Jukka Rautakorpi - Tapparan päävalmentaja 2017-20

Uskon sinua. Minä vaimensin otteluseurannan heti pelin päätyttyä.

Olisikohan sitten Olympialaisten jälkeen se hetki, kun Rautakorpi lähtisi hakemaan lopulta sellaista smoothia kondoorikotkamaista liitoa kohti kevättä? Lopettaisi kokeilut ja antaisi pelaajien olla pelaajia eikä koe-eläimiä.

4 tykkäystä

Pakko kysyä hieman provosti, että mitä olisit halunnut sitten Rautakorven tekevän? Tamin Power Walkia pelaajiston edessä, Jukka Koivun pumppaamista laitaa vasten vai kenties Raato Summasen raivoamista?

E. Hemmetti vieköön, olisin halunnut nähdä Rautakorven pumppaavan.

2 tykkäystä

Me tarvitaan pelaajia. Ketjuruletti on nyt ruletoitu ja tänään ketjut eivät olleet syyllisiä tappioon. Ylipäätään tänään pyytäisin, että kaikki nyt vaan jättävät tuon pelin oman onnensa nojaan ja hyväksyvät tapahtuneen. Se ei auta järkiperäistä analyysia.

Tappara oli pelitavallisesti tänään siellä, missä sen olisi pitänyt olla jo kauan sitten. Tänään emme jääneet pisteittä ketjujen tai pelitavan vuoksi. Jätetään siis tämä peli nyt laskuista.

Tehokkuus on ongelma. Valmentajan ja valmennuksen tehtävät päättyy siihen, että he vastaavat siitä, että nappulat osaavat omissa estää maalipaikkoja ja toisessa päässä luoda niitä. Tänään näissä kahdessa (valmennuksen vastuulla olevassa seikassa) ei ollut mitään vikaa. Sen sijaan pelaajien tehokkuudessa on vikaa ja oikeastaan siihen ei nyt auta mikään perinteinen keino. Ketjuruletti ei tee kenestäkään tehokasta, koska tänään ongelma vaan oli se, että maalipaikassa saadaan kaikki vedot ohi. Esim. Tapparan 3. erän yv:llä syntyi niin paljon paikkoja, että niistä vaan pitää tehdä. Siis pitää tehdä - se on pelaajien vastuulla.

Minä haluan tässä kohta vapauttaa valmennuksen vastuusta ja ehdotan, että Leinonen hankkii pelaajan tai kaksi. Toisen on oltava sentteri, koska 4. ketjua ei uskalla peluuttaa. Olen Rautakorven kanssa samaa mieltä - ei tuota ketjua uskalla peluuttaa kovia vastuksia vastaan.

11 tykkäystä

@peterra näin. Juuri noin. Olet oikeassa.

En tykänny aikanaan, kun Jokerit osteli pelaajia mielin määrin, enkä todellakaan halua, että niin tekis Tappara.
On siellä pelaajia hommattu ja kokeiltu, ei auttanu. Vois kokeilla vaihtaa jotai muuta?
Jos vaihtais iltapäivän pasta-aterian Happy Mealiin, ni rupeiskohan pelaajatkin jo hymyilemään :thinking:

Joo kuten HTT on kertonut että sitä sentteriä on haettu jo pidemmän aikaa ja sellaista, joka jatkaa myös ensi kaudella.
Ehkä riittävän nopeaa sentteriä luistimella ei ole ollut Valmennuksen mielestä ollut saatavilla vielä? Lukuunottamatta Rauhalan ketjua, niin ei Tappara muihin verrattuna ole mikään erityisen nopea porukka luistimella.
Viitamaan pirun nopeudella liikkuva sentteri, kyllä tekis terää kokonaisuutta ajatellen ja tämä ei sulje pois kääntyvää päätä ja kentää näkevää sentteriä.

