Jukka Rautakorpi - Tapparan päävalmentaja 2017-20

Otan vielä kerran kiinni tuosta argumentointilogiikasta:

Jos minä ennustan tulevaa ja playoffseja sen perusteella, mitä näen pelissä juuri tänään ja olen nähnyt tällä kaudella 51 peliä tähän mennessä niin se on väärin ja sen @Juissi27 hieroo mun naamalle tuossa ylhäällä kuten itse näen tekstistä.

Samaan aikaan hän itse kaivaa esimerkin siitä, mitä on tapahtunut joskus 2000-luvun alkupuolella, jolla ei ole yhtään mitään tekemistä tämän päivän tai tulevan kevään kanssa. Ihmisen heikkoutta on kumpikin: minun heikkouteni on se, että yritän näkemäni perusteella ennustaa tulevaisuutta ja se voi mennä iha päi sitä itseään.

Mutta yhtä paljon päin prinkkalaa menee se, kun ajatellaan, että menneisyys olisi jonkinlainen argumentti tulevasta. Se, miten Rautakorvella on ennen mennyt playoffseissa ei liity mitenkään tähän kauteen tai siihen, mitä tulee tapahtumaan playoffseissa. Se on argumenttina yhtä heikko kuin omani; ei siis edes vasta-argumentti.

@Tuoppi laittoi mainion kommentin. Se vaan tahtoo mennä niin, sykleissä, että jos on lennetty korkealla ja kauan, jossain vaiheessa alkaa kunnon sukellus. Ja mitä korkeammalla on liihoteltu, sitä pidempään kestää vaikeat ajat. Kyllähän tässä oli ennen kauden alkua hyvät saumat alamäelle - mutta tällä kertaa siihen varauduttiin mielestäni todella hyvin. Rautakorpi valmentamaan ja pelaajamateriaali kovalle tasolle. Eteenpäin pyrkiviä, kunnianhimoisia pelaajia.

Pelitapakritiikki on hyvä juttu. Siihen liittyvät itkut ei. Entä eikö teille koskaan tule mieleen esim. se, että Rautakorpi ei VARMASTI ole tyytyväinen tämän kauden peli-ilmeeseen? Ja että Jukka on aina vaatinut itseltään maksimia. Jos ei ole ollut tyytyväinen itseensä tai ei ole nähnyt itsellään onnistumisen edellytyksiä jatkoon, on lähtenyt! Sanon vaan, että osaamista on, kunnianhimoa on, ja jos tämä kausi jatkuisi vaisuna loppuun asti päättyen epäonnistumiseen playoffeissa, Rautakorpi vetää siitä vahvat johtopäätöksensä - joka näkyy pelitavassa ensi kaudella tai oven käymisenä. Siispä potkuja on turha huutaa, kun valmentaja hoitaa sen tarvittaessa itse.

Olen edelleen vahvasti sitä mieltä että Rautakorpi oli oikea valinta. Mutta toinen juttu on taas se, että tällä kaudella meillä on ollut yksi ISO pelaaja hyökkäyksessä, viime kaudella niitä oli kolme plus Lajunen. Henkisen puolen juttuja nämä ovat hyvin suuresti tässä vaiheessa. Kestääkö yksilöiden kantti ja tuleeko sieltä se steppi molempiin, mentaalipuolelle ja kentälle? Näkisin että neljän nihkeän voiton jälkeen mahdollisuudet kynnyksen ylitykseen ovat jo kohtalaiset. Nyt olisi hienoa ottaa vielä viides hikinen voitto lauantaina Pelicanseista. Mutta nuo Olympialaiset vähän häiritsee kieltämättä. Katsotaan.

(Kolonia) #1482

Noin lukutaidon pohjalta ei pitäisi tuottaa kenelläkään kovin suuria ongelmia erottaa pelitavan ja -esitysten kritisointeja ym. asiaväitteitä ja -argumentteja henkilöä vastaan hyökkäilyistä. Pidetään nuo ihmeessä erillään?

