Jääkiekon fyysisyys - Mihin suuntaan lajia pitäisi kehittää?

Pitäisikö jääkiekkokaukalossa nähdä ringetteä vai amerikkalaista showpainia? Vai löytyisikö jokin hyvä kompromissi jostain näiden välimaastosta? Näistä toivoisin ketjuun keskustelua.

Taklaukset, loukkaantumiset ja pelikiellot puhuttavat jääkiekon seuraajia. Osa haluaisi karsia lajista ylilyönteinä pitämiään asioita. Jotkut ehkä haluaisivat lajista vieläkin fyysisemmän.

Esimerkiksi Tappara ja Kärpät ovat pelanneet jääkiekkoa, jota ei mielestäni voi pitää ringettenä, joka on ollut myös viihdyttävää mutta kuitenkin ilman sellaista fyysistä peliä, jota Liigan kurinpito joutuisi usein tutkimaan.

Onko nykyinen tilanne Liigassa hyvä? Entä muualla? Tarttisko jotain tehrä? Ja jos, niin mitä?

6 tykkäystä

Näillä taklauksilla, mitä Finleyt & co tarjoavat, pitää pelaajien varusteita muuttaa. Elikä kaikille ne sumopainijapuvut päälle.

1 tykkäys

Suoraan sanottuna, mun mielestä kun tiettyjä juttuja jatkuvasti NHL:stä matkitaan, niin otetaan koko säännöstö sieltä tänne. Tappeluista 5min ja takaisin peliin, karsis varmaan ylilyönteja kun joutuis vastaamaan teoista, ja olis kaikille säännöt selvät.
20minuuttiset pois, törkeän, ja parin minuutin arvoisen rikkeen välille vielä 5minuuttinen, josta ei lennä pihalle mutta vastustaja on sen yv:llä.
Tuskin tulee koskaan tapahtumaan, mut siin olis yks esimerkki. En tiedä onko täällä yhtään ihmistä, joka olis munkaa samoilla linjoilla :smile:

4 tykkäystä

No ei kyllä karsis, kyllähän noita änärissäkin näkee vähän väliä vaikka siellä kuinka tapeltais.

Täällä enemmän keskustelua aiheesta:

Änärissäkin sitä rajoittaa osittain instigator penalty. Monethan, tai valtaosa sielläpäin mitä oon lukenu ni haluais sen pois. Tääkin nyt oli vaan tällänen idea, et miksei kaikkia sääntöjä sit voida ottaa tänne.

Ihan samanlailla siellä ajeltiin porukkaa päähän ennen mitään instigator penaltyjakaan. Riittää kun kattelee Scott Stevensin highlightit youtubessa niin ymmärtää ettei tappelut ennenkään peliä siistiny sen enempää. Kaikkihan sen tietää että tappelemaan joutuu jos jotain sikailee, mutta harvoin se ketään estää sikailemasta, ihan jo siitäkin syystä että varmaan suurin osa noista sikailuista on ihan silkkaa ajattelemattomuutta ja jos ehtisit ennen taklaustas ajattelemaan jotain tappeluita niin varmaan ehtisit myös korjaamaan asentoas niin että et taklais päähän. Noin niinkun esimerkkinä. NHL:ssä tappeluille on monia syitä, esim. pelaajien kunnia ja tää paljon puhuttu “koodi”, mutta se pelin siistiminen on pelkkä myytti. Jos se toimis, niin eihän niille tappeluille olis ylipäätään edes tarvetta.

7 tykkäystä

Peli on nykyään niin nopeaa ja pelaajat vahvoja, että loukkaantumisriski on kasvanut. Kai se on niin, että ns. “ylikovat” taklaukset pitäisi saada pois. Siinä on vaan se ongelma, että taklauksen voiman määrittely on ihan tuhottoman vaikeaa. Seurauksen perusteella jaetut, rangaistukset on kans vähän niin ja näin.

En kyllä tiedä, miten tommoset sais helposti kitkettyä pois. Jos pitää valita “ringeten” ja uran päättävien loukkaantumisten väliltä, valitsen “ringeten”. Joka tapauksessa veikkaan, että sääntöjä joudutaan muuttamaan pehmeämpään suuntaan. Esim. yksiselitteisesti kolmantena pelaajana tilanteeseen tulevan pelaajan taklauskielto.

