Jääkiekkovarusteet

Siirrän tämän mailakeskustelun nyt tuolta Ojamäen ketjusta tänne, koska siellä mailoista jauhetaan.

Minulla on paljon tuttuja urheiluvälinealalla. On esim. golfissa ja moottoripyöräilyssä. Tässä on käytännössä koronan alusta saakka ollut liikuntavälinealalla hankaluuksia tavarantoimituksissa. Viivästykset ovat olleet merkittäviä ja siihen tuli lisäystä, kun rallimies Kujala ajoi laivansa jumiin Suezin kanavassa.

Eli toisinsanoen, tässä on varmasti ollut monta muuttujaa, kun ne Ojamäen mailat ovat jääneet roikkumaan. Ja ei nyt millään pahalla Tapparaa ja Ojamäkeä kohtaan, eivät varmasti ole Warriorin isoimpia asiakkaita. Mutta edelleen, se ei jauhamalla parane ja me ei faktoja taas tiedetä. Ollaan tyytyväisiä, että ne keihäät nyt saapuivat ja Niko saa pelata mieleisillään.

8 tykkäystä

Amen to that.

Lisäksi jokainen joka on tehnyt duunia erilaisissa toimitusketjuissa, virheiden paikkoja on lukusia. Milloin viimeinen rivi ”faksissa” jää pois, listoja päivitetään ja väärä versio menee vahingossa tilaukseen tai käy typo. Joskus vaan vahingossa tulee väärä tuote. Mahdollisuuksia on kösittämättömän paljon.

Jos puhutaan itse vastusteista, niin tietynlainen varusteniilous on ihan mukavaakin. Olin jonkun aikaa pois lätkän parista ja myös varusteiden maailmasta. Nykyään varusteiden maailma ja niiden kokeilu/ sopivien etsiminen on mukava pakokeino arjesta. Ja voi veljet kuinka paljon kahlattavaa onkaan, jopa meillä amatööreillä.

1 tykkäys

Juttelin tänään ruotsalaisen naapurini kanssa erikoisesta ilmiöstä Ruotsissa. Hänen mukaansa Ruotsin pohjoisosissa on käynnissä jonkilainen “rikosaalto” koskien jääkiekkoliikkeitä .Erityisesti pro-tason varusteet/ mailat jne. ovat kiinnostaneet.

Nyt ilmeisimmin on tehty löydös Venäjltä, josta siis on löydetty samaa eränumeroa pro- välineissä, jota tuotu Ruotsiin.

Kaikenlaista. Huhut Ruotsissa kertovat kuulemma, että “mafia” diilaa nykyään lätkävarusteita näiden vientikieltojen aikaan. Suomessa en ole kuullut vielä vastaavista uutisista. :sweat_smile:

1 tykkäys

On alkanut pitemmän päälle kyrsimään kiekkohanskojen reikiintyvät kämment. Harso syö kämmennahat kuin hiiri juuston, ja tavallinen erkkakin kohtelee yläkäden kämmentä aika kaltoin.

Mietin tuossa että näinköhän tennisgrippi toimisi enemmän yläkäden hanskaa säästäen? Tietysti olettaen että pito ei nyt ainakaan saisi olla merkittävästi huonompi kuin normierkalla. Onko kokemusta tennisgripeistä mailanpäässä?

Pesetkö hanskoja ikinä? Hiki on meinaan paha lisä tuohon kulumiseen. Itse pelaan neljättä kautta samoilla, nyt alkaa oleen vaihdon tarpeessa. Eli koneeseen vaan. Tämä vinkki tuli mulle yhdeltä kauan varusteiden kanssa toimineelta herralta.

3 tykkäystä

Nyt täytyy myöntää että melkoisen harvoin, ja lisäksi hiljattain korvasin nekin vähät pesut Nolla Sports Gear Sanitizerilla :laughing:

Täytyy ruveta pyörittämään koneessa useammin. Kiitoksia vinkistä!

2 tykkäystä

Suosittelen. Se on jännä, miten mukavilta hanskat tuntuu pesun jälkeen. :smiley:

1 tykkäys

Mulla oli tennisgrippi viime kaudella. Toimi erittäin hyvin, mutta asennus on erkkaamista työläämpää ja grippi kului aikas nopeasti. Kiekkobussilla lienee yhä myynnissä nimenomaan jäkismailaan tarkoitettuja 'tennisgrippijä". Niitäkin on tullut käytettyä, ja ovat vähän kestävämpiä tennis-tennisgrippiin verraten.

1 tykkäys

Ootko koskaan käyny asentaan kunnon nahkanpalasta esim. suutarilla reikiintyneisiin?
Mulla oli reikä joka paikattiin tuommoisella kestävällä nahkan palalla ja on kestänyt nyt 3v.
Eikä mukavuuteen vaikuta kyllä kauheasti.