Silti myös tuota jälkimmäistä toisinaan esiintyy, rivinvälien lisäksi ihan riveilläkin, ja monissa keskusteluissa. Mukavampi tässä tapauksessa olisi, kun pysyisivät edes vaikka siinä yhdessä mankumisketjussa?

Itselleni ainakin aivan sama, onko sylkykuppina Rautakorpi tai joku muu valmentaja / pelaaja; vastareaktiot heräävät joka tapauksessa.

Toki lopuksi täytyy todeta ketjun aiheeseen, että onhan se nyt velmu mieheksi, kun melkein vuodesta toiseen on paitsi käytännössä kaikkien vastustajien ja näiden fanien, myös ilmeisesti jo jokusten omienkin kannattajien ihon alla… :grin:

(Palstan virallinen maskotti) #1483

Ollaan viiden ottelun voittoputkessa! Voitot olleet aika niukkamaalisia mistä tulikin mieleen seuraava juttu, joka perustuu osin mielikuvaan.
Rautakorven valmentaessa viimeksi Tapparaa Metsolan ollessa maalivahtina tuntuu että voitot olivat usein juurikin tällaisia ”2-0” ”2-1” ”3-1”. Tänäänkin olisi kuitenkin ollut mahdollisuus voittaa vaikka ”6-0” mutta pelaajat eivät saaneet vain paikosita sisään, niinpä tästäkin tuli ”2-0”.
Eihän se Rautakorven syy ole, että pelaajat eivät pistä kiekkoa maaliin, mutta kuitenkin tuntuu että tämä trendi vähämaalisista voitoista on vahvasti Rautakorven tavaramerkki.
Joten, vaikka Jukka niitä kiekkoja siellä ei olekaan ohi räiskimässä, niin silti jotenkin tämä tehottomuus kumpuaa sieltä penkin takaa. Vai kumpuaako?

(#TeamRosolli) #1484

Toisaalta 12–13-kaudella tehtiin sarjassa eniten maaleja ja seuraavalla kaudella 2. eniten. Etten nyt ihan tiedä mistä puhut.

Toki itsekin käytän tätä “kliininen 3–0 on taattua Rautakorpea” -heittoa aika usein.

(Varman päälle) #1485

Jos oikein ymmärsin niin perjantain pääottelun Tappara-TPS yhteydessä tulee enemmänkin “tyranni” (:smile:) Rautakorven ajatuksia. Kannattanee katsoa ja kuunnella.

Katsoinkin vasta näin jälkikäteen tuon Rautakorven haastattelun tuolta KalPa-Tappara-pelin alusta. Mielenkiintoista sanon mä. Jos pelaajien osallistaminen on tuottanut tällaista peliä tähän mennessä niin vaadin kohta koutseja ottamaan isompaa roolia. :smiley:

(Varman päälle) #1487

Perjantaina kun tulee (?) kaiketi tuo koko haastis niin veikkaan, että P.Sihvonen tyrmää tuon toiminnan epävalmentamisena ja Tiku/Taku ei usko sanaakaan, kun Tapparan koppi on niin ahdistunut.

Tämänpäiväisen matsin erätauolla tuli Jukan haastattelu, jossa hän puhuikin varsin viisaita.
Sanoi muun muassa sitä, että valmennus on tällä kaudella tehnyt asiat vähän eri tavalla kuin ennen, ja joukkue on saanut poikkeuksellisen suuren äänivallan mm. pelitavassa. Menty siis enemmän pelaajien ehdoilla.
Jos saisin nyt esittää Rautakorvelle toivomuksen, niin toivoisin, että luojan tähden, lopettakaa se nyt heti ja ota ohjat omiin käsiisi!
Luotan siihen, että Rautakorpi on edelleen yksi Suomen parhaista päävalmentajista, mutta olen kyllä hyvin huolissani tämän uuden kokeilun kanssa.

Tässä viesti, joka jokaisen tällä palstalla tulisi lukea. Ollaan aivan asian ytimessä!

