Jos on yhtään pihaa missä heitellä, niin vie ämpäri n. 10 metrin päähän. Eihän sinne alkuun osuta, mutta voi sitä onnistumisen riemua kun osumia alkaa tulemaan. Niin ja aluksi opettaa heittämään pään ylitse. Helpompi ja turvallisempi tekniikka alkuun harjoitella. Näin toimin oman jälkikasvun kanssa.
Mun tulee kalasteltua vuodesta riippuen 200-400 tuntia, vetouistelu on laji.
Ahven, hauki ja kuha on kohdekaloina.
C&R kalastusta on kisoja edeltävät treenipäivät, muuten vain vetäessä tulee otettua 1-3 kalaa sillointällöin. Kesässä otan ehkä 15-20 kiloa kuhaa korkeintaan kotiin syömiseksi. Kisoissa tulee otettua kaikki mitalliset kalat tietenkin.
Mun henk. koht. mielipide on se että koko vertikaalijigauksen sais kieltää kokonaan, se on melko tehokas laji jos on yhtään perehtynyt touhuun.
Samoin kannatan kyllä välimittojen saamista lakiin hauelle ja kuhalle.
1 kesämökeistä on Kirkkojärven rannalla Hämeenkyrössä, tuohon järveen kuuluu myös aikaisemmin mainittu mahnalanselkä. Ja on melkoisen kauheaa katottavaa tulevien kalakantojen puolesta ku joka jumalan päivä kesällä menee 5-20 venettä jigaamaan samoja patteja, kyllä se kumma on jos jotain ei kalakannalle tapahdu.
Edit. välimittaan kalalajien lisäys.
Mihin vuodenaikaan tullut mahnalanselältä? Itse syksyisin käynyt haukea sieltä nostamsssa mutta kuhaa ei ole näkynyt. Myös isohkoa ahventa sieltä saanut jigiin.
Loppukesästä on tullut käytyä. Kuuluu niihin pari kertaa kesässä -reissuihin. Muina vuodenaikoina ei kokemusta…
Itse en ole ikinä kokeilut,mutta kyllähän tuo jonkin verran kiehtoo.
Jonkun verran on tuota tullut koitettua ja olen sitä mieltä että perinteinen jigin heitto on tehokkaampi. Jos kaiussa näkyy kalaa niin vene ankuriin ja heitto joka suuntaan, sitten paikan vahto jos ei syö. Talvipilkillä jos haluaa kuhaa niin tuo tekniikka on ihan ehdoton. Viimetalvena tuli pilkittyä kuhaa ja saalistakin tuli.
Kuvaa muokattu yksityisyyden suojaamiseksi.
Minäkin olen vertikaali muutaman kerran koittanut. Huonona puolena on, että laji vaatii vähän panostamista. Veneessä olisi mukava olla keulamoottori, ellei tuulen mukana vain livu. Lisäksi kaikuluotaimen anturi pitäisi saada mielummin veneen kylkeen, jotta kalastusasento olisi mukavampi. Nää on tietty ihan toteutettavia asioita, mutta laiska ja köyhä.
Mitään en vertikaalilla ole vielä saanut. Monasti kaiussa on näkynyt jigistä kiinnostuneita otuksia, mutta lopulta ovat aina kääntyneet pois ennen tärppiä. Onko kellään kokeneemmalla vinkkiä, miten sen kalan saisi lopulliseen iskuun ärsytettyä? Multa on idea vähissä. Hienon ja jännitävän näköistä kyllä, kun pohjasta lähtee kaiku nousemaan kohti jigiä.
Ootko koittanut niitä valkosipuli tusseja?? Ja jos kuva ei kelpaa, mutta paikan päällä vilkuillaan ja kurkitaan, niin eri värejä vaan rohkeasti koittamaan. HC-jätkillä kuulemma löytyy kaikki värit maan ja taivaan väliltä.
Itse saan jopa hyvän mielen tällaisista tilanteista samalla ajatellen, että tässä se ravintoketjun huippu yrittää naarata niitä alempiaan, mutta silti ne vie 6-0. Vanhemmiten itsellä vaan vahvistunut se tunne että ei se saalis ole se pääasia, vaan se oheistoiminta on se suola.
Kullankeltainen kuha jolla oranssi liha (+sydän?). Minusta alkoi tuntua että Mikki kalastaa salanimellä…
Fileeksi vain ja sitten ihmetellään…
T: Talvivaara
Olin viime viikonloppuna opettamassa omalle ja naapurimökin vekaralle heittokalastuksen saloja. Mentiin oikein “salaiseen” paikkaan, jota kukaan ei tiedä.
