Sivusta olen seuraillut rannekelloketjua ja huomasin että täällä on selvästi kellokeräilijöitäkin.
Lisäksi täällä on todistettavasti myös pelipaita- ja jääkiekkokorttikeräilijöitä + muita jääkiekoaiheisten tuotteiden keräilijöitä.
Mitä muuta palstalaiset keräilevät?
Rahaa tietty kaikki yrittävät kerätä mutta jätetään se johonkin toiseen ketjuun.
Lp-levyjä
Tuopinalusia
Kahvallisia tuoppeja,ei mitään olutfirmojen “mainostuoppeja”
Postimerkit otan edelleen talteen
Urheilukirjallisuutta
Aku Ankkoja,kaikkia muita paitsi lehtiä
Kai mä niitä Policen kellojakin vähän hamstraan
Joskus keräsin myös mainoskyniä mutta lahjoitin kokoelman pois.
Ja talteen otetaan myös kaikki mikä liittyy Tapparaan,tietysti budjetin rajoissa.
Monenlaista on tullut otettua talteen, mutta nyt mielessä askarruttaa lähinnä postimerkit. Niitä on paljon, pitäis järjestää kunnon kokoelmia niistä. Siis mitä kehtaa esitelläkin. Esim. DDR:n merkit on kokolailla täydellisenä vuodesta 1968 loppuun asti. Vanhempiakin merkkejä on ko. maasta, mutta niitä ei ole kerätty yhtä systemaattisesti. Hienon tarinan vois DDR:stä kuitenkin rakentaa noiden merkkien avulla.
Samaten maisemakortteja mulla on DDR:stä satoja. No, onkohan siellä mikään muuttunut. Kai sentään joku, esim. Tasavallan Palatsi on laitettu maan tasalle. Se lasijätti sieltä Itä-Berliinin puolelta.
En nykyään varsinaisesti keräile mitään mutta on minulle kertynyt esimerkiksi LP-, CD- ja DVD-levyjä, Tex Willereitä, postimerkkejä, kameroita ja objektiiveja, kirjoja. Vanhojen objektiivien tilailuun olen viime aikoina keskittynyt.
Kerään ihan mitä tahansa, ja siitä tulee aina kotona sanomista. Ehkä kirjoja kerään oikeasti.
Niin, ja Magic: the Gathering -kortteja. Se onkin sitten nörteistä harrastuksista ehkä nörtein.
Tulitikkurasioita ja pullonkorkkeja! Molempia on niin järjetön määrä, ettei parempi puolisko siedä niitä silmissään. Siksi niitä täytyy säilyttää laatikoissa ja rasioissa kellarissa.
Lapsena ja nuorena keräilin myös postimerkkejä ja jääkiekkokortteja, mutta ne ovat jääneet.
Jääkiekkoaiheisia kirjoja on tullut keräiltyä ehkä parisenkymmentä vuotta. Kokoelman määrä näyttäisi tällä hetkellä olevan 527 kpl. Voisi varmasti olla paljon isompikin mutta pihinä ei tule ostettua mitään uutena, vaan suurin piirtein kaikki ovat joko käytettynä ostettuja tai lahjaksi saatuja. Nykyään tuntuu jo olevan hankalaa löytää kirppiksiltä ja kierrätyskeskuksista yms. sellaisia joita ei omassa hyllyssä olisi.
Kun tässä pääsiäisen aikoihin jouduimme muuttamaan evakkoon remontin takia ja kämppä piti saada täysin tyhjäksi, niin vaimo tuli maininneeksi että keräilisin mieluummin vaikka postimerkkejä, sillä olihan tuon määrän roudaaminen muualle säilöön oma projektinsa.
Juniorina tietyssä ikävaiheessa kaikki raha meni postimerkki harrastukseen, kotimaisiin postimerkkeihin. Kaikki tallessa ja kansioissa, mutta noin 50:een vuoteen en ole merkkejä tutkaillut.
Voisi olettaa, että jotain arvonnousua on tapahtunut?
Lp sekä Cd levyjä, kirjoja ja rumpuja, sekä rumpuoppikirjoja on tullut kerättyä niin ja postimerkkejä…nyt kun on ikää alkanut tulemaan, niin alkaa pohtimaan, mistäs noista voisi luopua. En ole vinyyleitäkään kuunnellut sitten pitkiin aikoihin. On kyllä keräilyinnostus jotenkin hiipunut, vaikka tilaa on omakotitalossa vaikka kuinka paljon.
Pullojen etikettejä keräiltiin junnuna, jos ei etiketti irronnu otettiin koko pullo. Parhaimmillaa oman huoneen kirjahyllyssä joku 20-30 pulloa oli. Sit tuli innostus erikoisimmat pullot, ei ihan tavalliset kelvannu jokunen säilyny näihin päiviinki.
Samoihin aikoihin narikkalätkät oli kovassa huudossa, niitäki kerääntyi jokunen vaihdettii kaverien kanssa jos oli samaa itsellä. Aikuisena ei ole enää tullut keräiltyä juuri mitään.
Tätä toivon itsekin, ettei rahat menneet aivan taivaan tuuliin. Olin pitkään Postin vakituinen merkkitilaaja eli minulle tuli suoraan kotiin sekä Suomen että Ahvenanmaan postimerkit sekä postituoreina että Ensipäivänkuorilla (FDC). Aiemmin poikasena ostin aina merkit ihan vaan luukulta, mutta se kävi liian rasittavaksi.
Työmaata olis näiden kotimaistenkin merkkien osalla paljon. Merkkejä on paljon jopa ihan niissä Postimerkkikeskuksen lähettämissä kuorissa. Enkä ole viime vuosina edes seurannut merkkien arvojen kehitystä. Ei kai se uusimmilla merkeillä kaksinen ole ollut, mutta oletan kyllä postituoreilla merkeillä ainakin nimellisarvon säilyneen. Eli käyttämättömästä vuoden 2008 0.80 euron merkistä saa edelleen ainakin sen 0.80 euroa. Tosin tappiotahan se on ilman korkoa.
Postimerkkeilyn uutta tulemista harrastuksena vois koettaa toivoa. Nyt vaan kilpailu on kovaa ja merkkeily on jäänyt ihan jalkoihin. Siltä ainakin tuntuu.