Jos alamittainen kala on elossa, se pitää päästää luontoon takaisin. Jos se on kuollut, niin ihan sama. Jos taas luetaan yksiselitteisesti, niin verkkokalastus pitää kieltää. Siitä on taas muita seurauksia kalakannalle.
Pakko kysyä, mitä seurauksia siitä olisi kalakannoille jos verkkokalastus kiellettäisiin.
Pääosin positiivisia, mutta etelän vesistöissä verkoilla niitataan kyllä myös särkikalastoa. Silmäkokorajoitukset olisi se parempi valinta.
Verkkokalastuksella säännöstellään eri kalalajien kantoja aika tehokkaasti. Esim särkikalojen ja miksei haukikantaakin.
Meikäläisen 2 verkolla noita toimenpitetiä ei voida tehdä, on niin mitätöntä, paitsi jos olisi ihan pieni järvi.
Onko verkoilla tapahtuva riistäminen edes kalastusta? Monet istutetut kalat kuten lohet eivät edes ehdi kasvaa isoiksi, kun jäävät jo kitumaan verkkoon. Kaikista älyttömintä on Saimaalla tapahtuva verkkokalastus. Lukuisa norppia ja kuutteja jää vuosittain verkkoihin ja kyseessä kun on laji, jota ei missään muualla maailmassa esiinny.
Meillä päin on siitä hyvä tilanne, että noin ei pääse tapahtumaan, koska istutus ei näy juurikaan kalakannassa. En edes tiedä, istutetaanko näillä nurkilla, vai luotetaanko luontaiseen ekologiaan. Jos täällä esim. istutettaisiin lohia, niin tuossa voisi juurikin käydä noin. Eipä ole lohia näkynyt.
Minä maksan kalanhoitomaksua ja verkkomerkeistä erikseen. Sitä en tiedä, ryyppääkö joku nuo rahat vai käyttääkö ulkomaan matkoihin. Kutsutaanko tuota kahden verkon pitoa kalastukseksi, on minulle ihan sama, kunhan se on luvallista ja hoidettu oikein. (toki tuo kommentti ei varmaan minulle ollutkaan)
Vähän provosti toki kirjoitin, mutta luvallista toimintaa se on, vaikkakin alamittaisia kaloja verkkoihin kuolee, jotka vavalla pitäisi vapauttaa.
Toinen älytön urheilukalastuksen (hullu sana) muoto on tämä catch & release. Kalat kärsivät kipua suunnattomasti ja pahimmassa tapauksessa kalan suu on hajalla, eikä siten pysty pyydystämään ravintoa ja kuolee nälkään. Tähän suun tärvelemiseen riittää jo yksi pieni reikä kalan huulessa.
Ihan samaa mieltä. Jo sana urheilukalastus tuo mielikuvan mieleen. Pyydä syötäväksesi niin monta kalaa kun tarvit ja sillä siisti. Minä pyydän kesässä sen n. 15 kuhaa, ja se saa riittää.
Minä harrastan cr kalastusta ja aika monessa koskikohteessa se on ainoa vaihtoehto.
Tähän ei pitäisi tarttua, kun ei tästä saa edes perhokalastusfoorumilla hedelmällistä keskustelua. En muista millä joella, enkä jaksa tutkimusta etsiä, mutta muistaisin, että vapautetuista lohista n. 15% kuoli. Pakastimeen pyydetyistä kuoli 100%. Pyydä ja päästä-, sekä valikoivalla kalastuksella on saavutettu pelkästään positiivisia vaikutuksia kalojenhoidossa( sekä toki myös vesistönhoidossa, kun isot petokalat vapautetaan).
Mitään tieteellistä näyttöä ei ole, että kalaa sattuisi koukku leuassa(onko hermoa?), toki väsytystilanne on stressaava. Nähdäkseni haitallisia ovat leuan repeämiset sekä pulppuavat avohaavat. Esim. verta vuotavan lohen päästäminen on yhtä kuin kuolleen kalan laskeminen loisten ruuaksi. Usein haavoittunut kala valikoituukin ruokakalaksi.
Jokainen tekee omat päätöksensä omin eettisin perustein, mutta lähtökohtaisesti kenenkään ei-ammattilaisen ei tarvitse kalastaa saadakseen ruokaa pöytään. Suomesta on monet taimenkannat tuhottu, kun on pitänyt ne pilkkukyljet käydä hakemassa muovikassiin vaikka miten paskaisesta joesta eikä lohena kaupasta.
