Jukka Rautakorpi - Tapparan päävalmentaja 2017-20

Jospa se valmennusjohto onkin täynnä äärimmäisiä realisteja: “Tässä seison enkä muuta voi”. Parempi ottaa lunkisti, ei se hätäilemällä tai hermoilemalla parane. Ehkä pukukopissa nähdään ja kuullaan jotain muutakin. Ei kaikkea vieraiden nähden. Eikä turhia kohukuvia medioille.

Olen siis aidosti mielissäni, että pelaajilla ja valmennuksella ei kiristä vanne päätä. Nauru ja levollisuus stressaavissakin tilanteissa on hieno kyky.

Myönnän, että osassa edellistä tekstiäni aiheesta, oli myös sarkasmia. Mutta koska me kannattajat suhtaudumme peliin vain sen kautta mitä me näemme, eli pelin, emmekä tiedä mitä arjessa tapahtuu, niin tuollainen naureskelu vaikuttaa ulospäin hieman ylimieliseltä tai näyttää siltä kuin oltaisiin välinpitämättömiä.

Hienoa, että tunnelma rosterissa on noin rento.

Lainaan tähän ensiksi @Miksa :n viestin Peltolan ketjussa. Tässä siis juttua Peltolan kommenteista 957:n haastattelusta tältä päivältä.

Sitten lainaan itseäni tähän ketjuun aikaisemmin kirjoittamastani viestistä.

Ja lopuksi totean, että aina voidaan huudella, että ei ole faktaa. Jokainen voi itse miettiä, että onko jutuissa mitään perää vai huudellaanko vain.

Kuka sitä kissan häntää nostaa, jos ei kissa itse.

Yksi kirjoittaja tekisi tähän mieli tägätä, mutta antaa olla.

Kysymys. Voisi yhtä hyvin mennä pelitapa-ketjuun tms. mutta kysästään nyt täällä kun mututuntumalla luulen, että päävalmetaja tästä vastaa.

En ole huomannut seurata ketjujen peluutusta kovinkaan tarkasti. Kysymys kuuluukin; kuinka paljon Jukka/Tappara peluuttaa tiettyjä ketjuja jotakin tiettyä vastustajan ketjua vastaan vaihtoedun ollessa Tapparalla? Esim. ykkösketju prässäämään vastustajan nelosta vastaan, nelosketju rouhimaan nopeus pois vastustajan ykköseltä jne. Vai peluutetaanko vaan jollakin tietyllä syklillä, 1-2-3-4-1-2-3-4-jne. sen tarkemmin vastustajan peluutukseen reagoimatta? Jos siis ei huomioida yv- ja av-pelaamista.

Kysyn siis ihan mielenkiinnosta, ei vaan ole tullut kiinnitettyä tällaiseen seikkaan huomiota. Ei ole edes mielipidettä asiasta, kunhan tuli mieleen kun eilen radioselostuksia kuunnellessa selostaja mainitsi moisesta täsmäpeluutuksesta jonkin ottelun yhteydessä.

@Anselmo ei Rautakorpi mun mielestä tällä kaudella ole paljoa peluutellut. Enemmänkin se, että nelosketju saa ekan erän yleensä säännöllisesti vastuuta ja pelin edetessä (yleensä tokan erän puolessa välissä) nelonen penkitetään loppupeliksi. Eli käytännössä nelonen saa minuutteja n. 1,5 erää ja sit ei enää juurikaan.

Tästä voi käydä keskustelua Rautakorven ketjussa, mutta tämä on yksi tapa peluuttaa ja perin yleinen. Tapola peluutti paljon tasaisemmin kuin Rautakorpi ja vaihteli ketjujen marssijärjestystä jonkin verran. Rautakorpi ei juuri muuta marssijärjestystä vaan vaihtoehdot tappiolla on yleensä aika selvät: nelonen ei pelaa ja muut pelaa kohtalaisen tasaisesti.

Tuntuu ettei täällä mitään muuta nykyään olekkaan kuin Rautakorven ja pelin kritisoijia. Uskalluksesta se ei kyllä ole ollut kiinni. Täällähän on ”potkut” ketjukin avattu.