(Varman päälle) #1490

Itse näen tässä tyylissä posia tiettyyn pisteeseen asti. Nyt tuo piste näytettäisiin kyllä ohitettaneen. Samat ongelmat olleet kaudet alusta lähtien. Jotenkin tuolla kentällä paistaa jatkuvasti se, että Tappara ei pelaa riittävän laadukkaasti viisikkona. Yksilötaito ja ratkaisut riittävät varsin pitkälle, mutta kärkipeleissä ongelmat korostuvat. JR nyt homma haltuun.

Kun Jukkaa kuunteli, tuli hieman epävarma olo. Enää pitkään aikaa ei ole tuntunut siltä, että ylikontrolli- tai ylivalmentaminen olisi nykyjoukkuetta rasittavana vaivana vaan eräänlainen Törmänen-ilmiö pikemminkin. Onko touhu ollut liian demokraattista? Johtajuus ja suunta kun asiat eivät ole menneet odotusten mukaisesti. Onko Jukka ollut liiaksi demokraattinen ja pitkämielinen joukkueensa tekemisessä? Aiemmin Jukka on penkittänyt tarvittaessa ykköskategorian miehiä mutta ainakaan vielä näin ei ole tapahtunut.

Kaikki ei oo posia. Nyt otettava pelaajienkin homma haltuun ja sanottava Jukalle että lets go back to träppi ja voltti lähdöt omista. Lihaa vaikka tilli semmosta maalille ja karoja sisään

Haastatelusta paistoi läpi, että siinä rivien väleissä vastataan Jukan korviin asti kantautuneeseen kritiikkiin jähmeästä johtamisesta ja tylsämielisen ilmapiirin luomisesta joukkueeseen. Sanomalla televisiokameralle, että pelaajat ovat saaneet valtaa päättää pelitavasta, on luonnollinen seuraus, että arvostelijat kääntyvät vaatimaan Jukalle lisää valtaa. M.O.T.

(Varman päälle) #1494

Niin, pitäisikö siellä valkkujen kanssa istuvien pelaajien nyt todeta: Tää ei nyt ihan toimi. Ottakaa te homma haltuun.

Tokihan viime keväänä pelaajat itse ideoivat ja harjoittelivat variaatioita Ilveksen myrkyllistä tolppakarvausta vastaan.

(「LIVE IS LIFE」) #1495

Pelakkaa pojat. Siltä tuo näyttää. Ihan kuin ei olisi sovittu mitään yhteisiä juttuja, vaan ajatellaan, että ollaan niin tosi hyviä, että vapaa kaveri löytyy itsestään.

Haisee vähän kuin viime vuoden Kärpiltä ja Suikkaselta. Antaa poikien pelata -kiekko ei oikein toiminu.
Oli niin lähellä, mutta silti niin kaukana, että olisi toiminut.

Lienee selvää, että vaihdetta pitää nykyisestä ihan selvästi vaihtaa suuremmalle. Tällä tyylillä ei lopputulosta ole paljoa luvassa. Mahdotonta tulos ei ehkä ole mutta herääminen täyteen läsnäoloon ja peliin on menestyksen ehto. Mikään näennäinen, puolittainen tai alibimainen tekeminen ei riitä. Jukan vastuulla on herättää nämä edelleen nukkuvat.

(「LIVE IS LIFE」) #1498

TPS:hän pelaa oppikirjamaista meidän peliä, jonka Rautakorpi on alun perin kehittänyt. Yrittääkö Jukka siis tässä kertoa, että vaikka olisi millaisia nimimiehiä, niin pojat pelakkaa:lla ei voi voittaa?

Olin jokunen vuosi sitten jo sitä mieltä, että vapaudet pelaajille tällä tasolla ei tule toimimaan. Valtaosa möykkäsi Jukan konemaisesta pelitavasta ja haukkuivat tylsäksi jne. ja vaativat vapauksia pelaajille. Taas valitetaan. Koittakaa nyt päättää jo…