1 tykkäys

Olen ennenkin nostanut asian esille ja nostan taas. Hartiasuojien “keventäminen ja pehmentäminen” voisi olla ainakin kokeilun arvoinen juttu.

2 tykkäystä

Fyysisyyttä peliin ei ole millään jippokonsteilla tulossa lisää. Pelaajien nopeus- ja liikeominaisuudet kehittyvät koko ajan ja erityisesti Suomessa vannotaan kurinalaisen ja tiiviin pelin nimiin. Kuka käy taklaamassa ja missä välissä?

Itse katson taklaukset osaksi peliä, mutta sillä rajoituksella, että taklauksen pitää olla keino saada omalle joukkueelle kiekko. Jos tavoite on jotain muuta, nii taklauksen voi jättää tekemättä. Laitaliimaukset omalla alueella pakeilta + päätykiekkoihin pyrkiminen hyökkäysalueella. Nykyään pakit vaan kiertää nää pommit ja ne vähenevät siksi. Harvoin onnistuu ja oot ulkona viisikosta sen jälkeen.

Tämän takia taklaukset vähenee, kun ei oo vaan aikaa ja pakit on liian hyviä. Ylivoimahyökkäykset omiin on tosiasia, jos taklaat ohi ja jäät itse keräilemään päädyssä. Ja tosiaan tappeluita ei mun kiekossa edes tarvita, vois lopettaa turhina. Ei mitään järkeä.

3 tykkäystä

Eikös tämä paljon puhuttu “koodi” ole nimenomaan pelin siistimistä; jokainen tietää, että lättyyn tulee jos pelaat sikaa.

Lähes jokainen änäripelaaja, suomalainen tai ulkomaalainen, sanoo, että tappelut ovat tärkeä osa pelin siistinä pitämistä. En jaksa linkkejä alkaa kaivelemaan, mutta eiköhän näitä haastatteluja löydy nopealla googlauksella jos jotain kiinnostaa.

Se ysärimäinen show-nyrkkeily on onneksi kuollut suurista liigoista. AHL yms. sitä taitavat vielä harjoittaa, mutta änärissä harvemmin näkee enää.

Mutta silti niitä sikailuja tapahtuu. Minkähän takia, jos se tappelu on niin tehokas tapa siistiä peliä?

5 tykkäystä

Kyllähän sitä sattuu ja tapahtuu kun täysillä mennään ja testosteronit jyllää. Kaikki (varsinkin pelaajat itse) tietävät tämän.

Esimerkkinä Laineen tapaus. Aivotärähdys oli puhdas vahinko ja Laine oli itse suurin syypää taklaukseen, mutta ketjukaverit menivät “syyllistä” kurmuuttamaan, koska näin pitää. Mitään isompaa myllyä ei kuitenkaan ollut.

Jos katselet NHL matseja, huomaat, että ei siellä ole yhtään Tyrväistä joka pelistä toiseen yrittää ajaa puun takaa, vetää kyynerpäällä naamaan tai keihästää kylkiluiden väliin. Nämä ihmiset loistavat poissaolollaan, kun muuten tulee lättyyn.

Summa summarum. Vahinkoja sattuu ja kaikki tietävät tämän. Tahalliset satuttamisyritykset puuttuvat NHL:stä lähes täysin koodin takia.

2 tykkäystä

NHL:ssä sitten tähtipelaajat kuten Malkin & Crosby sikailevat puolustajiensa takana ja jopa kurinpito ignoraa nämä teot. Koodi ei toimi ja olen @TeroJ kanssa samoilla linjoilla - ei se peliä siisti. Ei yhtään.

Peli siistitään sillä, että pannat & ansionmenetykset ovat niin pitkiä/suuria, että pelaajat eivät tee niitä. Niin se peli pysyy siistinä, ei tappelemalla.

5 tykkäystä

Steve Ott? Raffi Torres? Brad Marchand?

