Enemmän kannattaisi osata arvostaa Jukkaa ja Mikkiä. Ilman kyseisiä herroja ei oltaisi tässä pisteessä. Ilman Jukkaa ei olisi edes Jussi Tapolaa. Sellainenkin hetki on tulossa vielä tulevaisuudessa kun taistellaan jostain säälipaikoista ja siitä tilanteesta toipuminen voi viedä aikaa. Sitäkö tässä kaivataan?
On hienoa, että Mikki ja Jukka on myös tällä kaudella tilanteessa jossa pystytään taisteleen 7x putkeen finaaleihin.
Joka vuosi ei voi kaikki hankinnat mennä nappiin ja kun meillä ei ole +3miljoonan budjettia niin ei ole varaa ihan kaikkia hankkia kesken kaudenkaan.
Usko on kova, että ensi kaudella myös saadaan hyvä joukkue kasaan joten nautitaan nyt vaan matkasta vaikka tappiot aina vähän ketuttaakin.
Minä taas yritän ainakin mielessäni erottaa nykyhetken ja menneisyyden. Rautakorven kontribuutio, osaaminen & merkitys Tapparalle on ihan valtava - ihan samalla tavalla se sama merkitys on Mikko Leinosella. Nykytilanne ei poista yhtäkään piirua siitä merkityksestä.
Nykyhetken kritisointi juontaa juurensa tämän hetkisestä tilanteesta. Jos sanotaan rumasti ja härskisti niin sillä, mitä Rautakorpi on maltilla Tapparassa vuosia rakentanut Leinosen tuella, ei ole nykyhetkessä mitään merkitystä. Tappara taistelee tämän päivän Liigassa, ei kymmenen vuoden projektista. Kyllä valmennusta näillä viimeisen kahden kauden näytöillä täytyy arvioida erittäin kriittisesti ja nähdä myös se, että onnistumisia ei ole tullut toivotusti.
Valmentaja ei pääse kentälle, joten hänen vastuulleen tulee automaattisesti:
pelitavallisen kollektiivinen ongelmat
pelaajien kokonaiskehityksen edistyminen
Näitä kahta asiaa voidaan arvioida todella kriittisesti viimeisen kahden kauden valossa. Se ei poista Rautakorven merkitystä - Rautakorpi kuuluu sinne Nummisen & Korven joukkoon tapparalaisessa valmennushistoriassa.
Organisaation nykyhetki ei kuitenkaan voi perustua menneisyyteen. Tappara operoi tällä hetkellä sellaisella budjetilla & resurssilla, että sen täytyy pystyä uskottavasti taistelemaan muiden kärkijoukkueiden kanssa. Nyt ollaan jo tiputtu useamman joukkueen taakse ja sen myöntäminen on meille kova haaste. Tappara on tipahtanut TPS:n, Kärppien ja Lukon taakse, jos keskinäisiä katsellaan. Tämä ei ole mikään kilpailu vaan enemmänkin toteamus.
Kun menee huonosti niin aina voi selittää, että meillä voisi mennä vielä huonommin ja kausi on kesken. Jos ottaa kaikki nähdyt asiat huomioon niin voidaan ihan perustellusti miettiä, että onko se Rautakorven paras aika sitä mennyttä elämää ja onko nuoremmat mennyt vaan ohitse. Kyllä niin monelle valmentajalle on käynyt, joten ei se ihmistä huonommaksi tee.
Jos rosteri on sumppua varten kasattu niin silloin valmennuksella ei ole työkaluja toteuttaa “nykykiekkoa”!
Joukkueen kasaamien on josain määrin epäonnistunut kyllä mutta onko ongelma valmennus ja joukkeenrakentajat vai se saatavilla oleva pelaajamateriaali.
Se nopea pelitapa vaatii pelaajalta peliälyllisesti ja taitotasolta enemmän ja ne hyvät pelaajat taitaa saada muista sarjoista hiukan isomman rahallisen kompensaation kuin Liigasta.
Jos ketjun aiheeseen, Jukka Rautakorpi - Tapparan päävalmentaja 2017-20, kirjoittaa havaintoja nykyhetkestä niin ei se tarkoita etteikö arvostaisi Jukan tai Mikin panosta seuran nykytilanteeseen ja menestysputkeen. Kummallakin on iso, Jukalla jopa suurin osuus tästä. Mutta ei se samalla pakota siihen, että tuohon nykytilanteeseen pitäisi olla tyytyväinen. Mennyt on jo mennyttä. Kilpailu ja vaatimustaso kovenee koko ajan. Muuallakin tehdään laadukasta kiekkoarkea ja urheilutoiminta on nostettu keskiöön monessa paikassa. Enkä väitä etteikö Tapparassakin arki olisi laadukasta. Ja Tappara on kuitenkin budjetiltaan ainakin alempaa kärkikastia. Sen taakse ei voi mennä. Tappara on kyllä ihan kentällä tapahtuvassa tekemisessä jäänyt Kärpistä kauas. Rinnalla ovat ainakin TPS ja Lukko.