Tyhmä kysymys mutta mitä se reikä kämmenessä haittaa? :thinking:

Edit, jos ei tarvisi suojata käsiä iskuilta niin ite pelaisin ihan mielelläni paljain käsin.

Sitten kun hanska on hiertynyt puhki, alkaa maila kalvamaan kämmennahkaasi. Sekään ei loputtomiin kestä.

@Tume Jotkut laittavat tuollaiset vahvikkeet jo ennen reiän syntymistä. Itse elvytin puhki kuluneet hanskani Turtolan CM suutarilla, joka on jääkiekkoalan erikoisliike. Hyvät tuli ja kestivät vielä 1,5+ vuotta. Kohta pitää laittaa uudet hanskat käteen.

Toki koko kämmenenkin voi vaihtaa. Minulla on pihapelihanskoina näin entisöidyt Bauerit.

1 tykkäys

Ei ittellä hiero maila yhtään kämmentä :person_shrugging: mutta joo kai se jollain voi hieroa, erilaisia grippejä saa tuppiin, harva sabääkää pelaa hanskat kädessä. Nykyään monet menee ihan mailan gripillä yläkädenkin puolella, ei kulu hanska eikä kämmen jos on hanska kulunut.

Kiekoton vasen laita käyttää mailaa niin vähän.

Juuri kuten @ljpp tuossa sanoi, niin alkaa lopulta hiertämään kämmenestä nahat.

Itsellä semmoinen tuppikin käytössä, että ikävästi tuntuu paljaassa kämmenessä. Siihen kun vielä yhdistää helposti rikkoutuvan ihon niin ei hyvä.

Edit. Tottakai hyvin henkilökohtaista. Itsellä vaan pitää olla täysin ehjä hanska kämmenestä ja tuo palan ompeleminen kiinni on mainio ratkaisu tuohon, koska on paljon kestävämpää mitä nämä jääkiekkohanskojen materiaali.

1 tykkäys

Hockey Servicessä huollatin hanskoja ja nykyään Turtolan suutarilla, mutta 3v lukemiin en ole päässyt kuin haaveissani. Mutta tässä taitanee olla taustalla @Jussip95 mainitsema liian laiskaan tahtiin tehty hanskojen pesu (hiki edesauttaa kulumista).

Ja on itsellä sekin vielä että käyttöä hanskoille tulee todella paljon. Tälläkin kaudella jääkertoja tässä kohtaa lähemmäs 60kpl ja kun höntsäilen vain “pipolätkää” niin siinä tehokas peliaika on kertaa kohden melkoisen paljon, 1 - 2,5h niin että heilahtaa.

Mailaa etsiville vinkkinä, että nyt näyttäisi Hakametsän Lämäristä löytyvän käytettyjä pro-mailoja. Esim. nopealla mulkaisulla täysin kunnossa olevan tuntuinen rightin CCM JetSpeed FT3 Pro (75 flex, P29 tjms. lapa) 75€.

JP10 kiekkokaupassa mm. uusia CCM Ribcor Trigger 5 Pro -mailoja (65 flex, P29/P28 lavoilla) 80€ hintaan.

Nähtävästi Connor Bedard käyttää tennis/baseball gripiä (Lizard Skin) mailan tupessa.

Maila myös joku Bauerin uutuus, mutta yllättävän pitkä.

1 tykkäys

Itse käytän tuota ja voin suositella.

Esimerkiksi Kiekkobussista löytyy.

1 tykkäys

Ammattilaiset ei juurikaan lisää tuota grippiä tai muutakaan hanskan kestävyyden vuoksi. Yhdellä pelaajalla kun voi olla matsiin 1-5 paria hankoja esimerkiksi. Ja joka kaudelle vaihtuu anyways.

Mutta siihen grippiin nuo tosiaan vaikuttaa hyvin. Onko se itselle hyvä, riippuu taas täysin siitä miten sitä mailaa muutoin käyttää eli kuinka paljon vaikkapa pelitilanteissa yläkäsi liukuu/ liikkuu tilanteiden mukana. Esim. itselle uudet yläkäden erkat ovat jopa liian tahmaiset alkuun - pieni kuluma ja liukkaus parantaa omaa tatsia.

Hanskoja voi pestä/ paikata tai tehdä kaikkea, mutta oma tulkinta on, että ne kuluu puhki uudelleen. Hiki tottakai auttaa tätä muutosta, koska kuten edellä mainittu - se syövyttää.

Oma kokemus on, että hanskat alkaa aktiivisella harrastuskäytöllä näkemään päivänsä kopun n. 2-3 kauden jälkeen. Tänä aikana kämmen paikataan 1-2 kertaa. Ja siis tämän jälkeen myös ulkopuoli alkaa olemaan osumaa saanut ja elämää nähnyt.

Nyt on kyllä aktiivista harrastamista.