiin.

Mielestäni kukaan ei ole näin väittänytkään. On väitetty, että tasa-arvo ja yhdensvertaisuus ei ole Priden synonyymi. Pride on poliittinen liike, eikä sen kannattamatta jättäminen ole tasa-arvon vastaisuutta.

Ei kyse ole huonommuudesta. Kyse on siitä, etteivät kaikki halua edistää Priden ajamia kaikkia asioita. Kuten Savinainenkin sanoi.

Tämä on loistava argumentti Savinaisen pois jättäytymiselle. Käytännössähän suurin argumentti Savinaista vastaan on nimeomaan ollut se, että Pride on niin hyvä ja tarpeellinen, ettei siitä saisi olla pois.

Keskustelusta olen samaa mieltä. Kuitenkin joillekkin oikeuksien antaminen voi olla toisilta pois. Maksuttomien palveluiden antaminen on pois veronmaksajilta. Usein oikeudet voivat olla ristiriidassa toistensa kanssa. Yhteiskunnalliseen keskusteluun kuuluu myös arvokeskustelu. Ei tietenkään ole keneltäkään pois sukupuolineutraalit liikennemerkit tai kolmannen tai useamman sukupuolimerkinnän lisääminen henkilötunnukseen. Näiden vastustaminen, aivan kuten kannattaminenkin pyrkii ohjaamaan yhteiskuntaa aina johonkin suuntaan.

Näkisin, että tähän ei ole ratkaisu hormonihoidot, vaan se että olisi joku jolle puhua.

Mä taidan olla ainoa joka on liittänyt mitenkään mielenterveyden ja hormonihoidot. Kukaan ei ole puhunut hormonihoidon vasteesta mielenterveyden näkökulmasta. On ainoastaan sanottu, että transsukupuolisuutta tulisi hoitaa ensikädeltä mielenterveyssongelmana, kehodystofiana, kuten sitä on tähänkin asti hoidettu.

Kukaan ei ole tällaista retoriikkaa viljellyt. Pride sitävastoin pyrkii voimakkaasti ja äänekkäästi purkamaan tämän nykyisen käytännön. Nähdäkseni jo pelkästään tämä yksittäinen asia on riittävä boikottiin Prideä kohtaan.

5 tykkäystä

Sofia Virta sai lähteä TPS:n hallituksesta tiedottaa TPS.

TPS:lle nostan hattua tästä, että ensinnäkin A antoivat Savinaiselle oikeuden olla pukematta tuota paitaa ja B kun hallituksen jäsen tämän tuomitsi niin antoivat tälle jäsenelle monoa.

Hyvä TPS :+1:

Edit. Tai sitten ymmärsi itse lähteä

38 tykkäystä

Linkki TPS:n tiedotteeseen:

HC TPS Turku Oy:n hallituksen jäsen Sofia Virta ei jatka seuran hallituksessa.

Ja päälle sitten TPS:n ja Virran kiitokset yhteistyöstä.

32 tykkäystä

Eli oikeus mielipiteeseen, sananvapauteen ja omaan vakaumukseen on mielestäsi kiihkouskovaista ja junttia? Aika mielenkiintoinen mielenmaisema.

18 tykkäystä

Tekoäly kertoo näin
:

• Poliittinen sitoutumattomuus: Järjestö tekee päätöksiä omien arvojensa pohjalta, eikä se ole sidoksissa mihinkään tiettyyn puolueeseen.
  • Puolueyhteistyö: Helsinki Pride valitsee vuosittain poliittiset kumppaninsa. Esimerkiksi vuonna 2024 kumppaneina olivat SDP, Vasemmistoliitto, Vihreät ja RKP.

Eli kyllä tuo liike saanee vahvasti “selkänojaa” tietyiltä puolueilta ja ajatusmaailmasta.
Ehkä mielipiteeni muuttuu, sen jälkeen kun kumppaneina on Perussuomalaset.

7 tykkäystä

Savinainen taisi avata useammat silmät, ja iso skenaariohan tästä tulikin, eli yhteenvetona

Ainut mitä TPS alun perin halusi, oli järjestää peli jonka teemana on yhdenvertaisuus.

Lopputulos on se että ministerit, jääkiekkoliitto, seura, seta, media yms. jne. puivat asiaa riitelemällä ja aiheesta kasvaa skandaali. Joukkueen pelaaja heitetään bussin alle ja TPS:n hallituksen jäsen irtisanoutuu.

Tuskin jäi kellekkään hyvä mieli tästä episodista. Epäilen et myös muut seurata katsovat tätä vierestä, ja miettivät kahteen kertaan minkälaisia teemoja peleihinsä valitsevat. Epäilen et oli myöskin viimeinen kerta, kun TPS tämän kaltaisen pelin järjestää

14 tykkäystä