2 tykkäystä

Ihan muutama päivä sitten olit mun muistaakseni sitä mieltä, että Tapparan pelitapa on se ongelma. Mä en nyt pysy kyllä perässä, että mistä tässä nyt kiikastaa. En halua haastaa riitaa lainkaan, ihan vaan ihmettelen :roll_eyes:

Ihan muutama päivä sitten olin nähnyt useita pelejä, joissa pelitapa kiikasti putkeen. Ja pelitapa olikin pitkään ongelma, josta kielivät monet asiat kuten vaikka se, että Tapparalla oli ihan oikeita ongelmia ylittää keskialue ja luoda laadukkaita maalipaikkoja. Viimeisessä kolmessa pelissä ongelma ei ole ollut maalipaikkojen luominen. Katsomatta pelistä mitään hidastuksia / videoita on mahdotonta sanoa, onko mikään oikeasti muuttunut.

Ei välttämättä ole, mutta tällä hetkellä tämä rosteri juuri tässä muodossa tuottaa riittävästi maalipaikkoja suhteessa vastukseen tehdäkseen enemmän maaleja kuin he. Eli joko a) pelitapa on alkanut toimia ja pelaajat toteuttavat sitä paremmin tai b) valmennus on hieronut nyansseja, joka on johtanut suoraviivaisempaan peliin.

Tammikuun alussa Tappara ei päässyt koko pelissä ykkössektorin maalipaikoille eli kaikki vedot tulivat epätoivoisista kulmista. Tänään pelattiin riittävästi paikkoja aivan maalin eteen, joista nyt vaan laitettiin aika paljon ohi ja tuurikaan ei ollut puolella.

Koska olen väsynyt enkä jaksa alkaa nyt katsoa peliä tallenteena ei tule vielä kuvakollaasia, mutta olen täysin varma, että Tappara tuottaa tällä hetkellä laadukkaita maalipaikkoja enemmän kuin vielä muutama peli sitten. Erityisen silmiinpistävää on ollut KalPaa ja IFK:ta vastaan, että ollaan saatu tuotettua kauden keräilyharvinaisuutta nimeltä omalta alueelta alkavia ja jatkuvia - keskialueella ja hyökkäysalueella kiihtyviä hyökkäyksiä. Niiden tuottaminen on ollut vaikeaa tällä kaudella, mutta siitä täytyy olla tosi iloinen, kun niitä on nyt tullut.

4 tykkäystä

No mitä nää muut valmentajat tekee, ottaa fläppi taulun ja piirtää. Kutsuu joukon koolle ja luo uskoa. Ja lopuks vois heittää sen fläppi taulun jäälle nii nähtäs Jukaltaki edes jotai tunnetta. Kyl ku miestä on nyt sen 46 ottelua seurannu nii ei oo ihme, et tosta pelistä puuttuu tietty iloisuus, mikä esim viime kaudella oli.

1 tykkäys

Ilman muuta. Ei kyse ole nyt siitä, että pitäisi alkaa tutkia mitään tallenteita. Mun mielestä vaan kolme peliä tai viisi peliä on liian lyhyt otanta suurempien päätelmien tekemiseen, jos 40 peliä on näyttänyt muuta?

Mutta itse olen ehdottomasti sentterin hankkimisen kannalla myös.

1 tykkäys

@Battleaxe73 pelistä on vasta nyt löytymässä useampia rytmejä. Sitä on odotettu jo kauan ja jos uusia rytmejä löytyy tätä tahtia niin voi alkaa vastustajia pelottaa. Olen positiivinen! :slight_smile:

7 tykkäystä

Minä olen samoilla linjoilla. Kyllä ne käsien liikeradat löytyy, kun otetaan vielä orkesteriin yksi viulunsoittaja ja puikonheiluttaja.