Homma meni kerrankin putkeen - sain itse puolessa tunnissa ehkä tusinan heittoa tehtyä ja yhdellä pitkällä kaarella tuli hyvin kiukkuinen vajaa 2kg hauki. Veti kunnolla vastaan, pärski ja tempoi. Kohtalainen riemu repesi miehistössä.
Itse en ole kalamies ollenkaan.
Kalaa kyllä syön mielelläni.
Muutama kysymys.
Mitä muuta kalastajat tekevät saamillaan hauilla kuin ottavat kuvan faceen ?
53 vuoden aikana on ehditty yhden jos toisen kalamiehen luona vierailtua, mutta ei koskaan, ei siis yhtä ainutta kertaa, ole ollut haukea tarjolla missään muodossa. Jopa särkeä ja ruutanaa ( kevät ) on pullana tuotu eteen.
Mutta mitä hauesta voi sellaista valmistaa, jota kehtaisi vieraille tarjoilla ?
En varsinaisesti kehtaa itseäni kalamieheksi kehua, kun täältä löytyy oikeitakin kalamiähiä, mutta jonkinverran kalastan ja sitäkin enemmän kokkaan. Ensinnäkin, hauki on todella aliarvostettu ruokakala, joka on päässyt ravintoloiden listoille vasta viime aikoina, villikalan saannin romahdettua.
Hauen maku on hyvin kalaisa ja tuoksu on voimakas, mikä karkoittaa monet, jotka eivät kalan mausta pidä. Toinen ongelma hauessa on sen ruotoisuus, se on haasteellinen saada ruodottomaksi y-ruotorivinsä takia. Jos ei pelkää ruotoja, ei ole ongelmia, jos on tottunut syömään kalan ruodottomana, kannattaa tehdä murekemassa ja paistaa pihvejä. Perusohje on yhtä paljon kalaa ja kermaa + yksi kananmuna per 0.5 kg massaa. massan voi maustaa esim tillillä tai sitruunalla.
Hauki on hyvin rasvaton, se kuten kala yleensä tykkää voista ja kermasta. Paistan hauen reilussa voissa rapeaksi nahkapuolelta, lisään tilkan valkoviiniä ja haudutan kypsäksi toiselta puolen. On taatusti hyvää. Kesällä teen “baskihaukea” se paistetaan toiselta puolen voissa, lisätään tomaattia, sipulia, sitruunanmehua ja basilikaa ja annetaan hautua. On ihan loistavan makuista. Hauki sopii myös hyvin aasialaisiin kalaruokiin, koska on kiinteä ja voimakkaan makuinen. Perinteiseen kalakeittoon tai savustamiseen hauki ei mielestäni sovellu, jotkut kyllä savustavat.
Hauessa on heisimato vaara, se pitää aina kypsentää huolella tai pakastaa. Rohkeasti kokeilemaan vaan haukea, hyvää on ja edullista.
Kyllä haukipullat ihan jees on, muttei nyt erityisen hyvää hauesta saa. On tosiaan ruotoinen ja rasvaton. En kyllä erityisen voimakasmakuisena haukea pidä. Kokonsa vuoksi on harrastuskalastuksessa suosittu.
Makuasioista turha kiistellä. Haluaisitko kertoa millä reseptillä olet haukipullat tehnyt? kuinka paistanut ym… Minä ainakin syön mieluummin itsepyydystettyä haukea kuin viljeltyä lohta tai pakastekalaa. Olen tosin haukea syönyt 50 vuotta.
En ole itse tehnyt, mutta syönyt olen. Appiukko kalastelee ja tekevät haukea, jos sellainen verkkoihin ui. Tavoitteena heillä kai on lohi ja siika, ja ne on hyviä ruokakaloja. Muikkuverkkoja olin tässä jokunen kesä takaperin kokemassa appiukon kanssa niin tulikin melkoinen saalis. Muikkuja oli verkot piukassa ja siinä olikin puhkomista. Kolme 100 litran saavia niitä tuli.
Ja ovat pirun hyviä.
Löysin kuvan vielä, jottei kalavaleeksi mene.
Ihan mitä vaan, kunhan teet hauen ruodottomaksi. Itse valmistan hauesta pullia, puikkoja ja mureketta. Noihin lisään aina 1/4 suhteella norjanlohta, että seoksesta tulee hieman rasvaisempi. Helpompaa ajaa haukifileet myllyn läpi, jolloin ruodot hakkaantuu atomeiksi. Toki Youtube on täynnä hauen filerointiohjeita, mistä saa hyvää oppia.
Hyvin meni tän vuoden eka kalareiss. Alkoi hyvin 10 kalalla ja päättyi sairaalaan jossa 2 tikkiä käteen. Ja eikun huomenna uusiks.
Miksi tikit? Uistin vai kalan hampaat?
Kaikki uskottavat reissut päättyvät sairaalaan…