Kalastus

Taas tuhunattiin noitten kaa 3 tuntia. Ja jälleen 6 kuhaa ja 2-3 kilon hauki, jota en viittiny punnita. Siitä tulee isona haukipullahauki. Verkkojen kanssa meni varmaan 1,5 h. Ne oli pakko ottaa ylös, olivat tuhannen mutkalla. Se saakutin Feteasca pullo jäi rantaan, ku mentiin vesille. Lokit oli juonu sen, ku tultiin takas. Päissään huutelivat ja v…livat.

Taas on niin isoja kaloja, etteivät mahdu linjoille. Pitäs vissiin taas vetää omat piuhat. Soosi, lähetkö kaveriksi.
Lähettää…

3 tykkäystä

Ei tarvi perhoa. Esim. KUF2, joka on Kuusamon Uistimen viehe, kelepaa ihan saakutin hyvin harrille.

2 tykkäystä

Minulle harjus on hyvin tuttu, joten kirjoitanpa siitä tällaisen kalamiehen infopaketin.

Harjuksia löytää avovesiaikaan virtapaikoista: kosket, nivat, suvannot ja salmet. Yleensä ovat mieluummin niskalla tai loppuliu’ussa, mutta miehittävät varsinkin isomman taimenen poissaollessa koskien kiventakusia. Umpilammilla ovat usein lähellä rantaa, jopa rantapenkan alla. Järvillä myös karikot ovat hyviä paikkoja, ja myös rannan tuntumassa harjuksia liikkuu. Ei siis ole syvänteiden kala.

Suosituissa kohteissa eivät hätkähdäkään melua ja metelöintiä, ja mitenkään valtaisan varovaisia eivät mielestäni ole erämaisillakaan paikoilla, jos vaikka taimeneen verrataan. Esimerkiksi velipoika sai ennätysharjuksensa (54 cm) lohenkalastuksen sivutuotteena, kun pudotti perhon viereensä n. metrin päähän.

Hyvänä päivänä riittää, että perho tai lippa/pieni vaappu käy harjuksen näkökentässä, ja se syöksyy tyydyttämään nälkäänsä. Huonona päivänä perho pitää uittaa pitkälti naaman eteen, ja silloinkin väliä on lähinnä perhon koolla, ei niinkään värillä tai mallilla. Huononakin päivänä, vaikka vieläpä sataisi, voi harjuksen saada vaikka pintaperholla, jos se vaan osuu suoraan nenän eteen. Surkea päivä on ollut kerran - silloin harrit väistelivät perhoja, ja vasta kolmas tarjokas alkoi kelpaamaan.

Todella harvoin kalastan tarkoituksella harjusta, vaan niitä saa yleensä taimenen-, lohen- tai siiankalastuksen, joskus jopa hauenkalastuksen sivutuotteena. Toki, harjus on siinä 48-senttisestä ylöspäin oikein hauska kala siiman päässä. Jotkut puolimetriset vetävät kuin kolmekiloinen lohi.

Jos isoja harjuksia mielii, niin suunnaksi kannattaa valita Ruotsin, Norjan, käsivarren tai pään lappi. Kuusamosta ei enää nykyään isoja harjuksia saa, kuten ei isoja taimenia tai siikojakaan.

5 tykkäystä

Oltiin kerran Partakossa Inarijärvellä kalahommissa. Minulla oli juurikin tuo Kuf2 siiman päässä. Inarijärvellä on aika pudas vesi. Oli kiva kattoa, kun harjukset uivat vilikun perässä ja nappasivat kiinni.

3 tykkäystä

Meillä Visuveellä verkolla kuhat nostetaan toukokuussa, keskikesä on hiljaista ja vasta elokuun loppupuolella alkaa taas tuleman, mutta toukokuu on kuhamiehen kuukausi.

2 tykkäystä

Inarijärvellä on kivoja harjuksia, juu. Sieltä on noussut meikäläisen ennätyssiika ja -harjus. Ensin mainittu asetti vaa’an tasan kahteen kiloon, jälkimmäinen mittanauhan 53 senttiin.

Kyllä ne isoimmat aina muistaa, ei mulla mitkään olympialaiset ole pään sisällä menossa.