Se on just näin. Noh, tosiasiassa tämä keskustelu on mielipiteistä huolimatta aika turhaa, koska ei Tappara mitenkään tilannetta muuta ellei Rautakorpi itse tee omia johtopäätöksiä. Rautakorpi on ansainnut tuon organisaation luoton omalla työllään, vaikka se välillä menee vähän turhankin pitkälle.
Jukan täytyy vaan kääriä hanskat ja yrittää tuosta yksilölaumasta koota joukkue. Käy sääliksi Kuuselaa, joka illasta toiseen kapteenin roolissa kannattelee tuota porukkaa, mutta tulitukea on niin kovin vähän.
Tämä on se asia mitä itse mietin kauden alla. Lupasin itselleni, että olen tyytyväinen mikäli Tappara on runkosarjassa ja playoffeissa 3 joukossa ja pelaaminen ei ole aivan täyttä kuraa. Mielestäni pelitapa on mennyt eteenpäin viime kaudesta.
Nyt on saanut “enemmän” vastuuta Rauhala, Luoto, Levtchi, Utunen yms. Eli tässä kasvatetaan hedelmää seuraaviksi vuosiksi ja uskon että tämä tulee näkymään positiivisena asiana jo seuraavan 2 kauden aikana.
Itsekkin mielessäni kritisoin Jukkaa usein ja turhaudun pelaamiseen, sitten muistan aina 2010-luvun taitteen. Kaikkea meidän resursseilla ei voi saada. Jos pitää valita menestyksen ja hyökkäysvoittoisen/avoimen/räsikyvän pelitavan väliltä, niin itselle valinta ei tuota ongelmia. Meillä ei ole Kärppien resursseja hankkia 4 kentällistä A-luokan pelaajia(enkä tarkoita että Kärpillä on ollut tarkoitus näin toimia). Tapparalla on oma linjaus pelitavallisista asioista ja stragediasta, silloin se vaatii pitkäjänteistä työtä pelaajakehityksessä tiettyyn suuntaan. En toki väitä ettei pienet pelitavalliset muutokset itseänikin kiehtoisi.
Mutta summasummarum KIITOS Jukka että olet isolla Tappara sydämmellä varustettu mies!
Pahoittelut vielä mahdollisista kirjoitusvirheistä, koska puhelimella näpersin.
On kuitenkin sen verran resurssia, että pitäisi olla sellaisia joukkueita jonkin verran edellä, jotka operoivat yli miljoonan pienemmällä budjetilla. Kommentistasi olen samaa mieltä.
Toki toisessa ääripäässä voidaan myös vertailla TPS:n, jolla on varmaan palkkakuluja reilusti yli 3 miljoonaa, mutta pelillinen vastine on aika vähäinen. TPS:n toiminta on sillä tavalla huolestuttavaa, että TPS:n kohdalla on vaikea nähdä mitään kestävyyttä tuossa hommassa. Tuntuu, että rahasalkulla ei ole pohjaa ollenkaan ja hankitaan koko ajan kalliita pelaajia, mutta silloin tuloksena on top 3 joukkue runkosarjassa ja playoffseissa mahdollinen aikainen exit.
Ja arvosta todellakin Rautakorven työtä mitä se on tehnyt Tapparan ja koko Suomen jääkiekon hyväksi. Se että kritisoin tuota muinaisfossiilista pelitapaa mikä saa lähinnä oksennusrefleksin aikaan niin ei se mitään muuta. Rautakorpi on kova jätkä mut joskus pitäisi uudistua ja uudistaa pelitapaa. Esim johtoasemassa pelaaminen voi pyhä perxx ei niin vaan voi pelata ja seisoa aitiossa patsaana… Onko Rautakotvella “kiimaa” valmennukseen Tapparassa? Välillä kyseenalaistan et kävis vaan töissä mut en tiä
Eikös tässä Jukka ole pelitapaa uudistanut isolla kädellä kahden viimeisen kauden aikana. Jukka olisi voinut pysyä vanhassakin pelitavassa veemäisenä träppeineen ja viivelähtöineen.
