Oli hiukan vaikea nähdä, kuuluisiko tämä ketju enemmän yhteisöön vai vapaaseen keskusteluun. Perustan siis tämän ketjun sen vuoksi, että minun mielestäni palautetta kanssakeskustelijoille ei ole ihan aina se paras ketju keskustella asioista. Tämä ei ole palauteketju vaan toivoisin ehkä tässä ketjussa semmoista yleisen tason mielipiteenvaihtoa, että miten ihmiset suhtautuvat kritiikkiin ja miten ymmärrätte kritiikin.
Koska voin puhua vain omasta puolestani niin aloitan omasta näkökulmastani:
Minä pidän keskustelusta ja mielestäni jopa nautin hieman sellaisesta kärjistetymmästä keskustelusta. Jaksan siis keskustella pitkäänkin saman henkilön kanssa ja voidaan käydä keskustelua pitkänkin aikaa. Toisaalta kuulun myös heihin, jotka uskovat ns. puhumalla paras -periaatteeseen eli kaikista asioista tulisi pyrkiä puhumaan avoimesti.
Olen tällä foorumilla huomannut, että usein minua ei uskalleta kritisoida, koska ilmeisesti jokainen vastaukseni koetaan hyökkäykseksi. Se on se surullisin asia, että minä yleensä haluan vastata ihmisille ja haluan jatkaa keskustelua, vaikka aihe ei olisi itselleni mukava. Usein se, että jatkan keskustelua tulkitaan muiden parissa niin, että minä en siedä kritiikkiä ja vastaukseni tulkitaan hyökkäykseksi, vaikka tarkoitan sen keskusteluna.
Toisaalta, kun itse annan eri ihmisille ja asioille kritiikkiä niin pyrin esittämään sen niin, että asia etenesi sopuisasti ja palautteeni aiheuttaisi jotakin hyvää eikä pahaa. Koska en yleensä osaa muotoilla palautetta oikein aika usein myös antamani palaute tulkitaan hyökkäykseksi, joka taas johtaan siihen, että kritiikki ei ole onnistunutta.
Samaan aikaan kritiikki on ihmiselle luontainen työkalu, jonka avulla voimme kehittyä. Toki meillä on rajoiteita ja tosiasia taitaa olla, että kaikkia emme voi koskaan miellyttää, vaikka miten yrittäisimme. Tähän ketjuun toivoisin ehkä sitä itsekin mainostamaani metakeskustelua kritiikistä. Jotain artikkelejakin tästä löytyy, mutta näyttää olevan melkoinen hajonta, joten en nyt linkitä niitä tähän ketjuun.
Näihin kysymyksiin vastanneiden nimiä ei näytetä eli vastauksesi jää lähinnä omaksi tiedokseksi:
- Annan kritiikkiä helposti
- En anna juurikaan kritiikkiä
0 voters
- Suhtaudun kritiikkiin vakavasti
- Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos
0 voters
- Vastaanotan kritiikin järkevästi ja hyväksyn asian, en vastaa / selittele
- Vastaanotan kritiikin torjumalla ja hyökkäämällä heti vastaan, vastaan kritiikkiin
0 voters
Tästä teki mieli tehdä oma ketju, kun on kuitenkin irrallaan tuosta palautetta ketjusta. Ja jos nyt joku vastaa siis silleen, että haluaa esim. antaa palautetta minun tavastani ottaa kritiikkiä vastaan niin se kuuluu sinne toiseen ketjuun.