Kahvi ja kahvinkeittimet

Jostain luin suodatinpussin huuhtelusta ja joskus se tulee tehtyä. Mutta ei läheskään aina. Ja toistaiseksi on Moccamasteriin vedet laitettu omalla pannulla. No, vissiin on sitten se seuraava laite missä uusi käytäntö tulee vallalle. Nyt lienee myöhäistä rypistää.

Dolce Gusto meilläkin on, kun se lahjana tuli. Manuaalinen kun on, niin itse olen pääbarista. Vaimolle keittelen joskus “palkinnoksi” jostakin. Ja sitten joskus joillekin yksittäisille vieraille. Ovat kyllä yleensä tykänneet. Kaapissa on varmaan puoltatusinaa erilaista kapselia. Lungoa tulee aika usein tehtyä. Americanoa enemmän moni vieras on tykännyt Zoegasista. Se on joku “Mollbergs blandning”. Harmi kun ei ole Lidlin valikoimissa, on joutunut tilaamaan esim. Powerin kautta. Latte macchiatoa tai Cappuchinoa teen tosi harvoin, mutta kyllä nekin onnistuu. Ja vaimo antaa kiitokset. :wink:

Eilen Tampereen joulutorilla tuli Tampereen paahtimon kojulla maistettua etiopialaista Sidamoa. Olipa muuten hyvää ja kuulemma kovin vatsaystävällistäkin. Paahtoaste 5/5 eli varsin tummaksi paahdettua. Niin mainiota oli, että piti sitten ostaa ihan mukaankin. On kuulemma tuolla kojulla nyt edullisempaa kuin heidän kivijalkakaupassaan. Poiketkaapa siis torilla!

4 tykkäystä

Ostin itselleni taannoin sähkökäyttöisen kahvimyllyn ja nyt on ollut kyllä kovassa käytösää kyseinen härveli. Olen ostellut hiukan erilaisia papuja ja maistellut parin kaverin kanssa noita keitoksiani, niin kyllä se Lavazzan Rossa on saanut monien suupielet maiskuttamaan. Se on kyllä hävyttömän hyvää kahvia. Hintaahan sillä tietysti on hiukan enemmän kuin normikahvilla mutta ei haittaa. Toinen mihin itse tykästyin uutena tuttavuutena oli Gigantista heräteostoksena hankkimani Noir Gourmet…on ilmeisesti Hollantilaista kahvia ja paahto tuossa oli kolmonen.

Mahtaakohan täällä kenelläkään olla kokemusta tuollaisesta kahvikoneesta, jolla pystyisi espresson ja caputcinonkin vääntämään? Tässä yksi esimerkki:

3 tykkäystä

Puolisen pakettia tuota Lavazzan Rossaa nyt hörpitty kun oli pakko kanssa kokeeksi ostaa.
Normaalisti tämä paahtoaste on pikkusen liikaa mutta tässä tapauksessa ei ollenkaan.
On kyllä ensiluokkainen tuote. Pari keittokertaa vaatii että pääsee kunnolla makuun mutta nyt on vaikea nimetä parempaa.
Tältä palstalta saa hyviä vinkkejä asiaan kun asiaan!

2 tykkäystä

Jaahas,saatu sitten tälläinen tutkimus aikaiseksi. Mulla ainakin ylittyy työpäivänä raja ja pahasti.

ehdoton päiväraja kahvinjuonnille on viisi kuppia päivässä

Jotta maailma pysyisi tasapainossa niin mulla jää alle.
Nykyään tulee juotua todella harvoin töissä kahvia.
Helpotti tupakkalakkoa kun vähensi kahvin juontia.

Pakko sanoa tämän Paulig Mundo olevan aivan hemmetin hyvää kahvia. 5€ paketti maksaa kaupassa ja kyllä on sen arvoista. Onko joku muukin maistanut?

https://www.paulig.fi/kahvit/mundo/paulig-mundo?gclid=EAIaIQobChMIsMXNopjU4gIViemyCh2ivw1EEAAYASAAEgJ5ZfD_BwE

Linkki vie kyseisen kahvin sivulle.

5 tykkäystä

On suosikkikahvini. Hinta/laatu on mielestäni paras.

Nimenomaan. 5e kyseisestä paketista ei ole mitään. Tätä kun eka kerran mastoin, eipä ole muuta kahvia enää tullut juotua. Kerma pisaran kanssa voisi olla melko hyvä!

1 tykkäys

Pauligin Brazil on suosikkikahvini ja sitä löytyy kotoa aina. Ostaisin Gevaliaa mutta se poistu aikanaan Suomesta joten siirryin Braziliin.

2 tykkäystä

Sellainen kuin Pausa, italialaistyylinen kahvi valkoisessa paketissa, on hyvää myös. Sitä olen juonut eniten viime aikoina.