Jos tappelut on niin helvetin hyvä tapa pitää peli siistinä, niin minkä takia ennen tapeltiin huomattavasti enemmän? Eihän sille sillon varsinkaan olis pitäny olla mitään tarvetta kun kaikki tiesi että turpaan tulee, mutta niin vaan aivotärähdyksiä tuli ja uria päätty jo hyvän aikaa ennen instigator penaltyja… toki sama kysymys pätee nytkin, minkä takia keskimäärin joka kolmannessa NHL-pelissä tapellaan, vaikka kaiken järjen mukaan mitään tarvetta ei pitäis olla? Koska kaikkihan tietää että turpaan tulee…

Laineen tapaus on hyvä esimerkki siitä kuinka järjettömiä noi tappelut on: Puhdas taklaus, ehkä suurin syyllinen on taklauksen uhri itse niin siistitääs tätä peliä hei hakkaamalla toi taklaaja! Ehkä Pate osaa ens kerralla taklatessaan pitää pään ylhäällä kun nyt vähän hierottiin hanskaa ton taklaajan nassuun! Haluatko nyt selventää vielä että miten se tappelu siisti peliä?

Tässä toinen hyvä esimerkki kuinka fiksusta koodista on kyse, mitä sillä ny väliä jos vähän luistimet kolisee ton tajuttomana makaavan oman pelaajan kypärään, mennääs ny siistiin peliä vähän!

1 tykkäys

Päinvastoin. Laineen esimerkki on juuri sitä milloin pitää nimenomaan ottaa sitä tappelua. Vai olisko Jetsien pelaajien pitänyt katsella huuli pyöreänä kun nuori tähti ottaa lukua? Tällöin on aivan sama onko niitti puhdas vai likainen.

1 tykkäys

Argumenttina taisi olla lajin siistiminen.

Avaatko vielä, miten puhtaan taklauksen jälkeen tappelu siistii lajia? Miten puhtaiden taklausten karsiminen tappeluiden pelon avulla siistii peliä? Koodiston mukaan toki tähtipelaajia suojellaan, mutta mitään tekemistä sillä ei ole pelin siistimisen kanssa.

Itse olen toki samaa mieltä siitä, että ei tappelut mitenkään lajia siisti. Rottailuja tapahtuu ja on tapahtunut tappelun peliosta huolimatta. Tuo kuulostaa argumenttina lähinnä joltakin, mitä ihmiset käyttävät halutessaan nähdä tappeluita, mutta eivät suoraan halua myöntää, että tahtovat nähdä tappeluita tappeluiden itsensä vuoksi. Mitään rottailuja vähentävää vaikutusta ei ainakaan tietääkseni ole tappeluilla todistettu olevan.

2 tykkäystä

Tavallaan joo, se on ‘myytti’, ja on joitain pelaajia jotka sikailu vaikka turpaan tulikin. Mm. Cooke, Torres, Avery. Marchandin ‘sikailut’ on lähinnä jalka kamppeja, nykyään pääosin keskittynyt jopa pelaamaan ku saanu ihan uuden vaihteen päälle.
Mut kyl mä edelleen olen sitä mieltä että jos sikailet ni joudut maksamaan siitä. Ainakin pistää miettimään ku peiliin kattoo.

Tuskimpa sitä pystyisi edes koskaan todistamaan.
Larague ainakin uran jälkeen sanonut useaan otteeseen, et välillä pelkkä kokoonpanossa oleminen rauhoitti peliä. Joskus oli niin huonossa kunnossa ettei jäälle pystyny menee mut istu penkin päässä.

Kyllähän nuo törkytaklaukset päähän, kuolleen kulman ryntäystaklaukset sekä käsille hakkaamiset pitäisi saada kitkettyä lajista täysin pois. Jos syyllistyt sellaiseen, vastustaja loukkaantuu, olet vähintään 7 peliä pelikiellossa. Rajummat pelikiellot ainakin käyttöön. Ja joku selvä sääntö näihin “muka” puhtaisiin kuolleen kulman lanauksiin ja päätaklauksiin, ne ovat oksettavia juttuja.

1 tykkäys

Ajattelen sitten pelistä erilailla. Itse näen siistimisenä myös sen ettei edes McCaben kaltaisia taklauksia tulisi omaa jengiä vastaan.

Vai onko tappelut nyt niitä mitkä pitää saada siistittyä pois koska ei kuitenkaan vähennä rottailuja?