Voimalle on aina vastavoima. Negatiivisuus<->positiivisuus. Realismi<->fantasia.

Kyllä täällä on pari nimimerkkiä jotka eivät sulata pienintäkään kritiikkiä koskien Rautakorpea - kaveri on melkein kuin pyhä lehmä intialaisille

Väki joka raahautuu hallille ovat loppupeleissä ne ihmiset jotka kustantavat tämän lystin, silloin on myös oikeus kritisoida jos homma ei miellytä

Rautakorpi on hankala tapaus Tappara-kannattajille. Rautakorpea on saanut haukkua, hakata, potkia keittää padassa ja kierittää tervassa ja höyhenissä koko uransa ajan. Niin palstoilla, taksijonoissa, kuin mediassa. Ketään suomalaista valmentajaa ei ole mollattu syyttä niinkuin Rautakorpea. Ja suurin syy on vielä persoonassa, ei kyvyissä. Siksi jotkut ihmiset asettautuvat puolustusasemiin heti kun Rautakorpea syytetään tai edes kritisoidaan. Tämä on hyvä muistaa.

@tatesulo aivan loistava kommentti. Se on tosiasia, että näin on ollut ja tulee aina olemaan. Erikoisinta on vielä se, että Rautakorpea saa oikeasti lyödä vuodesta toiseen kuin vierasta sikaa niin omien kuin muidenkin puolesta. Enpä oo enempää nähnyt koskaan kohtuutonta kritiikkiä kuin viime vuoden U20-kisoissa.

Ja edelleen. Ei kukaan KIELLÄ esittämästä kritiikkiä Rautakorpea TAI Tapparan peliesityksiä kohtaan.

Pitää vain hyväksyä se, että joku tulee puolustamaan niitä. Se EI ole kritiikin kieltämistä.

Tämä kina ei kuitenkaan etene,eikä tuo asian tiimoille mitään uutta.

En tarkoittanutkaan sinua Veli Miksa, vaan paria muuta nimimerkkiä. Vaikka kuinka perustelisi jotain Rautakorven tapaa toimia, niin nämä muutamat älähtävät joka h…n kerta. Samalla täällä kritisoidaan jatkoaikaa iänikuisesta jankuttamisesta, tämä ikuinen kritiikin kieltäminen jos mikä on jankuttamista

Ainakin minun puolestani saa kritisoida, mutta haluan myös ymmärtää ja olen viime vuosina jälleen saanut huomata, kuinka kaikki kauden harmitukset voi kadota viimeisen finaalin jälkeen. Lisäksi tiedän, ettei nykyisellä menolla Rautakorpi tule potkuja saamaan Tapparasta. Kritisoida sopii ja perustella kritiikki, siihen sitten voi esittää eriävät mielipiteet halutessaan itse kukin. Rautakorpea enemmän mainitsemassasi asemassa on Jussi Tapola, pidetään automaationa, että lähtisi valmennushommiin ja saisi pytyn kuin itsellään, koska teki niin kahtena aiempana keväänä. Äärimmäisen kovia koutseja molemmat, jotka parhaimmillaan saavat joukkueensa pelaamaan pirun hyvin. Lisäksi on hyvä muistaa, että Rautakorven ansiosta Tappara nykyisessä 5 finaalipaikan letkussa on.

Taasko täällä joku horisee, että ei saa kritisioida. En ole huomannut, että ei saisi. Mutta jos on vahvoja mielipiteitä, niin ei kannata olettaa, että niihin ei joku heitä eriäviä mielipiteitä.

Itse olin ensimmäisiä jotka tämän kauden pelitapaa kritisoi, mutta olen myöskin puolustanut Rautakorpea ja joukkuetta.

Minusta ongelma ei suinkaan ole se, etteikö Rautakorpea saisi kritisoida. Mielipideilmasto vaan on täällä sellainen, että pelitavan kritisointi otetaan täällä kritiikkinä Rautakorpea kohtaan. Kiireisimmät iskevät jo persoonaankin kiinni. Joku sanoi tuossa taannoin minulle otteluseurannassa, että sille on olemassa syynsä, miksi Rautakorpi valmentaa ja minä huutelen totuuksia palstalla.

