Kodinkoneita ostamassa

Eikös tuo automaattisulatus ole nykyään melkein kaikkien valmistajien kaapeissa? Ainakin AEG:n vastaavaan olen ollut ihan tyytyväinen joskaan käyttökokemusta ei vielä ole puolta vuottakaan.

Entä miten ko. ominaisuuden saatavuus tuollaiseen hakemaasi 85cm pikkukaappiin mahtaa olla? Minä en ainakaan nopealla selauksella automaattisulatuksella varustettuja bongannut. :thinking:

No Boschilla on, mutta se ei luonnollisesti ole halpa. Hyvä saattaa olla.

Näissä olevat erot on vuositasolla parin euron hintaluokkaa, joten en kiinnittäisi hirvesäti huomiota.

@ljpp mielestäni noissa 85cm korkeissa vehkeissä ei turhia eroja ole. Merkkiääntä pitäisin tärkeänä ja vertailisin toki vuorokausitason pakastuskapasiteettia.
NoFrost jos on tullut tuon koon kaappeihin, niin onhan se huippuominaisuus. Sinusta toki kiinni paljonko siitä olet valmis maksamaan.

1 tykkäys

Ainoa pikkbossi mitä itse löysin on tuo Series 2 eli GTV15NW3A. Valmistajan sivujen mukaan siinä ei olisi automaattisulatusta. Gigantin sivuilla vähän harhaanjohtavasti esittelyssä puhutaan ko. ominaisuudesta, mutta tekniset tiedot avaamalla sitä ei kuitenkaan kaapissa ole.

Ja en minä siis tiedä, että tarkoitatko edes tätä kyseistä mallia vai jotain ihan muuta.

1 tykkäys

Kuten totesin, niin pakastimen osalta on loppujen lopuksi aika pienistä eroista kyse. Perusmallit toimii hienosti ja nykyään lähes kaikissa malleissa on merkkiääni ovelle.
Automaattisulatusta ei ole, mutta jos jaksaa kerran vuodessa sulattaa pakastimen ja kuivata kunnolla, niin minun mielestäni se hakkaa automaatit.

Kiitos, erinomainen huomio.

@Oijennus Näissä pikkukaapeissa ei taida olla mitään muita ominaisuuksia kuin ovi.

2 tykkäystä

Ovi on hyvä olla pakastimessa. :wink:

4 tykkäystä

Tekisi mieli ostaa kuivaava pyykinpesukone, kannattaako? Mihin kannattaa kiinnittää huomiota?

Todellakin, varsinkin kun Boschilla on aika kalliissakin vehkeissä vielä vain “less frost” malleja.
Oma jääkaappi pitää nykyään sellaista örinää, että endgame on lähtenyt käyntiin. Elämme jännittäviä aikoja.

Siihen kauanko pesu + kuivaus kestää, ja että noi kuivaa pienemmän satsin kuin pesee.
Kaikki kommentit mitä olen lukenut ovat sen suuntaisia, että torni on paljon parempi ja nopeampi ja vain lämpöpumpulla varustetut kuivaavat tekevät about kelpoa jälkeä about järkevässä ajassa.

2 tykkäystä

Yhdistelmälaitteista ei ole kokemusta mutta sen olen nähnyt kuinka kuivausrumpu kuluttaa vaatteita - eli pilaa ne nopeasti vaihtokuntoon. Vauvojen kledjuja kun lainailtiin ristiin rastiin niin hyvin näki mitkä olivat pesutorniperheessä —> lumppuun.

1 tykkäys

Juuri tästä syystä pesen aina pyykit 400 kierroksen linkouksella, vaikka maksimi olisi 1400, joka jättäisi pyykit paljon kuivemmiksi. Vaatteet säilyvät kunnossa huomattavasti pidempään.

En siis antaisi juuri painoarvoa kuivausominaisuudelle. Japanissa asuessani käytin kuivausrumpuja, sillä ilmankosteuden takia (sadekaudella) pyykkien kuivaaminen oli muutoin mahdotonta. Tämän seurauksena vaatteet “nukkaantuivat” nopeasti.

Tuosta tuli mieleen, että noi kuivaavat pesukoneet kuulemma jättää esim. T-paidat todella ryppyyn.

Oma kone on tuntunut olevan Pure Wasten t-paidoille hellä vaikka linkoan ne 1200 rpm. Taitaa olla oikeasti laadukasta kangasta ja värit tuntuu säilyvän.

Kyllä itse käytän aina myös 1200 kierrosta, koska kerrostalomme ilmanvaihto ei ole häävi. Kaikkien vaatteiden käyttöikä on ollut vähintäänkin riittävä.

Mutta voisihan sitä kuivilla ilmoilla kokeilla hiljaisempaakin nopeutta.

Edit: Tarkemmin ajatellen on vaikea uskoa linkousnopeudella olevan vaikutusta. Kone ei hankaa vaatteita vaan ne puristuvat rumpua vasten.

Kuinka nopeasti vaatteet pitää olla käytettävissä pesun jälkeen?
Itse ostin pesukoneen täältä saatujen suositusten ja jäännöskosteusprosentin perusteella.

Mulla on kylppärissä lämmintä ympäri vuoden ja hyvä ilmanvaihto niin kuivuvat yön yli. Kesäisin nopeamminkin kun pitää ikkunaa auki.

Pesu— + kuivausaikaan.
Kun näitä myin niin ainoat kunnon posipalautteet sai AEGn ilmalämpöpumppuinen malli, joten olen ehdottomasti samaa mieltä kuin @bastardo.
Osta torni+kuivari jos mahdollista (kuivari toki ilmalämpöpumpulla) tai sitten ilmalämpöpumpulla toimiva yhdistelmä.

1 tykkäys

Meillä kuulemma yleensä lingotaan 800:lla (max. 1600) ja se riittää varsin hyvin. Ilmanvaihto asunnossa on varsin hyvä ja säädettävissä. Pyykit kuivaa “melkein itsestään” muutenkin, sanoo pesuoperaattori. :wink: Eikä ole ollut ongelmia vaatteiden kestävyyden tai siliävyyden kanssa. Eli mitään ei jälkikäteen silitellä. Narulle ripustus vaan!

Itse pesen taloyhtiön teollisuusmallisella isolla pesukoneella pyykkini. Linkous aina täysillä. En muista nopeutta mutta ihan älytön on. Sitten kaikki pyykit vielä kuivausrummun kautta. Helppoa ja nopeaa noilla laitteilla. Pesu kestää noin 40min ja kuivaus 50-60min. Tälläin olen pessyt nyt 6 vuotta mitä tuolla asunut. En ole huomannut vaatteissa mitään erityistä lisä kulumista. Vaatteita ostan tosi harvoin uusia. Hyvinä ja siisteinä ovat pysyneet. Parasta on että pyykkituvan käyttö on ilmaista siksi minulla ei ole omia koneita.

2 tykkäystä

Pientä laittoa huushollissa, johon tuo taannoinen pakastinkysymyskin liittyy. Näyttää siltä että tämä remontti on nykyisen kakkosimurin viimeinen taistelu joten seuraavaksi kyselen vinkkiä seuraavasta:

Märkä-kuiva imuri

Tässä mennään hinta edellä, koska käyttöä on vain muutama kerta vuodessa. Autotallin, vinttikomeron ja auton imurointia lähinnä. Hinnat näyttävät lähtevän viidestä kympistä, joten mikä noista halvoista on vähiten huono? Olennaista on että pölypusseja saisi vielä huomennakin.