Juon kahvia nykyään vähän eikä hintaa siksi tarvitse niin paljon miettiä. Tulee ostettua myös italialaisia kahveja 250 gramman paketeissa. Niistäkin riittää pitkään. Yhden hengen taloudessa.

4 tykkäystä

Joo, Mundo on kyllä todella hyvää kahvia…itse ostan papuina tuota ja jauhan itse. Suosittelen muillekkin jos ei ole maistanut. Samoin tuo Meiran italialaistyylinen Segafredo Zanetti: Pausa on hyvää kahvia myös ja itseasiassa molemmat paahdot kakkonen ja nelonen on maistunut meillä.

1 tykkäys

Montako kupillista kahvia tulee normaalista 500 gramman kahvipaketista?
Minä en tiedä tarkkaa lukumäärää, mutta monta siitä tulee.
Jos säästää euron, kaksi tai jopa useampia niin onhan se sitten mukava juoda kaikki ne useat kahvikupposensa pahaa kahvia.

Tästä elävä esimerkki.
Se kaveri joka maksaa mun palkan, osti aikanaan töihin aina sitä kaikkein halvinta kahvia ja se ei sopinut kenenkään suuhun.:zipper_mouth_face::zipper_mouth_face::zipper_mouth_face:

2 tykkäystä

No mitä se hyvä kahvi on? Entä huono kahvi? Mulla oli joskus työkaverina kahvittelija, jolle ei kelvannut kuin pikakahvi. Sillä oli oma purkki pikakahvia,mitä se sitten joi. Olen joskus jossain reissussa maistanut,hyi!!!

Puolen kilon paketista saa noin 70 kupillista (7g / kupillinen (1,25dl). Itellä 2 dl:n muki, joten noin 30 mukillista. Sitten jos laittaa mitat summittaisesti (vettä lorauttaen ja kaffetit kaataen pussista) niin riittää pussillinen myös määräämättömän ajan.

4 tykkäystä

Keittimenä Moccamaster ja kahvina Juhla Mokka.

3 tykkäystä

Sama perinteinen yhdistelmä löytyy meiltäkin ja kahvi on suuhun sopivaa.

Pimpelipom @Desperado
Lidlin halvin kahvi sellaisessa punaisessa paketissa ei ole hyvää.

1 tykkäys

Lavazzan Rossaa on tullut juotua jo kohta 10v enkä vaihda. Muutaman kerran olen joutunut kaupan valikoiman vuoksi kokeilemaan jotain muuta enkä ole löytänyt parempaa. No sanotaan että Havaijilainen Kona-kahvi maistuu myös, mutta sen saamisen kanssa on joko hankaluuksia tai sitten hinta on luokkaa naurettava.

Vihjeenä Rossan juojille että kannattaa ainakin silloin tällöin tehdä se mutteripannulla, tulee vielä parempaa.

3 tykkäystä

Mulla on muuten Porschen kahvinkeitin. Tehoja on riittävästi, kahvinkeittäjä kiihtyy nollasta sataan alla kolmen sekunnin.

1 tykkäys

Kommentoin vielä tätä vesiasiaa. Itse vain huutelen pannun käytön jälkeen aina kylmällä vedellä, pesen sen aika harvoin. Kaadan aina vedet keittimeen samalla pannulla. Nyt on käytössä ollut 15v sama Moccamaster, eikä siinä ole edelleenkään mitään vikaa, ei edes ulkoisesti. Vesisäiliön puhdistan ehkä 2v välein, eikä siinä ole edes tummentumaa. Kerran olen puhdistanut keittimen sisäisesti siihen tarkoitetulla aineella.

Eli en oikein ymmärrä tätä vesiasiaa. Tai sitten kyseessä onkin vesijohtoveden laadusta riippuva juttu eikä niinkään pannun käytöstä.

1 tykkäys

Kahvipavuissa on yllättävän paljon rasvaa, muistaakseni n. 10 %. Varsinaiseen kahviin tuosta päätyy kuitenkin, hyvin hyvin pieni osa. Suurin osa jää suodattimeen, mutta osa jtarttuu pannuun ja palaa siihen kiinni. Nuo rasvat eivät maistu hyvältä, ne härskiintyvät ja palavat. Siksi ei kannata kaataa vettä säiliöön pannulla.

Veden laadulla toki on paljon enemmän merkitystä, mutta siihen on vaikeampi vaikuttaa. Kalkki kerääntyy keittimeem ja siksi kannattaa aina välillä pestä keitin sille tarkoitetulla aineella.

Makuvivahteet ovat hiuksenhienoja, maku vaihtuu ja voimistuu pikkuhiljaa ja sitä on tutussa keittimessä ja kahvissa,jota juo päivittäin, käytännössä mahdoton erottaa. Kuitenkin, jos maistat samaan aikaan kahvia joka on keitetty tuliterällä keittimellä ja 2 v. vanhalla pesemättömällä, niin eron huomaa selkeästi. Kannattaa siis käyttää erillistä mitta-astiaa.

1 tykkäys