Itse en päästä kaikkia saamiani kaloja, ehkä 75 pinnaa. Ei muuta tähän aiheeseen, tästä ei saa kuin riidan aikaiseksi. Niin kuin sanottu, jokainen saa puolestani ihan itse tehdä omat valintansa.
Ja vastaisuuden varalle, niin järkevää keskustelua ei saa aikaiseksi kalastukseen liittyen myöskään vesivoimasta tai lohen ammattikalastuksesta.
E: Ja joo, urheilukalastus kuulostaa väärältä. Sitten, kun kalastus menee urheiluksi, mä lopetan.
Tuplae: Ja se on ihan tutkittu juttu muuten, että kala ei tykkää siitä, että limakalvo menee hajalle. Eli kastelkaa kädet ensin.
Aikaisemmin pidin tätä catch and release- kalastusta ketunmetsästykseen verrattavana englantilaisena aristokraatti älyttömyytenä. Väittivät ettei kala tunne kipua ja sehän on paskapuhetta. Nyt olen vähän muokannut mielipidettäni. Uskon vakaasti että perhokalastajat haluavat suojella ja pitää huolta elinkelpoisista vesistöistä.
Se mitä en edelleenkään hyväksy on tämä mahdollisimman ohuilla siimoilla ennätyskalojen narraaminen. Vähän niinkuin yrittäis metsästää ilmakolla hirveä tai mitä vaan.
Joo, aina kunnon välineet. Nyrkkisääntönä minuutti per kilo, lämpimässä vedessä pitäis mennä nopeammin.
Tuli mieleen yks kalajuttu Norjasta. Olin töissä vuonon rannalla ja katselin ikkunasta kun soutuvene pyöri ympäri lahtea. Lähdin töitten jälkeen katsomaan, kun veneitä oli jo neljä ja ihmisiä keräänty rannalle. Selvis että joku saksalainen oli saanut perhon päähän ison lohen joesta ja lohi alkoi uimaan takaisin merelle. Sillä saksalaisella oli ihan liian hentoiset vehkeet mutta koukku pysyi tiukassa. Se lohi veti sitä venettä perässään monta tuntia ja kolme muuta venettä yritti ajaa sitä matalikolle. Lopulta ne sai sen ajettua sinne ja minäkin näin sen, arvioivat että 30 kiloinen oli. Saksalaismies alkoi jo tuuletella ja läpsyttivät yläfemmoja. Lohi läpsäytti vettä kerran pyrstöllään ja lähti. Olin onnellinen. Lohi vs, Saksa 1-0.
Keskustelu siitä tunteeko kala kipua on samanlainen keskustelu mitä keskiajalla käytiin, kun pohdittiin onko naisella sielua.
Kala tuntee kipua. Kalat myös välttävät kivuliaita tilanteita. Erittäin huomioitavaa on myös, se että tarpeettoman kivun tuottaminen on Suomen laissa rangaistava rikos.
Kala voi myös päästä vieheestä itse irti, joten pitääkö kaikki kalastaminen kieltää?
En minä ainakaan sillä kannalla ole.
E. Mutta nyt kun kysyit, niin verkkokalastusta on rajoitettava lisää ja kiellettevä selvästi enemmän. Ammattikalastuksessa ja muussakin kalastuksessa troolit ja nuotat ehdottomaan kieltoon.
Kalastuskausi kunnolla korkattu. Eilinen reissu vesilahdella oli ns. varma saanti -reissu. Kahteen tuntiin 10 haukea ja 4 ahventa. Kaikki kalat irroitin hellävaraisesti ja päästin jatkamaan matkaa.
Seuraava reissu suuntautunee mestoille, mistä tulee enempi lohta ja kuhaa…
Ostin 5v juniorille umpikela virvelin. Oikein Daiwa, kalamiehen vaiva. Vinkkejä varhaisopetukseen otetaan vastaan. Hienomotooriset taidot ja hermot ovat iän mukaisella huonolla tasolla.
Ainakin kannattaa poistaa koukut vieheestä aluksi.
Tämä selviö. Sain kaupasta jopa sellaisen kumipallon kuivaharjoitteluun maalla.