Mä en osaa sanoa, koska mulla on aina aikuisiällä ollut juuri merkinvaihtoa. Mä en siis tiedä ite (omakohtaisesti) vaikuttaako terän pituus enempi/ vähempi kuin vaikka sädemuotoilu vs. perinteinen teräprofiili. Sitten vielä jos muuttaa sädettä pienemmäksi, niin miten se vaikuttaa. Ja vaikuttaako terän pituus tällöin enää, jos säde ratkaisee kuitenkin sen kontaktialueen jäähän.
Ja vielä kun itse olen tällainen lasten jalan omaava, niin esim. mun luistimien terä ei koskaan ole ollut mitenkään valtava. Ja mitenköhän luisteluketteryys sitten suhteutuu jalan koon mukaan?
Nyt on vanha asia että en ihan muista - luistimet lopulta palvelivat 10 vuotta ja vaihdoin ne juuri uusiin.
Olisiko ollut niin että olin päivittämässä Bauerista Baueriin ja muistin väärin että kokoni olisi 10 EE. Sovitin nopeasti ja totesin että hyvät on ja eikun uunin ja profiloinnin kautta jäälle. Todellisuudessa kokoni on 9.5 EE ja juuri tuossa kohtaa vaihtuu terärunko. Toki kenkäänkin tuli väljää kun jalka löysi paikkansa.
Tarinaan tuli hauska jatko-osa. Kauppa otti luistimeni takaisin. Muutaman päivän päästä liike oli kiinni inventaarion takia kun puhelin soi – jollain oli hajonnut turnauksessa luistin ja tarvitsisi äkkiä saada 10 EE Bauerit jostain. Liike avasi ovensa tälle asiakkaalle
Mutta siis nykyisin. Kun oot kokenut siirtymän runkojen välillä pienempään, tuntuiko vaikutus isommalta kuin esim. perinteisestä säteeseen?
Itsellä oli aluksi laajempi säde (11), jonka teoriassa pitäisin olla vakaampi. En päässyt koskaan sinuiksi. 10 tuntuu huomattavasti paremmalta vaikka teoriassa sen pitäisi olla ”kiikkerämpi”. Nykyisin olen jo ”9-utelias”
Pitäisi varmaan itsekin päivitellä luistimia. Olen Bauerin One05 luistimilla höntsäillyt menemään varmaan ainakin 15 vuotta jo ja terät alkaa olla aika ohuet. Maksoivat aikanaan joku 50 euroa.
Voisin jättää nuo ulkojäille ja hommailla sisälätkään hiukan paremmat luistimet. Helpoin olisi varmaan, jos voisi vain kävellä liikkeeseen ja myyjä auttaisi sopivan mallin löytämisessä.
Tietääkö täällä olijat tuollaista liikettä Turusta tai Tampereelta jostain julkisten yhteyksien päästä?
Onko tuollainen 40e komposiittimaila mistään kotoisin vai katkeaako ensimmäisellä vedolla?
Nykyajan mailoissa on kyllä hyvät käyristykset lavoissa. Ennen (puumailojen aikaan) suurimmassa osassa ihan hirveitä. Siksi yritin aina etsiä jonkun pelaajan käyristyksellä varustettuja mailoja.
Voisiko sanoa hyvin perinteinen sädeprofiili. Perus 10.
Itseäkin kiinnostelee kiikkerämpi ja pyörähtelevämpi terä ehkä jossakin vaiheessa.
Käsitin myyjän puheista, että on yleistä, että True-luistimissa kenkä on pienempi ja siten teräkin on lyhyempi mihin on tottunut ja porukka joutuu hieman totuttelemaan True-hokkareihin.
Yleisellä tasolla: halvemmat mailat sisältävät vähemmän hiilikuitua, joten ovat kestävämpiä (iskuille). Kalliimmissa versioissa tatsi yleensä parempi kiekkoon, mutta iskulle ovat herkkiä.
Tosin poistoeristä voi harvinasemmalla flexillä/ lavalla tehdä löytöjä, joten hinta ei välttämättä suoraan kerro.
Riippuen budjetista, osassa mallissa on vaihtoeterät pikalukituksella. Sama kenkä siis käy sisällä ja ulkona, jos ostaa muutamat terät.
Itsellä käytössä 2 terät ja kolmannet ostoslistalla. Tällöin luikkareissa ja teräkotelossa on aina tuoretta skraidujen varalta. Eikä tarvitse viikoittain käydä terotusliikkeissä.
Itse kun en ole vieläkään saanut aikaiseksi, niin usutan testaamaan ja kertomaan kokemuksia Prosharpin Ellipsi-profiilista.
The new ELLIPSE profiles revolutionizes profiling by transferring the shape of an ellipse to the blade. This is a paradigm shift where we’re going from radius profiling, which was introduced in the late 80’s, to ellipse profiling.
Itse tuota taidan vihdoin testata kun tulee sopiva paikka profiloida terät. En ole ikinä käyttänyt kuin yksöissädeprofiileja, joten tässä jää nyt kaikki multisäteet sun muut quadid välistä, mutta minussa onkin sen verran välineurheilijan vikaa että siinä mielessä on sopivaa luistella aallon harjalla myös teräasioissa
Joo, tuo sädeprofiili taitaa olla ison veden takana se “perinteinen” kun meillä taasen alkuun proifilointi meni sen suoran osan suhteella muuhun terään. Sikäli varmaan jo aikakin tuoda jotain uutta. Jos olisi ääretön määrä aikaa, kylläi tseä kiinnoistaisi etsiä “match made in heaven” omaan pelityyliin. Omalla rahalla ja rajallisella ajalla näitä plärätessä ei ihan heti uskalla edes kaikkiin lähteä, varsinkin, kun juuri on löytänyt sellainen suhteellisen hyvän harmonian.
Mutta kyllä kiekossa varustenörtille riittää fiilisteltävää
On muuten aivan loistavat putket nämä FT2.
Viime talvena tuli ostettua, piti käydä muokkaamassa oikeata luistinta kehräsenluun kohdalta mutta sen jälkeen istui kun valettu.
Tämä putiikki on loistava. Upeaa että joku on ottanut Tampereen varustekorjailumarkkinan haltuun. Palautin vanhat hanskani takaisin käyttöön, paikkauttamalla ne Turtolassa. Siisti työn jälki, hyvä paikkamateriaali.
Kiekkovälineet on niin kalliita että niitä kannattaa korjata. Lisäksi tuppaavat vain notkistumaan ja paranemaan vanhetessaan.
Hienoa, että löytyy Turtolasta osaajia. Suutari palveluista pakko kehua myös Mansen suutari porukkaa. Hienosti korjaa vanhoja varusteita ja ottavat hyvin koppia myös asiakkaan toiveista.