On se Inari muuten tajuttoman kokoinen järvi. Siellä tulee veneillessä äitiä ikävä, kun kartalla joku pieni lahti onkin Nässyn kokoinen selkä.

1 tykkäys

@Messi; @Virvelia_kainaloon, tekis mieli avata kateusketju…

Aloin miettimään että kuinkas monta kalalajia olen saanut pyydykseen. Päädyin 18: (Hauki, kuha, ahven, kiiski, made, ankerias, siika, muikku, kirjolohi, kuore, lahna, säyne, sulkava, särki, salakka, silakka, punakampela, kolmipiikki) nämä siis Suomessa, paljon olisi vielä lajeja jäljellä.

1 tykkäys

Ei tuossa ole mitään kehumista. Toukokuun lopulla saadaan koko kesän kalat. Toki voisit ekaksi muuttaa fooruminimesi esim: 2 virveliä kainaloon ja yksi haaraväliin, tai jotain tuommosta. Sillä olis jo aika vahvoilla, ku järvelle lähetään.

3 tykkäystä

Ei mulla ole kalasaaliiden kanssa mitään kehumista. En anna itselleni kalamiehen arvonimeä, ajattelin lähinnä herättää keskustelua muiden saaliista.

Tarkoitin itseäni, en sinua :smiley:

2 tykkäystä

On sulla ainakin enemmän Suomesta saatuja kuin mulla. Laskenpa piruuttaan: ahven, kuha, kiiski, hauki, särki, salakka, lahna, sorva, sulkava, mutu, muikku, siika, harjus, taimen, lohi, järvilohi, nieriä, harmaanieriä, puronieriä. 19, no, mutta kolme oli TBK:n nimellä. Matikka on myös tullut moneen kertaan verkolla, mutten sitä tähän kelpuuta.

Ei varmaan Pirkanmaalla ole kovin montaa aktiivista perhokalastajaa, joilla on toutain ja kirjolohi saamatta, mutta mun onkeen ei ole Katepalilla purrut kuin ahven ja Haihulla salakka.

7 tykkäystä

Mutulla sitten pistit paremmaksi. Jos vain siiman päähän saadut lasketaan jää minulla tusinaan. Ja tää on faktaa ei mutua.

1 tykkäys

Lähdet mun kanssa käymään Lempäälässä, niin eiköhän me yksi kirjolohi saada.
Jos toutainta halajaa, niin nyt on aika mennä yrittämään. Vedät zonkkeria kovaa pinnassa, niin eiköhän osu.

Harjuksesta sanottava, että olen sellaisen saanut myös Kuokkalankoskelta. Samoin Virroilta. Ja toki myös muualta.

Ja Virroille menen maanantaina korkkaamaan kesäkauden koskilla. Nyt paniikki sitominen käynnissä, vaikka ei ole tarve.

2 tykkäystä

Kalat kutistuivat yön aikana saen verran,ehtä menivät piuhojen läpi foorumille.

8 tykkäystä

@Messi on ihan kuha kalastaja.

Olipa huono…

Vedätkö uistinta vai millä sä nuo naaraat?

Enimmäkseen verkkovärkillä. Tuo uistelu vie aika paljon aikaa. Haluaisin tuotat jigikalastusta kokeilla kunnolla, mutta luulen tarttevani siihen aluksi asiantutnijan avuksi. Ehkä joskus sitäkin oikein kunnolla.

1 tykkäys

Oisko noi 3 vas. puoleista 42 centtisiä?

Rajoilla oli pari pienintä, mutta henki oli jo kaikonnut heistä. Sentistä taisi olla kiinni, joten ok. (mittasin 43 cm)

Se isohko ahauki oli muutensaanut siipeensä, en tiedä mikä oli osunut siiihen. Olisko ollu jonkun uistin tai isompi hauki.

1 tykkäys

Sehän se onkin järjenvastaista, kun kuolleet tai vahingoittuneet pitäisi heittää takaisin. Jää heittämättä.

4 tykkäystä

Minusta se ei ole ollenkaan järjenvastaista. Luulen että alamittaisista kaloista aika paljon isompi osa päätyisi “vahingoittuneena” saalisäpäriin verrattuna nykytilanteeseen, jossa yksiselitteisesti alamittainen kuha ämpärissä = 60e sakko.

1 tykkäys