16 tykkäystä

Jukka Rautakorpi saa liikaa kuraa niskaan siihen nähden, kuinka uusiksi hän on hallitsevan tuplamestarin pelin laittanut. Hän ei mennyt turvallisella ratkaisulla, vaan pyrkii kehittymään itse ja kehittämään muita. Lajin evoluutio etenee ja Rautakorpi päivittää omaa ajatteluaan pelistä. Moni haukkuu, mutta minä kehun, koska harvalla löytyy itseluottamusta lähteä rooliin, jossa on lähtökohtaisesti vain hävittävää. Ylivoimainen mestaruus olisi yleisön silmissä vain normisuoritus, mestaruus vain ok. Tulosurheilussa tärkeintä on tulos, mutta jos valitetaan tylsyydestä, on syytä nähdä ajoittain runkosarjassa myös tuloksen taakse.

24 tykkäystä

Tämä pelin uudistaminen on enemmän kuin yhden kauden tai yhden valmentajan juttu. Se että meneekö tämä “maaliin” niin tullaan näkemään. Kuitenkin rosterin pitää olla kykenevä vastaamaan muutokseen…mikä se nyt sitten ikinä onkaan.
Mutta se pelaa joka ei pelkää :slight_smile:

1 tykkäys

Onhan tässä Jukalla hiekan kaksipiippuinen tilanne. Syytetään ylivalmennuksesta ja luovuuden tappamisesta, samaan aikaan ongelma on myös se ettei piirtele fläppitauluun, vaan antaa pelaajien sopia.

4 tykkäystä

Eli siis otetaan orkesteriin viulunsoittaja-> SAVINAINEN ja puikonheiluttaja->RISSANEN, olis aikas messevä “BÄNDI”

Osa tuolla toisella puolella kirjoitteli että Jukka se vain nauraa.

Mä en nyt ihmettele sitä sillai vaan nostasin esiin kysymyksen jota aiemmin jo pyöritelty täällä. Jukasta o enemmän vissiin tullut, kasvanu, ottanu toisen roolin - kehuu pelaajiaan -miksi? Onko niin paljon ongelmia että huomaa ettei prosessissa auta huutaa?

Miksi nauraa ja läpsyttelee miltei high fivea pelaajien kans vaikka omas pääs ralli ja taululla turpa luvut? Se on nostettu esiin että potentiaalia piilotellaa ja tämä nauru voisi olla yksi merkki - no joo kaukaa haettu eikä kannata vetää siitä johtopäätöksiä.

Ehkä vain siellä on niin hauskaa ja haluttu ottaa semmonen lungi linja.

Toki en ole kaikkia pelejä Jukalta historias nähny niin en ole varma onko aiemmin naureskellu

Kylläpä tämä naurattaa minuakin, nimittäin tämä Rautakorpeen suhtautuminen. Nyt kun siellä ollaan rennompia ja yritetään ehkä niin helpottaa pelaajien tekemistä, niin toki heti väännellään “naureskelusta” vaikka mitä teorioita - negatiiviseen sävyyn. Aina löytyy jotain.

Eikä tämä ollut Maikille osoitettu siis mitenkään.

4 tykkäystä

Ei hätää, none taken vai kuinka ne jenkit sanoo.
Kiva vain kun on vakavas paikas ja lajis hauskaa. Ja voi olla että Otso heitti jotain mahtavan kovaa settiä johon Jukka naureskeli että pojupoju :)))

No eteenpäin- ongelmia on ja petkeles jonsei niitä korjata niin mummo ei liiku lumesta minnekään ennen kesää.

Yksilöt, valmennus, Tampere ja muu Suomi hereille - siä pelataan.

1 tykkäys

Olen itsekin kiinnittänyt huomiota siihen kuinka levollisen oloinen koko valmennusjohto on ollut otteluiden aikana. Ehkä he tietävät enemmän kuin me. Olisko joukkue oikeesti treenannut kauden aikana fysiikkaa niin kovaa et paikat on ollut enimmäkseen jumissa, jolloin on ollut vaikea toteuttaa uusiutunutta pelitapaa.