Tuossakaan kommentissani en maininnut Rautakorpea mitenkään vaan kritisoin pelitapaa. Tämä tulkittiin automaattisesti kritiikiksi Rautakorpea kohtaan ja juuri tästä @DelJampe tuossa taitaa puhua. Eli nämä isketään takaisin naamalle.

Suurin osa Rautakorven puolustajista taas kaivaa argumenttipankista aina sen saman laulun: “Mutta sarjataulukossa ollaan kolmentana.” On vähän paha käydä keskustelua kenenkään kanssa, jos toinen puhuu aidasta (pelistä) ja toinen puhuu aidan seipäistä (ihmisistä.) Tämähän se ongelma täälläkin on.

Pelitapa on pääosin Rautakorven vastuulla.

(Tuoppi) #1474

Sana on vapaa ja kaikki saa esittää mielipiteensä asiasta kuin asiasta. Ongelma on se kun joku kirjoittaa oman näkemyksensä niin se otetaan totuutetena asiasta. Tää on vaan jääkiekkoa ja elämä jatkuu tuli mesturuus tai ei. Aika moni on tottunut menestykseen ja sitä odotetaan joka vuosi mikä sinänsä ei ole väärin, mutta mikään ei kestä ikuisesti. Näin vanhana pieruna muista vielä 80-luvun menestyksen ja sen kuinka paskaa oli 90-luku. Nyt ollaan vielä onneksi kaukana siittä.
Oman mielipiteenä pidän Rautakorpea juuri oikeana valmentaja näiden menestysvuosien jälkeen, koska tässä olisi voinut käydä todellinen ulospuhallus. Saa kommentoida.

Pelitapa on suunnitleman osalta Rautakorven vastuulla. Toteustahan me päästään vaan arvioimaan ja sitä toteutumaa kun arvioi niin on vaikea tietää, pitäisikö syyttää pelaajia vai valmennusta. Kritiikki osuu ihan yhtä paljon sekä suorittajiin että suunnitelijoihin.

Kuitenkin se, että kritisoi pelitapaa, johon vedetään herkästi täällä “on yhtä kuin” -merkki siihen, että haluaa Rautakorvelle potkut, on yksinkertaisesti väärin.

Se mikä sinulle tuntuu olevan mahdoton käsittää, on se, että puhut jatkuvasti kuinka tällä pelillä ei pärjätä pleijareissa. Sinne on vielä aikaa ja runkosarjan tarkoituksena on selviytyä sinne pudotuspeleihin. Peli on aina suhteessa vastustajaan ja omaan tilanteeseen, onhan Rautakorpi ennenkin tullut sijoilta ynnä muut finaaleihin, jopa mestariksi. Nyt voi arvostella pelitapaa, Rautakorpea tai vaikka molempia, mutta hölmöintä kritisointia on, ettei tällä pelillä pärjätä siellä ja siellä. Siihen varsin hyvä vastaus on tuo, että ollaan sarjassa sijalla 3.

Se menee argumenteilla aika samaan kategoriaan kuin se argumentti, joka omassa kommentissasi seuraa välittömästi tuon jälkeen:

Sinä perustelet sen, mitä tapahtuu playoffseissa sillä, mitä on tapahtunut joskus. Minä perustelun sitä, mitä tapahtuu playoffseissa sillä, mitä on tapahtunut nyt ja tapahtuu juuri nyt. Yhtäältä kiellät minua tekemästä asiaa x ja sen jälkeen itse esität täysin saman argumentin toisin päin.

(Tuoppi) #1478

Aivan oikein Juissi27. Ensinnäkin pleijareissa peli muuttuu täysin runkosarjaan verrattuna, saa estää, painia,vääntää vaikka mitä. Jukan systeemeillä ollaan ainakin tähän asti pärjätty ihan hyvin.