Onko? Eikös se ollut viimekaudella juurikin kun pelistä ei tullut hevon hel ja Rautakorpi palasi vanhaan tuttuun pelitapaan ja alkoi voittoja tulla. Olen hieman erimieltä ettei siellä mitään niin suurta muutosta ole tapahtunut. Johtoasemassa edelleen passivoidutaan täysin, trappi löytyy liian usein ja se jatkuva virheiden välttely… Älkää ymmärtäkö väärin edelleen arvosta Rautakorpea mutta tuolla ei voiteta enään mitään
On uudistanut, Tapolan ajoista on tullut siten uudistusta että maalin johtoa aletaan puolustamaan vimmatusti ja maalin teko saattaa olla kiellettyä ellei vahingossa päästä läpiajoon. Myöskin tappiolla ollessa Jukka on osannut kitkeä kirivaihteen vapaalle.
Edit. Toki Jukka voi käännellä myös muiden valmentajien pelikirjan sivuja kevättä varten. Noh, keväällä se taas nähdään. Viime kevään TPS sarja oli tästä loistava esimerkki.
Jukka ammentaa voimaa vuodesta 2003. Saa samat syytökset kuin aiemmin, mutta haluaa lähteä sieltä top3 ulkopuolelta playoffeihin. Se on ainut tapa miten saa mestaruuden.
Minulla menee Jukan topikkia lukiessa monesti orava muuntajaan, kun mainitaan oikein kovaan ääneen kuinka pelitapa on muinaisjäänteinen ja varmisteleva, ilman ettei Jukka osaa uudistua. Uudistanut on Tapparan peliä, sen näkee silmällä. Se on eri asia onko osaamista ja kykyä valmentaa uudistunutta tapaansa.
Jukka nimenomaan on lähtenyt tekemään isoa remonttia pelitapaan. Tästä oireena mm. ailahtelevat otteet joista viimeisimpänä tammikuun voittoputki ja sen jälkeiset ongelmat helmikuussa. Silti syvässä istuu tämä mielikuva siitä että valmentaa yhtä ja samaa vuodesta toiseen. Hyvänä esimerkkinä kun Tappara ja JYP kohtasivat Dufvan paluun jälkeen, niin monien arvostama Ika Lehkonen hehkutti kuinka joukkueet pelaavat täysin samanlaista kiekkoa. Erikoinen näkemys.
Jos näin on, että Ika näkee asiat noin, niin hyvin kuvastuu se, että miten eri lailla me nähdään peli, vaikka muka ollaan asiantuntijoita kaikki.
Pelissä tapahtuu niin monia asioita, joita ei ammattilainenkaan huomaa. Minulla olisi Tappararastakin esimerkkejä vaikka kuinka.
Esimerkiksi jos seuraat koko pelina ajan vain yhtä pelaajaa, niin näet hänen pelissään sellaista, mitä muut eivät näe.
Valmennuskin voi keskenään nähdä pelin ihan eri tavalla. Sen takia vuorokeskustelu joukkueen sisällä on hyvin tärkeää ja joukkueen täytyy sisäistää tuo asia niin, että vuorovaikutuksesta on hyötyä, koska kukaan erikseen ei näe peliä “kokanaisuudessaan”.
Ika on ihan ihmeellinen kommenteissaan Tapparan suhteen. Ei niissä ainakaan mitään logiikkaa ole. Ässä-pelin jälkeen teki kunnon hyökkäyksen Tapparaa kohtaan ja ettei suosittelisi kenellekään nuorelle pelaajalle Tapparaa. Tuon jälkeen bongasin miehen twiiteistä Tappara-HPK pelin aikana kuinka kaksi samalla pelitavalla pelaavan joukkuiden välinen ero tulee materiaalin kautta Tapparan hyväksi. HPK:ta ja heidän aktiivista pelitapaa Lehkonen kuitenkin estoitta kehunut jatkuvasti. Tätä Jyp-peliä en katsonut, mutta ihmettelen lausuntoja, kun muistaa aikaisemmat kommentit.
Tai sitten Jukka on onnistunut ameeba-kiekossaan ja Tappara pelaa useita pelitapoja vaihtelevalla menestyksellä.
Ja kyse oli siis siitä tammikuun alun JYP-pelistä, jolloin RD oli vasta aloittanut joten kommentti oli outo jo siksi. Ika voi lausua Tapparasta ja Rautakorvesta mitä tahansa ja kumota kaiken seuraavassa jutussa tai haastattelussa. Viime keväänä esim. Veikkaajan playoff-ennakossa pistivät KalPan jatkoon 2-4, eli siellä kyllä odotellaan selkeästi Jukan kompastumista. Joskushan se taas tulee, mutta on tuolla rekordilla loppujen lopuksi aika pieni tahra hienon uran varrelta.
Turun Sanomissa on tänään puhetta Tampereen paikallisotteluiden herruudesta. Hehkutus ei kuitenkaan pääse alkua pidemmälle kun Tonnin Seteli tulee paikalle:
“Jääkiekossa ei ole mielestäni semmoista sarjaa kuin paikallispelisarja, Suomen mestaruudesta tässä pelataan”