Mihin verrataan, mutta itsellä vuoden ympäri (myös kesällä) ja aktiivikaudella sellainen 3-6 jäätä/ vko.
Noin kolme vuoroa viikossa tulee käytyä, mutta nyt en kyllä pysty allekirjoittamaan tuota väitettä hanskoista. En sitten millään ymmärrä miten saat hanskat kulumaan kolmessa vuodessa ja vielä käyt niitä korjailemassa 1-2 kertaa tuona aikana.
Tupet on pelaajilla erilaisia. Se ja yläkäden kiinnipito-kohta vaikuttaa hurjasti. Jos nyt täysin puhun vain itsesti, minulla ei ole tuppea ”juuri ollenkaan” vaan aivan pieni pehmennys terävintä kohtaa pehmentäessä. Sitten oma yläkäsi pelaa osittain ”tupen yläosassa” niin, että se reuna hankaa mailaan jatkuvasti.
Ulkopuolelta hankaa kuluttaa laitaväännöt, kun kavereiden kanssa innostuu painimaan. Myös kiekon suojaaminen kädellä aiheuttaa iskuja/ nirhaumia mm. lavasta.
Näin ne tosiaan mulla kuluu, enkä ole koskaan sitä erityisemmin itse ihmetellyt.
Itsellä ainskin yläkäden ote on hiukan liian ylhäällä eli mailan pää on pikkasen kämmenen sisässä. Kuluttaa hanskaa. En ymmärrä miks pitelen mailaa sillai
Täällä kohtalontoveri. Luulen, että tätä yritin kanssa kuvailla. En tiedä, miksi noin olen sen kokenut parhaimmaksi, mutta tuolla tavalla taikavarpu heiluu parhaiten
Noin pidän itsekin. Ei mulla silti hanskat mene kolmen vuoden välein uusiksi. Tai suutarille.
Ulkopuolinen kuluminen ei kyllä myöskään ole uskottava. Ihan sama vaikka vetäisi nenällään tunnin vuoron.
En osaa vastata tähän mitään muuta, kuin näin se on minulla ollut jo junnuista lähtien. En muista tarkalleen, oliko nahkahanskat ulkoa kestävämmät.
Mutta itsellä se on ollut näin. Omat hankat täyttää kohta vuoden ja korjausta huutaa pahasti. Varsinkin kämmen puolelta.
Lisäksi, olen huomattut, että mä olen jotenkin kösittämättömän lahjakas saamaan sormien sisäsaumat purkaantumaan. Eli kämmenien lisäksi sormet tulee hajonneista saumoista aina pihalle.
Minulla on käytössä CCM hanskat joissa on tuossa kämmenessä vahvikekangas. Suosittelen kokeilemaan.
CCM:ään luotan hanskoissa ja luistimissa itsekkin.
Riippuu tietysti paljonko pelaa, kuinka varusteet kuivaa ja peseekö, millainen on mailaote ja ostaako ylähyllyn vain tarjouskorin hanskoja.
Itsellä on sama vika, että yläkäsi on usein mailan tupin päällä ja se hankaa kämmenpohjaan reiän. Kestosta on nyt paha sanoa, kun nykyisille hanskoille on osunut koronasulkuja ja selkäkremppojen takia vajaita kausia – enkä muutenkaan käy kuin kahdesti viikossa. Kerran on kämmenet vahvistettu ja kohta lentävät roskiin, kun sormetkin alkavat tulemaan läpi.
Itse ostelen halpoja/tarjouksia kun vastaan tulee, vaikka käytössä olevat olisivat vielä ehjät. Kohta otan käyttöön pari talvea sitten Pyörätaikureista löytyneet Fischerit (uudet).
Nyt onnistuu myös Tampereella mailojen varsikorjaus.
Kävin täräyttämässä luistimiin kaksoissäteen teräprofiiliksi. Yhden avojääluistelun perusteella onnistunut valinta!
Pyysin tasapainopisteen neutraaliksi (ei etu- eikä varsinkaan takakenoa), mutta kuulemma tasapainopiste otettiin terän keskikohdasta (ei kengän) ja hivenen tuo alkuun tuntui takapainoiselta. Mutta ero oli niin pieni että ei sitä ensipuraisun jälkeen enää huomannut.
Pohjalla on 11 jalan perussäde ja keskelle tuli pieni pätkä “suoraa” (oliko se toinen nyt sitten 13 jalan säde mikä keskellä on). Kuulemma sama profiili kuin Auston Matthewsilla (vaikka erinäisistä lähteistä näkyy Matthewsin käyttävän profiilia 9/10, tai 9,5/10,5). Oli miten oli, niin erittäin hyvältä vaikutti.
Tiedä sitten kuinka aiemmin pystyyn haukkumani ellipsi-profiili olisi toiminut jos tasapainopiste olisi ollut neutraali.
Samalla tuli ensimmäistä kertaa kokeiltua vahateroitusta. Tietysti keli, jää ja kaikki mahdollinen voi tähän vaikuttaa, mutta perstuntumalta liuku todellakin oli napsua parempi kuin tavallisesti. Vahateroitukselle täydet pisteet, 5/5.
Kenelläkään kokemusta Graf Ultra G9035 luistimista? Itellä hajosi luistimesta teräkotelo höntsävuorolla ja tässä mietin hankkiako uudet luistimet vai korjauttaako rikkinäinen.
Kirill Kapritzov ja modatut luistimet (leikkaa etuläpät pois):
Kaprizovkin saattaa tavoitella luistinaskartelullaan nilkoille lisää liikkumatilaa, joskin hän on sentään päättänyt jättää takaläpät normaalisti paikoilleen.
Tuosta jutusta tuli mieleen jääpalloilijoiden luistimet, kun joskus oltiin Porissa pelaamassa ja matsin alkua odotellessa katseltiin hallin viereisellä tekojäällä jotain junnujen jääpalloturnausta ja niillä ei luistimissa ollut etu- eikä takaläppiä.
Ilmeisesti jääpalloon ei sentään tehdä omia luistimia vaan niitä vaan saksitaan?
Kuminkäryä lätkämaalien lähistöllä:
Ei taida markkinan leveys riittää omaan tuotantoon.
En tiedä saksiiko kukaan enää takaläppää, kun sillä on kuitenkin todettu olevan hyötyjä suoraluistelun voimantuottoon. Ennen se oli enemmän vain tiellä.
Pikainen googletus selvittää, että jääpalloluistimia valmistaa useakin merkki. Takaläpittä juurikin.
@a1r6
Kiitos, että sivistit. Menin itsekkin Googlettamaan.
Vaikka menee off topic, jatkan silti:
Yllätten tosiaan Graf (joka menettänyt kiekossa asemaansa) ja CCM ainakin valmistaa näitä. Pikaisella etsinnällä kuitenkin hinnat jää melko alhaisiksi vs. kiekkoluistin, joten palveleekohan ominaisuuksiltaan sitten kuitenkaan tosissaan pelaavia?
Tää menee myös off-topic, mutta hiljainen ketju niin ehkä se sallitaan.
Mahtaako jääpalloluistimet olla vähän niinkuin padel-kengät, että rahat pois niiltä, jotka uskovat että saavat “erikoisvarusteesta” jotain etua.